Hvad skal vi lave på træffet?

Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf bjerager » søn 8. jan 2017 10:25

Til vores årlige traditionele træf i marts er der tradition for, at vi taler med jer brugere om, hvad vi skal have af spændende indslag. Det er jo jeres træf, i sidste ende afhænger det om det bliver et vellykket træf jo af, om I kommer med noget spændende input.

Som nævnt i et tidligere opslag, så vil vi skrue lidt ned for antallet af lyttesessions og op for den frie leg og have en eller flere "masterclasses" - lige som det vellykkede indslag, som Hackenberg stod for sidste år.

Så hvad kunne I tænke jer at høre på træffet? Hvad kunne I tænke jer at blive klogere på? Og hvad kunne I forestille jer selv at kunne byde ind med?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf NikonSP » søn 8. jan 2017 10:47

Ortofon SPU'ere

I forlængelse af den snak der har været om Ortofons SPU'ere, synes jeg det ville være meget spændende, hvis nogen af de SPU-kloge ville 'tegne og fortælle' grundigt om emnet. Også gerne medbringe nogen af alle de forskellige modeller, så jeg og sikkert mange andre kunne blive lidt klogere på emnet.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf his067 » søn 8. jan 2017 10:52

Desværre kan jeg ikke komme i år: de foreslåede datoer er midt i vores forårs semester. Men jeg ville da være med på den næste år, hvor jeg håber at kunne komme med da jeg har forskningsfri og derfor kan disponere bedre over min tid.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf hificlassic » søn 8. jan 2017 10:57

Som tidligere nævnt kunne jeg rigtig godt tænke mig en shoot-out hvor vi ser om vi kan høre forskel på 3009 og 3012 tonearmen på fx td124, td125 eller noget garrard. Den ene får man jo ofte foræret med (eller max 1000kr) på en gammel pladespiller mens 3012 ofte sælges for 6000kr. Men kan vi reelt høre forskel?
En blindtest på rørforstærker/transistor kunne også være morsom. Hvem gætter rigtigt på det samme anlæg?
mvh Verner
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf Sorenki » søn 8. jan 2017 11:40

hificlassic skrev:Som tidligere nævnt kunne jeg rigtig godt tænke mig en shoot-out hvor vi ser om vi kan høre forskel på 3009 og 3012 tonearmen på fx td124, td125 eller noget garrard. Den ene får man jo ofte foræret med (eller max 1000kr) på en gammel pladespiller mens 3012 ofte sælges for 6000kr. Men kan vi reelt høre forskel?
En blindtest på rørforstærker/transistor kunne også være morsom. Hvem gætter rigtigt på det samme anlæg?
mvh Verner

God ide! - meen, hvis der skal være en reel sammenlignings-grundlag,så skal vi vel bruge en 3009 Series II (ikke improved) og så en 3012. man finder nok næppe en Series II un-improved for 1000 kr længere.
derudover bør vi sørge for at begge kører med samme pickup og anlæg - og de skal være justeret til pickuppen.

Det er altså noget jeg synes kunne være vildt spændene, men jeg forventer forskellen er så lille, at man må arbejde ret hårdt for at eliminerer andre forskelle, specielt justeringen skal være "lige i øjet" på begge.

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf Sorenki » søn 8. jan 2017 11:42

I forlængelse af trådedn herover, vil jeg gerne efterspørge et indslag om korrekt justering af pickup - hvilket udstyr er absolut nødvendigt, hvad skal man være opmærksom på osv.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf bjerager » søn 8. jan 2017 13:13

NikonSP skrev:Ortofon SPU'ere

I forlængelse af den snak der har været om Ortofons SPU'ere, synes jeg det ville være meget spændende, hvis nogen af de SPU-kloge ville 'tegne og fortælle' grundigt om emnet. Også gerne medbringe nogen af alle de forskellige modeller, så jeg og sikkert mange andre kunne blive lidt klogere på emnet.

Vh/
Harvey


Lyder spændende - havde en selv engang som var svær at få til at spille i min mørch-arm
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf bjerager » søn 8. jan 2017 13:14

santashooter skrev:I forlængelse af trådedn herover, vil jeg gerne efterspørge et indslag om korrekt justering af pickup - hvilket udstyr er absolut nødvendigt, hvad skal man være opmærksom på osv.


Ja især i forhold til hvor det reelle behov er. Har selv en Feickert Protractor, er lidt i tvivl om hvor meget wodoo det i virkeligheden er
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf bjerager » søn 8. jan 2017 13:19

hificlassic skrev:Som tidligere nævnt kunne jeg rigtig godt tænke mig en shoot-out hvor vi ser om vi kan høre forskel på 3009 og 3012 tonearmen på fx td124, td125 eller noget garrard. Den ene får man jo ofte foræret med (eller max 1000kr) på en gammel pladespiller mens 3012 ofte sælges for 6000kr. Men kan vi reelt høre forskel?
En blindtest på rørforstærker/transistor kunne også være morsom. Hvem gætter rigtigt på det samme anlæg?
mvh Verner



En eller ande form for blindtest kunne være interessant
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf his067 » søn 8. jan 2017 13:23

bjerager skrev:
santashooter skrev:I forlængelse af trådedn herover, vil jeg gerne efterspørge et indslag om korrekt justering af pickup - hvilket udstyr er absolut nødvendigt, hvad skal man være opmærksom på osv.


Ja især i forhold til hvor det reelle behov er. Har selv en Feickert Protractor, er lidt i tvivl om hvor meget wodoo det i virkeligheden er

Feickerts Adjust+ er helt fremragende, men hundedyr. Jeg har en og har målt alle mine SPUer med den: så lidt som en halv grads skævhed på Azimuth kan betyde 10dB forskel i kanal seperation. Men, det er en omstændig affære: det tager omkring en halv time at måle en enkelt pickup. Jeg er med på at tage systemet med næste år!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf Gottschalck » søn 8. jan 2017 13:45

Open baffel udendørs gider jeg godt høre i år. Enten på rør eller en god transistor. Har planer om at medbringe et par (Pæne i år) OB med 4 stk Philips 12 tommer.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf bjerager » søn 8. jan 2017 18:28

his067 skrev:
bjerager skrev:
santashooter skrev:I forlængelse af trådedn herover, vil jeg gerne efterspørge et indslag om korrekt justering af pickup - hvilket udstyr er absolut nødvendigt, hvad skal man være opmærksom på osv.


Ja især i forhold til hvor det reelle behov er. Har selv en Feickert Protractor, er lidt i tvivl om hvor meget wodoo det i virkeligheden er

Feickerts Adjust+ er helt fremragende, men hundedyr. Jeg har en og har målt alle mine SPUer med den: så lidt som en halv grads skævhed på Azimuth kan betyde 10dB forskel i kanal seperation. Men, det er en omstændig affære: det tager omkring en halv time at måle en enkelt pickup. Jeg er med på at tage systemet med næste år!



Spændende. Men er der nogrn der har noget man reativt memt kan teste forskellige pickupper på? Det kunne være et alternativ - lytte til forskellen på forskellige mm og mc systemer kunne også være interessant
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf his067 » søn 8. jan 2017 19:16

bjerager skrev:
his067 skrev:
santashooter skrev:I forlængelse af trådedn herover, vil jeg gerne efterspørge et indslag om korrekt justering af pickup - hvilket udstyr er absolut nødvendigt, hvad skal man være opmærksom på osv.

Feickerts Adjust+ er helt fremragende, men hundedyr. Jeg har en og har målt alle mine SPUer med den: så lidt som en halv grads skævhed på Azimuth kan betyde 10dB forskel i kanal seperation. Men, det er en omstændig affære: det tager omkring en halv time at måle en enkelt pickup. Jeg er med på at tage systemet med næste år!



Spændende. Men er der nogrn der har noget man reativt memt kan teste forskellige pickupper på? Det kunne være et alternativ - lytte til forskellen på forskellige mm og mc systemer kunne også være interessant


Jeg tror at et Fozgometer (https://www.amazon.com/Fosgate-Fozgometer-Azimuth-Range-Meter/dp/B008EMGQRM) er (meget) hurtigere men det kom på markedet efter at jeg købte Feickerts Adjust+ (og koster lige så meget!)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf bjerager » søn 8. jan 2017 21:04

Lige for at holde gryden i kog - kom frisk med gode ideer. Måske en shoot out mellem all japanees og all amercan anlæg og noget om hifi kulturen i de to lande
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad skal vi lave på træffet?

Indlægaf bjerager » søn 8. jan 2017 22:12

Der har også været noget skriveri på det senete om Dynaco - kunne man gøre det til et tema?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Næste

Tilbage til Vintagehifi træf 2017



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster