Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » tors 8. nov 2018 17:28

Min sansui AU 317 II har vibrationer fra midten af ventilationshuller i toppen.

Når jeg trykker forsigtigt ned så påvirker det vibrationerne, tror det er de 2 store elektrolyttere.

Billede

Hvorfor gør de det, hvis altså det er dem, er de lettere defekte?

Kan jeg ikke bruge et stykke selvklæbende gummi på få mm tykkelse imellem elektrolytterne og toppen af forstærkeren?

Hvis ja hvilken materiale skal jeg købe og hvor finder jeg det henne?

Forstærkeren er lidt følsom overfor vibrationer,brummen, hvis jeg prøver med min cdafspiller oven på så brummer den, ellers spiller den rigtig godt.

Dog har pladespiller indgangen nogen underlige klik lyde, der skulle jeg kunne bruge tape play og min externe riaa, bruge Tape Monitor og så vælge tape istedet for source med min riaa tilsluttet play?

Billede

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf spuncut » tors 8. nov 2018 18:06

Er der vibrationer i sådan en forstærker, så kommer de som regel fra trafoen. Det er vanskeligt at forestille sig at vibrationerne skulle stamme fra lytterne, det er i hvert fald ikke noget jeg nogensinde har set.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » tors 8. nov 2018 18:14

Kan da godt være, hvad ved jeg, men som om når den for et lille tryk så den sidder lidt spænd at vibrationerne forsvinder, så hvis det er trafoen kan et stykke selvklæbende tykke gumme vel også gøre de ?

Ikke at jeg oplever noget lydmæssigt negativt ved, men hvis det kan klare med et stykke gummi så den sidder mere i spænd er det en billig løsning, hvis ikke lige der er 4 skruer der skal strammes sdom også er en billig læsning.

Mener at have læst man kan bruge noget O ringe af gummi eller andet imellem trafoen og bunden af chassiet.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf tctla » tors 8. nov 2018 18:50

spuncut skrev:Det er vanskeligt at forestille sig at vibrationerne skulle stamme fra lytterne, det er i hvert fald ikke noget jeg nogensinde har set.
MVH Henning.


Det har jeg faktisk, i gl. dage med højvolt-elektrolytter i TV strømforsyninger med Thyristor stabilisering.
Overslag inde i elektrolytten kunne både høres på afstand og føles på hylsteret.
Selvfølgelig er den så defekt og skal skiftes, før den himler med et brag.
Det KAN jo næsten ikke være DET, der sker i Sansui'en, men hvem ved ..?
Trafo-vibrationer er meget mere sandsynligt, så prøv, at stramme dens monterings-skruer.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf Fredmarantz » tors 8. nov 2018 19:03

mit take - og hvad jeg selv ville gøre. :

Trafoen vibrerer - vibrationerne resonnerer med topcoveret på forstærkeren.

- spænd trafoen til
- sæt et stykke gummi i spænd mellem topcover og lytter.
- vend evt. stikket i stikkontakten.

Mere synes jeg ikke, at du kan gøre.

Kliklydene i phono-kredsen har jeg ingen bud på.

Din teknik med at tilslutte en extern RIAA kan bruges. Men er det dét, du ville med den forstærker?

Sæt aldrig noget ovenpå forstærkeren - den skal kunne ånde frit, så den kan komme af med varmen.

Mere kan du efter min mening ikke gøre ved brumme-issuet..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » tors 8. nov 2018 19:29

Forstærkeren bliver ikke rigtig varm.

Hvilken form for gummi, hvad findes der man kan bruge?

Bruger ikke min pladerspiller så meget,så det er ikke super vigtigt om det er en intern eller extern riaa der bruges.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf Fredmarantz » tors 8. nov 2018 20:55

gasolin skrev:Forstærkeren bliver ikke rigtig varm.



nej - men det gør den, når du spiller højt. Den bliver også varm, hvis den ikke kan komme af med varmen.

Lad den ånde - giv den 5-10 cm fri luft over.

Gummiet skal vel bare være et stykke gummi'ish, noget - som kan sidde mellem topcover og lytter og dæmpe topcoveret i at "svinge med".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » tors 8. nov 2018 21:43

Ved ikke lige hvilken type gummi der kan klare det, om det skal være noget specielt gummi og hvis jeg skal prøve med noget gummi elelr O ringe imellem chassiet og trafoen, hvad det skal være.

Fandt lidt her https://dk.rs-online.com/web/c/befaestelseselementer/niveauudligning-og-vibrationsdaempning/vibrationsdaempere-og-fodder-fast-hojde/


Må se om min lokale tømmerhandel har noget gummi til at dæmpe vibrationer med hvis ikke en stramning trafoen af hjælper.
Senest rettet af gasolin tors 8. nov 2018 21:53, rettet i alt 1 gang.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf Fredmarantz » tors 8. nov 2018 21:51

gasolin skrev:Ved ikke lige hvilken type gummi der kan klare det, om det skal være noget specielt gummi og hvis jeg skal prøve med noget gummi O ringe imellem chassiet og trafoen hvad det skal være.

Fandt lidt her https://dk.rs-online.com/web/c/befaestelseselementer/niveauudligning-og-vibrationsdaempning/vibrationsdaempere-og-fodder-fast-hojde/


Må se om min lokale tømmerhandel har noget gummi til at dæmpe vibrationer med hvis ikke en stramning trafoen af hjælper.


Det skal ikke klare ret meget andet end at holde på vibrationerne og sidde nogenlunde fast.

Altså ...det behøver ikke at være noget specielt - bare et stykke dæmpende materiale - kunne være næsten hvadsomhelst. Inden du farer ud og køber dig fattig i div. eksotiske gummier, kunne du jo prøve at lægge et stykke viskelæder eller andet for hånden værende - imellem - så kan du jo eksperimentere dig lidt frem med, hvad du synes virker bedst. Kunne også være noget af det fyld, der ofte bruges i pakkeforsendelser. - klip et stykke "musemåtte" ud og prøv - anything goes, bare det kommer til at sidde fast, så det ikke flyver rundt inde i forstærkeren.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » tors 8. nov 2018 22:00

tænker bare det skal være noget selvklæbende gummi på 2-4mm, det er som regl ikke så dyrt, ofte når man køber noget hifi eller ligende f.eks pc kan der være nogen små selvklæbende gummifødder man ofte kan tilpasse i størrelsen.

F.eks kabinetter som er lyddæmpet har ofte små gummi ringe til dæmpning af harddiske, dem kan jeg jo prøve.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf Fredmarantz » tors 8. nov 2018 22:01

ja- prøv det - det er et forsøg værd..., men husk, at det selvfølgelig skal sidde lidt " i spænd" - ellers hjælper det sgu'tte meget.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » fre 9. nov 2018 12:16

Det virkede sku med de gummiringe, dog troede jeg ikke jeg havde nogen

Billede

Billede

Andre billeder

Billede

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » fre 9. nov 2018 12:54

Havde svag brummen, så jeg tog toppen af og løsnede skruerne max en kvart omgang, efter den har stået tændt i få min summer,brummer den stadig, men kun meget lidt, har hørt om nye forstærker der larmer en del mere.

Om jeg skal prøve at løsne skruerne max en kvart omgang ved jeg ikke, kan godt være jeg prøver det.

Vibrationerne er ihvertfald helt forsvundet. :cool1: :OLO: :Thumpsup:
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf spuncut » fre 9. nov 2018 13:27

Hej gasolin.
Godt at det kom til at virke :)
Er elektrolytkondensatorene nogensinde blevet skiftet?
Er der "pop"-lyde fra RIAA i begge kanaler?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » fre 9. nov 2018 14:41

Der er klik lyde og lyden er meget åben i mellemtoneområdet, den gengiver de der klik lyde og den støj (støv) der er på pladerne tydeligt.

Ved ikke om det påvirker lyden lidt at jeg IKKE bruger stelforbindelsen til pladespilleren på forstærkeren da der er stelforbindelse i tonearmen (rega).

Der er støj,knasen eller man nu kalder den fra venstre højtaler (højtaler indgang a) når jeg slukker for strømmen på fronten.

Sælger sagde den var serviceret af en radiomekaniker.

Spiller meget rent via de alm indgange (pc,cdafspiller) med en good bund,klar mellemtone og top der har en fin balance imellem at være rund,blød og lav og så lys klar og markant, middel til høj lydstyrke, kl 11-12 på volumeknappen når jeg f.eks ordner vasketøj lyder den godt (kl 12 kan nogen gange være for højt når jeg sidder ved computeren).

Den er musikalsk.

Der er masser af power til mine 84db højtalere, de ca 2x50 watt er der helt bestemt

Selvfølgelig er de optagelser der er lyse i lyden det stadig og dem der er dårlig optaget lyde stadig forfærdeligt, det de gode optagelser der bedre kommer til sin ret nu med en god vintage forstærker.

Skal lige have prøvet at løsne eller stramme trafoen lidt, kan godt høre den når der ikke er musik. ved ikke hvis trafoen er i kontakt med chassiet ud over skruerne om den brummen,summer, ikke så meget dyb lyd men heller ikke coilwhine som ofte er højfrekvent eller om det er når den bliver varm.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster