Norge lukker FM-signalet - nu...

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf MaxJ » søn 5. feb 2017 16:10

Nu nævner du P3 som jo nok er lavmålet som DR præsenterer men jeg giver dig helt ret.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Tonni » søn 5. feb 2017 16:16

Prøv at se denne hjemmeside:
http://www.dkradio.dk/lrdab.htm

Så vil i se hvorfor det lyder af h til!
Den opløsning vi tilbydes, i kvantitetens hellige navn, er noget tilbage. - Hvis man sammenligner med CD kvalitet...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf MaxJ » søn 5. feb 2017 16:20

Tonni skrev:Prøv at se denne hjemmeside:
http://www.dkradio.dk/lrdab.htm

Så vil i se hvorfor det lyder af h til!
Den opløsning vi tilbydes, i kvantitetens hellige navn, er noget tilbage. - Hvis man sammenligner med CD kvalitet...


Jeg mener ikke P3 sender så meget som 160 men det kan jeg da prøve efter hvis jeg lige finde mine høreværn først. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Tonni » søn 5. feb 2017 16:36

Uanset er der langt op til de 1411k en redbook CD har!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf spuncut » søn 5. feb 2017 16:44

Helt enig med santashooter :thumbsup: Musikradioen skal evne at introducere lytteren til nye musikuniverser og gennem radioværtens entusiasme og faglighed skal lytteren føle sin musikalske horisont udvidet. Det mener jeg i al fald. Dødkulrede spillelister, der stryger os selv med hårene kan vi jo selv lave på diverse nettjenester, det har vi således ikke brug for. Hvis radioen forsøger at konkurrere med med diverse nettjenester vil den derfor have tabt på forhånd. Radioen skal have kant, mening og entusiasme samt få lytteren til at høre musik som denne ellers ville gå glib af. Ikke ulig tale-radioen 24/7, min foretrukne bilradio, hvor der ofte behandles emner undertegnede næppe ville have beskæftiget sig med hvis ikke emnerne blev serveret på den dygtigt faglige måde som værterne på Radio 24/7 evner. Det der mangler på diverse af bla. DR's musikprogrammer er netop dette meta-lag til at gøre musikken spændende og til at formidle musik på en levende, indsigtsfuld og entusiastisk måde og derved gøre musikken til en central del af programmet. Men det er måske gået af mode at holde af og beskæftige sig med musik?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Sorenki » søn 5. feb 2017 17:43

spuncut skrev:Helt enig med santashooter :thumbsup: Musikradioen skal evne at introducere lytteren til nye musikuniverser og gennem radioværtens entusiasme og faglighed skal lytteren føle sin musikalske horisont udvidet. Det mener jeg i al fald. Dødkulrede spillelister, der stryger os selv med hårene kan vi jo selv lave på diverse nettjenester, det har vi således ikke brug for. Hvis radioen forsøger at konkurrere med med diverse nettjenester vil den derfor have tabt på forhånd. Radioen skal have kant, mening og entusiasme samt få lytteren til at høre musik som denne ellers ville gå glib af. Ikke ulig tale-radioen 24/7, min foretrukne bilradio, hvor der ofte behandles emner undertegnede næppe ville have beskæftiget sig med hvis ikke emnerne blev serveret på den dygtigt faglige måde som værterne på Radio 24/7 evner. Det der mangler på diverse af bla. DR's musikprogrammer er netop dette meta-lag til at gøre musikken spændende og til at formidle musik på en levende, indsigtsfuld og entusiastisk måde og derved gøre musikken til en central del af programmet. Men det er måske gået af mode at holde af og beskæftige sig med musik?
MVH Henning

Jeg er helt enig i dine iagttagelser - og 24/7 er også bilradioen her af samme årsag.
Jeg ved at der er en modbevægelse i fuld gang i diverse frivillig-miljøer - universitetsradioen er et eksempel, men også mange foreninger og lydkunstnere begynder at arbejde med radio og radioformidling som medie - det er meget interessant. Hertil kommer også diverse pirat-radioer som er et fantastisk modspil!

MaxJ skrev:Nu nævner du P3 som jo nok er lavmålet som DR præsenterer men jeg giver dig helt ret..

Jeg nævner P3 som eksemplet på at værterne bare er meningsløst fyld, på de øvrige kanaler virker det som om der ikke er værter?
Jeg hørte meget P2 jazz, dengang det var fra 22-24 hver aften. Jeg husker at sidde i 2 timer og lave lektier og høre om en ung Brooklyn-baseret jazz pianists' virke og hvor værten på smukkeste hvis præsenterer dette smalle emne for mig på en måde hvor det gav store problemer at koncentrerer sig om matematik-lektierne den aften ;)

DAB virker som et lukket forum, dvs jeg tror ikke de små frivillig-radioer får ikke lov at komme med over? - hvis ikke har de "store" rig mulighed for bare at lave playlists døgnet rundt - idiotisk hitradio der netop sigter bredt og imod flest på samme tid - ergo laveste fællesnævner - men er det virkelig det kunst (værende det musik eller noget andet) skal være rettet mod?

jeg er uenig - jeg vil gerne have fagligheden tilbage i kunst og kulturformidling, det tror jeg vores samfund bliver bedre af helt overordnet og hvis man siger at radioen ikke kan spille den rolle, fordi folk hellere vil bruge spotify eller lave deres egne playlister, så har man mistforstået hvad radioen er.

tænk, der er jo ingen kunst-interesserede derude der siger "jeg tager ikke på museum, fordi jeg hellere vil kigge på mine egne billeder på væggen..." det at tage på museum er jo noget helt andet end at kigge på sin egen kunst - hvorfor jeg tror radioen's rolle skal være noget helt andet end at være soundtrack på køreturen eller til fredagsfesten.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf møffe » søn 5. feb 2017 18:15

Der var "sjovt". Selv modellen og jeg er rørende enige om at det at lytte til live-radio, er en intens her og nu oplevelse, med substans (her er P3, 100FM, NOVA osv. dømt ude...) Ved DAB, eks P7mix har vi helt klart følelden af, at lytte til en båndoptager, eller en jukebox. P8 Jazz er vor mest aflyttede DAB kanal, nest mest efter P4-FM. P8-Jazz er lækker at sove længe til, men, det er radio lavet til et HDD eller anden memory-enhed. Ikke radio til lyttere her & nu.

Vi vil ha' Casper Kristensen & Tæskeholdet tilbage. Det var live (uden indhold) og det lagde Selandia Teknisk afd. død, Fredag formiddag, en gang for længe siden.

Møffe.

(Mit tastatur fejler intet, men hvisse formuleringer i tidligere indlæg herom, er sløret lidt, så det smutter under radar hos cencuren...)
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf møffe » søn 5. feb 2017 18:19

his067 skrev:Møffe, der synes at være noget galt med dit tastatur: Hvad er det du prøver at sige?


Den tror jeg at du har fanget. :thumbsup:
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf spuncut » søn 5. feb 2017 20:08

santashooter skrev:... jeg vil gerne have fagligheden tilbage i kunst og kulturformidling, det tror jeg vores samfund bliver bedre af helt overordnet og hvis man siger at radioen ikke kan spille den rolle, fordi folk hellere vil bruge spotify eller lave deres egne playlister, så har man mistforstået hvad radioen er.
...


Præcis :cool1:
Jeg har svært ved at få øje på statsradiofoniens berettigelse hvis den blot spiller på samme bane som de kommercielle radiostationer. Jeg mener.. hvorfor skal vi skatteborgere betale for noget vi alligevel kan få gratis.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf B&O Vintage » søn 5. feb 2017 22:38

Captain Phønix glimrende kontakt til en ofte brugt DR freelance vært , Peter Lund Madsen, er det en mulighed, som talsmand for FM og lyd kvalitet?
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf Captain Phoenix » søn 5. feb 2017 23:39

B&O Vintage skrev:Captain Phønix glimrende kontakt til en ofte brugt DR freelance vært , Peter Lund Madsen, er det en mulighed, som talsmand for FM og lyd kvalitet?

Tak - men jeg har nu ikke så særlig tæt kontakt til Peter LM.
Inviterede ham faktisk til at interessere sig for vintagehifi-træffet sidste år (hvor det blev holdt i Københavnsområdet), men han vendte aldrig tilbage, så jeg tror at lydkvalitet jo nok interesserer ham - men sikkert ligger i udkanten af hans interesse-område.
Han fortalte da jeg var i studiet, at han havde skippet sit stereo-anlæg nogle år tidligere og havde foræret hele sin pladesamling (over 500 LP'er) til en underbo - bl.a. "Sjælland" på LP.
Det blev fortalt med en vis ærgrelse - og en bemærkning om, at nu kunne han jo aldrig anskaffe et anlæg m. pladespiller igen, for så ville han jo tænke på alle de plader han havde haft).

Skiftet fra FM til DAB er vel iøvrigt kun en del af sagen/problemet.
Værre er det efter min mening at DR stort set er trådt ud af rollen som "producent" af kultur - det er f.eks. meget langt fra dengang man havde en "Radiojazz-gruppe" og et bigband, der faktisk tilførte den danske musikscene noget nyt. Nu synes jeg mest musikken i DR handler om at spille hits, der kan høres alle mulige andre steder - og ikke fremmer musiklivet eller -udviklingen i Danmark.
:Gammel:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf B&O Vintage » søn 5. feb 2017 23:59

Han har nok er anlæg igen, da han har købt nogle LP fra min discogs butik i efteråret.
Jeg synes måske at det kunne være det værd at give det er skud. " Mand kan kun få et nej" og så var det det. Han ville være rigtig god, fordi der er stor respekt om ham.
Senest rettet af B&O Vintage man 6. feb 2017 11:28, rettet i alt 1 gang.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf B&O Vintage » man 6. feb 2017 11:27

P4 Lørdag FONK med Milling & Molbech. Bedre bliver det ikke og de seneste uger med Aske Jacoby som gæst og forelæser. Absolut top kvalitet.

Kender nogen herinde en eller flere landskendte musiker? Kan vi hive en eller flere ind i debatten. Drømmen ville være at de nægtede at deres musik måtte afspilles i så ringe kvalitet.

At DR efterhånden er som Radio 100 det kan altid ændres men når " hardwaren " FM er væk så kommer der nok ikke tilbage. Så kan vi alle sidde og " hygge" i pærenes lys på Pioneeren og huske tilbage. Der er mindre end tre år til en eventuel uigennemtænkt beslutning muligvis bliver trukket. TDC er igang og det er uhyggeligt at en så useriøs koncern bygget på rendyrket grådighed kan være med til at styre udviklingen.
Op af stolene og tænk hvordan vi kan få et ord med.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf B&O Vintage » ons 30. aug 2017 08:44

DAB debatten raser på sociale medier. Følg op og
skriv til Kulturministeriet:
https://g.co/kgs/Zf6GhK
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Norge lukker FM-signalet - nu...

Indlægaf MaxJ » ons 30. aug 2017 09:31

B&O Vintage skrev:P4 Lørdag FONK med Milling & Molbech. Bedre bliver det ikke og de seneste uger med Aske Jacoby som gæst og forelæser. Absolut top kvalitet.

Kender nogen herinde en eller flere landskendte musiker? Kan vi hive en eller flere ind i debatten. Drømmen ville være at de nægtede at deres musik måtte afspilles i så ringe kvalitet.

At DR efterhånden er som Radio 100 det kan altid ændres men når " hardwaren " FM er væk så kommer der nok ikke tilbage. Så kan vi alle sidde og " hygge" i pærenes lys på Pioneeren og huske tilbage. Der er mindre end tre år til en eventuel uigennemtænkt beslutning muligvis bliver trukket. TDC er igang og det er uhyggeligt at en så useriøs koncern bygget på rendyrket grådighed kan være med til at styre udviklingen.
Op af stolene og tænk hvordan vi kan få et ord med.



I gamle dage da DR sendte i ren analog der kan man tale om kvalitet. Det er sendes i dag er det digital radio på FM og lyder ikke særlig godt. Jo i forhold til en DAB radio er det da bedre men slet ikke godt. Det gik helt galt da DR flyttede fra Gladsaxe.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Foregående

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster