B&O forstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: B&O forstærker

Indlægaf KRømer » tors 5. jul 2018 19:30

cdp skrev:
Captain Phoenix skrev:
Tjalde skrev:S45-2 har jeg hørt meget godt om. Men S120 vil jeg skrive bag øret, tak.
Beovox S75 vil også være et rigtigt godt bud - har samme musikalske lydbillede som S45-2 men mere “bund” og bedre diskant - samt at den tåler mere effekt.
For både den (og S45-2 med flere) gælder, at en omgang nye + bedre kondensatorer i delefiltrene gør meget for lyden.


Jeg giver Claus helt ret - de større M-modeller har nok bedre data og for nogen mere hifi-rigtige, men på S45/75 kommer lyden ud på en mere livagtig måde, uden fornemmelse af et tæppe foran. Det samme med deres radioer, - de nyere/større modeller 5000/5500/7000/6000/8000, ville jeg styre udenom - I min verden er der Beomaster 1000/4400 og den gl. Lab 5000 - Alle ikoner.
Men som sorenb skriver, ligger der stor vægt på design og betjening og prisen afspejler næppe indhold/kvalitet af komponenter. ( læs især lytter ) - ps. en original brugervejledning, fortæller lidt mere om ejerforhold. ;)


Jeg er helt enig i at m75/100 er mere hi-fi og mere anstrengende at lytte til. Jeg kan dog ikke genkende tæppet. Jeg synes jo netop det er den tydelige separation og klare top, der afslører såvel detaljer som middelmådige produktioner, der kan kan gøre dem krævende. Jeg bruger heller ikke mine m100 til baggrunds musik.
KRømer
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 apr 2016
Lokalitet: Randers SØ

Re: B&O forstærker

Indlægaf Tjalde » fre 6. jul 2018 17:06

ST-lab: Det lyder interessant. En pb er sendt.

KRømer: Hvad bruger du dine M100 til, hvis du ikke er til baggrundsmusik?
Tjalde
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 jul 2018
Lokalitet: Odense

Re: B&O forstærker

Indlægaf KRømer » fre 6. jul 2018 19:59

Tjalde skrev:ST-lab: Det lyder interessant. En pb er sendt.

KRømer: Hvad bruger du dine M100 til, hvis du ikke er til baggrundsmusik?


Baggrundsmusik er fint, men til det behøver jeg ikke m100. De står i herreværelset med en beogram 4000 og en beomaster 4400 (og en cdx og noget unævneligt streaming halløj), til når jeg sætter mig for at høre musik.
Du er velkommen til at få en lytter en dag, hvis du vil høre hvordan det kan lyde fuldt istandsat. Jeg har også s45-2 og mc120 og lidt andet hvis du vil have en sammenligning.

Beomaster 900 er jeg meget glad for til baggrunds opgaver.
KRømer
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 apr 2016
Lokalitet: Randers SØ

Re: B&O forstærker

Indlægaf cdp » lør 7. jul 2018 00:51

Jeg har et stk. 4400 / palisander, på hylden Incl. Original manual. Har været mine forældres, - måske bør jeg slippe den på et tidspunkt. Ca. 15 km. Sydøst fra dig.
- men der er jo lidt minder...:-))
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: B&O forstærker

Indlægaf Tom » søn 7. okt 2018 18:09

Sender lige en hilsen, fordi jeg konstruerede udgangsforstærkeren i Beomaster 4400 i 1975/76 - for 43 år siden! Transient intermodulationsforvrængning var et varmt emne på det tidspunkt, men problemet blev løst. Mit eget lab eksemplar, spiller fortsat fint i mit værksted. Som kuriosum vedlagt et kopi af mit arbejdsdiagram fra dengang. Har også de andre dokumenter ST-lab nævner.
Med venlig hilsen
Tom Jelsing

PS: Filosofien bag BM4400 er, at det eneste, der må begrænse kvaliteten i signalkæden, er, når udgangsspændingen eller udgangsstrømmen fra forstærkeren overskrider de fastlagte maximum værdier (givet af henholdsvis den aktuelle forsyningspænding og strømbegrænsningskredsløbet). For at gøre det nemt for brugeren at indstille volumenkontrollen til høj udgangseffekt og samtidigt bevare signalbehandlingsegenskaberne som angivet i specifikationerne, var det nødvendigt at indføre Over Load indikatoren, der blinker, når forstærkeren netop går i begrænsning (også selv om det kun er i brøkdele af et sekund). Kun få kan dog høre disse marginaler, der opstår sjældent i et stykke musik, så du kan godt skrue mere op, indtil du selv finder forvrængningen uacceptabel.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Tom
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 okt 2018
Lokalitet: Espergærde

Re: B&O forstærker

Indlægaf Fredmarantz » søn 7. okt 2018 21:59

Fra Hestens egen mule :-) - og tak for, at du deler dette med os :thumbsup:

Velkommen til forummet!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O forstærker

Indlægaf kj2005 » tors 11. okt 2018 19:55

ST-lab skrev:Jeg er også erklæret B&O-fan, og vil gerne bidrage med en række filer om 4400, som var det bedste der kunne laves i 70'erne - ligesom 5000'eren var det i 60'erne.

Jeg har en del dokumentation vedr, design spec. og overvejelser. Jeg finder det meget overbevisende læsning og vil gerne dele dokumenterne med jer. Det er store filer, så send mig en PB med mail adresse så vil jeg sende dem.

Det drejer sig om:

Technical Product Information.pdf
Beomaster 4400 graenser for realistisk lyd.pdf
Test Report Beomaster 4400 from Technical Research Centre of Finland.pdf
Laboratory Information - Design Principles for Beomaster 4400 - Bang and Olufsen.pdf
Her er hvad der gør Beomaster 4400 til den bedste stereoradio vi nogensinde har konstrueret - Bang og Olufsen.pdf
Causes and elimination of TID by Tom Jelsing.pdf


Her i dette forum er der flere som jeg, der bygger forstærkere hjemme på "køkkenbordet". Selvbyg forstærkerne kan have gode lydegenskaber, men jeg må indrømme, at ingen af mine DIY forstærkere fremstår med samme aura som ikonerne fra Bang & Olufsen. Design mæssige pletskud i min optik som Beomaster 1000, Beomaster 1001, Beomaster 3000 og Beomaster 4000 ( til dels også Beomaster 4400) bragte i tresserne og halvfjerdserne Bang & Olufsen op i en klasse for sig.
Stereo forstærkeren 608 med visuel visning af bas-og diskant niveau + Minette , Grand Prix Moderne 609 ,Dirigent og Beomaster 5000 /Beolab 5000 rangerer i samme liga, synes jeg. :p

Det ser ud til at Beomaster 4400 mht. til forstærker teknik ligger en kende længere fremme end f.eks. min Beomaster 4000, som jeg anvender sammen med Beovox 1600 eller Isophon BS35/4. Jeg er godt tilfreds med udgangsforstærkeren i Beomaster 4000, men jeg vil gerne have en kopi af de tekniske rapporter, du har over Beomaster 4400.

Sender en pm.

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: B&O forstærker Beomaster4400

Indlægaf vingbassen » tirs 11. feb 2020 18:05

kj2005 skrev:
ST-lab skrev:Jeg er også erklæret B&O-fan, og vil gerne bidrage med en række filer om 4400, som var det bedste der kunne laves i 70'erne - ligesom 5000'eren var det i 60'erne.

Jeg har en del dokumentation vedr, design spec. og overvejelser. Jeg finder det meget overbevisende læsning og vil gerne dele dokumenterne med jer. Det er store filer, så send mig en PB med mail adresse så vil jeg sende dem.

Det drejer sig om:

Technical Product Information.pdf
Beomaster 4400 graenser for realistisk lyd.pdf
Test Report Beomaster 4400 from Technical Research Centre of Finland.pdf
Laboratory Information - Design Principles for Beomaster 4400 - Bang and Olufsen.pdf
Her er hvad der gør Beomaster 4400 til den bedste stereoradio vi nogensinde har konstrueret - Bang og Olufsen.pdf
Causes and elimination of TID by Tom Jelsing.pdf


Her i dette forum er der flere som jeg, der bygger forstærkere hjemme på "køkkenbordet". Selvbyg forstærkerne kan have gode lydegenskaber, men jeg må indrømme, at ingen af mine DIY forstærkere fremstår med samme aura som ikonerne fra Bang & Olufsen. Design mæssige pletskud i min optik som Beomaster 1000, Beomaster 1001, Beomaster 3000 og Beomaster 4000 ( til dels også Beomaster 4400) bragte i tresserne og halvfjerdserne Bang & Olufsen op i en klasse for sig.
Stereo forstærkeren 608 med visuel visning af bas-og diskant niveau + Minette , Grand Prix Moderne 609 ,Dirigent og Beomaster 5000 /Beolab 5000 rangerer i samme liga, synes jeg. :p

Det ser ud til at Beomaster 4400 mht. til forstærker teknik ligger en kende længere fremme end f.eks. min Beomaster 4000, som jeg anvender sammen med Beovox 1600 eller Isophon BS35/4. Jeg er godt tilfreds med udgangsforstærkeren i Beomaster 4000, men jeg vil gerne have en kopi af de tekniske rapporter, du har over Beomaster 4400.

Sender en pm.

Venlig hilsen
Kim

Hej Kim! Jeg er stor B&O fan. Jeg er uddannet radiomekaniker og vil i fremtiden ombygge en beomaster 4400 til dobbel strømforsyning (en til hver kanal) som beomaster 8000 også er. I den forbindelse har jeg oprettet mig herinde på vintagehifi, for interessens skyld. Hvor er det fedt at læse om alle andres interesser også. Jeg så, at du har noget dokumentation omkring beomaster4400 liggende rent digitalt. Er sådan, at jeg kan bede om en kopi også på min email adresse? så er du en knag. Jeg elsker beomaster 4400 modellen, den er rigtig god. Min email er Vinghest@gmail.com Undskyld jeg glemte at præcenterer mig. Jeg hedder Lars Vingborg og bor i Svebølle ved Kalundborg vh Lars
vingbassen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 feb 2020
Lokalitet: Svebølle

Re: B&O forstærker

Indlægaf Nillerviborg » tirs 11. feb 2020 22:29

BeoFan??? - Jaerh, det ville sgu nok være og lyve - Men skylden / Grunden ligger sgu nok i de sidste 30-35 års forherligelse af design fremfor kavlitet / lydkvalitet / Produktkvalitet.
BM4400 er nok en af de bedste ting der er kommet fra B&O i gamle dage - På linie med BL/BM5000, BC8000++ og BM5500++ systemkomponenterne.
BM4400 er vel egentlig osse den første med en "Rigtig" og "Moderne" udgangsforstærker, altså Dual Rail og Komplementær udgang istedet for Single Rail og / eller Kvasikomplementær udgang og andre ejendommelige ting. Selv af i dago og sammenlignet med mange andre fine ting, kan den tåle sammenligning, hvis den er i orden. Og hvis ikke den er, kan den blive det, de er nogenlunde rimeligt skruet sammen mekanisk mhp. Service.
Så Go For it!! - BM4400 er Feeeee'!!

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: B&O forstærker Beomaster4400

Indlægaf kj2005 » ons 12. feb 2020 10:07

vingbassen skrev:
ST-lab skrev:Jeg er også erklæret B&O-fan, og vil gerne bidrage med en række filer om 4400, som var det bedste der kunne laves i 70'erne - ligesom 5000'eren var det i 60'erne.

Jeg har en del dokumentation vedr, design spec. og overvejelser. Jeg finder det meget overbevisende læsning og vil gerne dele dokumenterne med jer. Det er store filer, så send mig en PB med mail adresse så vil jeg sende dem.

Det drejer sig om:

Technical Product Information.pdf
Beomaster 4400 graenser for realistisk lyd.pdf
Test Report Beomaster 4400 from Technical Research Centre of Finland.pdf
Laboratory Information - Design Principles for Beomaster 4400 - Bang and Olufsen.pdf
Her er hvad der gør Beomaster 4400 til den bedste stereoradio vi nogensinde har konstrueret - Bang og Olufsen.pdf
Causes and elimination of TID by Tom Jelsing.pdf




Hej Kim! Jeg er stor B&O fan. Jeg er uddannet radiomekaniker og vil i fremtiden ombygge en beomaster 4400 til dobbel strømforsyning (en til hver kanal) som beomaster 8000 også er. I den forbindelse har jeg oprettet mig herinde på vintagehifi, for interessens skyld. Hvor er det fedt at læse om alle andres interesser også. Jeg så, at du har noget dokumentation omkring beomaster4400 liggende rent digitalt. Er sådan, at jeg kan bede om en kopi også på min email adresse? så er du en knag. Jeg elsker beomaster 4400 modellen, den er rigtig god. Min email er Vinghest@gmail.com Undskyld jeg glemte at præcenterer mig. Jeg hedder Lars Vingborg og bor i Svebølle ved Kalundborg vh Lars


Hej Lars

Jeg kiggede efter tildligere mails og tilsendte filer vedr. Beomaster 4400. Jeg fandt en mail, men kunne ikke finde informationerne.

Som fortalt var det B&O's Tom Jelsing der i 1975-76 konstruerede forstærkeren i BM 4400, og i tråden var det ST-lab som lå inde med de nævnte pdf filer.

Får du en kopi af pdf filerne over Beomaster 4400 er jeg også aftager. :p

Mvh. Kim

Ps. det viste sig at ST-lab havde lagt al info om Beomaster 4400 i "dropbox" tors 11. okt 2018 20:00. Jeg havde link til download , men kunne ikke få filerne ned til min pc.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: B&O forstærker

Indlægaf vingbassen » tors 13. feb 2020 07:05

Hej Kim! Tusind tak for svaret. Jeg må prøve at kontakte ST -Lab. Hvis det lykkes, vil jeg selvfølgelig også give dig en kopi.
Mvh Lars
vingbassen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 feb 2020
Lokalitet: Svebølle

Re: B&O forstærker

Indlægaf vingbassen » tors 13. feb 2020 07:14

Hej Kim! Tusind tak for svaret. Jeg må prøve at kontakte ST -Lab. Hvis det lykkes, vil jeg selvfølgelig også give dig en kopi.
Mvh Lars
PS: Kim! så findes der en "owners manial" over beomaster 4400 som indeholder en del forklaring af hele konstruktionen, og med spektrumgrammer fra målinger med spektrumanalizere m.m, Det er en hvid manual de kalder owners" manual. Dedn ligger på nettet og kan gratis downloades via elektrotanya. Hvis ikke at du kender den. Bagerst i manualen er der et billede af både Tom Jelsing og alle designerne på Beo4400. Desværre kan jeg ikke finde ud at lave link´s, men prøv at goggle Beomaster 4400 owners manual. Der er både en rød og en hvid. Den røde er den almindelige brugsanvisning, den hvide er den udvidet. Der står også pm overload indicatoren og besselfilteret. Mvh Lars
vingbassen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 feb 2020
Lokalitet: Svebølle

Re: B&O forstærker

Indlægaf vingbassen » tors 13. feb 2020 12:12

Hej Kim iegn! Jeg har skrevet til ST-lab nu! Han var meget flink og rar, og sendte mig en Zip fil med alt hvad han har. Det kan lukkes op med såkaldt "Winrar" eller "winvice". Giv mig din email adresse, og jeg kan videresende materialet. Vi B og O elskere må jo hjælpe hinanden. Jeg er også glad for din hjælp.
Vh
Lars Vingborg
vingbassen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 feb 2020
Lokalitet: Svebølle

Re: B&O forstærker

Indlægaf vingbassen » tors 13. feb 2020 12:13

Der skulle stå "igen" og ikke Iegn!
vingbassen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 feb 2020
Lokalitet: Svebølle

Re: B&O forstærker

Indlægaf kj2005 » tors 13. feb 2020 14:48

vingbassen skrev:Hej Kim iegn! Jeg har skrevet til ST-lab nu! Han var meget flink og rar, og sendte mig en Zip fil med alt hvad han har. Det kan lukkes op med såkaldt "Winrar" eller "winvice". Giv mig din email adresse, og jeg kan videresende materialet. Vi B og O elskere må jo hjælpe hinanden. Jeg er også glad for din hjælp.
Vh
Lars Vingborg


Hej Lars

Tak for det....husk at fjerne de tre i'er i begge ender.... så jeg slipper for robot-mails om elektronik fra østen :thumbsup:



Mvh. Kim
Senest rettet af kj2005 tirs 26. okt 2021 17:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster