Skandinavisk Grammofon Aktieselskab.

Analog når det bedst

Skandinavisk Grammofon Aktieselskab.

Indlægaf Poul » tirs 18. sep 2018 15:12

Har fået en gammel grammofon fra Skandinavisk Grammofon Aktieselskab type 573V 220V.
Den spiller udmærket og kører pænt rundt uden støj, efter at jeg har renset den for støv og givet lejer og bevægelige dele en anelse WD40. Har desuden renset trækrullen med tonehovedrens på en vatpind.
Kan høre (og se på stroboskopskiven) at den kører en lille smule for langsomt ved 33 omdr/minut. Har ikke lyttet på de andre hastigheder.
Er der mon nogen i forummet, som kan oplyse, om man kan justere hastigheden, og hvordan man i givet fald gør det?
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Skandinavisk Grammofon Aktieselskab.

Indlægaf his067 » tirs 18. sep 2018 15:31

Så vidt jeg husker (vi havde nemlig sådan en da jeg var dreng) kan man trykke den grønne knap ned og dreje den for at finregulere hastigheden.

Vores grammofon stod i mit værelse som knægt imens far brugte den fine Beogram VF nede i stuen. "Min" pladespiller afgik ved døden da jeg ved et uheld kon til at bytte rundt på pickup-ledningen og Lysnet-ledningen. Der stod blå flammer ud af pickuppen!!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Skandinavisk Grammofon Aktieselskab.

Indlægaf Poul » tirs 18. sep 2018 17:05

:p Tak for svaret his067!
Jeg undrede mig godt nok over, hvorfor den grønne knap var der, så du husker sikkert rigtigt.
Jeg vil i hvert fald prøve at trykke og dreje lidt på den.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Skandinavisk Grammofon Aktieselskab.

Indlægaf Poul » tirs 18. sep 2018 19:48

Du huskede fuldstændig rigtigt his067 :cool1:
Man kan finjustere hastigheden ved at dreje lidt på den grønne knap.
Nu står 33 omdr.-stroboskopskiven fuldstændig stille, og Lis Sørensen synger “Tæt på Ækvator” i rigtigt tempo.
Tak for hjælpen :p
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Skandinavisk Grammofon Aktieselskab.

Indlægaf his067 » tirs 18. sep 2018 21:25

:thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster