Vintage Mono-pickups Ortofon - lille mysterie

Analog når det bedst

Vintage Mono-pickups Ortofon - lille mysterie

Indlægaf Fredmarantz » ons 5. dec 2018 01:21

Er der nogen, der på en ret pædagogisk måde kan forklare mig, hvad der er gjort her på disse to ældre Ortofon pick-up'er. Det er jo tydeligvis mono-pickup'er - men den "bridge"-agtige anordning på terminalerne - hvad vil den kunne? - Jeg tænker selv, at det måske nok er for at man kan få dem placeret i et standard headshell og få noget lyd ud - men hvad så med stelforbindelserne osv. kommer der en normal mono-lyd ud uden brum? , når man monterer disse i en SME-standardfatning fx i en Ortofn SMG-212 med 4 kontaktpunkter i rudemønster og altså ikke et diamantmønster? (EMT)?

Originalt er disse to afbildede pick-up'er med kun 2 kontaktpunkter til armen.

Se venligst billederne ,som jeg har snuppet på ebay:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage Mono-pickups Ortofon - lille mysterie

Indlægaf Tophøj » ons 5. dec 2018 06:43

Hej Freddy.

Mit gæt, uden at være sikker, det er at man kan få lyd i både højre og venstre kanal, hvis den monteres i en "stereo" arm.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Vintage Mono-pickups Ortofon - lille mysterie

Indlægaf spuncut » ons 5. dec 2018 08:54

Enig med Tophøj. Der er ingen fælles stel fra pu da signalet er balanceret og derfor kræves der to kortslutninger fra L+ til R+ og fra L- til R-:
SME_connectors mono.png

Som du er inde på skabes der på denne måde en brumsløjfe, hvilket dog kan afhjælpes ved at afbryde den ene skærm i kabelforbindelsen til RIAA.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vintage Mono-pickups Ortofon - lille mysterie

Indlægaf Fredmarantz » tors 6. dec 2018 01:00

Tak for svarene - det er ikke helt ligetil - og heller ikke det nemmeste at fremstille/få fremstillet sådan en dims, som man kan montere mellem de to terminaler på de gamle mono-pu'er fra Ortofon - nogen gode ideer monstro?

Jeg ved godt, at den "tap" der sidder øverst på pick-up'erne til SME monteringsstandard, sidder under den cylindriske terminalblok på de gamle - og det gør det vel heller ikke lettere. Dog kan man jo få sådan én her, hvilket skulle kunne afstedkomme, at man får den korrekte længde på armen (husk ....korte huse) og samtidig kan få koblet pick-up'en på armen - men det er noget lettere på stereo pick'up's med 4 terminaler end de gamle to-pin (mono) terminaler:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage Mono-pickups Ortofon - lille mysterie

Indlægaf spuncut » tors 6. dec 2018 05:20

Hej Freddy.
Jeg er muligvis ikke helt med på hvor du vil hen, men hvis du vil have din monopu tilsluttet en stereoforstærker kan man bruge en eventuel mono-knap eller foretage tilslutningen med et Y-kabel.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vintage Mono-pickups Ortofon - lille mysterie

Indlægaf Fredmarantz » tors 6. dec 2018 10:25

Ja- jeg har nok ikke været specielt tydelig med mit forehavende - men det, jeg gerne vil, er at kunne montere en sådan mono-pick-up med 2 pin's i et hus/fatning, hvor pick-up'en mødes af fire terminaler i "rudemønster" (SME-standard) i headshell'en - Da de er de eneste, jeg har. Jeg har en ældre Ortofon-arm (SMG-212) , men den er allerede monteret med de 4 terminaler i rudemønster - og med slidsepin/styrepind i toppen - ligesom SME-standarden - og på den kan jeg så ikke montere de gamle pick-ups.

Når man står med en sådan pick-up i hånden og kigger på de to terminaler, er det ret let at se, at dette ikke er muligt - dels pga- antallet af terminaler - placeringen af disse samt det faktum, at "styre-pinden" sidder UNDER og ikke OVER, som på normale pick-up huse nu om dage. Det er sikkert ikke et nyt issue for folk, der har sådanne pick-up'er, men jeg ved ikke, hvordan de måtte have løst det ..... og der var det, at jeg så de løsninger, som er afbildet ovenfor.

Jeg ville egentlig bare have gravet lidt dybere i dette problem og løsningen af det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage Mono-pickups Ortofon - lille mysterie

Indlægaf spuncut » tors 6. dec 2018 10:52

Nu er jeg i hvert fald med, hvilket må betyde at alle andre for længst har fattet hvad det drejer sig om. ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vintage Mono-pickups Ortofon - lille mysterie

Indlægaf Fredmarantz » fre 7. dec 2018 01:05

Pictures tells more than a thousand words .... (det kunne jeg godt lære lidt af :-))

så her kommer lidt illustrende materiale. to billeder viser en gl. mono-pu fra ortofn med to-pin kontakten og dette skal man så have til at passe med en "moderne" fatning som vist på papirmaterialet:

Vær yderligere opmærksom på, at styrepinden, som tidligere nævnt, sidder på undersiden af den gamle pick-up og styrepindens moderne placering er ovenpå. Dette løses med den tidligere afbildede APJ1-adapter https://www.ortofon.com/apj-1-adaptor-f ... uses-p-582

nu billeder:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage Mono-pickups Ortofon - lille mysterie

Indlægaf Fredmarantz » fre 7. dec 2018 01:07

så jeg skal have forbundet terminalerne på den sindrige måde som vist på de første billeder længere oppe i tråden samt anskaffe den famøse APJ1-adaptor - vil jeg mene

nogle ideer til, hvordan man finder disse små messinglignende anordninger? elelr kender nogen, der med sikkerhed kan lave sådanne? - elelr evt. andre ideer til, hvordan man kan løse dette?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster