Norge lukker FM-signalet - nu...

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf vericon » ons 11. jan 2017 21:24

Det bliver nok en IC4 revisited somewhere else -her i DK
Sverige ser lidt anderledes på det;
https://ing.dk/artikel/svenskerne-saar- ... dio-175123
Antallet af DAB modtagere i DK er heller ikke overvældende -
Så hvad skal vi med det ?
Mvh.
Hans Jørn
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf B&O Vintage » ons 11. jan 2017 21:30

DR havde en presse meddelelse i sidste uge med at lidt over 30% hørte radio viser DAB radio. Det er meget langt fra kravet om xx% som nogen skrev her inde for 1-2-3 år siden. Og da der intet internet signal er i mange områder,så skal der er budget op til at styrke signalet.
Men vil der være kommerciel radio og 24/7 stadig på den gamle måde hvis DR, som bevilliger 69.980,- til hestetransport, lukker deres udsendelser og går ind i digital?
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf haflermicro » tors 12. jan 2017 00:51

[quote="Elway"]Måske misforstår jeg, men jeg har svært ved at se at en "transmitter" til antenneindgangen (efter over luft eller kabel) skulle være bedre end en DAB-tuner direkte i en rca-indgang (aux, tape, tuner). Det handler jo ikke om hvor signalet kommer ind, men om det er et ordentligt signal. Shit in, shit out..... Hvis man synes at DAB er shit.
[quote="Elway"]


Jeg er helt med på at man bruger en DAB-forsats fordi det er bedre end et transmittet FM signal fra DAB-kilde...MEN man kan jo stadigvæk snyde optisk ved at lade tuneren få sit signal fra en transmitter-kilde...blot for at tunerens indikatorer illuderer at trække signalet hjem...altså rent optisk snyd....lyden kommer fra DAB'en i skuffen.

Dette kun ment som HVIS man ønsker at nyde tunerens komplette lyshav uden dog at gøre brug af signalet.

Håber man kan forstå hvad jeg mener...jeg taler om rent optisk bedrag! :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Torben » tors 12. jan 2017 02:28

Det dummeste ved DAb er at andre i endnu større grad skal bestemme hvad vi kan lytte til!
Kabel radio var i begyndelsen en god ide´- men allerede der var der lagt store begrænsninger ind!
Da DAB startede var der godt ting - RAdioteatre, oblæsninger, osv.
Nu er der en nyhedskanal, en klasssisk, en Jazz og en mængde ragelse!
Det går mod dårligere tider!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf MaxJ » tors 12. jan 2017 11:46

haflermicro skrev:
Elway skrev:Måske misforstår jeg, men jeg har svært ved at se at en "transmitter" til antenneindgangen (efter over luft eller kabel) skulle være bedre end en DAB-tuner direkte i en rca-indgang (aux, tape, tuner). Det handler jo ikke om hvor signalet kommer ind, men om det er et ordentligt signal. Shit in, shit out..... Hvis man synes at DAB er shit.
Elway skrev:

Jeg er helt med på at man bruger en DAB-forsats fordi det er bedre end et transmittet FM signal fra DAB-kilde...MEN man kan jo stadigvæk snyde optisk ved at lade tuneren få sit signal fra en transmitter-kilde...blot for at tunerens indikatorer illuderer at trække signalet hjem...altså rent optisk snyd....lyden kommer fra DAB'en i skuffen.

Dette kun ment som HVIS man ønsker at nyde tunerens komplette lyshav uden dog at gøre brug af signalet.

Håber man kan forstå hvad jeg mener...jeg taler om rent optisk bedrag! :-)


Selvfølgelig er et Dab signal direkte ind i forstærkeren bedre end at konvertere det til FM men et rent FM signal fra DR er langt bedre en et ditto Dab.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Elway » tors 12. jan 2017 16:15

MaxJ skrev:
Selvfølgelig er et Dab signal direkte ind i forstærkeren bedre end at konvertere det til FM men et rent FM signal fra DR er langt bedre en et ditto Dab.


Helt enig - men den bus er nok snart kørt....
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf MaxJ » tors 12. jan 2017 16:18

Elway skrev:
MaxJ skrev:
Selvfølgelig er et Dab signal direkte ind i forstærkeren bedre end at konvertere det til FM men et rent FM signal fra DR er langt bedre en et ditto Dab.


Helt enig - men den bus er nok snart kørt....


Ja desværre-
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf vericon » tors 12. jan 2017 16:30

Skrot er godt
jo mere jo bedre:
https://ing.dk/artikel/tusindvis-dab-ra ... b-48755777
Hvornår begynder man at tænke fremadrettet ?

Mvh.
Hans Jørn
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Elway » tors 12. jan 2017 16:50

vericon skrev:Skrot er godt
jo mere jo bedre:
https://ing.dk/artikel/tusindvis-dab-ra ... b-48755777
Hvornår begynder man at tænke fremadrettet ?

Mvh.
Hans Jørn


Ja - El-Mutanten må glæde sig til at det snart skal myldre ind med folk der skal udskifte deres køkkenbords DAB radio. Min mormor er 94 og jeg skal vist snart til at fortælle hende de dårlige nyheder. Heldigvis har hun fødselsdag i september, så gaven bliver nok en DAB+
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf LarsW » tors 12. jan 2017 20:59

Spørgsmålet er nok nærmere, hvornår den endelige deadline for FM- båndet i Danmark kommer ?
Det er politikerne der bestemmer i den sidste ende, men Post & Telegrafvæsnet som bestemmer over vores
frekvensbånd og udbud af disse.
Måske kan man få lov til købe rettighederne til nogle af FM- båndets frekvenser for en billig pris af P & T.
Ellers kan det jo være at en ny Radio Marcur kommer på tale om nogle år :lol:

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf cdp » tors 12. jan 2017 22:33

De fleste herinde husker sikkert da NMT blev til GSM, analog tv (dansk,tysk mv.) , der blev til digital tv. De fleste savner vist ikke sus og støj, selvom tavse udfald og pizelfejl, har taget over.
- om 10 år sidder vi så her og taler om det gode gamle FM-bånd, der blev erstattet af digital audio broadcasting..
Jeg har selv et par rimelige tunere/recievere, som vil savne input og af samme grund anskaffer jeg ikke nye. Men skal dog indrømme, at kort,lang og ml.bølge aldrig har vagt min store interesse - måske fordi FM var, og stadig er den ultimative lydformidler for mig. Spørgsmålet er nok, hvor lang tid vil der gå, før vi kan acceptere forandringen.
Hvordan er folks meninger fra lande/nationer, hvor DAB allerede er implementeret ?? Begejstring eller skuffelse.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf his067 » tors 12. jan 2017 23:05

Det der med at der skal være så mange programmer som muligt betyder nok bare at der kommer mere skidt og at 'kvalitetsprogrammerne' falder i kvalitet. Som Shu-Bi-Dua sang for at beskrive amerikansk tv: '25 kanaler på flimmeren og ikke noget at se...'
BBC har fire kanaler på FM båndet: Radio 1 er for de unge (og altid overstyret, med vilje), Radio 2 for de midaldrende (de fleste af of på V-Hifi), Radio 3 for Klassisk musik (og rigtigt meget og af høj, men meget Britisk, kvalitet) og Radio 4 som har radio dramaer, diskussions-programmer og montager (mest Spoken Word). Det er mere end nok for mig...faktis lytter jeg aldrig til Radio 1+2.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf vericon » tors 12. jan 2017 23:30

Er det det vi vil ha' ?
Skrobjerg.jpg

Pete Seeger havde en kommentar :
https://www.youtube.com/watch?v=0ZesRAo5PBg

Ved ikke hvilken 12 strenget han havde gang i -
Jeg købte min Gibson B-45-121.N i 1970 - den lever i bedste velgående -
Den holder sikkert frem til 2020 -
Må vi så be' om 50 år + holdbarhed -
Hvor svært kan det være ??
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Rysz » fre 13. jan 2017 00:29

Det bliver ikke hjulpet af FM/DAB æraen, men svineriet har vi i forvejen:

https://www.youtube.com/watch?v=t_UdqZdFr-w
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf B&O Vintage » fre 13. jan 2017 08:20

https://www.version2.dk/artikel/lukning ... aar-162396

Så det er mindst 50% . Der er et stykke op.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster