Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf gasolin » ons 3. okt 2018 23:26

Jeg har en moderne engelsk forstærker sammen med nogen moderne dynaudioer.

Jeg spiller pt med min nad 3020I, effektdelen, og den gør det godt og netop fordi den gør det så godt så spiller jeg på den istedet for min moderne forstærker.

Forforstærkeren spiller ikke optimalt den piver,hyler lidt og støjede da jeg brugte den med aktive højalere, men effektdelen er iorden, den er bare ikke så kraftig.

Mine højtaler er på 8 ohm og 84 db og det er ikke så meget med ca 20 watt rms i 8ohm når der skal spilles rock musik.


Ofte kan man finde en ældre forstærker til ikke så mange penge.

Men tør man købe sådan en, slditage,reservedele, pris under 1000kr, så skal der lige laves noget og så har den kostet næsten 3000kr eller deromkring :(

Over 50 watt i 8 ohm og en varm ikke lys lyd med god bas

Nogen få eksempler på ældre forstærker som ikke koster det vilde, men tør man købe noget så gammelt og hvordan lyder de(n) ældre forstærker? (bare to eksempeler, dog synes jeg luxman forstærkeren ser godt ud)

Technics Su-8080
https://www.dba.dk/forstaerker-technics ... 046719321/

Luxman L-210
https://www.dba.dk/integreret-forstaerk ... 048267776/
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf hificlassic » ons 3. okt 2018 23:52

Du spørger jo i det helt forkerte forum. Alle herinde har gammel vintage skrammel og satser på at det holder evigt - hvilket det ofte gør.
Og skulle du så omkring et værksted til et enkelt service er det vel ikke værre end med bilen....

Prøv at spørge i et veteranbilsforum om man tør satse og købe en gammel MG, Chevy eller Jaguar :Skor:
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf Fredmarantz » tors 4. okt 2018 00:06

Ja- man skal stort set altid påregne et tjek hos en dygtig mand som et minimum. Der skal oftest renses omskiftere og potentiometre- samt måske og sandsynligvis kigges under hjelmen for at se efter fuskværk og "smarte reparationer" eller "forbedringer" (også kaldet "opgraderinger" eller "modifikationer" ) fra datiden. Der skal nok også kigges lidt på elektrolytkondensatorer (komponenter) - som nok har set bedre dage - hvilket en kyndig tekniker sagtens kan ordne. Findes den derefter driftsikker, så har man en sandsynligvis supergod forstærker (alt efter type - klart nok) - i maaange år frem, hvis man passer godt på den.

Har man nu fundet en virkende - i store træk fejlfri forstærker - så er man da på rette vej, men man slipper sjældent for udgifter forbundet med den omtalte gennemgang. Så køber man billigt, hvad man ofte gør, så bør man tænke, at de "sparede" penge ofte lægges til service efterfølgende - men vi synes nok alle her på forummet, at dette er det hele værd.

En vintage forstærker i god kvalitet kan stærkt anbefales - hvis den er serviceret og sund.

Du lægger to links: Technics'en er i mine øjne ganske fin til den pris - men Luxman'en på linket ville jeg hoppe let og elegant over. Den er flot udenpå, men der er ikke megen kvalitet inden i - de større luxman er en anden sag.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf gasolin » tors 4. okt 2018 00:24

Nu var det så kun forstærker jeg havde i tanken som kostede under 1000kr, man kan altid finde en forholdsvis moderne flere kanals forstærker til 500-1000kr, men det er jeg absolut ikke interesseret i.

Ville være ked af af ofre det dobbelte hvis kvaliteten så ikke er iorden, jeg aner jo intet om vintage hifi andet end det jeg kan læse mig til på nettet og via de gamle hifi bøger.

Det jo så heller ikke alt gammelt der er godt ;-)
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf tctla » tors 4. okt 2018 00:33

Du finder næppe en god vintage forstærker til en lav pris, for hvis prisen er lav, er det antagelig fordi, den ikke er renoveret.
Og renoveres, bør de blive efter rigtig mange år. Technics SU8080 er fra slut 70'erne, så dens elektrolytkondensatorer må efterhånden være godt møre.
Netop i denne forstærker sidder der ikke mange i signalvejen, men de sidder f.eks i modkoblingen i udgangs-forstærkeren, hvor dårlige kondensatorer vil ændre forstærkerens lydsignatur betydeligt.
De sidder også i højttaler beskyttelses kredsløbet, hvor defekte kondensatorer kan være lig med brændte højttalere, når udgangstransistorerne kortslutter og sikrings-kredsløbet svigter.
I strømforsyningen sidder der talrige, der altid bør være under mistanke og tjekkes. Ustabil strømforsyning = ustabil forstærker.
Derfor er det ikke så mærkeligt, at en Kr.: 1000,- ikke-renoveret forstærker kan ende med at koste den glade nye ejer omkring de nævnte Kr.: 3000,- ialt, før den er i forsvarlig stand.
Det er i grunden OK, for den som renoverer professionelt, skal jo leve af det. (Jeg er een af dem)
Alternativet er, at han/hun IKKE kan leve af det, og så er der i fremtiden ingen, der kan hjælpe, når man gerne vil ha' sin forstærker renoveret, og ikke selv ved hvilken ende af loddekolben, man holder på.
(Hint: Tænd den, så giver det sig selv :Skor: )
Nu har jeg kommenteret med Technics forstærkeren i focus fordi, jeg kender den som en rigtig god forstærker.
Luxman forstærkeren kan være lige så god eller bedre, men jeg har ingen erfaring med den.
Jeg HAR dog erfaring nok til at sige, at den OGSÅ bør renoveres.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf Fredmarantz » tors 4. okt 2018 00:51

gasolin skrev:J

Jeg spiller pt med min nad 3020I, effektdelen, og den gør det godt og netop fordi den gør det så godt så spiller jeg på den istedet for min moderne forstærker.

Forforstærkeren spiller ikke optimalt den piver,hyler lidt og støjede da jeg brugte den med aktive højalere, men effektdelen er iorden, den er bare ikke så kraftig.



Men kunne du så ikke lede efter en vintage forforstærker - til effektdelen på din 3020i? - forudsat, at man kan skille for - og effekt ad i din NAD? (hvilket jeg ikke ved) Hvis du er glad for effekten fra din 3020i, ville det da være en god mulighed, synes jeg.

Nu er et par 84dB-højttalere jo heller ikke det mest effektive. De vil gerne have noget til føden, før de gider lave noget alvorligt. Men derfor kan de sagtens lyde godt i øvrigt.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf gasolin » tors 4. okt 2018 00:59

Har set den sidde der hedder hifigenbrug, men synes rigtig meget er dyrt

Der var faktisk en Technics Su-8080 men den koster 2750kr http://www.hifigenbrug.dk/93906995

Kan man ikke få en vintage forstærker der er i god stand (ikke skal renoveres) med med warm lyd,god bas,minumim 50 watt pr kanal til rimelig pris, altså ikke nødvendig vis under 1000kr men ihvertfald til under 2000kr (gerne under 1500kr)
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf gasolin » tors 4. okt 2018 01:05

Fredmarantz skrev:
gasolin skrev:J

Jeg spiller pt med min nad 3020I, effektdelen, og den gør det godt og netop fordi den gør det så godt så spiller jeg på den istedet for min moderne forstærker.

Forforstærkeren spiller ikke optimalt den piver,hyler lidt og støjede da jeg brugte den med aktive højalere, men effektdelen er iorden, den er bare ikke så kraftig.



Men kunne du så ikke lede efter en vintage forforstærker - til effektdelen på din 3020i? - forudsat, at man kan skille for - og effekt ad i din NAD? (hvilket jeg ikke ved) Hvis du er glad for effekten fra din 3020i, ville det da være en god mulighed, synes jeg.

Nu er et par 84dB-højttalere jo heller ikke det mest effektive. De vil gerne have noget til føden, før de gider lave noget alvorligt. Men derfor kan de sagtens lyde godt i øvrigt.

Vh
freddy


Jeg savner mere effekt

Jeg har en moderne forstærker med pre out, naden har main og pre out og sådan bruger jeg den da naden som nævnt har en forforstærker der ikke spiller optimalt.

Vil bestemt ikke ofte f.eks 1000kr på en brugt nad forforforstærker når jeg har en og når det jeg kunne tænke mig er mere effekt.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf spuncut » tors 4. okt 2018 01:13

De to forstærkere du viser er ikke noget som jeg personligt ville smide energi eller penge efter, havde det nu været noget midt-70'er Pioneer havde det været en anden snak og det er udelukkende fordi 70'er Pioneer er "my thing" og den slags kan ikke købes i dag. Findes der noget der er bedre i dag? Uden tvivl, men da det ikke er 70'er Pioneer er det ikke noget for mig.
Hvis de to nævnte forstærkere betyder noget særligt for dig, er 3000,- billigt sluppet, hvis ikke ville det da være tosset at bruge penge på dem.
Når det er sagt er meget af det gamle grej lavet til at holde og kan man selv svinge en loddekolbe kommer man langt for en plovmand.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf gasolin » tors 4. okt 2018 01:23

Som nævnt det var bare nogen jeg fandt inden for prisen jeg ville gi, kan godt ofre mere men så det endnu vigtigere at jeg IKKE skal ofre ekstra på den, da der ved køb af en til f.eks 1500kr ikke er noget budget til at få den repareret,renoveret f.eks nye elektrolytter som selvfølgelig skal have de rigtige værdier,lyd ;-)
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf gasolin » tors 4. okt 2018 01:28

Der er da skam også en pioneer 700 hos hifigenbrug :))
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf Torben » tors 4. okt 2018 01:30

altså! min gamle fine JVC har engang været hos "Analog Bo"
Har lavede den til en fair pris!
Sålænge der er "Analog Boer" til så kan man sagtens satse!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf gasolin » tors 4. okt 2018 02:01

Han har en nad 2150 til salg for 1500kr, måske jeg skulle have sådan en model ?

http://www.hifigenbrug.dk/93907007
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf spuncut » tors 4. okt 2018 02:09

gasolin skrev:Der er da skam også en pioneer 700 hos hifigenbrug :))

Jo tak :lol: Pointen var dog mere at det er passionen for det fine gamle grej der ofte er drivkraften bag nærværende interesse og sjældent smalle cost/benefit paradigmer. Ofte er man heldig og et nyanskaffet apparat kan tages i brug efter en gang rensning. Andre gange er ryger apparatet på lager indtil man kan tilvejebringe de fornødne resurser til at få apparatet i luften.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf Sorenki » tors 4. okt 2018 08:22

gasolin skrev:Som nævnt det var bare nogen jeg fandt inden for prisen jeg ville gi, kan godt ofre mere men så det endnu vigtigere at jeg IKKE skal ofre ekstra på den, da der ved køb af en til f.eks 1500kr ikke er noget budget til at få den repareret,renoveret f.eks nye elektrolytter som selvfølgelig skal have de rigtige værdier,lyd ;-)


For mig lyder det som om at det er vigtigt for dig at du er sikker på den økonomiske investering.
En årsag til at det ældre hifi tit er “billigt” sammenlignet med nyt, er at der ingen garantier er, og at du selv må påtage dig ansvaret for at et så gammelt apparat virker. Du kan ikke komme tilbage med den og få pengene retur, eller være dækket af garantien.

Jeg har lavet såkaldte “scoops” men jeg har også betalt væsentligt mere end dit budget, for service af et apparat alene.

Ligesom HifiClassics analogi med de gamle biler, ville ingen råde dig til at købe en 40 år gammel dyt, hvis der ikke skulle være vedligehold.
Det er sjældent den økonomiske gevinst, der driver denne hobby.

Selvom mine forstærkere måler og spiller som manualen er der ingen garanti for at de spiller imorgen ;)

Derfor er dit spørgsmål også utroligt svært at svare på, da ingen af os kan pege på en forstærker for under 2000 som vi kan garantere for ikke skal kigges på.
Senest rettet af Sorenki tors 4. okt 2018 08:31, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster