Identifikation af riaa forstærker?

Alt om GDS

Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf fanokelgup » ons 8. aug 2018 15:45

IMG_7439.jpg

På undersiden står riaa-amp og 2m-78
Den ser sær ud fordi jeg fortrinsvis brugte komponenter jeg havde liggende.
Der sidder fire lf357 op-amps og jeg tror den er fra high-fidelity.
Jeg har lige udskiftet en ladekondensator og nu er der +14V på den ene udgang, så fejlen skal findes.
Et diagram ville hjælpe betydeligt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
fanokelgup
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2018
Lokalitet: hillerød

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf Helikon » ons 8. aug 2018 16:16

Hvis de to store lytter har samme stelpunkt skal den ene vendes
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf fanokelgup » ons 8. aug 2018 16:24

Begge går til stel tilhøjre, og vi har + på den ene og - på den anden, så det er rigtigt nok.
Mit thermografiske kamera viser at nr. 2 op-amp i den syge kanal er helt kold, så fejlen må ligge nær den.
Spændingsregulatorerne laver +-15Volt.
fanokelgup
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2018
Lokalitet: hillerød

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf tctla » ons 8. aug 2018 19:20

Keramiske skive-kondensatorer kan få afledning eller direkte kortslutte.
Philips-modstandene er MEGET holdbare, men der er også brugt gl.dags kul-modstande i den ene kanal, så vidt jeg kan se.
De er ikke så holdbare.
Så er der jo den oplagte: Defekt LF357.
Mål spændinger på alle IC-er.
De skal være ens.
Nul volt på udgangen, nul volt på indgangene. Forsynings-spændinger plus og minus samme værdi på alle IC'er.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf Tonni » ons 8. aug 2018 19:28

Og så snakker vi ikke om styroflex, der kan ændre trosretning, og blive ohmske...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf his067 » ons 8. aug 2018 20:07

2M er Michael Madsen, den gamle redakteur på High Fidelity....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf fanokelgup » ons 8. aug 2018 21:32

Nu har jeg checket modstande og kondensatorer. De ser ud til at være indenfor rimelige grænser.
De keramiske kondensatorer sidder mellem + eller - og stel, så det kan ikke være deres skyld.
Nedenfor er et billede, af mine værktøjer, som inkluderer vintage lyd udstyr som jeg fik i 1980.
For den sorte boks giver forskellig lyd afhængig af modstanden, så man hurtigt kan sammenligne alle loddepunkter på de to kanaler. Trist de ikke fås mere.

+ indgangen er 14V på operationsforstærkeren. Jeg kan ikke se grunden til det. Men jeg har fundet nogle 356 op-amps i metal hus, så imorgen vil jeg se om jeg kan finde en sokkel så der ikke kommer loddetin på benene.
IMG_7453.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
fanokelgup
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2018
Lokalitet: hillerød

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf Tonni » ons 8. aug 2018 21:40

Gå efter tulipansokler...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf skjold » ons 8. aug 2018 21:57

his067 skrev:2M er Michael Madsen, den gamle redakteur på High Fidelity....


I HF nr. 2 og 3 fra 1978 er der netop en artikel om konstruktion af en RIAA, skrevet af en Michael Madsen. Det passer også fint med betegnelsen "2m - 78".

Jeg kan scanne og uploade hvis det har interesse :p
Senest rettet af skjold ons 8. aug 2018 22:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf his067 » ons 8. aug 2018 22:05

Den konstruktion (sammen med en separat strømforsyning og senere en MC del (som blev grundlaget for en linie forstærker) blev senere grundlaget for High Fidelity's forforstærker (som egentlig bare var alle delene på et enkelt print). Det vill være interesant hvis Skjold kunne finde dem alle..... :cool1: )
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf fanokelgup » ons 8. aug 2018 22:26

Ja tak. Jeg vil blive både glad og taknemmelig, især for diagrammet.
Forresten fandt jeg en riaa forstærker jeg selv har beregnet, men den har kendt bedre dage.
Princippet er det sansui kalder double diamond differential, som giver en enorm slew rate.
Det er egentlig til effekt forstærkere. Det var det jeg lavede printene til.
Riaa kredsløbet ser ud til at sidde i modkoblingen (lodret), så det må være anti-riaa.
Man kan vælge indgangsmodstand og kapacitet med omskifterne.
IMG_7293.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
fanokelgup
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2018
Lokalitet: hillerød

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf skjold » tors 9. aug 2018 10:06

Here goes:

HF RIAA 2m-78 del 1.pdf

HF RIAA 2m-78 del 2.pdf


Hvis du i Adobe Reader roterer visningen, så er det nok nemmere at læse :)

Som His067 foreslår, så kan jeg godt prøve finde alle artikler om HF's forforstærker. Jeg har samtlige udgaver af High Fidelity men jeg mangler stadig at lave en form for indeksering, så jeg kan finde rundt i dem. Derfor bliver det først lidt senere når tiden er tid det at jeg finder det frem :)

Go' dag til alle.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf his067 » tors 9. aug 2018 12:28

Jeg har da PDFer af den "endelige" HF forforstærker (og opdateringer), Så dem behøver du ikke finde:


HighFidelity forforstærker1.pdf

HighFidelity2.pdf



Jeg kan ikke huske hvilken venlig sjæl herinde, det var, der sendte dem til mig.

Men tusind tak! :OLO:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Identifikation af riaa forstærker?

Indlægaf fanokelgup » tors 9. aug 2018 13:32

Takket være skjolds scans er det straks afgjort at det er operationsforstærkeren som selv laver de +14V da der er 0V på + indgangen, og +14V på - indgangen som den får fra sin egen udgang.

Nu er op-amp udskiftet og forstærkeren virker.
Det var dejligt. Mange tak!

P.S. Det er utroligt så mange ting Michael Madsen har lavet. Jeg husker svagt en besøgsartikel fra før han blev ansat, hvor han havde lavet en forstærker med 741 op-amps og højttalere med æggeskaller som dome.
fanokelgup
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2018
Lokalitet: hillerød


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: KenRas og 25 gæster