Begyndelsen på en ny era

Analog når det bedst

Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Cockernes herre » tors 17. maj 2018 18:24

Har en Era med Sme 3009 arm. Den lyder umiddelbart godt. Dog forekommer det mig at den kører lidt for langsomt i forhold til mine andre pladespillere L75, beogram 1202,Sharp og Planar 3. Samtidig mangler den også noget umf ( Umf= utroligt meget fylde=top /bund og rytme). Så mine spørgsmål er som følger
1) kan man justerer hastigheden. Tidligere ejer sagde nej da der ikke er justerings mulighed. Der er vist også noget med motortypen...
2) har før haft held med at gøre plinten tungere for at få en bedre umf faktor. Er det en god idé / mulighed? Den bor på en hylde

Håber I har nogle gode råd og forslag
På forhånd tak
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Louis » tors 17. maj 2018 23:13

At dæmpe plinten er da naturligvis en mulighed. Men om det giver det ønskede resultat er jo svært at spå om.
Jeg har selv haft et par Era’er og jeg har heller aldrig fået den til at spille synderligt godt. Jeg dæmpede en med blygummi uden nogen synderlig forbedring. SME armen på sådan en Era er ok. I sidste ende blev begge de værk jeg havde givet væk og armen blev sikkert monteret på Lenco l75, som er en meget mere overlegen pladespiller imho.

Men det koster jo ikke noget at prøve sig frem :cool1:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Cockernes herre » tors 17. maj 2018 23:38

Takker Louis for et ærligt svar
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Louis » fre 18. maj 2018 06:17

Cockernes herre skrev:Takker Louis for et ærligt svar

Jeg tror forresten heller ikke man kan justere hastigheden - men måske en ny rem kunne hjælpe? Hvis du vil buge flere penge på værket.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Cockernes herre » fre 18. maj 2018 09:21

Har læst mig til at man gør drivremmen ru med sandpapir på træsider og smører centerlejet.
Så er det så bare at finde ud af at skille dyret. Vil forsøge med sandposer som vægt og understøtter
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Begyndelsen på en ny ERA

Indlægaf KlausM » fre 18. maj 2018 09:42

Smøring er nok en god ide, men man kan ikke justere hastighed, se denne tråd for mede infor om værk og ERA:

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=2353&p=21323&#p20980

"Synchron motoren i ERA'en er meget svag, og den er evigheder om at bringe pladetallerkenen op i omdrejninger, men når den kører er den meget præcis med meget lidt wow og flutter. Når Verdier valgte den svagere syncron motor frem for en motor af induktions typen (Thorens/Garrard) siger historien at det (bl.a.) skyldtes at det franske el-net var meget ustabilt tilbage i 70érne og synchron motoren, der kører på elnettets frekvens, er meget ufølsom for spændings variation, og den skulle kunne køre på spændinger helt ned til 48 Volt."

Har du prøvet med en stroboskob skive??

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf spuncut » fre 18. maj 2018 11:21

Hej Cockernes herre.
Hvis ellers era'en anbringes på et stabilt underlag og forsynes med en ordentlig pick-up står den imo ikke tilbage for andre pladespillere uden flydende ophæng. Jeg har ikke det indtryk at Era'en er en rumlepotte, resten er således op til pu og arm. Du kan dog sikkert og med fordel ønske dig en ny rem:
https://www.thakker.eu/en/belts/turntab ... lt/a-2740/
og hvis du ikke har smurt hovedlejet i din tid kunne det da være en god ide at få det renset og smurt med noget syntetisk olie.
Mht. "UMF": Hvilken pu anvender du?
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf radoormik » fre 18. maj 2018 13:42

Jeg har en era, som jeg lige skal have amputeret armen på, så må du gerne få den.
Låget er ikke pænt, men værket kører stabilt.
Mvh Mik
radoormik
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 jun 2015
Lokalitet: Esbjerg

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Cockernes herre » fre 18. maj 2018 21:21

Hej Klaus og Henning
Tak for jeres indlæg. Har købt den for nylig. Den har fået nye stik bagpå, ny drivrem og står utrolig flot næsten som ny -én ejers. Den er med en god Mmc20cl pickup ( i følge sælger var det de anbefalede i sin tid man brugte. Et lidt sjovt valg )og Sme 3009 arm

Der er vist mange meninger om den rundt omkring. Har gjort det lidt til en mission at have forskellige typer pladespillere. Sådan at der er arm, mellemhjul, rem og mellemhjul og direkte træk. Lige nu er jeg nok mest glad for min Sharp direkte.
Eraen bor ved siden af en Planar 3 som dog mangler detaljerne i diskanten som Eraen har.

Det med hastigheden irriterer meget da jeg ved hvordan det rigtigt skal lyde. Har en Lenco strobeskive som får en rundtur på den i morgen. Så skal den også have olie
Senest rettet af Cockernes herre fre 18. maj 2018 21:27, rettet i alt 1 gang.
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Cockernes herre » fre 18. maj 2018 21:24

radoormik skrev:Jeg har en era, som jeg lige skal have amputeret armen på, så må du gerne få den.
Låget er ikke pænt, men værket kører stabilt.
Mvh Mik


1000 tak Mik
Det var da et godt tilbud. Det vil jeg gerne tage imod
Har du tid til at jeg kan hente den i næste uge?
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Tonni » fre 18. maj 2018 22:22

Mangler du en ekstra motor, har jeg vist nok en liggende... Hmm. ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Nillerviborg » lør 19. maj 2018 00:59

- ERA'en er sgu' fin.
Men en MMC20 på Aaaerh, HvorFor Dog ?? - Der findes da et hav af både bedre og billigere...!!
Jeg har et par gange fyldt en ERA tallerken op med støbemasse, det bliver den ikke ringere af!
Og så lige en ny rem, og rense / smøre lejet...
/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf spuncut » lør 19. maj 2018 07:30

Jeg kender ikke B&O-pu's godt nok til at kunne rakke dem ned. Men en god pu med masser af "UMF" og som tilmed passer fortrinligt til improved-armens lave masse kunne være Ortofon OM30 eller OM40. Med hensyn til værkets indflydelse vil jeg, endnu en gang, citere Edgar Villchur fra AR:
https://www.youtube.com/watch?v=OOlAua3tBSw
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Cockernes herre » lør 19. maj 2018 12:47

Nillerviborg skrev:- ERA'en er sgu' fin.
Men en MMC20 på Aaaerh, HvorFor Dog ?? - Der findes da et hav af både bedre og billigere...!!
Jeg har et par gange fyldt en ERA tallerken op med støbemasse, det bliver den ikke ringere af!
Og så lige en ny rem, og rense / smøre lejet...
/ Lars


Hej Lars
Godt indpakket:-)
Som B&O samler tænkte jeg også det var da en underlig sammensætning. Men sælger sagde, at de anbefalede det i sin tid da han købte den.
Skønt at høre den kan blive endnu bedre med vægt. Hvor er det bedst?
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Begyndelsen på en ny era

Indlægaf Cockernes herre » lør 19. maj 2018 13:10

spuncut skrev:Jeg kender ikke B&O-pu's godt nok til at kunne rakke dem ned. Men en god pu med masser af "UMF" og som tilmed passer fortrinligt til improved-armens lave masse kunne være Ortofon OM30 eller OM40. Med hensyn til værkets indflydelse vil jeg, endnu en gang, citere Edgar Villchur fra AR:
https://www.youtube.com/watch?v=OOlAua3tBSw
MVH Henning

Hej Henning
Tak for det herlige klippe indlæg. Vidste ikke, at han var derude.
Har selv en del kendskab til B&Oerne. De små serier Mmc 20s,20e,Mmc 4-5 mangler meget diskant og lyder uldne. De er så også helt klart indstigningsmodelerne. Desværre kan de alle komme til at lide under indtørret gummiophæng. De større modeller lyder godt til udmærket hen ad ff serien fra Ortofon.

Det var godt, at du nævnte, hvad du ville sætte på, da jeg regner med at sælge den Mmc20cl, der er på da jeg et par pickupper liggende på hylden som skal prøves:
Ortofon ff 15
Ortofon n15
Ortofon om 30
Shure m75em( som jeg nok hopper fra)
Stanton 500
Lenco su2
De sidste tre er tvivlsomt om de afprøves
Men der er muligheder og jeg tager gerne imod råd.
Endnu en gang tak for hjælpen
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Legore, mikkeldamlarsen og 23 gæster