Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Rør i alle afskygninger

Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf tctla » tirs 21. aug 2018 19:05

En lille ny (læs: gammel) på bænken.
Jeg nåede, at afklæde den kabinettet før, jeg kom i tanke om, at tage billeder.
Derfor må den glade (?) læser foreløbig nøjes med et næsten korrekt billede af modellen, tyvstjålet fra nettet.
Min bliver nok aldrig så pæn i kabinettet.
Der er et andet billede, ligeledes tyvstjålet, der omtaler modellens "Klangregister".
Et "Klangregister" er de 3 tryk-knapper, der sidder oppe under ELEKTRA skiltet på fronten til højre.
Det er bare 3 pre-indstillinger af tonekontrollen, men selvfølgelig lyder "Klangregister" bedre :lol:
En væsentlig årsag til, at denne radio er bevaringsværdig, bortset fra den generelle gode stand (minus div. sure kondensatorer) er, at det er een af de første radioer opbygget på printplade.
Er der klogere hoveder tilstede her, der mener at det er forkert, hører jeg gerne.
Læg iøvrigt mærke til, at glas-skalaen har korrekte bogstaver ø og å for danske stations navne.
Også korrekt svensk ö i stations navnene Hörby og Göteborg. Imponerende :!:

Nu starter slaget, med en re-cap og så ser vi, hvordan tingene udvikler sig.....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf Elektronik » ons 22. aug 2018 14:46

Den "Sovepude" kan det være, at den tidligere ejer har forsøgt at dæmpe rørets mikrofoni effekt? :p ;)
Elektronik
 

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf Tonni » ons 22. aug 2018 17:00

Et diagram på afveje? :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf tctla » ons 22. aug 2018 19:12

Elektronik skrev:Den "Sovepude" kan det være, at den tidligere ejer har forsøgt at dæmpe rørets mikrofoni effekt? :p ;)


Det ku' det sagtens ha' været, men ALLE rør har det absolut fint. Selv ECC85 i tuneren, der ofte er kørt ned. Næh, forklaringen er mere simpel.
Den holdt såmænd MF-dåsen i spænd, så spillen spiller. HOLD DA KÆFT hvor den trængte til en omlodning :!:
Heldigvis er der ikke noget i vejen inden i dåserne, men de er loddede i hovedprintet vha. simple tin-broer. De har det altså med at arbejde med kulde og varme og derfor krakelere. Præcis det samme med rørsoklerne, der er loddede i printet. Nå, ja det var jo begyndelsen af print-tiden, så det er vel meget godt, at apparatet spiller fint, efter en omlodning og udskiftning af en røvfuld kondensatorer. Ikke een eneste modstand måler dårligt, men de er også af fabrikat Beyschlag, så det undrer mig ikke.
Så var der lige et eneste seriøst problem: Den variable tonekontrol (bag volume-knappen) sad uhjælpeligt fast. HELT 110% FAST, som i "UROKKELIG" :!:
Af med knapper og glas-skala, ikke et problem. Men hva' så ? Man tager ikke bare et fast tag i akslen med en tang og vrider rundt. Først må man måle, i hvilken retning, man evt. kan starte med at dreje, når man kommer så langt. Med uret, mod uret, eller, hvis kontrollen var parkeret et sted i midten, ligegyldigt? Det kan man finde ud af med et Ohm-meter på potentiometer forbindelserne. Heldigt, at det blev tjekket, for potentiometeret var drejet fuldt rundt mod uret. Det er altså ikke i DEN retning man drejer, når man forsøger at løsne akslen.
Nu kan man stille modtageren på bagsiden, så potentiometerakslen stikker ret op. Dernæst masser af propylalkohol, en smule varme fra loddekolben, en lille polygriptang og MASSER af tålmodighed. Akslen sidder fast i størknet fedt, hvor den er ført ind gennem fronten af potentiometeret. Derfor begynder man med en vatpind og alkohol ved forsiden af gennemføringen. Det gentages mange gange samtidig med, at akslen varmes en smule op med loddekolben. Polygriptangen anvendes med yderste forsigtighed til, at få løsnet akslen. Ikke med et fast greb og vold, for så giver den hule aksel efter og er ikke mere cirkulær. Det er skidt for den anden, massive aksel indeni til volumekontrol-delen af potentiometeret. Efter et stykke tid, er man måske så heldig, at akslen giver sig en smule og kan drejes nogle få grader frem og tilbage. Varme, alkohol, og en masse nøk frem og tilbage (associationer til sommerens ferie..? :lol: ) får efterhånden akslen fri. Det tager en halvtimestid, men så funker det.
Billeder følger, men jeg har ikke mere tid i dag.

Tonni skrev:Et diagram på afveje? :D

Desværre nej. Nærmere et stykke sammenfoldet (ubenyttet ...håber jeg) lokumspapir. Der falder ingen ubestemmelige effekter ud ved udfoldning. :thumbsup:
Senest rettet af tctla tors 23. aug 2018 07:23, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf MaxJ » ons 22. aug 2018 20:43

Du skal nok ikke drikke for meget af det der alkohol. :lol:

Giv de lidt rigeligt og giv det tid, så skal den nok gå løs.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf tctla » tors 23. aug 2018 19:44

Så blev det tid, at tage et par billeder af Elektra'en efter udskiftning af div. defekte komponenter, mest selvfølgelig kondensatorer.
Den famøse fastlåste aksel ses også, om end den ikke længere er fastlåst.
I forgrunden af billedet med de dårlige kondensatorer ses en 0,01uF/250V kondensator med 3 ben.
Er der vokset et ekstra ben ud over tid ?
Nej, man har bare indbygget en skærm omkring kondensatoren for at beskytte mod støj-indstråling.
Det har sikkert været nødvendigt, for een eller anden tumling har designet radioen sådan, at det mest brum-følsomme sted i apparatet, midtpunkts-udtaget på styrke-potentiometeret, hvor til kondensatoren er koblet (C172 på diagrammet) og overfører signalet til første LF forstærker-trin, sætter kondensatoren ret op og ned ad lysnet-afbryderen. Jeg har selvfølgelig ingen 10nF kondensator med skærm, så jeg har bare brugt et stykke skærmet phono-ledning til, at forlænge en normal kondensators ben fra loddepunktet ved printet op til styrke-potentiometeret. Det funker fint.

Radioen er midlertidig samlet inden kabinettet har fået en foryngelseskur. Jeg sku' lige høre hvordan den spiller med egen højttaler og klang-registret tilkoblet.
Den har jo rør-lyden, med den fløjlsbløde klang og dybe bund. Dog synes jeg, at EL84 udgangs-røret løber lidt hurtigt tør for saft. Når man skruer op for lyden, forbi stue-styrke, opstår der mudren, rullen i lyden. Jeg tror, det er intermodulation (IMD) og jeg ska' ha' fundet ud af, hvor det opstår. Anodespændingen giver sig ikke meget når man skruer op, men det er jo også en klasse-A forstærker, så strømforbruget er nogenlunde konstant. Jeg har en mistanke til, at hoved-elektrolytten har en finger med i spillet, selvom forsynings spændingen passer meget godt med diagrammet. Eller, .. gør den nu det? Jeg føder trods alt omkring 20V AC mere ind fra lysnettet, end trafoen er beregnet til. Diagrammet viser godt nok, at trafoen kan stilles om til 240V AC, men desværre er det ikke tilfældet i min radio. Derfor burde anodespændingen være noget højere end angivet på diagrammet, men det er den ikke. Derfor har ensretter eller hovedlyt nok et problem og det kan godt forårsage IMD.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf Tonni » tors 23. aug 2018 21:40

Mon ikke den gamle stinkotil er ved at være lidt træt? Den er trods alt ikke ung mere... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf kj2005 » tors 6. sep 2018 15:31

tctla skrev:En lille ny (læs: gammel) på bænken.
Jeg nåede, at afklæde den kabinettet før, jeg kom i tanke om, at tage billeder.
Derfor må den glade (?) læser foreløbig nøjes med et næsten korrekt billede af modellen, tyvstjålet fra nettet.
Min bliver nok aldrig så pæn i kabinettet.
Der er et andet billede, ligeledes tyvstjålet, der omtaler modellens "Klangregister".
Et "Klangregister" er de 3 tryk-knapper, der sidder oppe under ELEKTRA skiltet på fronten til højre.
Det er bare 3 pre-indstillinger af tonekontrollen, men selvfølgelig lyder "Klangregister" bedre :lol:
En væsentlig årsag til, at denne radio er bevaringsværdig, bortset fra den generelle gode stand (minus div. sure kondensatorer) er, at det er een af de første radioer opbygget på printplade.
Er der klogere hoveder tilstede her, der mener at det er forkert, hører jeg gerne.
Læg iøvrigt mærke til, at glas-skalaen har korrekte bogstaver ø og å for danske stations navne.
Også korrekt svensk ö i stations navnene Hörby og Göteborg. Imponerende :!:

Nu starter slaget, med en re-cap og så ser vi, hvordan tingene udvikler sig.....


Et rigtigt godt projekt synes jeg :p ....Det er sørme nogle gode billeder du viser af din Nordmende Elektra.........det du har gang i med din Nordmende er hyggeligt arbejde...det bliver spændende at følge med i....specielt "Klangregisteret" :lol:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf tctla » tors 6. sep 2018 16:58

Hej Kim og alle,

Tak for de fine ord og sjovt nok sad jeg lige med en update til Nordmende'n.
Nu vil det nok gibbe :shock: i enhver vintage entusiast, men det får være :!:
Min datter har tit spurgt, om ikke hun snart kan få et af de renoverede radioapparater.
Retro er in, og køreklar retro er HELT inde :lol:
Nå, men unge mennesker har jo den uvane, at alt skal streames fra mobilos, og jeg synes ikke, at min datter falder meget ved siden af normalen.
Derfor tror jeg, at hun med FM alene, for LB, MB og KB er selvfølgelig udelukket pga. manglende stationer, vil hun ikke komme til, at bruge radioen meget.
Den vil stå der for syns skyld, og det har jeg det skidt med.
Derfor fik jeg den gale ide, at bygge et Bluetooth-modul ind i radioen.
PU/TAPE-indgangen vil aldrig blive brugt til noget som helst, så der er en fri indgang til forstærkeren.
Kineserne sælger på eBay, til hvad vi på Jysk kalder "Slet og Eet", Bluetooth streaming audio moduler og jeg købte nogle stk.
Det viste sig, at audio udgangsniveauet fra modulet er lige i underkanten selvom det forstærkes i den første triode i radioens LF.
Som det ses på vedhæftede pdf lige nedenunder teksten her, kunne en enkelt VINTAGE NOS BC108B nemt klare det problem, så nu spiller det.
Faktisk rimelig godt, og volumen-kontrollen er nu fjernbetjent via smart-phone'n.
Det er ikke et modul, jeg vil anbefale til Hi-Fi, men der er vi jo også et godt stykke fra mht. damp-radioen.
Hele skidtet kan demonteres på 5 min., og radioen fremstår umodificeret.

Iøvrigt er det omtalte IMD-problem ikke et problem.
Stinkotilen (Selen-ensretteren for u-indviede) er OK, og det samme er hoved-elektrolytten.
Problemet er, at med chassiset udtaget fra kabinettet, er "Klangregistret" ikke indkoblet, og forstærkerens negative feed-back er noget tilfældig. Når tingene samles, lyder det væsentlig bedre.
For at undertrykke restbrummet i højttaleren, har jeg dog monteret en ekstra 47uF/400 elektrolyt parallelt med C196/50uF. Så er der ro.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf tctla » søn 9. sep 2018 11:47

I betragtning af, at der i skrivende stund har været over 50 brugere inde og se mit sidste indlæg UDEN, at have tilkendegivet en mening om Bluetooth-modulet, ja faktisk har kun 4 downloaded diagrammet, må jeg erkende, at den ide nok var moder til al helligbrøde :QQS:
Jeg hælder meget til den ide, at selvom vintage er vintage, så er brugbart vintage, at foretrække.
Jeg viste indlægget til en bekendt og demonstrerede den modificerede Elektra, og hans første spørgsmål var: "Hvordan får vi puttet så'n en fyr ind i min Beolit-400?"
Altså, ejerne af vintage vælger brugbarhed frem for autenticitet. Een gør, i hvert tilfælde :thumbsup:

Nu skal jeg i arbejdstøjet og ha' et kig på Beolit'en.
Jeg kan jo nok ikke stjæle forsynings-spændingen fra glødespændings-trafoen ! ... :lol:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf Sorenki » søn 9. sep 2018 11:58

Det at visningstallet stiger behøver ikke betyde indlægget er læst, men fx at tråden er blevet markeret som læst ved nogle brugere for at komme ud af “ulæste indlæg” listen.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf MaxJ » søn 9. sep 2018 12:07

Jeg har da fulgt med. :-)

Jeg mener, hvis indgrebet ikke omfatter helt ny indmad er det da bedre at radioen kan bruges frem for at samle støv, især når den kan bringes tilbage til original igen.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf Helikon » søn 9. sep 2018 15:01

tctla skrev:I betragtning af, at der i skrivende stund har været over 50 brugere inde og se mit sidste indlæg UDEN, at have tilkendegivet en mening om Bluetooth-modulet, ja faktisk har kun 4 downloaded diagrammet, må jeg erkende, at den ide nok var moder til al helligbrøde :QQS:
Jeg hælder meget til den ide, at selvom vintage er vintage, så er brugbart vintage, at foretrække.
Jeg viste indlægget til en bekendt og demonstrerede den modificerede Elektra, og hans første spørgsmål var: "Hvordan får vi puttet så'n en fyr ind i min Beolit-400?"
Altså, ejerne af vintage vælger brugbarhed frem for autenticitet. Een gør, i hvert tilfælde :thumbsup:

Nu skal jeg i arbejdstøjet og ha' et kig på Beolit'en.
Jeg kan jo nok ikke stjæle forsynings-spændingen fra glødespændings-trafoen ! ... :lol:


Jeg synes det er en super ide det der. Det løfter en skrotpladkandidat til en brugsting igen. Den ikke mere er en museumsgenstand kun til static-display og uden nogen reel brugsværdi længere. Min egen tilgang til det er på højde med din, det skal kunne bruges og hvis man kan få det til at se tidstypisk for en rimelig indsats økonomi og ud er det godt ellers må det blive med moderne komponenter. Man kan jo putte de gamle originale del i en pose der fastgøres inde i apparatet med en note om hvorfor de er der, så kan de jo altid skiftes ud til det gamle igen, hvis den på sin videre færd på et tidspunkt skulle komme i hænderne på en fra originalitets-afdelingen der vil bruge sine evner på restuffing af kondensatorer og hvad der ellers er.

En grund til at ingen har kommenteret på blue toothen kan også være at dette apparat ikke lever op til vintage begrebet i dette forum, forstået på den måde at den ligger lidt for langt tilbage i tiden og i den hælder over i retning af husholdnings-underholdnings-apparat-spektret og er set på den måde mindre interessant.

For min del følger jeg med fornøjelse dine reparations artikler, så bare fortsæt med at lade dem komme.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf Tonni » ons 12. sep 2018 16:26

Må tilslutte mig Niels' kommentar her! Det er fedt at se sådan en radio genbrugt, og jeg ved mange vil mene det er hipt!
Min ældste ville helt sikkert få idéer hvis jeg viste hende denne tråd! - Det gør jeg så ikke, da hun har nok, i hendes lille toværelses, i forvejen. - Inklusive møblering der har ca 100 år på bagen! Tænk bare besværet med at finde B406 og lignende til en tidskorrekt radiomodtager....
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf tctla » ons 12. sep 2018 17:02

Tonni skrev:Tænk bare besværet med at finde B406 og lignende til en tidskorrekt radiomodtager....


Hvor mange skal du bruge ? :thumbsup:
Ved sidste fredag formiddags-møde (kaffe & rundstykker til en halv snes +/- gamle tosser, der har kendt hinanden i en menneskealder) havde een af gutterne medbragt en TFK radio hvor man kan åbne låget og kigge ned i herlighederne.
Jeg synes da bestemt, at der sad 3 x Philips B406 i spillen.
Det var ikke de originale, for TFK havde deres egen variant af dette rør, hvilket også var anført på en lille seddel indeni.
LB, MB & KB i en velsagtens TRF-modtager, fuldt batteri-drevet.
Den kommer nok aldrig til at sige et grynt mere i denne verden, ak :(

Tak iøvrigt til alle for blomsterne, :p
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster