X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Elektronik » ons 30. jan 2019 13:15

Er du sikker på de VDR's ikke kun er til beskyttelse af udgangstransformatoren?
Som beskrevet i denne link. https://www.premierguitar.com/articles/ ... ods-pt-3-1
Elektronik
 

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » ons 30. jan 2019 15:01

Elektronik skrev:Er du sikker på de VDR's ikke kun er til beskyttelse af udgangstransformatoren?

De er der selvfølgelig også for at beskytte... Men de er også de eneste komponenter som har fat i gitteret...!

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf spuncut » ons 30. jan 2019 16:25

Hej X-ray.
Spøjs måde til at etablere skærmgitterspændingen. Hvad mon hensigten er?
Hvis kredsløbet er ustabilt ville jeg nok prøve med et par hunrede ohm mellem hvert skærmgitter (G2) og til B+. Hold øje med spændingen over G2-modstanden og beregn G2-effekten ved lav forsyningsspænding, hvis du er pænt under max. G2-effekt så prøv hvor langt op du kan komme i forsyningsspænding og udgangseffekt uden at overskride max. G2-effekt. Du skulle gerne overholde ca. 90% af max. skærmgittereffekt ved 253V forsyningsspænding og fuld effekt. Overskrides max. G2-effekt ved for lave værdier af forsyningsspænding og udgangseffekt er der fare for at smelte skærmgitteret, G2-modstanden skal altså være større. Er strømmen i G2 for lav kan røret ikke levere fuld effekt, modstanden skal i dette tilfælde være mindre.
Man kan selvfølgelig gå på jagt efter et diagram på en lignende forstærker og lure værdien for skærmgittermodstanden, men jeg vil helt klart foretrække selv at analysere mig frem til en passende værdi.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » ons 30. jan 2019 16:38

spuncut skrev:Man kan selvfølgelig gå på jagt efter et diagram på en lignende forstærker og lure værdien for skærmgittermodstanden....

... Og den lurede værdi er 1K.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf spuncut » ons 30. jan 2019 16:47

Her på side 10/11 er den helt nede på 100Ohm, B+ er sikkert lavere.
http://www.tubebooks.org/file_downloads/RCA_HiFi.pdf
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf CPD » ons 30. jan 2019 16:49

Hej.
På min KS601 havde den ene VDR til skærmgitrene det også dårligt, idet det ene ben var faldet af.
Jeg kunne klare det ved at lodde benet på igen med en 100W loddekolbe. VDR'en fungerer igen og spændingen til skærmgitrene ligger på de opgivne ca. 300V.
Mvh Carl Peter
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » tors 31. jan 2019 00:05

spuncut skrev:...Du skulle gerne overholde ca. 90% af max. skærmgittereffekt ved 253V forsyningsspænding og fuld effekt...

Hvor dælen har du de værdier fra..?
Har iøvrigt fundet data, max G2 effekt til 1,75W - og max G2 mA = 13,7.

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » tors 31. jan 2019 00:11

CPD skrev:Hej.
På min KS601 havde den ene VDR til skærmgitrene det også dårligt, idet det ene ben var faldet af.
Jeg kunne klare det ved at lodde benet på igen med en 100W loddekolbe. VDR'en fungerer igen og spændingen til skærmgitrene ligger på de opgivne ca. 300V.
Mvh Carl Peter

Det er jo ikke umuligt, at det er det som er ved at ske for min - og at forbindelsen kun holdes qua den tykke røde maling... ;) Den er meget 'mikrofonisk' hvis jeg tapper lidt på den med en skruetrækker.
Prøver at komme lidt videre med det i morgen...

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf spuncut » tors 31. jan 2019 08:44

X-ray skrev:
spuncut skrev:...Du skulle gerne overholde ca. 90% af max. skærmgittereffekt ved 253V forsyningsspænding og fuld effekt...

Hvor dælen har du de værdier fra..?
Har iøvrigt fundet data, max G2 effekt til 1,75W - og max G2 mA = 13,7.

Hilsen X-ray.

253V er 230V + 10%. 90% af max. skærmgittereffekt er god praksis blandt producenter af guitarforstærkere (fx. Fender, se the gear page, diyaudio mfl.), hvilket selvfølgelig gælder forstærkere der er konstrueret til at køre fuld skrue over længere tid. Rørene i Hi-Fi-forstærkere kan selvfølgelig tåle en højere statisk G2-effekt, da de ikke på samme måde køres på kanten. Foresten tillades der en G2-strøm op til 14mA ved fuldt signal, det må jo være et erfaringstal udfra en normal brug af en given forstærker. Desuden bør der også tages højde for hvor meget strømforsyningen "sagger" ved belastning, modstandsværdien for det "gyldne" kompromis findes derfor bedst ved måling på den enkelte forstærker.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » fre 1. feb 2019 00:39

Jeg er blevet klogere i dag... Men også lidt :?
De 2 tætsiddende VDR modstande som jeg egentlig troede var VDR1 og VDR2, viste sig at være VDR2 - bestående af 2 stk VDR parallel. Den ene viste sig at være defekt - og gjorde at lyden kogte/lidt støjen med neddrejet volumen. Da jeg ville lodde den ud - slap det ene ben helt. Men da de jo sidder parallelt - kører forstærkeren fint blot på den ene. Der er 'kun' 3volt forskel på G2 - om der sidder én eller 2 VDR. Men hænger jo fint sammen med en meget stor modstand/meget lille strøm.
Så sammenligner jeg med de billeder på HE - som jo skulle være Fredmarantz's, åbenbart før renovering. Der sidder der modstande i stedet for VDR1 og VDR2. På nyere billeder af samme er der dog sat VDR i igen - men her er VDR2 lavet af 2stk i serie på 180V(gul - grå). Et eller andet sted giver det mening - men det er altså forskellige versioner af KS601 - printudlæg forskellige.
Det næste er at VDR typen er E299DH/P350 - og tilsyneladende rigtig svær at finde erstatning for.
Lidt billeder af de forskellige scenerier, hvis det giver mening for nogen.

ortofon ks-601 10-12-2011 007 (Custom).JPG

DSC_2104.JPG

DSC_2091.JPG

ortofon ks-601 10-12-2011 007 (Custom).JPG

Hilsen X-ray
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af X-ray fre 1. feb 2019 01:28, rettet i alt 1 gang.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. feb 2019 00:58

først: Jeg kan ikke hjælpe med egen viden, da jeg simpelthen ikke har nok forstand på dette. Men det var D.Duck (Per), der renoverede min og han er jo en djævel (positivt ment :p ) til den slags - lad os håbe, at han lige kigger forbi her - han kan nok fortælle, hvad han gjorde og hvorfor.

Måske kan jeg (mod et lille stykke chokolade) overtales til at åbne for min KS601 og tjekke diverse og evt. tage et par billeder, hvis du tænker, at dette ville kunne hjælpe noget?

Ja- den på det røde klæde er min - før renovering - og måske også den på det øverste billede (efter D.Ducks renovering af den)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » fre 1. feb 2019 01:30

Ja - vi må lige have fat i D.Duck.
Øverste billede har du sendt til mig - så mon ikke det er din.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. feb 2019 01:33

Jeg tror det - jeg bliver nødt til at tjekke - du hører nærmere her i tråden - der går et par dage. travlt. i mellemtiden kan det være, at D.Duck lige kan hjælpe lidt.

Edit: Et hurtigt tjek med lommelygte afslører, at det øverste af dine billeder i dit indlæg 23.39 ER min efter renovering....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. feb 2019 02:06

lige kort: Jeg fandt en gammel mail, hvor der stod, at Per havde skiftet alle elko'er i signalvejen til blå philips samt Sprague Atoms - bypassed balancen - og udskiftet ensretteren til en tilsvarende Siemens. Han var meget tilfreds med performancen efter dette. En måling på de større lytter i forstærkeren afslørende at de i mit eksemplar var fine.
Der stod også i korrespondancen, at der er tale om en VDR på 100V / 3 watt. Hvad dette så betyder for dit projekt, ved jeg ikke.

Stadig kommer der nogle relevante billeder af min indvendigt snart.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » fre 1. feb 2019 11:56

Fredmarantz skrev:Der stod også i korrespondancen, at der er tale om en VDR på 100V / 3 watt.

Ud fra farvekoden burde det være 180V. Men igen - jeg læser mig til, at værdien kan være opgivet ved fx 1mA eller 10mA og så bliver det svært med egentlige sammenligninger. Det skulle dog undre mig, at der i din skulle sidde en værdi på 200V ialt, når der ligger tæt på 300V over dem!
Det ser iøvrigt ud til, at på nye VDR er værdien angivet ved AC.
Vedhæftet er farvekoder for VDR. Jeg krydser fingre for, at det lykkes at lodde det gamle ben på igen...
2019-02-01_10-32-31.pdf

Hilsen X-ray
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster