Norge lukker FM-signalet - nu...

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf B&O Vintage » søn 15. jan 2017 16:54

Og glædeligt er at "mit" hjemstavns land Sverige ikke gider det p-s mere med digital radio. Se artikel link: http://finans.dk/live/it/ECE7821092/Sve ... dioteknik/
Sådan er det i Sverige, virker det ikke og er det ikke sikkert,så skal vil ikke bruge det.
Så kan man kun håbe at danskerne følger svenskerne, det plejer vi jo. Forståeligt nok.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf B&O Vintage » søn 15. jan 2017 16:58

Og samtidig sker dette, hvilket er fuldstændig på tværs af myndigheder, talesmænd, politikere og andet godt folk om vores overforbrug og brug og smid væk samfundhttp://finans.dk/live/it/ECE9287 ... ctxref=ext
Det hænger overhovedet ikke sammen. Venstre og højre hånd har som sædvanlig ingen hjerne slået til.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Henrik B. » lør 4. feb 2017 16:37

cdp skrev:De fleste herinde husker sikkert da NMT blev til GSM, analog tv (dansk,tysk mv.) , der blev til digital tv. De fleste savner vist ikke sus og støj, selvom tavse udfald og pizelfejl, har taget over.
- om 10 år sidder vi så her og taler om det gode gamle FM-bånd, der blev erstattet af digital audio broadcasting..


Det er reelt en dårlig sammenligning - Analog vs. digitalt = digitalt er altid fremskridt og bedre!
I dette tilfælde kunne intet være mere forkert. F.eks. har DAB kun 1/10 rækkevidde/dækning, end FM har. D.v.s. at der vil skulle sættes mange flere sendere op. Med FM kan man (næsten) altid få en station til at "gå igennem", så blot med støj og sus. Med DAB er det 100% on eller off. D.v.s. at enten har du lyd, eller også hører du nada.
Og så er jeg slet ikke nået til lydkvaliteten endnu, som på DAB er EKSTREMT ringe, i sammenligning med FM.
Og det bliver kun værre i fremtiden, hvor man vil presse endnu flere kanaler sammen (derfor DAB+ er kommet), og derfor vil komprimere (sænke bitraten) endnu mere...

Jow, jow, DAB er en velsignelse. Det er kun nogle blåøjede politikere, og så håbløse DR, som ikke kan se det. DR får man ALDRIG til at indrømme at DAB er skrald, for de passer det, og de har i snart 30 år stået som fortaler for DAB.

M.v.h.
Henrik B.
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 29 maj 2015
Lokalitet: Vejle

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf MaxJ » lør 4. feb 2017 20:03

Henrik B. skrev:
cdp skrev:De fleste herinde husker sikkert da NMT blev til GSM, analog tv (dansk,tysk mv.) , der blev til digital tv. De fleste savner vist ikke sus og støj, selvom tavse udfald og pizelfejl, har taget over.
- om 10 år sidder vi så her og taler om det gode gamle FM-bånd, der blev erstattet af digital audio broadcasting..


Det er reelt en dårlig sammenligning - Analog vs. digitalt = digitalt er altid fremskridt og bedre!
I dette tilfælde kunne intet være mere forkert. F.eks. har DAB kun 1/10 rækkevidde/dækning, end FM har. D.v.s. at der vil skulle sættes mange flere sendere op. Med FM kan man (næsten) altid få en station til at "gå igennem", så blot med støj og sus. Med DAB er det 100% on eller off. D.v.s. at enten har du lyd, eller også hører du nada.
Og så er jeg slet ikke nået til lydkvaliteten endnu, som på DAB er EKSTREMT ringe, i sammenligning med FM.
Og det bliver kun værre i fremtiden, hvor man vil presse endnu flere kanaler sammen (derfor DAB+ er kommet), og derfor vil komprimere (sænke bitraten) endnu mere...

Jow, jow, DAB er en velsignelse. Det er kun nogle blåøjede politikere, og så håbløse DR, som ikke kan se det. DR får man ALDRIG til at indrømme at DAB er skrald, for de passer det, og de har i snart 30 år stået som fortaler for DAB.

M.v.h.


Helt enig Henrik.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf svend » lør 4. feb 2017 20:25

Henrik B. skrev:
cdp skrev:De fleste herinde husker sikkert da NMT blev til GSM, analog tv (dansk,tysk mv.) , der blev til digital tv. De fleste savner vist ikke sus og støj, selvom tavse udfald og pizelfejl, har taget over.
- om 10 år sidder vi så her og taler om det gode gamle FM-bånd, der blev erstattet af digital audio broadcasting..


Det er reelt en dårlig sammenligning - Analog vs. digitalt = digitalt er altid fremskridt og bedre!
I dette tilfælde kunne intet være mere forkert. F.eks. har DAB kun 1/10 rækkevidde/dækning, end FM har. D.v.s. at der vil skulle sættes mange flere sendere op. Med FM kan man (næsten) altid få en station til at "gå igennem", så blot med støj og sus. Med DAB er det 100% on eller off. D.v.s. at enten har du lyd, eller også hører du nada.
Og så er jeg slet ikke nået til lydkvaliteten endnu, som på DAB er EKSTREMT ringe, i sammenligning med FM.
Og det bliver kun værre i fremtiden, hvor man vil presse endnu flere kanaler sammen (derfor DAB+ er kommet), og derfor vil komprimere (sænke bitraten) endnu mere...

Jow, jow, DAB er en velsignelse. Det er kun nogle blåøjede politikere, og så håbløse DR, som ikke kan se det. DR får man ALDRIG til at indrømme at DAB er skrald, for de passer det, og de har i snart 30 år stået som fortaler for DAB.

M.v.h.


Også helt enig herfra, DAB oversat =Dead audio broadcast!!! dødfødt fra starten, kvæl dog den vandskabning
svend
 

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf MaxJ » lør 4. feb 2017 20:45

:thumbsup:
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf møffe » lør 4. feb 2017 21:41

Er lidt i tvivl. Jeg har GR. FM. LB. MB. KB1 og KB2 på min L&L spille-radio. Dog med mulighed for på AM, at vælge mellem FERRIT-ANTENNE og HØJ-ANTENNE.
DAB......?
Dette Apparat Bag-pul....... høøø...e....s.....Ssschhh...! af inkompetente beslutningstagere...?
Øffe, øhhhh møffe
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf his067 » lør 4. feb 2017 22:20

Møffe, der synes at være noget galt med dit tastatur: Hvad er det du prøver at sige?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Max » lør 4. feb 2017 23:02

Man kan undre sig over hvor mange biler der findes med DAB contra FM.

Forøvrigt skal man huske at lydkvalitet ikke altid er det der bestemmer, jeg savner stadigvæk
min mellembølgeradio med 1440 kHz musik fra tiden i tredserne.

FM dør nu, men AM radioen har været død i mange år.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf spuncut » søn 5. feb 2017 00:28

Temmelig ærgerligt at DAB er blevet en spareøvelse. Så vidt vides er båndbredden skalerbar, ganske som DVB-T/S. Det burde således ikke være problematisk, teknisk set, at sende i kvaliteter der nærmer sig lossless, eller i surround for den sags skyld. Desværre viser det sig nok at den forøgede båndbredde blot bliver brugt til at sende mere af det crap vi allerede har rigeligt af. Bortset fra det er emnet mig ret ligegyldigt da jeg befinder mig meget langt fra et segment som en given radiochef i dagens danmark, ville kunne få hjemmel til at befærde sig i. Legendariske udsendelser som fx. "Spadestik og søn" og "På jagt i rockarkivet" (med Vagn E. Jørgensen, min gamle rektor) hører desværre nok mest til i 70'erne.
Ja alting var sq bedre dengang. :Gammel:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Torben » søn 5. feb 2017 02:56

Har skrevet i Jyllands Posten om "You See" og deres tarvelige nedlukning af FM signal.
Kulturministeren har - !! Svaret mig med en uvidende sludder for en sladder!
Er bange for at hun bare har bedt en "You See" dims om at komponere et svar!
Men - jeg har svaret hende via avisen, om de ikke tager den så sender jeg brevet til hende!
DAB!
Når man tænker på hvor få lande der har det system som det enenste er det en skandale at man i Norge lukker for FM og at man i Danmark kun venter på at halvdelen af befolkningen går på den!
Når man ser hvad DAB byder af programmer er det også en skandale!
Jeg kan godt li selv at finde mine programmer!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf B&O Vintage » søn 5. feb 2017 10:46

Det er godt Torben.
Hvis man blot kunne finde en interesse gruppe som ville gå imod med blandt andet argumentet : det manglende bæredygtighed i form af skrotning af bilradioer, stationære radioer og kostbare konstante udskiftning af DAB radioer grundet tekniske videre udviklinger. Det er så meget i modstrid med miljø interesserer. Desuden er svenskernes beslutning, at teknikken ikke er god nok, så de vælger, tilsammen med det miljømæssige , at nedlægge fortsat arbejde med at indføre DAB.
Miljøministeriet , som har oprettet mindst to butikker og værksteder, for at bremse op køb brug og smid væk samfundet, er måske den vej en påvirkning kunne være en mulighed.
Mit forslag til jer som skal til Træf , brug.lidt tid til hvordan en påvirkningsgruppe kunne sættes sammen og finde støtte grupper og andre interessenter som ville være med i et fremstød.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf MaxJ » søn 5. feb 2017 11:01

Jeg forstår slet ikke idéen med Dab. Den kvalitet man kan få ud af det, bliver brugt til at hælde skrald ud til forbrugerene i stedet for at prøve at sende en nogenlunde god lyd og færre kanaler. Signalet er svage de fleste steder og det hakker jævnligt. Der er 3 sendemaster til FM på Sjælland med der er 16 Dab, alligevel forsvinder signalet når man kører under en bro eller man tager en radio helt ind i lejligheden, her i København.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Sorenki » søn 5. feb 2017 14:29

For lige at give et indspark i debatten: jeg synes problematikken omkring FM og DAB er sekundær til den udvikling der sker i de store radiokanalers måde at lave radio på. Altså, jeg synes indholdet er ved at blive helt udvandet ift hvad der var for bare 10 år siden.

Jeg har altid nydt radio, og har også selv arbejdet som radiovært og som cheftekniker på en frivillig radiokanal her i det københavnske (og vi sendte FM!). Men jeg synes der er en klar kvalitets-forskel på at sidde og høre en eller anden "Jazz" playliste, eller et vellavet jazz-program, hvor jeg som lytter bliver præsenteret og ført ind i, det tema programmet sætter. Der har været en klar forskel fra sendeflade til sendeflade, fx synes jeg det er uhøre sjældent at P3 overhovedet nævner hvilket nummer de spiller - og når endelig værterne snakker er det fuldstændig ude af kontekst.

Den udvikling jeg oplever sker indenfor radio generelt er ligesom at tage på et museum der fx udstiller Van Gogh (bare taget som eksempel) - og så se de fagligt dygtige kuratorer lave en oplevelse for mig, fordi de har noget på hjertet. De vil gerne formidle det de ved om Van Gogh og ultimativt give mig en forståelse for hvorfor han er interessant. istedet laver man en stor skærm, og søger "Van Gogh" på Googles billede-søgning og lader de mest populære billeder gå på omgang i et dias-show. Det er pænt jovist, men fuldstændig ligegyldigt og giver mig som beskuer/lytter intet nyt.

Fra mit perspektiv er radio ved at grave sin egen grav, uanset om det så i fremtiden bliver DAB, DAB+ eller FM - så er indholdet i min optik ved at forsvinde, fordi man på musikfladerne er begyndt at lave playlist-programmer istedet for ordentlig, fagligt indhold.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf his067 » søn 5. feb 2017 15:27

Jeg kan kun sige 'amen' til santashooter's indlæg. Heldigvis har vi BBC herovre, som omhyggeligt sætter alle 'playlists' på nettet og som man kan høre igen på nettet indtil tredive dage efter første udsendelse (og nogle af programmerne er i højopløsning (HD)). MEN, man skal have en Britisk IP adresse for at gøre det. Der er selvfølgelig måder at omgås den slags....

Men hvor er der dog meget godt at lytte til, både talt (prøv 'In Our Time') og musikalsk (hele BBC Radio 3).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster