Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf rørglad » tors 4. okt 2018 08:29

Uden at forholde mig til de omtalte forstærkere vil jeg blot sige, at de er beskreves med meget prosa!!
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf Skorpio » tors 4. okt 2018 09:55

Hvis du mangler power/effekt med din NAD3020, så skal du noget højere op en 40-50W før du vil opleve en reel forskel...nærmere 100-200W...
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf Fredmarantz » tors 4. okt 2018 10:10

ja- med 84dB-højttalere med hang til rockmusik med luft under vingerne kan det se svært ud - medmindre man råder over ikke under 100W - måske vil det endda være godt at have endnu mere til rådighed. I realiteten også for at skåne højttalerne for firkanter /DC.
Jeg kan altså ikke finde på vintageforstærkere som til de priser, som Gasolin ønsker at give, kan opfylde kravet. Derfor kommer jeg til at tænke på PA-forstærkning i stedet. (ej Vintage) - måske en Crown a la én af disse kunne være nødvendige - hvis vi skal holde os inden for prisrammen. En af disse kunne vel kobles på ??
Den kan gemmes af vejen - hvis blæserstøj bliver et issue.
https://www.dba.dk/effektforstaerker-cr ... 047855290/

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 4. okt 2018 11:57

gasolin skrev:Mine højtaler er på 8 ohm og 84 db og det er ikke så meget med ca 20 watt rms i 8ohm når der skal spilles rock musik.

Advarsel - det blev lidt langt - men synes der er et par vigtige pointer, så læs med.

Jeg tror du skal gå en anden vej, hvis du vil spille rock med realistisk lydniveau: Nemlig at anskaffe nogle andre, mere følsomme højttalere. (Fortæl os forresten gerne hvilke højttalere du har :p )

En tommelfinger-regel (og min egen erfaring med mange forstærker/højttaler-kombinationer) siger, at man skal have mindst 10 x højttalerens driftseffekt for at spille "højt" (- et noget subjektivt udtryk indrømmer jeg, men 10 x driftseffekt i et alm. rum føles "højt" - og det skal megen rock-musik jo have).

For tiden bruger jeg en NAD 3020i som din til at drive et par Sony SS-G1 (driftseffekt 3,2 Watt) i arbejdsværelset på 16 kvm. NAD yder/lyder jo af mere effekt end de opgivne 2 x 20 Watt (ift. de fleste main-stream forstærkere), så jeg tror at jeg i praksis ikke er langt fra "10 x driftseffekt"-reglen. Og det kan sådan set godt spille højt nok til at rum og lytter "fyldes ud" (men 3-6 dB uforvrænget lydtryk mere vil da klæde visse numre).

Skal man spille "rigtig højt" (f.eks. fest-danse-niveau i større rum) skal man op i 50-100 x driftseffekten.

En følsomhed på 84 dB svarer til en driftseffekt på 16 Watt (for 96dB/1 m).
Du skal altså have ca. min. 160 Watt/8 Ohm for at spille "rock-højt".
Og så skal du være sikker på, at du ikke driver forstærkerne ud over deres klippe-grænse - altså hvor de "klipper" signalet og producerer firkant-signaler (i stedet for sinus-lignende-signaler), der er meget velegnede til at tage livet af diskant-enhederne. Så hellere lidt for meget effekt end for lidt!

amp12a.gif

Det kan f.eks. et NAD 2600 effekttrin levere ( 2 x 150 Watt) - eller 2 brokoblede NAD 2200 (de er "næsten-vintage" og vil give 2 x 400 Watt/8 Ohm). Begge burde være til at støve op for rimelige penge (og kan gemmes væk hvis man synes de er for grimme at se på...).

Det rejser så næste spørgsmål:
Hvor stor effekt kan dine højttalere tåle?

Hvis du spiller "højt" med en af de nævnte forstærker-kombinationer i længere tid, skal du regne med at højttalerne skal tåle tæt på (eller over) 150 Watt kontinuerligt.
Min erfaring siger, at så længe signalet er uforvrænget (et must!), kan man godt gå lidt over højttalerens kontinuerlige belastning (selvfølgelig afhængig af hvor "optimistisk" producenten har været i sine opgivelser).

Keep us posted om hvad du finder ud af :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf hifibacillen » tors 4. okt 2018 12:55

Kan kun tilslutte mig hvad mange skriver herinde, det meste udstyr jeg har er minimum fra 20 år og opefter i alder og for mig handler det om at der nogle ting jeg gerne vil samle på og som samtidig har den lyd jeg går efter.
Ofte har jeg købte ting defekte hvis det er ting jeg gerne vil have for derefter at få det lavet.
Sommetider køber jeg flere ting og så står det måske og venter på en rep til jeg synes at nu skal det laves.
Men vil mene at hvis man vil have fuld sikkerhed skal man købe nyt med garanti, at købe gammelt hifi er en passion for at finde lige netop den model man har drømt om og der er også en spænding på jagten efter lige det udstyr man drømmer om.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf Louis » tors 4. okt 2018 13:32

hifibacillen skrev:Kan kun tilslutte mig hvad mange skriver herinde, det meste udstyr jeg har er minimum fra 20 år og opefter i alder og for mig handler det om at der nogle ting jeg gerne vil samle på og som samtidig har den lyd jeg går efter.
Ofte har jeg købte ting defekte hvis det er ting jeg gerne vil have for derefter at få det lavet.
Sommetider køber jeg flere ting og så står det måske og venter på en rep til jeg synes at nu skal det laves.
Men vil mene at hvis man vil have fuld sikkerhed skal man købe nyt med garanti, at købe gammelt hifi er en passion for at finde lige netop den model man har drømt om og der er også en spænding på jagten efter lige det udstyr man drømmer om.


Amen to that!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Tør man Købe ældre vintage forstærker ?

Indlægaf Helikon » tors 4. okt 2018 16:46

Hvis man vil have vintage/retro teknik er der grundlæggende to muligheder:

1. Man betaler det det koster at få det repareret/efterset og får garanti på den udførte reparation, men ikke på
resten af apparatet - det skal man være opmærksom på.

2. Man lærer at lave meget af det selv og får mange lærerige og forhåbentlig hyggelige timer ud af det. Hvis det
så viser sig det er noget langhåret man har gang i, kan man købe sig et par værkstedstimer. Det synes jeg personligt der er god fornuft i og ud af indlæggene kan man se, at den tilgang har mange der bidrager her på siden.

Her kommer det fede så :OLO: :GFG:
På det her forum kan man få rigtig meget og kompetent hjælp og vejledning hvis man selv giver sig i kast med opgaven, også fra folk der lever af at reparere andres gamle skrammel - tak for det :thumbsup: det er god karma.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster