Öppen baffel

Alt om GDS

Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » lør 11. aug 2018 19:19

Det började med att jag läste Troels Gravesens artiklar om öppna bafflar i allmänhet och om Wharfedale SFB i synnerhet. SFB som kommer från 50 talet hade en 12” och en 10” på en lutande baffel ca 90 x 90 cm stor, elementen parallellkopplade utan delningsfilter och sedan en kondiskant riktad rakt uppåt med en seriekondensator. Billede[/URL]

Gravesen gjorde sedan en ambitiös modern tolkning av SFB med nya fina element och mycket påkostade delningsfilter. Nu råkade jag ha köpt två begagnade Seas byggsats högtalare på Blocket (tänk en svensk variant av den blå avisen). Stora slutna lådor med 4 stycken 10” per låda. De lät inte så bra och mätningar indikerade att de behöver lådor på 150-250 liter per element…

I garaget hade jag en illa medfaren 12 mm plywoodskiva, den sågades av på mitten och på vardera skivan sågades det hål för elementen. Överblivna plankor och lister användes för att staga upp det hela. Seas elementen monterades och diskant och mellanregistret fick varsin seriekondensator.Billede[/URL]Billede[/URL]

Till min förvåning lät det ganska bra i synnerhet i basen, ett hornliknade klipp i basen var inte vad jag väntat mig! Bafflarna vibrerade ordentligt så slutsatsen var att basbafflarna måste vara stadiga och tunga. Monterade i baffel så sjönk resonansfrekvensen några Hz jämfört med elementen i fria luften.

Provade ut en egen model
Billede[/URL]

Dags att konstruera egna tolkningar av SBF.
Seas alnico element 4 basar 1 mellanregister och tre diskanter, totalt drivning på 8 element av nordiskt ursprung därav namnet Sleipner, den mytologiska hästen som ibland avbildas med 8 ben. Jag gillar utseendet på Quad ELS 57 med den kurvade fronten, tyvärr saknas skickligheten att återskapa något sådan. Den förenklade varianten. En baffel 900mm bred och 600mm hög som monteras vertikalt och huserar 4 stycken 10” element, denna baffel är ordentligt stagad för att driva upp resonanser över elementens verkningsområde (upp till 200-300 Hz). Över denna finns en 200 mm hög baffel som vinklas bakåt 15 grader i denna monteras mellanregisterelemenet. Till skillnad från basbaffeln är denna ej fast limmad och skruvad in i de bakre stöden, utan bara limmade med silikon. Högst upp en baffel lika bred som de övriga men 160mm hög för diskantelementen, denna baffel är riktad 45 grader uppåt. Alla skivor är i 16 mm MDF
Billede[/URL]

Alla hål tagna med överhandsfräs, då jag är nybörjare så blir det inga bilder på kort avstånd :oops:

Mer på väg [beer2]
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf Hackenberg » søn 12. aug 2018 10:56

Det ser godt ud!
Jeg synes også det er spændende at arbejde med vintage højttalerenheder. Har et lignende projekt med ScanSpeak 10".
Iøvrigt tror jeg der også er enheder til et SEAS-sæt som dine på lageret. Hvilke mellemtoner og diskanter bruger du?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » søn 12. aug 2018 21:41

Det är 17TV-W i mellanregister och 3 stycken TV-LG i diskanten. Det kommer att bli en del prövande med delningsfilter.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf Rolf Zetterberg » søn 12. aug 2018 23:24

På 60-talet och i början av 70-talet såldes ett kit med bas 30-wg ,38H mellan med två ovala element och ett 36H diskantsystem med tre 9TV-LG just det som DrBoar experimenterar med.
Kitet hette 85K/95H.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » man 13. aug 2018 20:12

Billede

Alla 8 elementen är mycket lika Fr= 34Hz, Qts=0.7, Vas= 100 l

Billede

Monterade i prototypbaffeln sjunker Fr från 34 till ca 28 Hz (och två resonansfenomen mellan 50 och 100 Hz tillkommer)
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf Tonni » man 13. aug 2018 21:45

Må jeg spørge, hvad du måler med? Ser meget spændende ud!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » man 13. aug 2018 22:16

DATS från Parts-Express/Dayton fungerar utmärkt

Billede
visar samma element i den nya baffeln men mätt idag, den förra är från sommaren 2016 sedan pausades projektet i nästan två år.
Jag skall se om jag kan spela elementen lite mjukare ;)

Mellanregistren är också uppmätta:
Billede

Komponenterna i första varianten av delningsfilter är framplockade och skall skruvas ihop. (när allt väl är utprovat skall det lödas och monteras snyggare)
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » man 20. aug 2018 22:32

Bafflarna för diskant och mellanregister är dämpade med 4mm bitumen+4mm bitumen +10mm filt (limmat med acrylfog).
Kondensatorerna för mellanregistret är gjorda i Västtyskland! Delningsfiltret är en hemsk röra av kablar, "sockerbitar" och tejp. När jag hittat något som fungerar skall jag göra något snyggare.

Billede

Så här ser högtalarna ut framifrån, Tyrland TL6 är dryga metern höga och ca 50 cm breda.

Billede

I morgon skall de kopplas upp och spelas på.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tirs 21. aug 2018 22:25

Lyssnar på den demo CD från Dali (volume 4) har kommit fram till spår11. Earth Drums
:) ;)
Diskanten skall ner och det är jobb att få till ett neutralare ljud än vad detta ytterst primitiva filter kan åstadkomma. Men allt finns där även i ett rum på 4 x 2,5 meter, större rum och riktigt delningsfilter, då blir det åka av!
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf Hackenberg » man 27. aug 2018 10:11

Fin 70'er-farve.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » søn 2. sep 2018 15:30

Hade jag vetat slutresultatet hade jag fräst vinklar eller använt distanser så att att de svarta silikonbanden varit lika breda. Färgen är en kapitulering inför det faktum att dessa högtalare inte kan vara diskreta, så då blev det tvärt om.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf Klausen » søn 2. sep 2018 15:44

Hackenberg skrev:Fin 70'er-farve.


Den kom ikke her i huset, fruen ville sætte både højtalerne og mig uden for døren. :oops:
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » tirs 4. sep 2018 23:38

http://s349.photobucket.com/user/drboar ... g.html?o=0
Photobucket strejkar både med Chrome och Safari, trots upprepade försök :QQS:
Laddade ner Firefox och nu fungerar det :OLO: Nej det gjorde det inte! :shock:
Första delningsfiltret 200 microF i serie med mellanregistret och 4 microF i serie med diskanten, basresonansen nere i 28 Hz. Basen skall få delningfilter och bafflekorrektion och diskant och mellanregister behöver dämpas.
Senest rettet af DrBoar ons 5. sep 2018 22:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Öppen baffel

Indlægaf highfive » ons 5. sep 2018 09:23

Härlig färg!
-Är det samma kulör som Musikerförstärkarmärket Orange har på sina riggar?
Med vänlig hälsning, Björn
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Öppen baffel

Indlægaf DrBoar » ons 5. sep 2018 22:25

Nej det är Audio Pro blåtandshögtalare i härlig brandgul färg!

Delningsfiltrets spolar kommer att bidra med ca 1.5 Ohm i serie med basen så Q värdet kommer att öka lite grand, Mellanregistret och diskanten behöver dämpas en del för balansens skull. Jag noterar att mellanregistret vibrerar märkbart. Om det är dess egna signaler som gör det eller om det är ljudet från baselementen som sätter dem i svängning.

Sedan skall jag våga mig på någon typ av frekvensmätning före och efter ett vettigare delningsfilter. De tre diskanterna strålar ganska riktat så frekvensgången på 1 meter rakt fram kommer inte att vara vacker när det låter bra.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Fredmarantz og 20 gæster