Vintage tilbehør ? (kabler,pickup)

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Vintage tilbehør ? (kabler,pickup)

Indlægaf gasolin » ons 7. nov 2018 00:44

Skal lige høre af ren nysgerrighed, bruger i der kun har vintage udstyr som højtaler,forstærker, pladespiller, båndoptager,tuner og så videre også originale pickup,vintage pickup og signal og højtalerkabel

Nogen ældre højtaler har kabel som man ikke altid kan skifte uden af skille højtaleren af og nogen ældre pladespiller som B&O kan man ikke købe nye pickup til.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Vintage tilbehør ? (kabler,pickup)

Indlægaf Sorenki » ons 7. nov 2018 01:00

Der er vidst ikke ét entydigt svar til dit spørgsmål.
Det er forskelligt fra medlem til medlem - ligesom det er forskelligt om man går op i kabler's herkomst og hvorvidt disse kan skiftes på ens udstyr.

personligt anvender jeg (for det meste) kabler jeg synes har en fornuftig kvalitet, og som pickup en vintage Ortofon MC30 pickup.

Mange af mine plader er også relativt gamle. ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Vintage tilbehør ? (kabler,pickup)

Indlægaf gasolin » ons 7. nov 2018 01:42

Kan nemt forstille mig det kan være svært at finde originale pickuper til nogen af de gamle pladespiller så man må købe en ny som passer og skal man bruge 1 meter længere kabel til nogen højtaler med fast monteret kabel, skal det så være originalt eller bare noget nyt ?

Kan også være når man skal have repareret,udskiftet dele i f.eks en forstærker, at man bliver nød til at bruge nye dele med samme værdier da der ikke findes noget originalt (vintage) med kan bruge, kan godt forstille mig helt nye aldrig brugte originale rør til en gammel rør forstærker kan være svært at finde.

Men det er vel ikke anderledes end en veteran bil der køre med nye (2017/2018) dæk der passer i størrelsen og mønster,udseende.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Vintage tilbehør ? (kabler,pickup)

Indlægaf spuncut » ons 7. nov 2018 02:10

Der kan godt være lidt delte meninger om hvorvidt man bør anvende moderne komponenter i vintagegrej. Min personlige holdning er at når først jeg tager mig sammen til at gennemrenovere et stykke udstyr så skal det helst være sådan at jeg ikke skal åbne det mere. Dette vil sige at holdbarheden er i højsædet og at jeg uden tvivl kan anklages for at foretage renoveringer som andre vil anse som konstruktive ændringer. Jeg kan nævne følgende eksempler: Små elektrolytkondensatorer udskiftes til foliecaps. RIAA-trinnets transistorer udskiftes til moderne støjsvage typer, og er der støj på linjetrinnet får det samme tur. Alle elektrolytkondensatorer udskiftes og det vurderes om værdierne skal ændres, typisk vælges en mærkespænding der er en tand højere end den originale. 1N4007 i serie med ensretterrør. 10Ohms sikringsmodstande i serie med udgangsrørenes anoder. Trimmere til DC-balance og bias udskiftes til Bourns eller Vishay 10-turns trimmere. Gnistabsorptionskomponenter over netafbrydere opgraderes. Defekte modstande og især kulmassemodstande skiftes til metalfilmtyper. m.m.
MVH Henning
Senest rettet af spuncut ons 7. nov 2018 02:17, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vintage tilbehør ? (kabler,pickup)

Indlægaf gasolin » ons 7. nov 2018 02:14

Vil det så ikke i sidste ende ændre så meget på lyden på en forstærker eller andet hifi at skifte til komponenter som har en anden værdig,lyd, så det man valgte pga design og lyden, kun har designet tilbage ?
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Vintage tilbehør ? (kabler,pickup)

Indlægaf spuncut » ons 7. nov 2018 02:49

Den tanke kan man godt få, men når du anskaffer dig en urenoveret forstærker så lyder den jo alligevel ikke som den dag hvor den forlod fabrikken og hvem gider at lytte til en støj fra en RIAA? De transistorer der sidder i midt-70'ernes integrerede Silver-Pioneer's er til eksempel notorisk støjende, modstandene ligeså. Hvis disse komponenter ikke skiftes til noget der virker og øger stabiliteten ender det typisk med at RIAA-delen ikke bliver brugt. Apparatets værdi er således reduceret og den er kommet et skridt tættere på genbrugspladsens elektronikcontainer. Desuden er jeg af den opfattelse at det elektroniske design, i hvert fald når vi snakker solidstate-ting, har den mest afgørende betydning for lydsignaturen og har komponenterne en tilpas høj kvalitet bliver deres indflydelse minimal. Nå men det er altså blot min filosofi og den kan sagtens være anderledes og lige så lidt eller meget valid som andres. ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vintage tilbehør ? (kabler,pickup)

Indlægaf his067 » ons 7. nov 2018 09:32

Det afhænger jo lidt af hvad man bruger sit anlæg til: for mig er det vigtigste, at det lyder, som om det spiller musik. I den forbindelse har jeg ingen kvaler med at skifte kompnenter til mere moderne typer. I mine Radford MA50 har jeg f.eks ensrettet glødespændingen og skiftet katode- modstande kondensatorer samt overførings-kondensatorer (noget som syntes nødvendigt, da de eksploderede med jævne mellemrum! Det viste sig, efter mange forsøg at grunden var ikke mindre end to sæt dårlige rørfatninger!)). De har endvidere fået nye Psvane EL34 rør, som også er klart bedre end de Electro-Harmonix og Golden Dragon rør, der sad i, da jeg fik dem.

Den tidligere ejer af det ene sæt af mine Meridian 105 mono-blokke malede dem om med en brun krympelak og lavede nye fronter i teak-træ: selvom det er radikalt anderledes end de originale metal-fronter, passer de faktisk rigtigt godt sammen med vores tresser-møblement med teaktræs sofafborde og træ på væggene i vores finske bjælkehytte!

Internt skiftede jeg el-kondensatorer i mine Meridian 105 fra 2 x 6800 µF til 2 x 16000µF, fordi de originale ITT kondensatorer lækkede. Resultatet af den modifikation var en helt tydelig forbedring og mere naturlig lyd over mine KEF LS50 (om det så er tilfældet med andre højttalere ved jeg ikke). Så her gik det hele op i en højere enhed: Æstetisk passer de godt til huset, har høj WAF (fordi de næsten forsvinder ind i møblementet), og så lyder de faktisk fantastisk godt med de nye kondensatorer.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster