Leak Stereo 20 renovering

Rør i alle afskygninger

Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » tors 6. sep 2018 15:15

Efter renovering af et par Isophon højttalere er turen kommet til Leak Stereo 20 fra 1961....min bedste EL84 forstærker.

Sættet blev købt fra et gammelt lydstudie på Skalbakken i Vanløse.....forforstærkeren Varislope og Stereo 20 har ikke været behandlet godt.
I Stereo 20's chassis er der boret nogle huller .. ...sikkert til et beskyttelses gitter, da forstærkeren nok er flyttet rundt lydstudiet.
For os vintage folk er det en gru at se på.

Der bliver gjort et forsøg på at reparere chassis'et uden svejse-klatter og udglødning af metallet. En farvehandel i Glostrup havde en hel reol fyldt med acryl autolak fra Motip.
Stereo 20's antik-guld-bronce farve er ikke let at ramme, men denne spraydåse med Motip farve nummer 55930 burde ifølge en fagmand komme meget tæt på min farveprøve :p .....det var en glad mand, som kørte hjem med trofæet.

Lidt info til os som ikke kender hele historien om Leak:
Til en anden Leak ejer på Vintagehifi oplyste jeg, at min forforstærker hed "Point One Stereo", men da jeg kiggede nærmere efter stod der "Varislope Stereo"?.......tak og lov for gamle billeder...De gamle billeder af min første Leak forforstærker viste navnet "Point One Stereo" printet på forpladen, og så måtte jeg finde ud af forskellen som kommer her:

"Postby Tom_I » 03 May 2009 15:04
The Leak Point One and Varislope preamps were not the same.

The Varislope models included a low-pass filter with switchable turnover frequencies and variable cut-off slope between about 5 dB and 50 dB per octave. Point One models didn't have this feature."

"@ Tom
You are correct, of course. I do have a Varislope II as well. Mono of course. It's got control selectors for equalisation and a variable filter which I use for 78's. Then as you mentioned, there was the Varislope which looks like the Point One.

Have to put on my thinking cap to see if I can improve things with the Point One. Perhaps the guys on the NZ site will have some ideas.

blue angel"

Lige et spørgsmål til sidst:

Hvor kommer en del brun voks fra på den indvendige side af chassis'et på komponenter og på hardwire print ?.....samme voks belægning forekom også på det første Leak sæt jeg havde....er det voks der smelter fra nettransformator/ udgangstransformatorer pga. høj temperatur?

..........Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf hmt » tors 6. sep 2018 21:35

Spændende og omfattende projekt, Kim. Jeg er sikker på at resultat nok skal blive flot, hvis du når lige så langt med det, som med de øvrige projekter, du har beskrevet på siden.

Det er altid interessant, hvilke komponenter, der bliver brugt til renovering. Metalpack-kondensatorerne skulle være ret vellydende, men de fleste vælger at erstatte dem med russiske K-40 PIO'er, hvilket jeg synes ikke er nogen særlig god cap, der egentlig kun udmærker sig ved at være lyde som en dårlig kliche på vintage-sound. Hvis EL84 får en moderne cap, så overgår en god EL84 forstærker, som Leak'en jo er, mange andre og meget dyrere SS og rør-forstærkere. Men der er selvfølgelig mange meninger om caps og rør. Lidt at læse her;

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Bliver spændende at følge projektet!

Hilsen
Henrik

EDIT; det er først nu at jeg ser denne tråd; viewtopic.php?f=651&p=103083#p103083
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 7. sep 2018 00:28

hmt skrev:Spændende og omfattende projekt, Kim. Jeg er sikker på at resultat nok skal blive flot, hvis du når lige så langt med det, som med de øvrige projekter, du har beskrevet på siden.

Det er altid interessant, hvilke komponenter, der bliver brugt til renovering. Metalpack-kondensatorerne skulle være ret vellydende, men de fleste vælger at erstatte dem med russiske K-40 PIO'er, hvilket jeg synes ikke er nogen særlig god cap, der egentlig kun udmærker sig ved at være lyde som en dårlig kliche på vintage-sound. Hvis EL84 får en moderne cap, så overgår en god EL84 forstærker, som Leak'en jo er, mange andre og meget dyrere SS og rør-forstærkere. Men der er selvfølgelig mange meninger om caps og rør. Lidt at læse her;

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Bliver spændende at følge projektet!

Hilsen
Henrik

EDIT; det er først nu at jeg ser denne tråd; viewtopic.php?f=651&p=103083#p103083


Hej Henrik,

Det er en noget medtaget Leak Stereo 20, jeg har fået med hjem.
Da jeg købte rørforstærkeren, opdagede jeg ikke en uoriginal sikring i serie med stel chassis?? Denne Stereo 20 havde den oprindelige bundplade monteret da jeg købte den.....så før jeg begynder at eksperimentere med bedre kondensator typer, må jeg vide om Leak'en kan bringes til at spille igen.

Tak for adressen der sammenligner forskellige kondensator typer :p ....jeg ser på siden når/hvis forstærkeren spiller......alle lytter er færdige...de to power-lytter lækkede noget udefinerbart grå/hvidt "støv"??

Der er lang vej hjem......
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Elektronik » fre 7. sep 2018 09:07

Kan godt lide billede 4.... Kaffe og en dunk sprit. hvis kaffen blev for kedelig i smagen. ;) :lol: :Skor:
Elektronik
 

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 7. sep 2018 13:47

hmt skrev:Spændende og omfattende projekt, Kim. Jeg er sikker på at resultat nok skal blive flot, hvis du når lige så langt med det, som med de øvrige projekter, du har beskrevet på siden.

Det er altid interessant, hvilke komponenter, der bliver brugt til renovering. Metalpack-kondensatorerne skulle være ret vellydende, men de fleste vælger at erstatte dem med russiske K-40 PIO'er, hvilket jeg synes ikke er nogen særlig god cap, der egentlig kun udmærker sig ved at være lyde som en dårlig kliche på vintage-sound. Hvis EL84 får en moderne cap, så overgår en god EL84 forstærker, som Leak'en jo er, mange andre og meget dyrere SS og rør-forstærkere. Men der er selvfølgelig mange meninger om caps og rør. Lidt at læse her;

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Bliver spændende at følge projektet!

Hilsen
Henrik

EDIT; det er først nu at jeg ser denne tråd; viewtopic.php?f=651&p=103083#p103083


Hej igen Henrik,

Du er god til at fornemme små lydforskelle og bedre end jeg. Derfor må jeg have min brors "gyldne ører" til hjælp, når mine renoverede højttalere eller forstærkere er klar til lyttetest. Min bror var meget imponeret over det sammenhængende lydbillede i mine trevejs Isophon højttalere, som med en driftseffekt på 0,8W / 96dB passer godt til Leak Stereo 20.

Jeg kender ikke de Metalpack kondensatorer du nævner....hvordan gør de det godt?
Mine egne erfaringer hvad angår signal kondensatorer i rørforstærkere kan begrænses til de gule Philips polycarbonate 630V typer( udgået for længe siden) som er meget temperatur stabile og Wima's MKP 4 og 10 som er polypropylene. Jeg havde 4 styk Kimber caps med snoede lodde-wire-ender i 0,33uF /600V som jeg satte i min tidligere Leak Stereo 20, men jeg syntes faktisk at de gule Philips lød bedre??
Hvad har folk på Vintagehifi brugt i Leak Stereo 20, og hvilken erfaring er der omkring de anvendte signal kondensatorer?
Det drejer sig i store træk om 8 signal kondensatorer....selv for mig må det være til at overkomme (men det er lettere at tage komponenterne fra lager) ;)

Mht. gain for Stereo 20 kan man nedsætte forstærkningen lidt ved at udskifte ECC83 med 5751. En mr. Duttman beskriver 12AY7 som en god erstatning, der med få ændringer kan nedsætte gain uden at ødelægge forstærkeren som helhed.
Leak Stereo 20 ER meget følsom på indgangen, så det bliver jeg nok nødt til at kigge nærmere på, hvis jeg altså får signal igennem begge kanaler.....

Mvh. Kim

NB. jeg er bedst til kaffe.... :thumbsup:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 7. sep 2018 19:12

Leak Stereo 20 diagrammet varierer lidt og flere informationer er dukket op.

De tidlige champagne og de fleste guld chassis'er er forsynet med 3921 udgangstransformere hvor de to komponenter C5R og C5L skal være 20n / f.eks. 100V..... samtidig ligger anodespændingerne højere EL84 udgangsrørerne (ca. 318V).

De senere grå chassis'er er forsynet med 8778 udgangstransformere hvor C5R og C5L skal være 100n / f.eks. 100V.....samtidig ligger anodespændingerne lavere for EL84 udgangsrørerne (ca. 310V)

Forskellen i anodespænding betyder ikke meget, men der er forskel på ultra-lineær viklingernes udtag på de to transformere.
Både 3921 og 8778 har en primær load impedans på 8600 Ohm.
For 3921 fra produktions start indtil september 1961 har transformeren et 49% vikle-udtag målt fra centertap til ultra-lineær udtag til anode udtag. (165 Ohm ~ 91 Ohm)
For 8778 fra september 1961 har transformeren et 25% vikle-udtag målt fra centertap til ultra-lineær udtag til anode udtag. ( 140 Ohm ~140 Ohm)...bemærk: man er ikke helt sikker på procenten og vikle-udtaget for 8778 transformeren!!

Så godt så langt.........min Leak Stereo 20 er ikke grå, men har antik-guld farve og 8778 transformere.... stemplet siger 1961. C5R og C5L skal på min udgave være 100n /f.eks.100V ;)

Så er jeg ved at samle stumper sammen.....fandt nogle Metalized paper MP fra Siemens 1969 0,1uF/630V , Philips 0,1uF/630V polycarbonate, axiale Rifa 68uF/64V Long Life 125 grader lytter og et par 50-50 dobbelt lytter fra Jan Philipp Wuesten 500/550V sammen med nogle Philips 1% styroflex....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf hmt » fre 7. sep 2018 19:24

Hej Kim

Jeg har kun hørt Metalpack i en DAC og der lød de ret spændende. Tonni herinde kender dem indgående og jeg håber også han melder sig på banen, da han spiller på Stereo 20 og nærmest ved alt om den.

Der findes et utal af caps og de spiller alle forskelligt, og selvfølgelig forskeligt i forskellige konstruktioner. Vintage kan være super (hvis de har overlevet tidens tand). Jeg læste en del om Leak stereo 20 på et tidspunkt, hvor jeg selv var meget tæt på at købe een. Der er i tradition for at erstatte Metalpack'sne netop med K40 PIO. Jeg forsøgte selv med et sæt K40 i en EL84 SEP (Almarro). Mellemtonen var strålende, men top og bund håbløst dårlige. Hvis det skal virke skal man måske bruge en bypass cap, selvom det er en halvfærdig løsning. Eller bare prøve sig frem med forskellige caps. Jeg endte med at investere i Jupiter Cu Foil Paper & Wax og de lød virkelig godt sammen med EL84.

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » fre 7. sep 2018 21:07

Banke på. Og tillykke med projektet kj!

TCC var englændernes svar på Jensen. De lavede også caps til Plessey og flere andre.
Metalpack var en god kondensator, til en konkurrencedygtig pris, Men de er langt over holdbarhedsdato. Alle dem jeg har haft fat i, fra o. 1960, har været i en eller anden grad af nedbrud (læk).
Der fandtes en variant af dem, kaldet Super Metalpack, som var keramisk forsejlet i enderne. Disse er derimod er ofte stadig i vigør.- Bare ærgeligt de er temmelig sjældne!
Jeg har, da jeg ikke har noget mod "tyskerlyd" brugt Mundorf EVO/Oil serien. Men ville hvis jeg havde budgettet nok sat Jupiter'e i i stedet.

Vox belægningen skyldes ganske rigtig trafoerne sveder, samt i nogle tilfælde anti fugt behandling (bl.a. til tropiske kunder)

Stereo 20 er ikke fabriksleveret med bundplade, da det er en konsol forstærker. (Kilde Simon Leak) - Ja den Leak. Harold's søn, som selv arbejdede i firmaet... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 7. sep 2018 21:40

Tonni skrev:Banke på. Og tillykke med projektet kj!

TCC var englændernes svar på Jensen. De lavede også caps til Plessey og flere andre.
Metalpack var en god kondensator, til en konkurrencedygtig pris, Men de er langt over holdbarhedsdato. Alle dem jeg har haft fat i, fra o. 1960, har været i en eller anden grad af nedbrud (læk).
Der fandtes en variant af dem, kaldet Super Metalpack, som var keramisk forsejlet i enderne. Disse er derimod er ofte stadig i vigør.- Bare ærgeligt de er temmelig sjældne!
Jeg har, da jeg ikke har noget mod "tyskerlyd" brugt Mundorf EVO/Oil serien. Men ville hvis jeg havde budgettet nok sat Jupiter'e i i stedet.

Vox belægningen skyldes ganske rigtig trafoerne sveder, samt i nogle tilfælde anti fugt behandling (bl.a. til tropiske kunder)

Stereo 20 er ikke fabriksleveret med bundplade, da det er en konsol forstærker. (Kilde Simon Leak) - Ja den Leak. Harold's søn, som selv arbejdede i firmaet... ;)


Hej Tonni,

Da jeg så dit avatar foto, tænkte jeg, at du kendte Stereo 20 godt :p ....det lyder kostbart med "Jupiter'e" sådan som du skriver det? ...det besværlige ved bedre kondensator typer er, at man må bestille udenfor Danmark...der opstår altid bøvl for mig :( Nu håber jeg der kommer lyd igennem, og jeg køber gerne varer fra Tyskland, som plejer at holde ensartet god kvalitet.

Har du lyttet til en Stereo 20, og kan man høre forskel på EVO/OiL og Jupiter serien?

Tak for oplysningen med voks'en som nærmest ser ud til at være påført med spraydåse? ...jeg ved ikke om voks kom på spray dengang i 1961, men der er et tyndt lag ud over både for- og bagside af printet, på alle ledninger og indvendigt på selve chassis'et. Al den voks kan ikke kun stamme fra varme transformatorer, tænker jeg.

Ok, jeg lytter naturligvis til Harold's søn...(som jeg troede hed John D. Leak) ...... du får alligevel et billede af en antik-guld bundplade...bare for hyggen :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 7. sep 2018 21:48

hmt skrev:Hej Kim

Jeg har kun hørt Metalpack i en DAC og der lød de ret spændende. Tonni herinde kender dem indgående og jeg håber også han melder sig på banen, da han spiller på Stereo 20 og nærmest ved alt om den.

Der findes et utal af caps og de spiller alle forskelligt, og selvfølgelig forskeligt i forskellige konstruktioner. Vintage kan være super (hvis de har overlevet tidens tand). Jeg læste en del om Leak stereo 20 på et tidspunkt, hvor jeg selv var meget tæt på at købe een. Der er i tradition for at erstatte Metalpack'sne netop med K40 PIO. Jeg forsøgte selv med et sæt K40 i en EL84 SEP (Almarro). Mellemtonen var strålende, men top og bund håbløst dårlige. Hvis det skal virke skal man måske bruge en bypass cap, selvom det er en halvfærdig løsning. Eller bare prøve sig frem med forskellige caps. Jeg endte med at investere i Jupiter Cu Foil Paper & Wax og de lød virkelig godt sammen med EL84.

Hilsen
Henrik


Tak Henrik,

Jeg skriver tilbage om forsøg med signal kondensatorer. Vi (dvs. min kammerat fra DTU) er ikke kommet længere mht. udmåling af forskellige kondensator typer....jeg tror vi gik i "safe mode" med udmåling, da hans metal-glas kondensatorer med olie fra Ukraine lød ringere end mine polycarbonate caps :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » fre 7. sep 2018 22:30

kj2005 skrev:
Tonni skrev:Banke på. Og tillykke med projektet kj!

TCC var englændernes svar på Jensen. De lavede også caps til Plessey og flere andre.
Metalpack var en god kondensator, til en konkurrencedygtig pris, Men de er langt over holdbarhedsdato. Alle dem jeg har haft fat i, fra o. 1960, har været i en eller anden grad af nedbrud (læk).
Der fandtes en variant af dem, kaldet Super Metalpack, som var keramisk forsejlet i enderne. Disse er derimod er ofte stadig i vigør.- Bare ærgeligt de er temmelig sjældne!
Jeg har, da jeg ikke har noget mod "tyskerlyd" brugt Mundorf EVO/Oil serien. Men ville hvis jeg havde budgettet nok sat Jupiter'e i i stedet.

Vox belægningen skyldes ganske rigtig trafoerne sveder, samt i nogle tilfælde anti fugt behandling (bl.a. til tropiske kunder)

Stereo 20 er ikke fabriksleveret med bundplade, da det er en konsol forstærker. (Kilde Simon Leak) - Ja den Leak. Harold's søn, som selv arbejdede i firmaet... ;)


Hej Tonni,

Da jeg så dit avatar foto, tænkte jeg, at du kendte Stereo 20 godt :p ....det lyder kostbart med "Jupiter'e" sådan som du skriver det? ...det besværlige ved bedre kondensator typer er, at man må bestille udenfor Danmark...der opstår altid bøvl for mig :( Nu håber jeg der kommer lyd igennem, og jeg køber gerne varer fra Tyskland, som plejer at holde ensartet god kvalitet.

Har du lyttet til en Stereo 20, og kan man høre forskel på EVO/OiL og Jupiter serien?

Tak for oplysningen med voks'en som nærmest ser ud til at være påført med spraydåse? ...jeg ved ikke om voks kom på spray dengang i 1961, men der er et tyndt lag ud over både for- og bagside af printet, på alle ledninger og indvendigt på selve chassis'et. Al den voks kan ikke kun stamme fra varme transformatorer, tænker jeg.

Ok, jeg lytter naturligvis til Harold's søn...(som jeg troede hed John D. Leak) ...... du får alligevel et billede af en antik-guld bundplade...bare for hyggen :lol:


Måske de har lavet en bundplade på special delivery? Men jeg har ikke hørt om det, og som jeg skrev havde Simon heller ikke. Simon har i øvrigt to søskende, John og Hannah.

Og ja jeg kender Stereo 20 ganske udmærket, da min avatar viser den der står og trækker mine højttalere.
Det er i øvrigt en første generations, med 3921 osv.

Med hensyn til caps, har jeg prøvet med Super Metalpack som lød rigtig godt, ERO de blå 1841, Jensen OPA fra 1972 med Jensens epoxy forsegling, og Mundorf EVO/Oil. Da mine højttalere var lidt mørke (Snell) foretrak jeg EVO'erne. Men havde jeg spillet på mine Lowthere, havde jeg nok beholdt Super'ne eller Jensen'erne i.

Kommentaren om Jupiter'ne går på en stykpris omkring de 500,- hvor EVO/Oil kan fåes for under en tiendedel.
Man må godt nok ikke reklamere men Frequence.dk har dem...
Var jeg ikke nødt til at prioritere, havde jeg leget med Jupiter, eller måske en portion muggent dansk rugbrød. (hvis der kunne blive plads altså...)

Med hensyn til følsomhed, er Stereo 20 helt på linie med de gamle normer. Den skal have 125mV for ti Watt ud.
Det hjælper med 5751, men ikke meget. Den skal tøjles i indgangen, og modkoblingen, hvis gain skal reduceres nævneværdigt.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 8. sep 2018 23:37

Tonni skrev:
Med hensyn til caps, har jeg prøvet med Super Metalpack som lød rigtig godt, ERO de blå 1841, Jensen OPA fra 1972 med Jensens epoxy forsegling, og Mundorf EVO/Oil. Da mine højttalere var lidt mørke (Snell) foretrak jeg EVO'erne. Men havde jeg spillet på mine Lowthere, havde jeg nok beholdt Super'ne eller Jensen'erne i.

Kommentaren om Jupiter'ne går på en stykpris omkring de 500,- hvor EVO/Oil kan fåes for under en tiendedel.
Man må godt nok ikke reklamere men Frequence.dk har dem...
Var jeg ikke nødt til at prioritere, havde jeg leget med Jupiter, eller måske en portion muggent dansk rugbrød. (hvis der kunne blive plads altså...)

Med hensyn til følsomhed, er Stereo 20 helt på linie med de gamle normer. Den skal have 125mV for ti Watt ud.
Det hjælper med 5751, men ikke meget. Den skal tøjles i indgangen, og modkoblingen, hvis gain skal reduceres nævneværdigt.


Godt du har været igennem nogle gode kondensatorer...det gør valget lettere....men caps og følsomhed må vente lidt indtil jeg har bedre styr på Leak Stereo 20's historie.

I din version med 3921 trafoer bør R5 = 100K, C5 = 20n , R13 R14 = 1M , R21 = 100R hvilket skulle give ca. 318V på EL84 anoderne.
I min version med 8778 trafoer er R5 = 47K , C5 = 100n , R13 R14 = 470K som skulle give ca. 310V på EL84 anoderne.

I sidste version med 8778 trafoer og 25% UL udtag ses på diagrammet ændring med en modstand og kondensator parallelt over R5 47K som muligvis vrider fasen ("lead lack"), og R21 udeladt som nok giver en højere B+ omkring 325-330V.
Forsøg på hæve B+ bragte nok fasedrejet og forstærkeren mod selvsving? Jeg oplevede tilsvarende på min DIY kopi af Leak Stereo 50, hvor vi ved at bøje fasen undgik selvsving.
Hvor diagrammet kommer fra vides ikke??

Endelig er jeg ved at kigge lidt på modstande, og har købt lidt 1W kulmodstande, 2W metalfilm, 2,5W Philips PR02 og PR03 og enkelte 2W metaloxide modstande.....jeg vil se hvad der passer bedst

Lige til sidst har jeg tænkt at skifte R1 = 1M i indgangen da nutidigt udstyr godt kan drive 100K uden problemer. Jeg har også tænkt på at bypasse C10 og C11 med noget polypropylene , ligesom C7 og C8 godt kan forøges til f.eks. 100uF.
Ifølge datablad tager GZ34 max. 60uF som første filtercap....så de 50+50uF burde kunne køre med R21 på plads....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Leak Stereo 20 med 500mV følsomhed

Indlægaf kj2005 » søn 9. sep 2018 19:21

Kan denne modifikation bruges til at nedsætte følsomheden for Leak Stereo 20 fra de ca 125mV til 500mV ? ....uden at ændringen påvirker lydgengivelsen!

Det viste diagram er fundet på nettet, og jeg ved ikke om det fungerer? Se link:

http://dadaelectronics.com.au/doc/Audio/Leak/Stereo%2020/Stereo20-mods%20I-schematics.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf tctla » søn 9. sep 2018 23:33

Hej Kim,

I og med, at man har pillet ved/ændret stort set alle komponenter, der sidder i fasedrejning og feed-back kredse, kan jeg ikke forestille mig, at forstærkeren har den samme lyd-signatur som før modificeringen.
Du vil af med 3/4 af indgangs-signalet.
Du har en 1MOhm modstand (R1) til stel fra indgangen.
Løft stel-enden op og forbind den til indgangs-bøsningen direkte.
Husk at fjerne den forbindelse, der er til indgangs-bøsningen i forvejen.
Hvor R1 (1MOhm) og R2 (22KOhm) mødes, forbinder du en modstand på 330KOhm til stel.
Nu har du fjernet omkring 3/4 af indgangs-signalet.
Da indgangs-røret er en triode, har det en forholdsvis høj Miller indgangs-kapacitet, og det kan være et problem ifb. med dette løsnings-forslag.
Man vil helt sikkert rulle den høje ende af signalet af, og begrænse forstærkerens diskant karakteristik.
Det vil ikke give stabilitets-problemer for ændringen ligger uden for modkoblings-kredsløbet.
Man ville kunne modvirke dette diskant drop-off ved, at parallelforbinde R1 med en lille (styrol/polystyren, etc.) kondensator på ?? pico-farad.
Dit gæt om størrelsen er så godt som mit.
Iøvrigt ville jeg nok vælge nogle lavere værdier for spændings-deleren i indgangen.
F.eks 330KOhm (R1) og 100KOhm til stel.
Lavere modstands-værdier vil gi' færre problemer med Miller-kapaciteten.
Man kunne også overveje, om ikke R2/22KOhm skulle være noget mindre, f.eks. 1KOhm.
Det vil også hjælpe på Miller-problemet, og den sidder der kun af stabilitets-årsager. (Selvsving, RF-indstråling)

Hvad mener andre om dette?
Det bør jo ha' væsentlig ringere indflydelse på forstærkerens "tone" end det viste og omfattende indgreb i NFB'en.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf spuncut » man 10. sep 2018 00:56

For og så vidt enig med tcla, i særdeleshed ift. impedansnedsættelse på indgangen, men det er også lidt noget møg at smide ca. 10db signal/støj-forhold. Modkobling er fint, men mere modkobling kan medføre ustabilitet, ikke mindst ved skiftende højtalere. Hvis man vil søge at nedsætte forstærkningen ved at øge modkoblingsfaktoren er det en god ide at analysere forstærkerens nuværende stabilitetsniveau. Har forstærkeren allerede stabilitetproblemer bør man nok holde fingerene fra betaleddet og leve med det forringede signal/støj-forhold. Hvis ikke det står så galt til ville jeg nok først lige forsyne forstærkeren med et Zobelnetværk til at holde trafoens fasedrej nede ved høje frekvenser og derefter prøve at reducere R18 fx. til det halve til at starte med. Hvis der herefter måles øget ustabilitet ville jeg prøve at øge C9. Og ja... forstærkeren kommer uden tvivl til at lyde mindre "røret" efter det indgreb.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster