Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Rosinen i pølseenden

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf kj2005 » søn 29. jul 2018 14:32

Efter en del søgninger på DBA lykkedes det at finde et sæt Beovox 1600 i palisander :p....Beovox 1600 var i halvfjerserne en del af mit anlæg.

....jeg er glad for mine B&O højttalere og har et par spørgsmål til eksperterne :p

Behandling af gummikanterne med "Rubber Conditioner" ....indeholder "Rubber Conditioner" silicone ligesom midlet til smøring af bilgummi gør? ... forpladen er stiftet på med små søm?...jeg afmonterede dengang aldrig frontstoffet.
Den eneste "fejl" ved købet er, at der mangler en palisander kantliste på den smalle led af fronten. Det må kunne repareres...

Sidste spøgsmål: foretog du en slibning af kasserne med en rotérsliber med fintkornet sandpapir og en tynd lakering, eller blot voksbehandling efter afslibning?

Det er godt at have billeder af dine Beovox 1600 demonteret sammen med din forklaring.

Venlig hilsen
Kim


Captain Phoenix skrev:I den fremragende film ”L.A. Confidential” spiller Russell Crowe politimanden Bud White, som har et kompleks med, at han skal redde kvinder, der ikke bliver behandlet ordentligt.

Jeg ved ikke, om jeg er ved at udvikle et lignende kompleks – bare med at redde små, gamle B&O-højttalere… Men efter Vintagehifi-træf 2013 er endnu et par Beovox’er altså landet her på adressen – og de skulle naturligvis også ”reddes” fra, hvad tiden havde gjort ved dem.

Billede

Der er tale om Beovox 1600 (type 6228), som blev produceret mellem 1969-1972, så det er en halvgammel sag. Den er temmelig flad – 10 cm – og beregnet til ophængning på væggen (B&O’s første ”panel speaker”).

Konstruktionen er to-vejs trykkammer med en 5” bas (”Made in England” = Celestion?) og en 1” dome-tweeter fra Philips (rigtigt: AD 0160 igen – her i den helt tidlige udgave med mælkefarvet membran og uden mærkat/cover over midten af domen). Egentlig ser den lidt uhyggelig ud, sådan som den ligner et blændet øje… Delefilteret følger B&O’s praksis fra 1970’erne: Rimelig gode komponenter monteret på en masonitplade og hard-wired.

Billede

Kabinettet – der havde urtepotte-mærker (på en væghængt højttaler ?!?), malerpletter og andet ”godt” – er fineret med teak. Og i et forsvarligt tykt lag, så man kan slibe sig ned gennem skavankerne uden at komme ned til spånpladen. Den slags laver man ikke mere (til menneskepenge). Så en god gang slibning/vådslibning/oliering fik den smukke, varme glød frem i teak-kabinettet igen.

Billede

En ting, de ikke havde gjort så meget ud af i Struer (eller Hadsten hvis man skal tro stemplet inde i kabinettet) er udskæringerne til enhederne. De er godt nok fræset ned i fronten, men der er nogle kraftige kanter omkring enhederne, som sikkert laver nogle pæne refleksioner. Og metalgitteret bag ved frontstoffet er nok heller ikke helt optimalt ud fra et akustisk synspunkt.

Billede

Diskanterne fik nye tætningslister bagpå – de gamle af skum var for længst forstøvet.

Billede

Bas-enhederne fik en behandling med ”mirakel-midlet” Rubber Conditioner og blev flot blanke igen. Og mærkbart blødere og mere elastiske end før – det sænker utvivlsomt egenresonansen (uden at jeg dog har målt det).

Billede

Bemærk i øvrigt tykkelsen på godset i chassiet og magnetens størrelse – den slags laver man heller ikke mere (til menneskepenge).

Billede

Delefilteret fik den ”sædvanlige overhaul”: Ud med de gamle kondensatorer og i med nogle nye, der dels holder specifikationerne og dels er mere lyd-venlige. Løse spoler mv. limes fast igen så der ikke er noget som rasler.

Billede

Og så var det ellers bare med at få samlet stumperne igen, sætte højttalerne til anlægget og få noget god musik på for at lytte. Og de lyder sgu’ godt, de små gamle Beovox’er! Rigtig godt!
Ja-ja – der er naturligvis ikke nogen rigtig dyb bas fra en 5” enhed i et 10 l kabinet. Og Philips-domen har også sine kendte begrænsninger.

Billede

Men når det er sagt, så er der faktisk kun ros til resten: Det er musikalsk, det der foregår. Stemmer lyder rigtig godt – sikkert fordi der først deles ved 4 kHz og derfor ikke er fase-bøvl i det vigtige mellemtone-område. Og stiller man dem op mod bagvæggen, kommer bassen rimelig godt med – de små 5”-enheder har faktisk en vandring på +/- 1 cm, så de kan godt arbejde!
Så det fik de lov til med alt muligt forskelligt musik - og pludselig var klokken 01:30 uden at jeg havde lagt mærke til andet end musikken og den dejlige lyd fra for 44 år siden... Det opvejede snildt søvnmanglen, da vækkeuret ringede kl. 6 næste morgen.

Billede

Alt-i-alt en meget dejlig, lille vintage-højttaler, som med sin lyd, sit teak-kabinet og 60’er frontstof sender gode signaler til både øjne og ører, når man har den i rummet.

Jagten på resten af serien er gået ind – der er flere små Beovox’er, der skal reddes!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf kj2005 » søn 29. jul 2018 16:31

Konserveringsmidlet "Rubber Conditioner" som er vandbaseret og beregnet til blødgøring af gummistøvler samt har en UV-beskyttende effekt, kan købes for 80 kr hos:

Naturligvis Outdoor A/S
Gammel Kongevej 119, Frederiksberg
Lyngby Hovedgade 62, Kongens Lyngby
mail@naturligvis.com

Det var ikke umiddelbart til at finde teknisk information og indhold for denne "Rubber Conditioner" fra firmaet Lacrosse . Lacrossefootwear.com

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf kj2005 » søn 29. jul 2018 23:06

Efter købet af et par rimeligt pæne Beovox 1600 kan jeg finde det vedhæftede delefilter til type 6228. Det må være nogle af de senere Beovox 1600 typer da logoet er ændret fra det kendte metal "B&O" logo til et lille plastikskilt ?

Jeg kan læse, at flere folk på Vintagehifi har erfaring med ældre højttalere fra Bang & Olufsen.

I Beovox 1600 ligner det den samme 5" Celestion bas som anvendt i Beovox 2200, og en Philips diskant?

Hvilke kondensator typer kan anbefales, og erstatte de 48 år gamle bipolare elektrolytter fra Wicon?...det behøver ikke være 400V polypropylene som fylder meget ...mindre spænding kan gøre det?
Hvordan med de relativt "tynde" højttaler ledninger?....kan man stadig få fat i de originale grå højttaler ledninger, eller skifter man til nutidige kabeltyper?

Var front-coveret på Beovox 1600 originalt stiftet fast med seks små søm?

Venlig hilsen

Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf Fredmarantz » søn 29. jul 2018 23:58

Jeg tillader mig lige at blande mig en smule ift. til Kim's (KJ2005)'s spørgmål:

"Sidste spøgsmål: foretog du en slibning af kasserne med en rotérsliber med fintkornet sandpapir og en tynd lakering, eller blot voksbehandling efter afslibning?"

Min klare anbefaling er, at man sliber let med klods = håndslibning med klods langs årerne mit Gefühl. Derefter et tyndt lag olie samt voks til slut. Slutbehandlingen skal jeg dog ikke helt kloge mig på, når vi taler B&O, men slibningen skal altid foregå langs årestrukturen - derfor vil jeg fraråde en roterende sliber, som i sagens natur også må gå på tværs. Finéren er tynd (0,6mm i heldigste fald), så gå varsomt til værks - man kan ikke fortryde.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf Captain Phoenix » man 30. jul 2018 06:46

Først vedr. slibning, som du spørger til i en anden tråd:
Slib manuelt med slibeklods med årerne. Vær påpasselig med ikke at komme igennem finéren. Hvis det kun er en "kosmetisk slibning" der er brug for, så benyt kornstørrelse 320-400 - gerne som våd-slibning med en god træ-olie (jeg har brugt Junkers bordolie til mine i teak). Hvis der er mærker efter f.eks. urtepotter o.l. så brug lidt grovere korn først (180-280) og slut med 320-400.

kj2005 skrev:Efter købet af et par rimeligt pæne Beovox 1600 kan jeg finde det vedhæftede delefilter til type 6228. Det må være nogle af de senere Beovox 1600 typer da logoet er ændret fra det kendte metal "B&O" logo til et lille plastikskilt ?

Ja - det er det sikkert

kj2005 skrev:I Beovox 1600 ligner det den samme 5" Celestion bas som anvendt i Beovox 2200, og en Philips diskant?

Ja - det er korrekt.

kj2005 skrev:Hvilke kondensator typer kan anbefales, og erstatte de 48 år gamle bipolare elektrolytter fra Wicon?...det behøver ikke være 400V polypropylene som fylder meget ...mindre spænding kan gøre det?

Hvis blot kondensatorerne er dimensioneret til 35V er du på den sikre side (tror de oprindelige kun er 25V).
Brinck Elektronik har nogle bipolære kondensatorer, der fylder/koster mindre. Har brugt dem til "mindre krævende" udskiftninger - det fungerer fint. Jeg tror at en del af årsagen (til den bedre lyd v. kondensator-skift) er at værdierne for de oprindelige kond. er skredet.
Brug evt. en bedre kond. i signalvejen (altså 12 uF'en i dine) og en billigere hvor kond. sidder parallelt med enheden. https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... gidlevel=0

kj2005 skrev:Var front-coveret på Beovox 1600 originalt stiftet fast med seks små søm?

Ja - det er stiftet/sømmet fast. Kan løftes af ved at bruge en spartel og vippe/trække fronten fri. I mine blev stifterne siddende i kabinettet, men frontpladen kan trykkes fast igen i de oprindelige sømhuller.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf kj2005 » man 30. jul 2018 17:48

Captain Phoenix skrev:Først vedr. slibning, som du spørger til i en anden tråd:
Slib manuelt med slibeklods med årerne. Vær påpasselig med ikke at komme igennem finéren. Hvis det kun er en "kosmetisk slibning" der er brug for, så benyt kornstørrelse 320-400 - gerne som våd-slibning med en god træ-olie (jeg har brugt Junkers bordolie til mine i teak). Hvis der er mærker efter f.eks. urtepotter o.l. så brug lidt grovere korn først (180-280) og slut med 320-400.


Hvis blot kondensatorerne er dimensioneret til 35V er du på den sikre side (tror de oprindelige kun er 25V).
Brinck Elektronik har nogle bipolære kondensatorer, der fylder/koster mindre. Har brugt dem til "mindre krævende" udskiftninger - det fungerer fint. Jeg tror at en del af årsagen (til den bedre lyd v. kondensator-skift) er at værdierne for de oprindelige kond. er skredet.
Brug evt. en bedre kond. i signalvejen (altså 12 uF'en i dine) og en billigere hvor kond. sidder parallelt med enheden. https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... gidlevel=0


Hej Captain Phoenix

Beovox trækasserne har lidt overflade ridser på én flade efter at have stået på et bord, hvor de sikkert er flyttet nogle gange. Der mangler en 1,5-2,0mm palisander træliste på kanten af den ene højttaler, men jeg har udskåret flere kantlister af et stykke massivt palisander træstykke, så det problem er løst.

Vedrørende finslibning af træfinéren lyder det som et godt råd med en kornstørrelse på 320-400 og våd-slibning med træolie...den metode har jeg ikke hørt om eller brugt tidligere :p

Mht. udskiftning af delefilter komponenter kender jeg godt de gule 35V kondensatorer som Brinck Elektronik fører fra Monacor. Jeg havde nu tænkt mig nogle gode 100V poly kondensatorer?...jeg har ikke søgt efter dem, men ved at Wima fås i 10uF/100V.
Er der forslag til hvor man som privat købe højttaler kondensatorer med lavere spænding end 250V...gerne axiale.

Tak for info

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Følsomhed og Beovox 1600 type 6228

Indlægaf kj2005 » man 30. jul 2018 19:06

Omkring 1970-71 viste Bang & Olufsen et par Beovox 1600 i vinduet hos hifi butikken på Frederikssundsvej. Forretningen tilbød en lyttetest i et dæmpet rum med en af de mere effektstærke radioer fra Bang & Olufsen, og de flade Beovox 1600 gjorde det rigtigt godt, syntes jeg. Dem måtte jeg eje.

Stor var skuffelsen, da jeg så tilsluttede B&O højttalerne min Arena T1500 på 2 x 5Watt ( en effekt som radioen vist kun havde i medvind og ned af bakke :( ) Mine nye højttalere lød helt "flade" , uden mellemtone og ingen bas kom der ud af dem?

Hvordan kunne det være, at min Arena T1500 spillede glimrende på mine selvbyggede 25 liters kabinetter med to 10" elipseformede Kino enheder fra B&O fjernsyn?? De to guld-malede Kino enheder med Alnico magneter havde sandsynligvis en følsomhed under 0,2W...og så kunne de oven i købet gengive dybe frekvenser med pæn membran vandring på ca. +- 2mm....jeg gætter på fo: 60-70Hz :lol:

Det var så første gang, jeg mødte problemet med følsomhed på højttalere som Beovox 1600 og reel afgivet forstærkereffekt uden regulering. Basjusteringen på min T1500 hjalp ikke meget på problemet.

Hvad gør man så? Jo, man køber sit første forstærker samlesæt fra Jan Soelberg og Josty Kit og bygger en 2 x 15Watt effektforstærker. At Josty Kit forstærkerens transformator ikke kunne levere tilstrækkeligt med strøm, viste jeg intet om i 1971, men der kom bas og hvislende diskant ud af mine Beovox 1600. Der gik et stykke tid, før bedre og mere effektstærke radioer viste vejen frem.


Min kammerat og jeg var fanget af hifi-bacillen :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf tctla » man 30. jul 2018 20:43

Sjovt nok, så sidder jeg lige og scanner gl. Arena diagrammer til min samling.

Arena T-1500 ..... Distortion <3% ved 5 Watt/3.2 Ohm.
Rundt regnet det samme som en EL84 Single-Ended, der dog havde noget mere forvrængning (~10%).
Transistorforstærkeren overvejende 3ie. harmonisk, rørforstærkeren 2nd. harmonisk.
3ie. harmonisk forvrængning er som savklinger på trommehinden, 2nd. harmonisk mere som vat. :thumbsup:
Hvad fik folk til, at sluge transistor-dillen i store, brede mundfulde ?
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf kj2005 » man 30. jul 2018 21:38

tctla skrev:Sjovt nok, så sidder jeg lige og scanner gl. Arena diagrammer til min samling.

Arena T-1500 ..... Distortion <3% ved 5 Watt/3.2 Ohm.
Rundt regnet det samme som en EL84 Single-Ended, der dog havde noget mere forvrængning (~10%).
Transistorforstærkeren overvejende 3ie. harmonisk, rørforstærkeren 2nd. harmonisk.
3ie. harmonisk forvrængning er som savklinger på trommehinden, 2nd. harmonisk mere som vat. :thumbsup:
Hvad fik folk til, at sluge transistor-dillen i store, brede mundfulde ?


Ja, man kan have svært ved at forstå, at de gamle anerkendte radiofabrikker sendte den transistorlyd på markedet? Eltra 1024 som står her, lyder en del bedre end efterfølgeren Eltra 1037.
Nogenlunde samtidig med mine problemer med utilstrækkelig effekt, fik vi hjemme et sæt Eltra højttalere og en Eltra 1037 radio grammofon. Eltra 1037 havde samme problem med utilstrækkelig transformator og strømforsyning. Radioen spillede fint indtil en watt eller to, hvor strømforsyningen så "klappede" sammen, og resultatet var, at 4 ohms højttalerne lød som om membranerne var på vej ud på stuegulvet :QQS:

Gad vide hvordan Beovox 1600 lyder over min Beomaster 4000? Beomaster 4000 med 30-40watt må kunne drive de gamle vox'er.

Iøvrigt tak for sidst

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf tctla » tirs 31. jul 2018 19:40

I mine helt unge dage som lærling, prøvede jeg mig også frem.
En brugt Scan Dyna 4000 60W/4-Ohm, 40W/8-Ohm (Skrækkeligt meget TIM) og et sæt B&O Beovox 1001 (8-Ohm/20Watt) var hovedingredienserne.
Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg har afmonteret metal front-gitrene på højttalerne for, at skifte diskanterne.
De kostede Kr.: 20,- i indkøb, så der var lige råd til, at have en ekstra i skuffen :thumbsup:

Jeg havde power nok til højttalerne; tydeligvis rigeligt power, men hvordan lød det?
Tja, det sku' jo bare lyde HØJT, og det gjorde det da for det meste, når diskanterne var iorden.
I dag vil jeg ikke røre nogle af delene med en lang kæp.
Joe, reparationsvis er det selvfølgelig en anden sag ;)

Selv tak.
Jeg kæmper stadig med kassernes indhold.
Rensning, afprøvning, registrering. Dejligt :!:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf kj2005 » tors 2. aug 2018 11:47

tctla skrev:I mine helt unge dage som lærling, prøvede jeg mig også frem.
En brugt Scan Dyna 4000 60W/4-Ohm, 40W/8-Ohm (Skrækkeligt meget TIM) og et sæt B&O Beovox 1001 (8-Ohm/20Watt) var hovedingredienserne.

Jeg havde power nok til højttalerne; tydeligvis rigeligt power, men hvordan lød det?

Selv tak.
Jeg kæmper stadig med kassernes indhold.
Rensning, afprøvning, registrering. Dejligt :!:


Mht. højttalernes følsomhed og forstærkerens udgangseffekt, gik opgaven ud på at finde nogle letdrevne enheder.. ...valget faldt på Isophon's PH2132E. Følsomheden lå på ca. 0,25Watt/96dB ( 114dB ved 16watt ikke dårligt :shock: ) og ca. 40 engelske watt rakte til adskillige klager fra de omkringliggende beboere. :lol:
Idag må Jeg indrømme, at den "tætte" kontante lyd fra acoustic suspension som f.eks. Beovox 1600 og AR's super bas tiltaler mig mest.... basrefleks højttalere som 120Ti, 4411 og 4311B/L100 har altid imponeret mig. Det er godt at ændre lyden nu og da.

Jeg har fundet flere kasser med underlige amerikanske rørnumre (en del fra Sylvania) som du kan kigge på ved lejlighed :p

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf tctla » tors 2. aug 2018 20:16

kj2005 skrev:
tctla skrev:Jeg har fundet flere kasser med underlige amerikanske rørnumre (en del fra Sylvania) som du kan kigge på ved lejlighed :p

Venlig hilsen
Kim


Jeg mærker tydeligt, at det rykker i mig for, at besøge "øen" igen :thumbsup:
Vi ta'r den på PB, når det nærmer sig.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf kj2005 » fre 3. aug 2018 07:42

Fredmarantz skrev:Jeg tillader mig lige at blande mig en smule ift. til Kim's (KJ2005)'s spørgmål:

"Sidste spøgsmål: foretog du en slibning af kasserne med en rotérsliber med fintkornet sandpapir og en tynd lakering, eller blot voksbehandling efter afslibning?"

Min klare anbefaling er, at man sliber let med klods = håndslibning med klods langs årerne mit Gefühl. Derefter et tyndt lag olie samt voks til slut. Slutbehandlingen skal jeg dog ikke helt kloge mig på, når vi taler B&O, men slibningen skal altid foregå langs årestrukturen - derfor vil jeg fraråde en roterende sliber, som i sagens natur også må gå på tværs. Finéren er tynd (0,6mm i heldigste fald), så gå varsomt til værks - man kan ikke fortryde.

Vh
freddy


Hej freddy

Du blander dig ikke :p ....og du har ret mht. tykkelsen af finér på B&O højttalere. Dem der "skrællede" Riopalisander finér af til Bang & Olufsen produkter, må have anvendt en helt usædvanlig skarp kniv....for finéren er virkelig tynd. Jeg har en hurtig løbende rystepudser og en rotérsliber til træ, og med korn 240 og mindre giver de stort set ingen sliberidser.
Som du nævner, kan begge maskiner være "farlige" på kanter og hjørner, hvor begge rotations slibere ved forkert hældning fjerner for meget materiale. Jeg bliver ved en hård kork-klods og sliber træfinéren i længderetningen.

Jeg har altid undret mig over den altid ensartede træfinish på B&O's vintage produkter. Palisander rammen på vores Beovision fra 1977 var med tydelige træårer og en silkemat overflade....præcis som palisander træet på mine første Beovox 1600 fra 1971, og trækassen på min Beomaster 4000 fra ca. 1975.

Var det trælak med mat-effekt, som B&O's snedker brugte som sidste behandling på træpladerne for at skabe den præcise ensartethed på samtlige produkter?

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf kj2005 » ons 8. aug 2018 16:54

Kontrol af kondensatorerne i delefiltret for 6228 viste, at kapaciteten for bipolare Wicon elektrolytter lå lige på eller lidt over +10% i forhold til påtrykt værdi.
Værdien for en bipolar Wicon lyt med påtrykt 25uF blev målt til 30,9uF, mens 12uF blev målt til 13,26uF .
De 48 år gamle delefiltre passede rimeligt, men nu da enhederne var ude, var der mulighed for at skifte kondensatorer og genskabe den luft-tætte højttaler ved at skifte tætningsringe mm..

Nyere kondensator typer fra Intertechnik med påtrykt værdi 22uF måler 25,2uF. Cross-Cap PP 400V med påtrykt værdi på 12uF måler 12,2uF, så kondensator værdierne ligger lidt nærmere de oprindelige værdier som B&O angav.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf kj2005 » søn 12. aug 2018 20:00

Så blev de nye delefiltre færdige. :p

De gamle Vitrohm 3W skiftet til 5W...ikke at det betyder noget...Philips diskanten har lukket af for lyden længe før modstanden, tænker jeg :p

Begge filtre fik et par strips så de store kondensatorer ikke rasler.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 man 13. aug 2018 00:28, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: merce og 28 gæster