Fender Dual Showman Reverb Reparation

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf tctla » fre 18. maj 2018 18:44

Her er lige en frisk sag fra slagtebænken... ;)

En Fender Bas-forstærker i den tunge ende. Ikke combo, men ren forstærker på ca. 100Watt med 2x2 RCA 6L6GC i udgangen.
Der sidder stadig de originale rør, så vidt jeg kan skønne, og udgangs-rørene er forholdsvis OK. Ca. 80% emission ift. nye, så det fås ikke bedre efter ~40 år :!:
Jeg må nok skifte et par indgangsrør for de hænger lidt i bremsen.
Der ud over er hovedafbryderen kaput hvilket gør, at man ikke kan tænde forstærkeren.
Jeg har en original Fender på lager, men ikke med plast-knebel. Jeg synes, det kan være lige meget, for Fender brugte metal & plast-knebel på afbryderne efter som vinden blæste.
Tillige EEN defekt modstand, se billede. Det er godt nok mærkeligt. Forstærkeren er fuld af kul-modstande, der erfaringsmæssigt er kørt af sporet efter 40 år, men nej.
Små Mallory kathode-afkoblings elektrolytter, mest på 25uF/35V er alle skiftede, bare fordi.
Eet kapacitetsmeter måler kondensatorerne til ~32uF, men et andet, som jeg stoler mere på, måler dem til at være ~68uF. Prisen på 22uF/63V elektrolytter er så lav, at hele dynen ryger ud :!:
Selve hovedelektrolytterne har Fender gemt, vandret liggende ovenpå chassiset, under et metalskjold. Her er et par 20uF/500V løbet ud og har dannet syre/kemikalie-bobler i den ene ende. Desværre har jeg ikke 500V elektrolytter på lager, så på tirsdag/onsdag, når nye kommer, poster jeg billeder af reparationerne.
Her er nu diagrammet vedhæftet tillige med billeder af forstærkeren fra FØR, jeg fandt operationskniven frem :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf dfms » fre 18. maj 2018 19:00

Fed forstærker, hvilke højtaler trækker en sådan forstærker ?
De der orange drops ser lidt brændte ud :Briller:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf tctla » fre 18. maj 2018 19:39

Det er faktisk ikke Sprague "Orange Drops" selvom de ligner.
Jeg har loddet dem fri og målt deres værdi & ESR.
De måler perfekte (Hvilket ikke bør være muligt imho)

Jeg har ingen ide om hvilke højttalere ejeren, som er basguitarist, bruger.
Forstærkeren har ikke været brugt i omkring 15 år, hvilket måske forklarer de forholdsvis OK 6L6'ere, der sidder i den.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf Tonni » fre 18. maj 2018 21:11

Hvor mange af de kulmassebasser holder specs?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf tctla » fre 18. maj 2018 22:14

Hej Tonni,

Hvis du læser mit første indlæg ser du, at det gør de ALLE minus 1.
NEJ, det er IKKE muligt, men det gør de så alligevel.
Nogen ide om hvorfor?
Jeg har ikke....
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf Tonni » fre 18. maj 2018 22:23

Heller ikke her! Verdens ottende vidunder?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. maj 2018 22:35

Allan Bradley modstande er, så vidt jeg er orienteret,kendte for at være god kvalitet. Jeg har en hel del grej - både Hifi og musikudstyr - herunder Fender guitaramps på rør fra 70'erne. Der sidder, ganske som i den bemeldte Dual Showman, masser af Allen Bradley's. Jeg har bestemt ikke været inde og måle på disse, men forstærkerne kører fint og evt. unoder hidrører ikke fra modstandene - snarere rørsokler.

Dual Showman blev brugt med en bred vifte af højttalerkabineter fra den tid. Altec Lansing - JBL - Montarbo - Fane - Fender/Eminece osv....altså hvad man nu lige havde adgang til. Fender havde bl.a. 2 x 15" kabinetter i sit sortiment, som givetvis også har været anvendt - disse var ofte bestykket med Eminence og i nogle tilfælde JBL K130'ere.

RCA 6L6GC er et fedt rør - ganske robust, som du også selv nævner.

Den Dual Showman, du har fat i her, ligner noget fra ca. 1975-76 - og kan ikke betragtes udelukkende som en Bas-amp - Steelguitarspillere og alm. el.gtr-spillere samt keyboardere (Würlitzer/ Fender Rhodes)- har i vid udstrækning brugt dem ligeså. Line-out'en ligner noget eftermonteret. Dual Showman minder ret meget om en Fender Twin Reverb, som jo altid var/er en combo med 2 x 12".

De forstærkere (og bl.a. også Fender super og twin rev's) var primært designet til at spille højt og rent !!!! - rettet mod ikke mindst country og jazz.

Lidt interessant læsning om DSR - sakset herfra : http://www.retrosynth.com/~analoguedieh ... index.html


"The Dual Showman Reverb use an RCA 7025 tube on the preamp front end (a 12AX7 graded for lower noise and highly sought after) with a 12AT7 phase inverter pushing a quartet of 6L6 power tubes. It is a non-stereo dual channel (non switchable) system with both channels featuring volume/treble/middle/bass controls and one channel featuring reverb and tremolo (mistakedly labeled "vibrato" on the panel). The amplifier can generate 100 watts and is very loud and clean, but pleasantly colored for that then-famous Fender "clean sound". In another example of how CBS was so out of touch with the current tastes, they still strived to produce an amp that delivered squeaky clean sound while the Marshalls and Mesa Boogies were pointing the way of the future. But one thing was in CBS's favor - they stocked the amps with decent tubes made by RCA, which isn't true with today's Fenders leaving the factory with cheap inferior sounding chinese tubes. Luckily my DSR had seen so little use that it still had the original RCA tubes in it.

I tested four cabinets with the DSR, each with my strat, tele, and les paul to experiment with tone variety. My 2x15 Bassman closed back cabinet for the DSR - with the original Oxford and an unknown speaker - sound deep and full especially with the reverb. My Peavey 2x15 bass cabinet loaded with EVs was an absolute dud, played four chords and I unplugged it fast. Proof that not all 2x15 cabinets sound good with guitar. The Marshall 4x12 loaded with two Celestion 65 watt and two 70 watt speakers sound good all around. My Vox 2x12 closed back cabinet loaded with Celestion alnico 12 watt "Blue" speakers sounded great, crisper than the Marshall. In an attempt to restore authenticity I ordered a pair of Jensen 50w 15" speakers - while they sounded good with Rhodes piano I preferred the original speakers for guitar. I don't identify a favorite - they all have their distinctive sound.

Moving onto the Rhodes - the Bassman cabinet loaded with 2x15 Jensens and Vox cabinet sounded the best. While the DSR definitely gets that "classic" Rhodes sound, I still prefer the sound of the Selmer on the Rhodes. I had hoped that the DSR would serve as a high power system for the Rhodes, but like the Selmer it does start breaking up past a certain threshold (it wasn't the speakers breaking up, it was the amp). The Selmer had better tone color, and the presence of the tube rectifier gave the Rhodes a punch that the DSR did not have. In the future I plan to build a new speaker panel for the bottom cabinet of the Rhodes to accomodate the Jensen 15s, since that cabinet is already empty. A simple speaker jack panel and it will be ready to go.

Another interesting experiment for later is to try my speaker emulators - the Red Box and the Groove Tubes.

The DSR is an excellent bargain for anybody looking for that Twin Reverb sound - all you need is a cabinet with decent speakers. The amp chassis is designed for 4 ohm loads, but 8 or 16 ohm loads can safely be used with it (albiet at decreased volume). As with any vintage amp, be prepared to spend more $$$ on a check-up by an expert amp tech as you may find leaking capacitors (long past their expected life), worn tubes, loose tube socket connectors, bad output transformers. This can get expensive in a hurry."


tilføjelse: Det var vist mere end sjældent, at man havde indbygget reverb (Accutronics fjedertank) i en basforstærker. Derfor var denne ikke specielt bygget til bas.

Ekstra tilføjelse: Knapperne "Speed" og "intensity" samt RCA/Phono ind/ud (vibrato) på bagsiden indikerer også Tremolo-feature. Noget man aldrig havde på basamps, men i mange år var fast inventar på guitar - og keyboardamps.

Mon ikke denneher kan bruges som ny powerswitch - den ligner pænt meget den gamle defekte:

http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Sw ... ulated_252

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf tctla » lør 19. maj 2018 01:19

Allan Bradley modstande er rigtig nok toppen af Carbon Composite, men alligevel...
Måske har forstærkeren stået meget tørt de sidste 15 år, for fugt bryder Carbon Composite sig ikke om.
OK, man lærer, så længe man (har en) lever !
Også rigtig nok er forstærkeren ikke en decideret bas-forstærker, selvom den bliver brugt af en bas-guitarist.
Det ku' jeg godt ha' været mere præcis omkring.
Line-Out er eftermonteret af en tidligere reparatør. Rigtig fint lavet, iøvrigt.
Ny afbryder ER allerede monteret, og jeg tror ejeren er ligeglad med, om den har plast- eller metal-knebel.
Ta'r jeg fejl, så tak for Tubeampdoctor-linket.
Pyndt har den også:
http://pyndtshop.dk/product_info.php?cP ... cts_id=421

Kig lige på vedhæftede Allan Bradley Spec's, hvis det har interesse.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf Gah » lør 19. maj 2018 22:01

Ja det ser da ud til at være en original Fender Showman Reverb, bortset fra Line out fusket.
Men det er en forstærker som er importeret fra udlandet og dermed ikke Demko godkendt, for det første så er spændingsomskifteren noget "daller værk" som Demko krævede fjernet, samt at den mangler en række indbyggede sikringer.
Fender forstærkerne blev i halvfjerdserne importeret til Danmark af Hagstrøm Musik A/S og ovennævnte er skrevet af en af de 2 teknikere som i slutningen af halvfjerdserne modificerede Fender forstærkerne så de opfyldte Demko's krav.
Og nej denne forstærker er Ikke egnet som basforstærker.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf tctla » søn 20. maj 2018 04:46

Gah skrev:Men det er en forstærker som er importeret fra udlandet og dermed ikke Demko godkendt, for det første så er spændingsomskifteren noget "daller værk" som Demko krævede fjernet, samt at den mangler en række indbyggede sikringer.
Fender forstærkerne blev i halvfjerdserne importeret til Danmark af Hagstrøm Musik A/S og ovennævnte er skrevet af en af de 2 teknikere som i slutningen af halvfjerdserne modificerede Fender forstærkerne så de opfyldte Demko's krav.


Absolut enig. Omskifteren er rigtig nem af dreje uden egentlige faste "hak" for hver indstilling.
Jeg har fjernet 117V trafo-forbindelsen til spændings-omskifteren for at imødegå nedsmeltning, hvis omskifteren får et skub i den rigtige (Forkerte :!: ) retning.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf tctla » tors 31. maj 2018 18:24

Det tog lidt tid, at få fat på de manglende 500V elektrolytter.
Mit første valg af leverandør løb ud i sandet.
En sludder for en sladder og et leveringstidspunkt, der alligevel ikke holdt.
Disse kommer fra Pyndt, og han er jo altid stabil.
Fabrikat TubeAmpDoctor/TAD, så de er vel kinesiske...?
En lille upgrade fordi de originale elektrolytter var på 22uF/500V og nu sidder der 33uF/500V.
Prisforskellen var minimal.

Først lidt billeder af den renoverede forstærker med nye elektrolytter, over og under chassiset.
Tillige den udskiftede afbryder, den VIRKELIG tvivlsomme spændings-omskifter med den frakoblede 117V ledning fra trafoen og det ekstra Line-Jack, een eller anden har monteret.

Så er der lige et billede af havebordet, hvor mine forum-billeder bliver taget. :thumbsup:
Min kone er ret stolt af sin have (..også lidt min ...meget lidt :!: )
Derfor får i et først et par billeder, der ikke kommer vintage HiFi ret meget ved, så i kan se i hvilke omgivelser, havebordet står :thumbsup:

Jeg får nok samlet og afprøvet forstærkeren i løbet af aftenen, men der kommer ikke nødvendigvis flere billeder.
Det meste er vel allerede hevet frem i lyset, bogstavelig talt ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf Tonni » tors 31. maj 2018 21:30

Smuk have!
Det er da næsten syndt at sidde ved loddekolben, med det vejr og den udsigt...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf Gah » tors 31. maj 2018 23:24

Ja smuk/pæn have, men jeg kan se på dine sidste billeder at fronten på Fender forstærkeren ikke står mål med haven 8)
Knapperne er lige til at trække af, vask og skur dem med en neglebørste og når knapperne alligevel er taget af, så puds lige forpladen med noget vinduespuds.
Hvis at du gør dette så kan du forlange 100 kr. mere for den reparation. :p
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf Fredmarantz » tors 31. maj 2018 23:34

udmærket rep. .......pæn have - holder du den eller er det konen?

må jeg henlede opmærksomheden på Banzaimusic.com (Berlin) De har rigtig meget - har glimrende og hurtig logistik - nem betaling - ikke så meget sludder der. Fx her de gode tyske F&T - lytter med fx 22uF 500V axial. http://www.banzaimusic.com/FT-Axial-Caps/

Ellers kan man jo få deciderede færdigpakkede cap-kits til de fleste Fenderamps her:

http://www.amprepairparts.com/fendercapkits.htm - forstærkerne i deres forskellige versioner er alle nævnt under lytterne , nederst på siden med reference til det passende kit..

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fender Dual Showman Reverb Reparation

Indlægaf tctla » fre 1. jun 2018 05:01

Gah skrev:Ja smuk/pæn have, men jeg kan se på dine sidste billeder at fronten på Fender forstærkeren ikke står mål med haven 8)
Knapperne er lige til at trække af, vask og skur dem med en neglebørste og når knapperne alligevel er taget af, så puds lige forpladen med noget vinduespuds.
Hvis at du gør dette så kan du forlange 100 kr. mere for den reparation. :p


Er du i familie med Henry Ford ?
Var det ikke ham, der fik en tilsvarende ide, selvom det i hans tilfælde ikke handlede så meget om Fender-knapper ? ;)
Du har selvfølgelig ret, men lad os nu se, om ejeren overhovedet vil bruge 100Kr. på forstærkeren, i det hele taget.
Jeg er blevet lidt forsigtig mht. "merværdi" efter, at ejeren af en Blaupunkt Riviera rørradio, hvis renovering er beskrevet andet sted på forumet, erklærede: "Det er den da vist ikke værd". For rundt regnet 7 timers arbejde, 17 kondensatorer, en elektrolyt, et NOS magisk øje Philips EM80 samt rengøring/smøring fra A til Z, forlangte jeg Kr.: 500,- Radioen spiller tillige HAMMER-godt; nok den bedste damp-radio jeg har hørt, i mit liv.
Nogle mennesker er lidt ude af trit med den virkelige verden, men man bør jo være inkluderende og ikke marginaliserende :Skor:
Det kan jo også argumentereres, at jeg er ude af trit, osv... ved, at forlange Kr.: 500,- for reparationen :thumbsup:

Mht Banzai Music, Berlin kan jeg sige, at jeg godt kender dem som et OK firma. Prisniveau i dette tilfælde er som Pyndt, derfor gik jeg med den lokale løsning.
Og ja, det er min kone, der passer haven.
Hun har nogle ufravigelige prioriteter i sit liv: Først kommer haven, så vores to katte og dernæst mig :!:
Hvem her kan sige, at de kommer ind på en flot 3ie. plads ?
Det er trods alt i medalje-rækken :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster