Slid på udstyr

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Slid på udstyr

Indlægaf hifibacillen » tors 3. maj 2018 17:44

Hvis man ser bort fra rørgrej og klasse A forstærkere hvad er så bedst for forstærkere, cdafspillere, dac osv.
Vil det være bedst at tænde/slukke for det eftersom man bruger det, eller lade det stå tændt
hele døgnet rundt, eller medfører det for stort slid på kondensatorer.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Slid på udstyr

Indlægaf Sorenki » tors 3. maj 2018 18:19

Jeg tror på en rotation, så det bruges almindeligt - slukkes og tændes og anvendes. Det er for mig “normalt brug”.
Jeg slukket altid når jeg går hjemmefra, og tænder så når det skal anvendes. Det kan godt stå tændt men jeg er hjemme :)

Der er vel et lille teoretisk slid på kondensatorer ved at skulle lades op og aflades, men ligeledes har de ikke godt af at stå stille.
Andre komponenter, vil nok slides ved konstant spænding, varme osv.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Slid på udstyr

Indlægaf Helikon » tors 3. maj 2018 18:58

Varme slider (afdampning og udtørring) og temperatur ændringer slider (udvidelser og sammentrækninger i mikro størrelsen giver mikro-brud og -revner over tid) men det er på akademisk niveau på det her stue udstyr.
Alt koster, uanset om det er tændt eller slukket konstant, eller efter behov, så er der altid en pris at betale og om man skifter komponenter pga. udtørring af varme eller uvirksomhed er ganske ligegyldigt.

tilføjelse: jeg glemte pointen, tænd og sluk efter behov og hvis du har mange apparater så lav en turnus som sorenki og flere andre gør. Det er som med os, apparaterne har godt af motion, i hvertfald en gang i mellem ;)
Senest rettet af Helikon tors 3. maj 2018 19:13, rettet i alt 1 gang.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Slid på udstyr

Indlægaf MaxJ » tors 3. maj 2018 19:05

Jeg er for nærig til at lade det stå tændt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Slid på udstyr

Indlægaf Fredmarantz » tors 3. maj 2018 23:30

Jeg ville tænde og slukke efter behov. Bruger jeg det ikke = sluk .... bruger jeg det = tænd. Det er vel typisk også det, som er meningen med det. Jeg går dog ikke og tænder og slukker hele tiden i løbet af en dag.

Hvis der er rør-apparater forlader jeg aldrig huset med disse tændt.

Større samlinger bør circuleres, som også tidligere er nævnt. Det kan være en krævende opgave at udføre systematisk, hvis der er meget.

I min optik er det med at holde apparater tændt hele tiden en noget overdrevet affære - og er heller ikke så hulens godt for hverken elregning eller miljø. Elektrolytkondensatorers livslængde er bl.a. betinget af den varmepåvirkning der har været udsat for i tiden, der er gået. Ligeledes forkortes den også, hvis kondensatorerne aldrig bliver livet op og får lov til at røre sig.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Slid på udstyr

Indlægaf skjold » tors 3. maj 2018 23:45

Jeg har en del "hvilende" udstyr stående. Ca. hver 3-4 måned bliver der rigget nogle forlængerledninger til og så står det hele tændt en god halv times tid eller hvordan det nu lige passer ind. Jeg tror som Fredmarantz er inde på, at især kondensator har godt af lige at få strøm en gang i mellem, uden at blive meget varme.

Frekvensen på nogle måneder ved jeg dog ikke om er tilstrækkeligt eller på den anden side for meget...
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Slid på udstyr

Indlægaf Fredmarantz » fre 4. maj 2018 00:43

Her vover jeg mig lidt ud på tynd is - og prøver med noget "semi-tech". Jeg er ikke teknisk uddannet elelr ved specielt meget om det, men jeg har læst mig frem til - og hørt fra klogere personer, at elektrolytkondensatorer er opbygget med et isolerende (alu-oxid) lag som kan skabe et vist spændingspotentiale i sig, når de er raske.
Ved manglende brug kan disse isolerende lag blive så tynde, at der går hul på det og der kan skabes noget nær kortslutning i kondensatoren, hvilket indebærer, at de ikke længere virker efter hensigten og måske kan skabe ravage i apparatet.
Disse lag står lige så stille og "siver", når de ikke bruges, men kan genopbygge sig selv ved at få tilført spænding i tide i moderate og ikke pludselige doser (variotrafo eller strømforsyning med variabel spænding er her en god ting). Hvor lang tid, der skal til for at få en kondensator vakt til live på en sund måde ved jeg ikke, men jeg har haft apparater til at stå i et par år eller måske endda lidt mere uden strøm og uden skade, hvis de blot vækkes roligt over vario og langsomt føres op til fuld spænding. Herefter skal de have lov til at stå med spænding i måske nogle dage (tændes og slukkes ind i mellem) - spilles på - og kan herefter sættes til side igen.
Er man uheldig, så er kondensatoren færdig og defekt for evigt, men gode kondensatorer kan komme tilbage til fuld stand ved denne manøvre. Gode teknikere med forstand på den slags fortæller mig, at man kan se på et strømforbrugsmeter (A-meter) at den raske kondensator bruger strøm ved øgning af spændingen - for derefter ikke længere at bruge strøm = forbruget falder hurtigt derefter. dette skal gerne fortsætte op til nomineret spænding.

Hvis jeg tager helt fejl her, må teknikerne, som ved noget bedre, hjertensgerne rette mig - det dur jo ikke, at jeg prøver at give "gode" råd, som viser sig at være forkerte :oops:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Slid på udstyr

Indlægaf his067 » fre 4. maj 2018 10:35

Dette website har en grundig forklaring og henvisninger til metoder til "genoplivning" af elektrolyt-kondensatorer http://www.nmr.mgh.harvard.edu/~reese/electrolytics/.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Slid på udstyr

Indlægaf hifibacillen » fre 4. maj 2018 11:27

Ok jeg kom bare til at tænke over hvad der var bedst at gøre feks. Meridian på meget af deres udstyr ihvertfald 500 serien og deres G serie sidder afbryderknappen bagpå da deres filosofi er at udstyr ikke skal slukkes pga. lydmæssige forhold.
Det betyder når deres apparater sættes på stand-by på fronten så er der stadig strøm på lydkredsløbene hele tiden.
Det var det der fik mig til at tænke på andet udstyr generelt.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Slid på udstyr

Indlægaf Tonni » fre 4. maj 2018 12:01

Jeg slukker mine rør ting. Men min RIAA og forforstærker står næsten altid tændt. - Og CD samt RaspberryPi lige så...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 16 gæster