Hackenbergs totalentreprise.

Vis os dit grej

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » fre 30. mar 2018 14:32

På denne dejlige påskedag sidder jeg og ordner et par enheder for en gammel ven der roder med jukeboxe.

Billede0602[1].jpg

Spiller Lydmor og Keminova Cowboys på Mitshubishi'en. Nu med Denon DL 103R. Fenomenalt vellydende.
Prøver at forbedre den indbyggede pladestrammer som på billedet er erstattet med puk fra MB.

Billede0601[1].jpg

Bliver også mere og mere glad for JBL L15 som jeg endelig har fået igen. Det er ikke alting man husker som fantastisk fra dengang, som så viser sig faktisk at være det. Det er IMHO et par rigtige JBL'er selvom de er små. De har alt det karrakteristiske JBL incl. de hvide basser.

Billede0603[1].jpg

God påske.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » fre 18. maj 2018 14:16

Sådan ser ca. 1000 LP'er ud i "bladre"-system i IKEA's stigereoler i mit værksted/gæsteværelse.

billede0620[1].jpg

Min pladesamling har været pakket ned i flere år. Nu skal den frem i vores nye lejlighed.
Efter et forgæves forsøg med at sætte dem op som bøger i reolen (7,5 meter) valgte jeg at skære nogle for - og bagsider (83 x 25) til at sætte ind mellem stigerne i reolen. De sidder løst så man kan skifte dem til noget pænere eller flytte dem. Der kan nu stå to rækker plader ved siden af hinanden som man kan bladre i.
Det er langt bedre og hurtigere end at have dem stående som bøger. Det er også nemmere at sætte flere plader ind og plasticomslagene er ikke i vejen når man tager plader ud og ind.
De klassiske og jazzpladerne står i øvrigt i stuen. Min kone er lidt snobbet på det felt.

God pinse.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » ons 13. jun 2018 15:37

Som omtalt i Den Store Dynaco/Scandyna-tråd har jeg fået et sæt ITT 6090S til huset.

Billede0624[1].jpg

Fineren er ganske fin og gammel på den fede måde. Den er også fineret bagpå. Kablet kommer ud gennem bunden under den fastmonterede sokkel.

Billede0625[1].jpg

Frontstoffet er fint og meget tæt som man brugte det dengang. Spiller helt klart bedst uden.

Billede0626[1].jpg

Her sen de medfølgende uoriginale H087 diskanter fra SEAS. Tydeligt eftermonteret.

Billede0627[1].jpg

De pæneste D3808'ere fra lageret er blevet monteret. STOR forskel.

Foruden de nævnte to 8 ohms D3808'ere i parallel består bestykningen af en 4 ohms 18W og to 8 ohms 25W. 10" basserne er præcis som i A-35 bare højere impedans.

Lydmæssigt er slægtskabet nærmere Scandyna end ITT. Ikke så pågående som ITT kan være. Bassen er dyb og dynamisk. Mellemtonen fra 18W'eren er bedre end A-35. Det giver vel mening. Diskanten kender man også igen. Tydelig bedre end H087.
Højttaleren skal tippes for at åbne helt. Det er måske ikke så kønt at vælte denne fine gulvmodel med det skal til.
Generelt er højttaleren rimelig let at drive.

Glæder mig til at se mere indeni.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » man 18. jun 2018 09:31

Nu har basserne og mellemtonerne været ude til nærmere eftersyn.
Mellemtonen er som nævnt tidligere en 18W4204P2B. 42mm svingspole, 4 ohm, papirkant (m. coatning), 2-lags svingspole og B-magnet.
Bassen er 25W4208G??.

Billede0630[1].jpg

Filteret er med fine spoler viklet på luft på nær en enkelt. Nok til bassen.
Jensen kondensatorer.
Det grønne plastic til højre er emballagen af reguleringerne. Alt det må ud til nærmere eftersyn senere.
Nu skal højttaleren bare nydes.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf spuncut » man 18. jun 2018 16:51

Hej Claus.
Tillykke med de fine Scanspeakhøjtalere. :cool1: Helt enig i at der er markant forskel på H087 og D38 diskanterne. H087 har tendens til "engangslighter-bækken" mens D38 synes at kapere det meste. Desuden når den rigtigt godt ned til Scanspeak 10" bassen, eller også er det Scanspeakbassen der når længere op? Baseret på sammenligninger mellem A25'ere med forskellige kombinationer af Scanspeak/SEAS-enheder skulle jeg mene at Scanspeak-systemerne har en langt mere civiliseret og opløst mellemtone/diskant-gengivelse end SEAS-systemerne og alt i alt leverer et mere sammenhængende indtryk. Til gengæld er det imho svært at komme uden om den "fede" bas fra SEAS 25TW-EW, ikke mindst for en jazz/fusion-nørd som undertegnede, men er man meget til vokal så vinder Scanspeaksystemerne.
Tak for indblikket i typenummereringen. :thumbsup:
Angående Scanspeaks "Symmetric Drive" (SD):
Ragnar Lian skulle angiveligt være kommet op med SD i 1973 (muligvis inspireret af Philips). Skete der herefter det at alle Scanspeaks modeller blev forsynet med SD-kobberkappe på polstykket? Eller var det kun på prestige-modellerne at SD blev implementeret?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » tirs 19. jun 2018 08:24

Hej Henning.
SD blev kun brugt på nogle modeller. Sådan vedblev det med at være. 13M blev ofte brugt uden SD. Det give lidt højere følsomhed når svingspolegabet kan gøres det mindre.
I nyere tid brugte Avance f.eks. 18W både med og uden SD. Der er imho ingen tvivl om systemets lydmæssige fordele.
Som du skriver brugte Philips også sådan en kobberkappe. 9710 fuldtonen har det vist.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » fre 6. jul 2018 14:06

Tid til lidt forandringer efter oprydning i et par flyttekasser:

billede0633[1].jpg

Holfisættet holder en lille pause. Imens spiller den dejlige NAD 3120, en 3020B uden tonekontroller og balance. Når den skal have hjælp sætter jeg effekttrinet 2155 til og bruger 3120 som forforstærker.
Nedefor billedet står nu også et Audio 60 trin som skal prøves.

billede0632[1].jpg

Mitsubishi'en med DL103 er også flyttet og erstattet med Q2'eren med MC200/T20. Dejligt!

Nu skal jeg bare finde min Denon CDafspiller.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf evox » fre 6. jul 2018 14:19

Hvis den er blevet 'væk' , har jeg en Denon på lager
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » tirs 31. jul 2018 14:58

Tak for tilbuddet. Så "væk" er den ikke endnu.
Audio 60 er nu monteret med 3120 som forforstærker. Det er noget siden jeg har oplevet sådan et løft i kvalitet. Man kan selvfølgelig indvende at jeg ikke ligefrem kom fra high-end men alligevel. Det er overraskende godt. En stor fornøjelse.

billede0653_001[1].jpg

Forstærkeren er ret ukompliceret opbygget som jeg ser det. Modkoblingsfri. Solid og med fornuftig strømforsyning.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » tirs 19. mar 2019 15:56

billede0742[1].jpg


Sådan så den ud før.
Den havde ensretter og 2x10.000uF til hver kanal.
Jeg har skiftet ensretterne til løse dioder og hver sekundærvikling bliver ensrettet til 60.000uf.

Nu er der jo ændret tre ting så hvad der giver mest er umuligt at sige men resultatet er overvældende.
Meget bedre kontrol til en "kun" 60W'er. Mere dynamisk kontrast og et klarere lydbillede med ro.
Billede0758[1].jpg


Har spillet lidt på denne dejlige højttaler med Fillredriver-filter fra Jørgen Regnestok.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » fre 29. mar 2019 12:32

Til L15 skal der en sub når man har en stor stue. Når man nu ikke må få en med 15" Coral i 100 litter:

Billede0111[1].jpg

Overskydende 105-kabinet minus tre lag maling. Mangler kun en vintage 12" som kan gå dybt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hasse Jakobsen » fre 29. mar 2019 13:21

Har du ikke stadig den 12" Decca?
Jeg har stadig den jbl 123a liggende, jeg har set at andre før har brugt den til sub
Hasse Jakobsen
 
Indlæg: 405
Tilmeldt: 13 jul 2013
Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » fre 29. mar 2019 13:35

Det kunne være sjovt at prøve en JBL 123a.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Sorenki » fre 29. mar 2019 13:37

JBL 123a er sjov, da den uden filter selv ruller pænt af (se JBL L-100 filteret)
Det gør den ihvertfald nem at starte med :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf hificlassic » fre 29. mar 2019 14:34

123a er glimrende bas til det formål. I et kabinet dobbelt størrelse af L100 century spiller den faktisk rigtig fed bas. Næsten på niveau med LE14a
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster