Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf mantelteo » tors 20. dec 2018 11:06

Stort tak for dokumentationen! Jeg har bestilt et sæt lamper som nok hænger et sted i juleposten... Jeg poster nogle billeder ligeledes når jeg er nået dertil!
Og fint resultat for øvrigt, håber det holder
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. dec 2018 01:29

Tak skal i have...

føljetonen fortsætter her i aften med at jeg har "stresstestet" samlingerne på de nye "tunger" - og de holder dæleme godt - de synes rigtig faste kan tåle noget trykpåvirkning. Der anes ikke skørhed eller andet. Legoklodser er vel også en smule bøjelige - det har jeg da kunnet mærke - så vi må håbe. Jeg har penslet overfladen på den store selvbyggertunge med acetone, så overfladen fremstod mere glat og appetitlig - det er nu en smule bedre - selvom den stadig ikke ser særlig fiks ud - men som Tonni nævnte: "funktion over form".

Nu er lampehuset prøvemonteret og det er absolut lovende - det sidder godt og rigtigt - skruerne går fint i og lampehuset er tæt, som det skal være.

Nu forestår en kosmetisk manøvre med at få det meget gulnede (varme) lampehus til at fremstå mere friskt og med en farve, som da den var ny. Jeg husker for længe siden, at vores bruger "Edge" havde et succesrigt spraymalingsforsøg af lampehuset på en Marantz 140 (Sluttrin - meterhuse) og det så bare godt og rigtigt ud. Jeg spurgte ham, hvad han brugte og han henviste mig til en cremehvid radiatormaling på spraydåse. Den har jeg så købt og nu skal der nogle spray'e-forsøg til før jeg kaster mig ud i dette.

Den opmærksomme læser vil se, at der er en tydelig revne i selve lampehusert. Jeg har valgt at lade den være, da jeg er bange for at gøre ondt værre ved at tvinge dette sammen - det kunne øge spændinger på et skørt lampehus. Jeg kan så håbe, at spraymalingen (som er meget modstandsdygtig over for varme :thumbsup: ) kan dække eller dæmpedenne revne i stedet.

se billederne:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » tors 10. jan 2019 00:08

Så....Det går langsomt her, men sikkert fremad. Nu har jeg fået spraymalet lyskassen - først den ene side et par gange og den anden side et par gange. så skal det jo tørre osv...jo, det tager sgu tid, ja det gør.

Men her er et foreløbigt umonteret resultat af lyskasse-indsatsen - jeg synes egentlig, at det ser ok ud. En pænere farve, som nærmer sig den oprindelige. Det hjælper jo intet på materialets skørhed pga. alder og varme, men det giver en bedre følelse af at have gjort noget for lyskassen...(man er vel også så kærlig :Skor: ). Læg mærke til, at jeg ikke har prøvet at fjerne/spartle/lime revnen i materialet. Jeg tror, at jeg måske vil gøre ondt værre ved det. (spændinger mv) - det bliver ikke synligt når apparatet er samlet - og bidrager måske en tiendedel af en promille til udluftning af lyskassen.

Nu billederne - og når den er monteret i apparatet får i også lige ét eller to.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Captain Phoenix » tors 10. jan 2019 11:58

Fin dokumentation - godt at kunne følge med i hvordan man/du gør (også selv om jeg ikke aktuelt har et lignende projekt på trapperne).

To kommentarer/forslag (som du måske allerede har tænkt over):

    1) Du kunne overveje at lukke revnen med en egnet lim. Jeg tror det vil stabilisere mere end skabe spændinger i materialet. Denne skulle være egnet til ABS (og PVC) og angives netop at være "spaltefyldende": https://www.xl-byg.dk/shop/dana-309-til ... -150ml.htm

    2) Har du overvejet at forsyne lyskassen med varme-/lys-reflekterende (alu-)folie oven over hvor pinol-lamperne sidder? *)
    Jeg véd godt, at du er en "originalitets-aficionado" (er det egentlig også selv), men det er i praksis usynligt og vil jo medvirke til, at nedbrydnings-processen for plasten går langsommere (pga lavere temperatur).
    Og måske give en smule mere lys i skalaen (er de org. lamper også 200 mA - eller var de 300 mA som hyppigt ses?) Hvis de var 300 mA kan alufolien jo hente lidt af lyset "tilbage" - ikke mindst hvis det også monteres bag lamperne.

*) Jeg har lavet et lignende nummer i lygtehuset på min MC:
H4-pæren havde efter mange år fået switchet den reflekterende alu-spejl-belægning væk netop dér, hvor den skulle reflektere lyset ned og frem (med meget reduceret lysudbytte til følge). Et stykke alm. alufolie fastgjort med silicone-lim (tåler 200 gr C) hjalp enormt :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Sorenki » tors 10. jan 2019 13:43

Captain Phoenix skrev:2) Har du overvejet at forsyne lyskassen med varme-/lys-reflekterende (alu-)folie oven over hvor pinol-lamperne sidder? *)
Jeg véd godt, at du er en "originalitets-aficionado" (er det egentlig også selv), men det er i praksis usynligt og vil jo medvirke til, at nedbrydnings-processen for plasten går langsommere (pga lavere temperatur).
Og måske give en smule mere lys i skalaen (er de org. lamper også 200 mA - eller var de 300 mA som hyppigt ses?) Hvis de var 300 mA kan alufolien jo hente lidt af lyset "tilbage" - ikke mindst hvis det også monteres bag lamperne.
[/list]


Jeg har lige et spørgsmål eller en kommentar her - ville det at putte reflekterende folie på bagsiden ikke påvirke udseendet af lampeskalaen, netop fordi de originale lamper så lyser for kraftigt? Det er jo ret iøjefaldende (Se fx forskellen i styrke fra Pioneer SX X2X modeller vs X3X modeller).
Dernæst, så er deformationen og "smeltningen" vel koblet til 220volts drift og ikke det anbefalede 240v, som jeg er sikker på Freddy har til sinde at anvende her?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » lør 12. jan 2019 16:01

Captain Phoenix skrev:Fin dokumentation - godt at kunne følge med i hvordan man/du gør (også selv om jeg ikke aktuelt har et lignende projekt på trapperne).

To kommentarer/forslag (som du måske allerede har tænkt over):

    1) Du kunne overveje at lukke revnen med en egnet lim. Jeg tror det vil stabilisere mere end skabe spændinger i materialet. Denne skulle være egnet til ABS (og PVC) og angives netop at være "spaltefyldende": https://www.xl-byg.dk/shop/dana-309-til ... -150ml.htm

    2) Har du overvejet at forsyne lyskassen med varme-/lys-reflekterende (alu-)folie oven over hvor pinol-lamperne sidder? *)
    Jeg véd godt, at du er en "originalitets-aficionado" (er det egentlig også selv), men det er i praksis usynligt og vil jo medvirke til, at nedbrydnings-processen for plasten går langsommere (pga lavere temperatur).
    Og måske give en smule mere lys i skalaen (er de org. lamper også 200 mA - eller var de 300 mA som hyppigt ses?) Hvis de var 300 mA kan alufolien jo hente lidt af lyset "tilbage" - ikke mindst hvis det også monteres bag lamperne.

*) Jeg har lavet et lignende nummer i lygtehuset på min MC:
H4-pæren havde efter mange år fået switchet den reflekterende alu-spejl-belægning væk netop dér, hvor den skulle reflektere lyset ned og frem (med meget reduceret lysudbytte til følge). Et stykke alm. alufolie fastgjort med silicone-lim (tåler 200 gr C) hjalp enormt :p


Tak for dit bidrag her, Captain :thumbsup:

Jeg har skam overvejet det med limen - og er ikke afvisende over for det. Lige nu er jeg tilfreds med huset, som det er.

Den med sølvpapiret i reflektorkassen er jeg lidt loren ved, idet dette muligvis kan påvirke lyset i en ikke-originalt-udseende retning - ligesom det ikke er originalt (som du jo også skriver, så vil jeg gerne at tingene fremstår så originalt som muligt - også de steder man ikke kan se :p ).

Jeg monterer 8V 200mA, som oprindeligt var det, som man fra fabrik satte i . Sætter apparatet til 240V og så må det lys, der er der, være det rigtige (i en næppe synlig svækkelse). Jeg har lavet dette med flere receivere, og i praksis er det ikke noget, man på nogen måde lægger mærke til.

Skulle man så komme ud i at lampehuset (som jo også ældes af alder og ikke kun varme) bliver så deformt og grimt, at det ikke længere kan bruges, så må jeg bide i det sure æble og købe et af de nye 3D-printede lampehuse, som kan fås på Ebay.

Det er åbenbart et vilkår, som skal ligge i baghovedet på enhver, der har en Marantz-receiver/tuner, som ikke er tidlig. (de første receivere og tunere fra Marantz har hvidmalede metal-lampehuse (19 - 20 - 2215-2230-2245-2270)
Endnu tidligere(modeller (18 + 10B) har et helt andet lampearrangement, som ikke krævede lampehus)
Det dumme ved disse ting med Marantz-receiverne er, at man i mange år ikke har været opmærksomme på dette fænomen, og da voltagen i stikkontakterne i både 110V-land og i 220V-land langsomt blev sat op til hhv. 120 og 230V blev omskifterne på bagsiden ikke sat med op. Dette led lamperne under og afgik ved døden da deres levetid blev kortere. Dette afstedkom så, at reparatørerne friskt satte nye 8V 300mA i (originalt 200mA , som var sværere at finde) og dette resulterede i øget varmeafgivelse med trælse lampehuse til følge. Ligeledes kunne jeg fristes til at tro, at plastictypen heller ikke var lige så bestandig som fx Lego-klodsen.

Anyway - så er den maling jeg har brugt (Tak - Edge) ret varmeresistent, beregnet til radiatorer og bliver ikke nemt gul. Men om den kan afvise varme, tvivler jeg på. Måske absorberer den blot mere? - det vil kun fremtiden vise. Men denne receiver vil helt sikkert køre en anelse køligere i lampehuset fremover.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » lør 26. jan 2019 23:49

Det skrider stadig roligt - meget roligt fremad her, når tiden er til det.

Der er udover det lampehuskosmetiske issue og almindelig rengøring også skiftet kondensatorer(El-lyt/FC Panasonic) på hhv. strømforsyningsboard og hele udgangsprintet - desuden en enkelt modstand. Relæ renset og udgangstransistorer ude og rengjorte - nye glimmerskiver og frisk pasta. - nye lamper alle steder (de rette) - skidtet nødtørftigt samlet og forsigtigt sat svaaag spænding på - for at tjekke, om der var et strømforbrug, jeg ikke kunne lide. Det var der ikke - og jeg fortsatte op. Der er lys i alle lamper (kun kørt op til ca. 50V) - der mangler stadig en del, men hvad der er gjort, er jo gjort :-)

Nu lidt billeder med små kommentarer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster