EMT 938

Analog når det bedst

Re: EMT 938

Indlægaf hificlassic » tirs 29. jan 2019 13:54

Hej Max
Som jeg skrev ovenfor har jeg servicemanualen, og har læst den igennem, uden at finde et kapitel omkring affjedring af opfænget
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: EMT 938

Indlægaf MaxJ » tirs 29. jan 2019 13:59

Der er da et billede af det i den manual jeg linker til.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EMT 938

Indlægaf hificlassic » tirs 29. jan 2019 14:01

Der er et billede af ophænget, men ikke et ord om hvordan man justerer det korrekt.
I Linn Sondek servicemanualen er det jo nærmest det der fylder 90%
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: EMT 938

Indlægaf MaxJ » tirs 29. jan 2019 14:51

Ophænget skal flyde og så skal det stå i vatter, hvad mere er der i det.?
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EMT 938

Indlægaf hificlassic » tirs 29. jan 2019 15:53

MaxJ skrev:Ophænget skal flyde og så skal det stå i vatter, hvad mere er der i det.?

Der er rigtig meget mere end det hvis du spørger Ivor Tiefenbrun fra Linn. Det kan jo flyde og være i vatter med mere eller mindre spændte fjedre. Hos Linn går de fx op i hvor lang tid det tager for maskinen om at falde til ro efter rystelser. Stadig så var det jeg var ude efter både ovenstående og et sted hvor der stod HVORDAN det justeres på en EMT 938, og det står der hverken i brochuren du linker til eller i servicemanualen
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: EMT 938

Indlægaf MaxJ » tirs 29. jan 2019 16:36

Det afhænger af omgivelserne den står i. Er det en stue med gyngende gulv eller et studie med betongulv. Det må du selv vurdere, du ødelægger intet ved at eksperimentere.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EMT 938

Indlægaf Sorenki » tirs 29. jan 2019 17:23

MaxJ skrev:Det afhænger af omgivelserne den står i. Er det en stue med gyngende gulv eller et studie med betongulv. Det må du selv vurdere, du ødelægger intet ved at eksperimentere.


Jeg tror godt Verner er klar over han kan justerer og skrue sig frem til fine resultater, men der efterspørges stadigvæk vejledningen fra EMT’s hånd. Der må findes noget viden eller dokumentation pp hvordan producenten/ingeniørerne der har designet ophænget, ønsker det indstillet.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EMT 938

Indlægaf Jan » tirs 29. jan 2019 17:28

Måske er der noget i manualen til 948, det er næsten samme værk.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: EMT 938

Indlægaf hificlassic » tirs 29. jan 2019 18:33

Jan skrev:Måske er der noget i manualen til 948, det er næsten samme værk.

tak det prøver jeg
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: EMT 938

Indlægaf his067 » tirs 29. jan 2019 18:41

Ivor Tiefenbrun's design var med tre fjedre og derfor påstod han (og hans mange kor-drenge) at det var frygteligt kritisk. Da jeg havde en LP12 i 1979-82 kunne jeg simpelthen ikke høre en brik forskel selvom jeg justerede både det ene og det andet ifølge hans manual.

Så vidt jeg husker har EMTen fire fjedre (og måske er de snoet i forskellig retning, 2 X højre og 2 X Venstre). Hvis det er tilfældet, er der jo ikke meget at justere på (det samme var tilfældet med min SOTA: sålænge højden var i orden, var alt fint).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: EMT 938

Indlægaf Sorenki » tirs 29. jan 2019 18:54

Der bliver i manualen intet nævnt omkring justering ved montering af pladespilleren i en pult og derfor tror jeg, som his067 også kommer ind på, at det bare er, at den skal være i vater og så er den ged barberet.

men det kunne være rart med konkret bevis herfor! :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EMT 938

Indlægaf hificlassic » man 18. feb 2019 09:59

Nå men jeg er altså blevet utroligt glad for min EMT938, som kører med en Rega RB900 arm og Stanton 881S pickup for tiden. Det er virkelig en fantastisk pladespiller.
Jeg kører med den standard alu pladetallerken der som alle andre (efter lidt søgen på Google) har mistet det meste af sin grå (måske Nextel) lakering.
Hos Dusch i Tyskland kan man få fornyet sin pladetallerkens overfladebehandling for 1000kr. Men det ser ud til at den kommer tilbage sort.
I et pladestudie eller på en radiostation har det sikkert fungeret fint, men jeg har sjældent godt lys i stuen om aftenen. Snarere hyggebelysning, og så kan det være svært at skelne vinyl fra pladetallerken, hvilket kan være katastrofalt for pickuppen.
Dette er primært fordi pladetallerkenen er 33cm i omkreds og dermed større end vinylerne.

Man kan jo hurtigt blive hængt for at ødelægge noget originalt, så hvad er den gode løsning her?
Kan jeg finde en lys 33cm plademåtte med 5cm hul i midten, og må man det når den originale EMT plademåtte fungerer fint? Eller skulle jeg prøve at lakere pladetallerkenen hvid eller lysegrå, så jeg tydeligt kan skelne i mørket?
Eller findes der en lille fin lampe man kan montere på pladespilleren, lidt ligesom Technics SL1100 eller nogen af de større EMT pladespillere?
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: EMT 938

Indlægaf Sorenki » man 18. feb 2019 10:09

Hmmm den med den originale overfladebehandling (også hvis det er Nextel) er lidt svær.
Du er selvfølgelig i din gode ret til at lave hvadend du vil med den, men jeg ville starte med at få fastslået hvad det er for en overflade - er det Nextel, er der jo steder der kan male med sådanne produkter, er det en anden form for struktur-lakering, må man kunne finde nogen der kan det. jeg ville tage ud og snakke med gamle fag-rotter og få noget indsigt der. (Jeg skal det samme med et Marantz låg der er halvt-rustent, men lakeret med en art "Stænk-lakering".

Du er sikker på Dusch ikke kan tilbyde grå, når nu det er originalt?

Er plademåtten aftagelig? I så fald er det jo ikke "helligbrøde" at lave/anvende en anden måtte. Så længe man ikke laver noget permanent om, synes jeg du må lege og eksperiementere ligeså tosset du vil ;)

Ift at overmale noget originalt, så har jeg det personligt sådan at jeg kun gør det, hvis jeg kan ramme 98-100% tæt på originalen.
Se fx da jeg genopfriskede L-100 membraner med hvid grunder - resultatet blev spot-on, men et trænet øje ville måske kunne ane en lille difference i shine fra en original aquaplas overflade til mine - der var MANGE tests inden jeg malede membranerne der :)

Hvis jeg ikke er sikker på at jeg kan ramme så tlt, så vil jeg hellere lade det leve med "skavankerne", også hvis man en dag gerne vil sælge den videre. Jeg vil som køber hellere købe et apparat med skavanker, end et "pænt" apparat med et uoriginalt overgreb :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EMT 938

Indlægaf rimmer » man 18. feb 2019 11:55

Min holdning er, at så længe der er tale om en OMlakering af metal, er det reversibelt, og dermed ikke et overgreb. Dette forudsætter, at emner er lakeret originalt. Et emne, der originalt står i en ulakeret overflade, f.eks. børstet metal, må naturligvis ikke lakeres. Men om man lakerer i den ene eller anden nuance er altså til at gøre om igen.

Når det så er sagt - kan man ikke stadigt skaffe den originale lak, som Sorenki også skriver?

Jeg har selv en "vintage" NeXTcube-computer https://en.wikipedia.org/wiki/NeXTcube; en Unix arbejdsstation, som Steve Jobs lavede i 1988 efter sin exit fra Apple. Det er en 30x30x30cm kube i magnesium, der er lakeret ab fabrik i en ikke super slagfast lak fra Sheridan i Amerika. Min kube er pt omlakeret i "godt nok", indtil jeg kan lykkedes med at skaffe den helt korrekte lak fra Amerika. Så bliver den til gengæld også lakeret om igen. Men - indtil da - ingen stress.

YMMV

/Rimmer
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: EMT 938

Indlægaf hificlassic » fre 12. apr 2019 14:21

Er der en af de andre EMT ejere der kan vise hvilke stik man bruger til at forbinde tonearm og den indbyggede MM RIAA forstærker?
Kan de mon købes løst? Jeg kan kun se kabler med EMT mini DIN og phonostik i den anden ende, men der er ikke hun phono stik i MM RIAA'en
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster