Min tuner "by night"

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » søn 17. jul 2016 00:03

Det var netop forbetoningen jeg havde i tankerne, på R & S dekoderen kan man vælge mellem 0 µs, 50 µs og 75 µs.

Der er tydeligt forskel, så selv om jeg forstår (og deler) din holdning til at holde udstyr så originalt som muligt, ville jeg nok undersøge hvor meget der skal ændres, jeg tror kun det er et par modstande og kondensatore, og det kan jo sagtens laves tilbage igen.

Edit: Så lige at du har tilføjet i dit indlæg, ja, det er meget muligt at den er ændret i Tyskland, det ville da være værd at undersøge.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » søn 17. jul 2016 00:14

jeps :-)

Jeg tror, at jeg checker det ved lejlighed. Jeg synes bare, at den altid i min varetægt har lydt helt rigtigt. Det kommer selvfølgelig også an på, hvilket anlæg, den spiller på. Mit eget "main anlæg" - hvis lyd primært dannes af akustikken og højttalerne er noget bastungt - og derfor kunne en amerikansk indstillet tuner måske få "maskeret" sine lyse tendenser.

Det spooky er så, at når jeg sætter andre tunere (fx andre Marantz), som er med Europæisk standard forbetoning til, så er det såmænd - audio-frekvensmæssigt ikke så anderledes. Forskellen er primært at 10B bare lyder så flot og breeed.

Nå - men bruger jeg så hovedtelefoner (Grado GS-1000(ej vintage)) - lyder den stadig helt rigtigt - så her kan akustikken og højttalerne jo ikke rigtigt komme ind og være bastunge. Enten er det mine ører, der ikke forstår at lytte til en amerikansk Deemphasis eller også er den måske allerede omstillet?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » søn 17. jul 2016 00:16

ok- så

Ja- det skal da undersøges :-)

Jeg må alarmere en tunertech - som kan fastslå dette :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » søn 17. jul 2016 01:15

:thumbsup: Lad os høre hvad der kommer ud af det. :)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf MaxJ » søn 17. jul 2016 08:43

Hvis der er justerbart med en omskifter skal den stå på 50 µs i Europa og 75 µs i Usa.
Ellers er det som tidligere sagt et par modstande og kondensatorer.

Lyden burde blive lidt mørkere når den står forkert. Det lyder ikke dårligt, bare en mørkere lyd og lidt manglende diskant.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » søn 17. jul 2016 12:52

Ja, det kan vel lidt beskrives som at indspille et kassettebånd uden Dolby og afspille det med, eller omvendt.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf his067 » søn 17. jul 2016 17:32

Jeg troede at det der med 'pre-emphasis' kun havde betydning for den aldrig særligt påpulære Dolby-FM?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf MaxJ » søn 17. jul 2016 20:02

Hvis den Marantz i tidernes morgen er solgt i Tyskland og er 220v så er deemphasis jo nok også sat til eu standard.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » søn 17. jul 2016 20:06

Det er en "Amerikaner" - den er oprindeligt solgt fra USA -> Europa. Den er oprindelig ikke en Eksport-version. Den var sat til 117V og er nu en 234V - version efter at den i min varetægt er omstillet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf MaxJ » søn 17. jul 2016 20:10

Så er deemphasis heller ikke rigtig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » søn 17. jul 2016 20:57

næh - ikke medmindre nogen har sat den til det efter ankomst til Tyskland. Det er jo kun en teoretisk mulighed. Jeg tror heller ikke, at den er omstillet.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » søn 17. jul 2016 22:10

his067 skrev:Jeg troede at det der med 'pre-emphasis' kun havde betydning for den aldrig særligt påpulære Dolby-FM?


Dolby-FM havde sig egen på 25 µs, Europa har 50 µs og USA har 75 µs.

Det skal ikke være let, tænk bare på 110V - 220V, 50 Hz - 60 Hz, PAL - NTSC, A2 stereo - NICAM, i nogen lande kører man i den modsatte side af vejen osv. man skulle næste tro at det er med vilje. ;)

Freddy, jeg tror heller ikke at den er omstillet, når den ikke engang var omstillet til 220 V.

Blev den overhovedet solgt i Europa? Hvis den gjorde, er det jo bare at finde manualerne på US og Europa versionerne, og sammenligne, det er sikkert ikke meget mere end 5 komponenter der er tale om, sikkert modstande og kondensatorer, forhåbenligt ikke spoler.

Det skulle være muligt at finde tidsvarrende NOS på nettet, på den måde holdes den jo meget tæt på orginal. :)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » søn 17. jul 2016 22:28

Jo - den blev vist indført - i hvert fald til DK i ét enkelt eksemplar i 1969, men det var mig bekendt udenom nogen importør (Sø og Høyem fik vist først agenturet i 1971-72 og havde aldrig Model 10B på programmet, da den udgik for stedse i 1969). Der kostede den 13.000 Dkr. (Er der nogen, der husker besøgsartiklen i Populær elektronik?) Jeg tror også, at der er indført nogle få til de Amerikanske baser i det daværende Vesttyskland i slutningen af 60'erne. Måske /sandsynligvis var de omstillede, som de skulle, både i De-emphasis og voltage. Sandsynligivs er det også derfor, at Marantz udgav en anvisning på omstillingen af forbetoningen i 1969 .

Jo- der findes et serviceaddendum, som beskriver omstillingen. Det drejer sig kun om et par modstande og et par kondensatorer. Terry DeWick (som du måske er bekendt med?) - har lavet en meget overskuelig anvisning på manøvren i 1969 (ej digital :p ). Den prøver jeg at vedhæfte her i PDF-format.

Ligeledes er det beskrevet af Marantz i et særligt servicepapir (i øvrigt har jeg det eneste kendte originale eksemplar :-) ), hvordan voltageomstillingen fra 117V til 234V på en række apparater fra dengang skulle foregå - heriblandt model 10B. Dette servicepapir har jeg Som tidligere nævnt, og ud fra det er omstillingen fra 117V til 234V også foretaget. Dette er ikke nævnt i servicemanualerne før senere. Servicemanualer, som vi kender dem, starter Marantz først med at lave fra model 14/15 og frem.

Tilføjelse: Der findes derfor ikke en decideret servicemanual på model 10B - dog findes et diagram. Man mente på Marantz ikke, at nogen "alm. teknikere" kunne indstille den og derfor ville Marantz på daværende tidspunkt gerne have den sendt til fabrikken, hvis den skulle serviceres. Marantz mente kun, at lægmand og serviceteknikere i almindelighed burde vide, hvordan man betjente den.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » man 18. jul 2016 17:40

Så er det jo bare at checke værdierne af de 4 komponenter, så ved vi om den er ændret.

Det at Marantz har brugt 1% stumper netop der, er jo også med til at understrege vigtigheden af at den bliver ændret, hvis den ikke allerede er det, du skulle jo gerne havde det optimale ud af så lækker en tuner. :)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » tirs 20. sep 2016 20:09

Nå, men mens jeg venter på at komme i gang med at checke - og om nødvendigt ændre forbetoningen på Marantz model 10B - så er lige et par billeder af den tuner, som pt. står i reolen og gør tjeneste - det gør den godt!

Det blå klassiske Marantz-lys i skalaen - stereoindikatoren - gyrohjulet og ....ta.daaaa Det freaky scope, som man, som på alle Marantz-tunerne, kan bruge til vildt meget, hvis man lige har fået knækket koden til, hvad man kan aflæse og hvordan man kan bruge det. - udover bare at sidde og kigge på det. :thumbsup: .

Marantz model 120 - fra 1972-73-74. En god periode fra Marantz. Model 120 var på netop dette tidspunkt den højst rangerende tuner i Marantz-programmet, og kunne parres med andre separate enheder som Model 250 sluttrinnet og den tilhørende preamp model 3300. Desuden kunne den parres med de integrerede Model 1200 og 1200B. Strækker man sig en smule, kunne den også sættes sammen med model 500 sluttrinnet. Alle disse nævnte enheder er fra samme generation og ca. årstal - og var alle Marantz' top-of-the-line-gear på lige dette tidspunkt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster