Pladetallærken Beogram 1000

Analog når det bedst

Pladetallærken Beogram 1000

Indlægaf zaptor » man 3. dec 2018 22:51

Hej
Har fået en Beogram 1000 Type 5203. Skal have pladetallærknen af. Men den sidder fast og kan ikke lige pilles af. Der sidder noget messing leje nedenunder. Men kan ikke lige gennemskue om der bare skal vold til?
zaptor
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Pladetallærken Beogram 1000

Indlægaf Helikon » man 3. dec 2018 22:55

Der er vist noget med nogle nitter der skal bores ud synes jeg at huske. Prøv også at bruge søgefunktionen her på siden.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Pladetallærken Beogram 1000

Indlægaf zaptor » man 3. dec 2018 23:01

Syntes jeg har søgt her. Men hvis de 3 nitter jeg tror du mener skal bores ud, er det ikke specielt servicevenligt at skifte rem, medmindre man kan få den ind mellem tallærken og selve chassis.
zaptor
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Pladetallærken Beogram 1000

Indlægaf Helikon » man 3. dec 2018 23:52

det er ikke servicevenligt!
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Pladetallærken Beogram 1000

Indlægaf tctla » tirs 4. dec 2018 00:07

I servicemanualen vises en låse-skive (Pos.48), der skal fjernes for, at kunne afmontere Pos.49~52.
Herefter fjernes skruerne Pos.53 og pladetallerkenen er afmonteret, se vedhæftede.
Jeg har haft adskillige Beogram-1000 motorer afmonteret og adskilt i forsøg på, at rense og smøre dem, når pladespilleren taber hastighed.
Det lykkes nu ikke for godt fordi der er forharsket smørefedt indlejret i phosfor-bronze lejet.
Lejet bør i stedet bages i en ovn i et stykke tid for, at frigøre fedtet, men det ved andre sikkert meget mere om.
Jeg har nemlig aldrig prøvet denne reparationemetode, kun læst om den.
Pointen med denne lange og snoede fortælling er, at jeg i ovenstående sammenhæng aldrig har haft brug for, at afmontere pladetallerkenen for, at genmontere drivremmen.
Som Tysken siger: Immer Mit Gefühl :thumbsup:

Sjovt nok indleder B&O vedhæftede Parts Liste med at angive, at pladespilleren hedder Beogram 100.
Den tidlige spare-runde havde nok ramt korrektur-læseren :Skor:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1358
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Pladetallærken Beogram 1000

Indlægaf Fredmarantz » tirs 4. dec 2018 00:46

Jeg har lavet 3 Beogram 1000 samt 1 Beogram 1500 på motor ud - skille ad - og bage lejer (med stor succes) - men det er IKKE let! - Jeg har aldrig afmonteret pladetallerkenen - remmen kan sættes på fra neden, når topladen incl. pladetallerken er afmonteret, men det kræver 3 hænder. (et par stykker af dem skulle jeg have hjælp til fra D.Duck)

Hele affæren med at servicere en Beogram 1000 er ikke for nybegyndere - og tager lang tid - kræver stor koncentration og specialværktøj (aftrækker til trappehjulet) - samt gode mekaniske evner.

Zaptor, du har ikke fortalt, hvorfor du vil have tallerkenen af? - hvad vil du lave? Er det kun remmen, du vil skifte?
På alle 4 Beogrammer, som jeg har serviceret har remmen været ok - det er din rem måske også.....

Det eneste tidspunkt, man bør lave de store hundekunster, er, når hastigheden kører ad H....til og hvis pladespilleren er umådelig langsom til at komme op i hastighed (leje-service).

Mon D.Duck eller ST-lab ved noget her....De plejer at være ret ferme til B&O

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7401
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pladetallærken Beogram 1000

Indlægaf zaptor » tirs 4. dec 2018 11:47

Tak for alle de fine input. Den vil ikke starte når der ændres hastighed på hastighedsvælgeren. Ved ikke om det er "elastikken" der er for slap, eller mellemhjulet der glider. Men tænker det ville være nemmere at se hvis pladetallærknen kom af. Har dog med tysk gefuel fået rem ud. Så det er altså muligt uden at skille den ad. Vil se om jeg kan komme til det hele uden at skille for meget ad. Men tilsyneladende kører lejet i bunden fint.
zaptor
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Pladetallærken Beogram 1000

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 4. dec 2018 16:28

På de äldre versionerna av den här-SRT605 och liknande-så var det bara att lossa den lilla skruven undertill och sedan lyfta upp tallriken.Det räcker med ett varv eller två så släpper det hele.
På andra versioner är det en lock pin(59)som ska knackas ur.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster