FM-båndet er ikke dødt endnu

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf MaxJ » tors 3. maj 2018 17:29

Helikon skrev:Man kunne jo også stille et borgerforslag om nedlæggelse af DAB - man kunne passende kalde det "DAB af!"


Det var måske ikke så tosset en idé. Jeg stemmer gerne på begge forslag.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf AnalogBo » tors 3. maj 2018 18:11

Er der nogen der ved om FDM gør noget for at skaffe underskrifter?
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf B&O Vintage » man 7. maj 2018 23:11

Det norske FM bånd sender nu i Malawi
https://ing.dk/artikel/norske-fm-net-ge ... awi-212115
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf nhj4 » lør 19. maj 2018 10:45

der var skrevet om det samme.
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Elway » tors 28. jun 2018 12:26

Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf KlausM » fre 28. dec 2018 00:00

Så er det slut med at høre Madsen på FM, som det også skete for Mylle for et par år siden. Det virker som om, at DR ret målrettet flytter netop de programmer, som den nok mest DAB resistente lytterskare helst hører, tilsyneladende med en strategi, der skal få flyttet denne gruppe over på digitale medier, og på den måde komme nærmere regeringens mål for, hvornår de kan lukke FM båndet ned. :(

https://www.dr.dk/presse/alex-nyborg-madsen-flytter-til-p5-fra-nytaar

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Fredmarantz » fre 28. dec 2018 00:07

Ja- det er nærmest beskæmmende - lurvet . Jeg har det også rigtigt dårligt med netop dét, at lytterne nærmest "skræmmes" væk fra dejlige FM. De vælger vel, lidt friskt sagt, at luge så voldsomt ud i kvaliteten på FM, at det resterende er ligegyldig skod-radio, der er tilbage. Jeg er så småt flyttet til P1/2 - hvor der trods alt stadig er noget godt at lytte til - omend lidt smalt..
Men vil DR gerne ,at den store lytterskare om får år er vokset til over 50%, så er dette en udspekuleret måde at gøre det på, synes jeg.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf MaxJ » fre 28. dec 2018 00:21

Se der er jeg ikke enig. I må for P5´s lyttere skyld gerne beholde Madsen på P4 for vi ( P5 lyttere ) gider ikke høre på ham. Blot følg DR på FB. Manger er meget sure over det.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Fredmarantz » fre 28. dec 2018 00:27

Det vidste jeg godtnok ikke. Jeg troede virkelig i min naivitet, at "Madsen" var en populær radiovært, da han ofte er blevet opfattet som den eneste efterhånden, der ikke spillede rytmisk mainstream-musik. Jeg synes selv, at Madsen var ok at lytte til, ikke pga hvad han siger/sagde, men hvad han ofte spillede. Nu hører jeg ikke P5 (det er vel DAB?) - og er heller ikke på Facebook, så dér kan jeg ikke rigtigt følge med. Hva siger de der? - sådan kort fortalt?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Torben » fre 28. dec 2018 03:05

sagen er at den såkaldte Kultur Minister ikke hører radio - og blev presset til at fortsætte med FM!
Sagen er også at FM senderne ikke bliver opdateret.
sagen er at den såkaldte Kultur minister er blevet bildt ind at DAB er fremtiden, hvad DAB ikke er.
Sagen er at de i Norge kun har DAB og at de er kede af det!
Sagen er at i England vil de ikke røre ved DAB
sagen er at DAB er så småt udvalg og helt styret af dem der har kontrollen - reklame radio er her meget inde i billedet
Sagen er at vi i Danmark startede DAB med et varieret udvalg af al slags musik, oplæsning, Radioteater osv. men at man ikke ville betale en øre i royalty!
Og - sagen er at udvidelsen til DAB + kun var af , som de siger - "kommercielle hensyn" hvilket betyder at vi bare skal høre flere reklamekanaler med samme slags ragelse på bekostning af blandt andet jazz radio.
DAb er en overgang, den egentlige afløser for DAB og med tiden - desværree - også for FM er netradio, hørte en fornylig, kæmpe udvalg af alle slags stationer!
med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf spuncut » fre 28. dec 2018 04:11

Den gode gamle salamimetode. DAB kan levere en bedre kvalitet end FM, men hvis den øgede båndbredde blot bliver brugt til flere smalbåndede reklameradioer med spillelister dikteret af musikindustrien svinder incitamentet for at anskaffe en DAB-modtager. De samme stationer kan jo allerede lyttes på computer, tablet eller mobil, så hvorfor anskaffe sig et endnu et apparat, hvis ikke der er en kvalitetsforskel at hente. Desuden er man begrænset til at lytte til lokale stationer, den begrænsning eksisterer ikke på netradio. DAB kan derfor meget vel blive en død sild der allerede er overhalet indenom af netradio.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf MaxJ » fre 28. dec 2018 11:04

Som Spuncut og Torben rigtigt beskriver det, på nær at DAB kan levere bedre lyd :-). DAB er noget skrammel som er trukket ned over hovedet på os.

Madsen er populær nok hos de unge mennesker, han er ikke i kategori til os ældre så hvorfor skal han over på " vores " kanal. Alle vores gode programmer bliver skrottet. Lars Daneskov ved ikke rigtig hvad han laver. Han duer ikke til det job.

Det er sådan cirka det pæne er siges om Madsen på FB.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Tonni » fre 28. dec 2018 11:27

Tjae igen taler pengene højere end fornuften.
Og så taler vi ikke en gang nødberedskab...
Nej grunden til FM "skal" dø er at hele vores sendernetværk trænger til en udskiftning. Og den bliver ikke billig...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf MaxJ » fre 28. dec 2018 11:31

Tonni skrev:Tjae igen taler pengene højere end fornuften.
Og så taler vi ikke en gang nødberedskab...
Nej grunden til FM "skal" dø er at hele vores sendernetværk trænger til en udskiftning. Og den bliver ikke billig...


Ja du har nok ret, men det kan da ikke være dyrere at opgradere FM frem for at sætte så mange DAB sendere op. For der skal godt nok mange DAB sendere til og de kan da ikke være billige at vedligeholde når den tid kommer.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf nhj4 » fre 28. dec 2018 12:59

Hej der!

Forstår ikke de vil lukke FM ned, vis der opstår problemer sådan at det digitale ikke virker kan man bruge det gode gamle FM, men så langt tænker de åbent bart ikke,
mange lægger sikkert inde med en god FM modtager i gemmerne og kan så modtage vigtige ting vis ulykker er ude.

God FM Weekend her fra.
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster