Gode højtalere til sommerhus?

Rosinen i pølseenden

Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf his067 » lør 9. feb 2019 17:17

Jeg har købt et sommerhus (eller som jeg nu ved det hedder på nutidsejendomsmæglerdansk: Fritidsbolig) i Kulhuse. Huset er på knapt 50 kv.m og har en stue på knapt 23-24-kv.m. og det er jo lidt for småt til et par elektrostater ;) .
Så nu skal jeg så finde på noget, som man kan leve med og som passer til sådan et (relativt) lille rum.

I den forbindelse har jeg så tænkt mig om, men håber at få gode råd fra Vintage-hifi.dk.

En mulighed som Jeg har overvejet er at bygge et "forstørret" Trapez kabinet. I Ole Klifoths udformning er det på knapt 90 liter, som er lige i underkanten, til et sæt Tannoy 3806, som jeg stadig har liggende i Danmark. De kabinetter har jeg så tænkt at man kunne sætte helt ind i to af hjørnerne i stuen. Evt kan man så bruge en Lyngdorf forstærker som delefilter/kontrolenhed og på den måde forhåbentlig overkomme problemerne med en hjørneplacering.

Ellers tænker jeg LS3/5a som jo godt nok er meget klejn i det, men som lyder rigtigt godt. Men med den helt op mod væggen er der vel også problemer med bassen (eller hvad?)

Eller hvad med et par B&O P45, som jo er designet til at hænge på en væg?

Kom frit med råd: de vil blive meget påskønnede.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf bjerager » lør 9. feb 2019 20:29

Tannoy har da flere udmærkede hjørnekabinetter, har de ikke?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf Almarx » lør 9. feb 2019 21:00

Ellers kunne et par Carlsson/Sonab sikkert løse problemerne, der er jo mange muligheder, - men de skal jo stå opad en væg.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf his067 » lør 9. feb 2019 21:53

Hmmmm, Tannoy York er jo et basrefleks hjørne-kabinet....God ide.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf trikker » lør 9. feb 2019 22:23

https://www.av-connection.dk/?PGr=4861#
Disse er måske også et valg
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 358
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf vericon » lør 9. feb 2019 22:28

Hej
Med sådan et par skulle der være fuld dækning
kleinhorn.jpg

M.vh.
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf Fredmarantz » søn 10. feb 2019 01:55

trikker skrev:https://www.av-connection.dk/?PGr=4861#
Disse er måske også et valg


Ovenstående er der vist ikke meget vintage over - men ...

hvad med et par Bose 901 MK 1-2-3-4-5 ?

disse er vel altid diskuteret voldsomt - og har tilhængere og hadere - mwn selv om de skal have lidt plads at spille op mod - så fylder de jo ikke alverden og lyder efter min mening udmærket. Samtidig opfordrer de vel ikke i samme grad som et par Tannoys til tyveri (et evt tab ville vel også være overkommeligt). Dit sommerhus er nok ikke bevogtet 24/7? Og skulle vandet stige der i Isefjorden - så mister du heller ikke et par Yorks. Her kan trompetfødder vise sig at være en god idé.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf spuncut » søn 10. feb 2019 02:52

Den afslappede sommerhusstil må da være et sæt A25, som dem MAJ netop har solgt:
viewtopic.php?f=650&t=12109
og en NAD 3080. Hertil en Pioneer PL10 med en OM30.
Behøver man mere?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf cdp » søn 10. feb 2019 08:47

spuncut skrev:Den afslappede sommerhusstil må da være et sæt A25, som dem MAJ netop har solgt:
viewtopic.php?f=650&t=12109
og en NAD 3080. Hertil en Pioneer PL10 med en OM30.
Behøver man mere?
MVH Henning


:cool1: - eller 7080, så kan du høre ldt nyheder også..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf his067 » søn 10. feb 2019 09:06

cdp skrev: :cool1: - eller 7080, så kan du høre lidt nyheder også..


Jeg troede der var lukket ned på FM-båndet i Danmark?

Men ellers, gode forslag.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 10. feb 2019 09:59

his067 skrev:Jeg har købt et sommerhus (eller som jeg nu ved det hedder på nutidsejendomsmæglerdansk: Fritidsbolig) i Kulhuse.

Som Freddy er inde på, er risikoen for indbrud i et sommerhus større end i en helårs-/by-bolig.
Jeg ville derfor vælge højttalere (og resten af grejet), som ikke tiltrækker tyve - og ikke repræsenterer den store gensalgsværdi. Den foreslåede NAD forstærker/receiver (jo FM-båndet lever et stykke tid endnu) ser vel så kedelig ud, at den ikke frister - samtidig med at den leverer ok lyd.

Højttalerne kunne være Beovox S45-2, som er meget udbredte, billige, musikalske, store nok til 24 kvm - og kan vægmonteres (højt eller lavt) så de ikke lige er til at tage med. (Og så ville nogen herinde moppe mig hvis jeg ikke foreslog S45-2 :p )

his067 skrev:Eller hvad med et par B&O P45, som jo er designet til at hænge på en væg.

P45’erne er jo notorisk berømte for at de små bas-enheder går i stykker - polstykket går løs og låser svingspolen. (Købte jeg iøvrigt ikke 3 sæt P45 til dig (på Lauritz i Næstved) og som viste sig at have netop dén fejl da jeg kom derned, så de måtte returneres?).

P45’erne er godtnok flade (10 cm) MEN til gengæld har de en stor sort front (H x B), så de syner af meget på en væg.
Atter vil jeg anbefale - surprise ;) - S45-2 som også spiller bedre (eller P30 om end de har et noget begrænser bas-output).

PS: Hvad med signalkilde? Pladespiller? Og opbevaring af plader i et sommerhus om vinteren (fugt...)?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf cdp » søn 10. feb 2019 11:26

Som Freddy er inde på, er risikoen for indbrud i et sommerhus større end i en helårs-/by-bolig.
Jeg ville derfor vælge højttalere (og resten af grejet), som ikke tiltrækker tyve - og ikke repræsenterer den store gensalgsværdi. Den foreslåede NAD forstærker/receiver (jo FM-båndet lever et stykke tid endnu) ser vel så kedelig ud, at den ikke frister - samtidig med at den leverer ok lyd.


Mht. indbrud, er den bedste sikring at ta' tingene med, når du er væk i længere tid. Og hvis du ikke ligefrem skal holde havefester for naboer mv., vil et lille godt 50w anlæg, kunne dække behovet langt hen ad vejen. Det kunne så bygges ind i en flot fineret kasse på hjul el. lign og tages med hjem, når huset står tomt i længere tid. Der findes mange flotte kontorskabe rundt om på loppemarkeder, til næsten ingen penge. Lidt ombygning og vupti - et gedigent tranportabelt rack.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 10. feb 2019 12:09

cdp skrev:...og tages med hjem, når huset står tomt i længere tid.

Tror at “hjem” = Aberdeen...
Eller er du på vej “hjem”. Frederik?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf his067 » søn 10. feb 2019 15:01

Alt sammen fine overvejelser. Jeg må jo se på de der S45.
Og jo, Captain, det ver jo netop det der med P45 bashøjttalenerne som jeg kom i karambolage med for nogle år siden. I mellemtiden har jeg så afhentet et par P45 i Danmark da jeg stadig havde min Saab 95. og his jeg er heldig, har Ferr31 stadig et sæt stående som han lovede mig for flere år siden (og hvis de er sendt vider håber jeg de fandt et godt hjem).
Desværre bliver besøg med bil ikke muligt i fremtiden: Både Sarah og jeg har købt elektriske biler, og selvom den ene kan køre 200 km på en opladning er der stadig noget i retning as 1000 km fra Aberdeen til Kulhuse, så det er nok en bedre ide at gøre hele anlægget nagelfast eller "usynligt"!

Jeg er lidt mindre bekymret over tyveri: tyvene skal jo først vide at der er noget at hente, og vintage udstyr er nok så specielt et emne at de fleste tyve (og købere) vil takke af. mht til f.eks Tannoy høtalerne er der nok ikke mange tyve der vil binde an med et grimt 250 liters kabinet med kun én ældgammel højttaler i. Især hvis højttaleren er skruet fast i væggen.

Og så er der jo en indboforsikring.....

Pladespillerne har jeg tænkt skal blive herovre: hvis der kommer noget tungt gear med over til DK bliver det en af mine Tandberg TD20 eller en Revox g36 med/samt min fars 200+spolebånd. Dét kan tyve nok ikke komme af med.....

Foreløbigt er jeg ikke på vej "hjem", ihvertfald ikke nu. Der er endnu et par år før jeg rammer pensionsalderen og så længe jeg synes at det er værd at uddanne nye historikere, vil jeg da fortsætte. :thumbsup:

Sommerhuset er en fremtidsinvestering af arven efter min mor: med Brexit på horisonten syntes jeg ikke at det var det værd at konvertere gode indeksregulerede danske penge, som jo er koblet til Euroen, til det britiske pund som nok tager en rigtig røvtur når Brexit kommer.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Gode højtalere til sommerhus?

Indlægaf ralphandersen » søn 10. feb 2019 15:30

vericon skrev:Hej
Med sådan et par skulle der være fuld dækning
kleinhorn.jpg

M.vh.
Hans Jørn


Hornene var et af Nelson Pass's eksperimenter. Han kombinerede dem også med "El Pipo": 4 m lange transmissionslinjer (lavet af støberør til beton) med 2 stk 21" enheder pr side. Efter en god fest byggede han, tvunget af nødvendighed, om til 1 stk 21" enhed pr side.
Hvis du har et moderne fritidshus med højt til loftet er det jo oplagt. Ellers kan de også ligge ned :Skor:
og du behøver nok ikke være bekymret for indbrudstyve...

http://www.firstwatt.com/pdf/art_elpipeo.pdf
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster