Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » ons 11. jul 2018 02:22

Captain Phoenix skrev:
spuncut skrev:Er der forøvrigt en Beovoxekspert til stede der kan den tidligste højtaler fra Struer med alukant.

Ekspert og ekspert... ;)
Dén tidligste bliver nok svær at "naile" - men de første Beovox'er med alu-kanter var 1700/2700/3700 osv.-serien, der kom i 1971.

Aha!... Det betyder jo at Scandyna var ude med alukanten 1-2 år tidligere end B&O og at B&O måske har ladet sig inspirere af Scandyna, modsat af hvad mine tidligere antagelser og spekulationer har gået på.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » ons 11. jul 2018 08:42

Den med alukanten er vist også et udtryk for tendensen fra disse årgange. Har set flere noname systemer med samme forklædning, bla.a Jamo, Dantax mv. Jeg har et sæt A25 med Alu kant og bred udluftning stående. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » tors 12. jul 2018 20:26

Hej I sommervarmen
I forbindelse med et par feriedage i det jyske, stødte vi på en genbrugsbutik efter en herlig dag ved stranden.
Her stod der et sæt Expert type 57-35 til ren kinapris. Fronten blev lirket af ( vi er vel alle blevet skuffet over et køb på et tidspunkt ) og til min forbavselse ser jeg indholdet er scanspeak. - Det lover jo godt !! ;)
Bas/diskant er identisk med ITT 6060S ( 99% sikker) og dertil tilsat en 3,5" standart ml.tone. De er afprøvet og lyder ikke ringe, men lidt mere egnet til instrumental/jazz end ex. A25 ( min vurdering ) , selvom der bestemt ikke mangler krop og dybde, self størrelsen taget i betragtning. Der er ikke noget hjælp og info fra nettet, men bagsiden siger 20 L-volumen, 35/50W, 35-20khz, 4 ohm og 96db/2,8w. Tænkte de kunne minde om A20 også, - Kender I modellen? ;)
Edit - kabinet helt lukket, ægte riopalis, smal forkant og stoframme med metaltråde.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Struktør » tors 12. jul 2018 20:33

cdp skrev:Hej I sommervarmen
I forbindelse med et par feriedage i det jyske, stødte vi på en genbrugsbutik efter en herlig dag ved stranden.
Her stod der et sæt Expert type 57-35 til ren kinapris. Fronten blev lirket af ( vi er vel alle blevet skuffet over et køb på et tidspunkt ) og til min forbavselse ser jeg indholdet er scanspeak. - Det lover jo godt !! ;)
Bas/diskant er identisk med ITT 6060S ( 99% sikker) og dertil tilsat en 3,5" standart ml.tone. De er afprøvet og lyder ikke ringe, men lidt mere egnet til instrumental/jazz end ex. A25 ( min vurdering ) , selvom der bestemt ikke mangler krop og dybde, self størrelsen taget i betragtning. Der er ikke noget hjælp og info fra nettet, men bagsiden siger 20 L-volumen, 35/50W, 35-20khz, 4 ohm og 96db/2,8w. Tænkte de kunne minde om A20 også, - Kender I modellen? ;)
Edit - kabinet helt lukket, ægte riopalis, smal forkant og stoframme med metaltråde.

Billeder vil altid være lettere at bestemme ting ud fra ;) Tillykke med købet.
Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » tors 12. jul 2018 23:26

expert.jpg

Det er sandt - har kun mobil lige her og så håber jeg det er ok indlæg vises i denne tråd ( dynaco/scandyna ) ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Hackenberg » fre 13. jul 2018 09:02

Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » fre 13. jul 2018 17:31

Takker Claus - virkelig god info omkring konstruktionen. Jeg undres lidt - ml.tone/diskant ser ud til at være fasevendt i forh. til bas? ( seriefilter eller.. )
De skriver også den lukkede mellemtone kunne klare diskantområdet selv, eller endda række højere end 3804 - og hvad svarer de 32+12 uf til, i forhold til en enkelt lyt i serie, koblet på samme "fase", som ex. i 6060s. ( tænker lidt ca. 8uf ) ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Captain Phoenix » fre 13. jul 2018 17:43

cdp skrev:hvad svarer de 32+12 uf til, i forhold til en enkelt lyt i serie, koblet på samme "fase", som ex. i 6060s. ( tænker lidt ca. 8uf )

Ja - tæt på: 8,7 uF ( 1/C-total = 1/C1 + 1/C2).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Tonni » tors 19. jul 2018 18:21

Når nu jeg (forhåbentlig) snart har fået smuglet et par A45'ere ind, kunne jeg egentlig godt lide at høre, om der er nogle der ved hvordan man finder den rigtige mængde glasuld til den aperiodiske?
Kan man sige der skal x gram til? Eller er der en specifik måde man tuner dem på?
Kunne godt tænke mig, de ikke er individuelt tunet fra fabrikken. Man at man bare har brugt en vis mængde?

Any ideas?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » tors 19. jul 2018 21:04

Tonni skrev:Når nu jeg (forhåbentlig) snart har fået smuglet et par A45'ere ind, kunne jeg egentlig godt lide at høre, om der er nogle der ved hvordan man finder den rigtige mængde glasuld til den aperiodiske?
Kan man sige der skal x gram til? Eller er der en specifik måde man tuner dem på?
Kunne godt tænke mig, de ikke er individuelt tunet fra fabrikken. Man at man bare har brugt en vis mængde?

Any ideas?


Uden at vide det, tror jeg der er brugt sammen type og mængde i produktionen. Der skal jo være et bestemt flow i ventilen, men i de nyere modeller, hvor der er anvendt en rund ventil med noget der ligner skumgummi, kunne det godt ligne mere et lukket kabinet.
Kritisk set kan matrialet ændre karakter af støv, røg osv. - men en tonegenerator og et par gode ører, siger en del om tuningen. - og de tætte gulvbats er nok ikke egnet her.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Tonni » tors 19. jul 2018 21:55

Er egentlig også det jeg tænker cdp.Havde jeg en have, og en kalibreret mikrofon, havde det været en tur ud med en forstærker og en af minde laptops. - Men så avanceret er jeg ikke blevet endnu... ;)
Men det er sikkert en tur ud på et gammelt loft, og låne noget halvfjerser glasuld. Samt en prøven at trykke på en ventil i en af mine A25'ere for at gætte densiteten, der er vejen frem? :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » tors 19. jul 2018 22:17

Pudsigt nok synes jeg at have læst her på forum et sted her for nyligt - måske i denne tråd? - at det med "tuningen" af den akustiske ventil måske ikke var så minutiøs, som rygtet ellers vil vide. Jeg kan ikke lige finde det nu, men altså - måske behøver man ikke gå så detaljeret til værks med tuningen. Måske sad montricerne bare og samlede højttalerne og stoppede noget glasuld ind på slump, så det dækkede ventilen - og det var så det? Det var jo en højttaler, som blev produceret i et sygt stort antal - primært til amerikanerne - og det ville (set med en forretningsingeniørs øjne) koste alt for meget at tune højttalerne med tonegeneratorer og måleudstyr i så stor en produktion. Nu er det ganske vist om Tonni's A45- men alligevel.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Tonni » tors 19. jul 2018 22:24

Ja, jeg har selv haft tanken, at de havde en rulle med kalifaktring, som de så proppede en længde af, ned i spalten?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Hackenberg » fre 20. jul 2018 08:28

Mine erfaringer fra Holfi er at arealet at udluftningen har en del betydning. Altså antallet af runde - eller størrelsen af lange ventiler i forhold til membranarealet har betydning. Peter eksperimenterede en del med dette og skiftede på et tidspunkt til åbent skum i ventilerne.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf X-ray » fre 20. jul 2018 10:02

Tonni skrev:Ja, jeg har selv haft tanken, at de havde en rulle med kalifaktring, som de så proppede en længde af, ned i spalten?

Ikke vigtigt og dog... - men det må være 'Kalfatring' du mener... ;)

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 29 gæster