Hvem kan justere billedrør på en Vectrex spillekonsol?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Hvem kan justere billedrør på en Vectrex spillekonsol?

Indlægaf ralphandersen » tors 18. okt 2018 11:54

Ikke just hifi men i hvert fald vintage.
Jeg har en Vectrex spillekonsol med indbygget billedrørsskærm. Billedet er endt helt nede i det ene hjørne. Derfor søger jeg en der kan justere billedet, så jeg kan spille lidt på den gamle maskine med min søn.

Er der nogen der kender en der kan hjælpe her i Jylland?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hvem kan justere billedrør på en Vectrex spillekonsol?

Indlægaf tctla » tors 18. okt 2018 12:12

Hej,

Din skærm er en billedrørs-monitor, hvis din Vectrex er sådan en gut:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vectrex
Hvis billedet er endt nede i det ene hjørme, har monitoren antagelig en fejl i billedafbøjningen.
Her er det typisk, og jeg vil sige uundgåeligt, at elektrolytkondensatorer taber deres kapacitet, hvorved afbøjningen forvrænger og billedet ser underligt ud.
Desværre er det også kendt, at hvis afbøjningsforstærkeren er lavet med et integreret kredsløb (IC), så kan dette tage skade som følgevirkning af dårlige kondensatorer.
Absolut ingen kan sige nøjagtig HVAD, der er galt uden, at kigge indeni monitoren med en god del erfaring og måleinstrumenter ved hånden, men en simpel justering synes usandsynlig.

mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hvem kan justere billedrør på en Vectrex spillekonsol?

Indlægaf ralphandersen » tors 18. okt 2018 14:33

Tak for info. Jeg ville også sende den til et værksted der har forstand på det, men jeg kender ikke noget. Derfor tænkte jeg at folk der roder med vintagehifi-elektronik måske også vidste hvor der var et værksted der kunne ordne billedrør.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hvem kan justere billedrør på en Vectrex spillekonsol?

Indlægaf tctla » tors 18. okt 2018 15:02

Joe, jeg er jo registreret som branche-medlem, og lever af, at reparere elektronik.
Jeg vil kunne finde ud af, hvad der er galt med monitor'en, men jeg lever jo af elektronik reparationer, og kan ikke gøre det som en vennetjeneste.
Derfor tror jeg, at det vil blive for dyrt at reparere den professionelt. Den slags bør ordnes af "een, man kender med forstand på elektronik".
Desværre er der jo efterhånden langt mellem den slags fyre, for udviklingen har jo lukket næsten alle radio/TV værksteder i DK og radiomekanikerne har fundet andre beskæftigelser.

mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hvem kan justere billedrør på en Vectrex spillekonsol?

Indlægaf Sorenki » tors 18. okt 2018 15:06

tctla skrev:Derfor tror jeg, at det vil blive for dyrt at reparere den professionelt. Den slags bør ordnes af "een, man kender med forstand på elektronik".

Det er vel op til Ralph at vurdere hvad der er "for dyrt" i denne sammenhæng? ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvem kan justere billedrør på en Vectrex spillekonsol?

Indlægaf tctla » tors 18. okt 2018 16:19

Jo, det har du selvfølgelig ret i.
Min værksteds timepris = Kr.:516,- plus moms.
Estimeret timeforbrug 1~1.5 plus reservedele.
Værsgo vurder.

Jeg oplever i hvert tilfælde, at når man laver et overslag på, at reparere gl. elektronik, det være sig CD-afspillere eller f.eks kassette båndoptagere, så sker det tit, at kunden takker nej.

Hvis Ralph vil have monitoren repareret, skal han være velkommen.
Er det "kun" en justering, kan det selvfølgelig gøres langt hurtigere og derfor billigere, men det kan først ses når, man åbner monitoren.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hvem kan justere billedrør på en Vectrex spillekonsol?

Indlægaf ralphandersen » tors 18. okt 2018 17:10

PB sendt
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster