Nikko NA-890 - VU-meter

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » søn 10. mar 2019 14:32

spuncut skrev:Hvis forstærkeren er helt "død" er det typisk en smal sag at finde ud af hvor synderen befinder sig, så skriv en kommentar i nærværende tråd når og hvis du har mod på at gå videre med den sag.
MVH Henning.


En god nattesøvn, solskin, kaffe og ostemad... så er humøret ved at være oppe igen :p
Status: Den spiller, men intet lys (pæren er ok). Jeg gennemgik samtlige sikringer igen, denne gang med stærk lup, og sørme om jeg ikke fandt en fætter med det mindst tænkelige brud på tråden.
Højre effektmeter vil bare ikke, heller ikke med direkte kontakt til batteri (det venstre slår voldsomt ud ved samme behandling). Kan man heraf konkludere, at meteret er i stykker?
Ny, mere grundig, Ohmmåling på ht-terminalerne viste følgende: Højre: 15,81, venstre: 12,71 (multimeter stillet på 20 kOhm)
Jeg medgiver, at det må være frustrerende at fjerndirigere/-diagnosticere - dyb respekt for de mennesker, der ta'r sig tid til det.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf janfroerup » søn 10. mar 2019 14:46

Stottrup skrev:.....Højre effektmeter vil bare ikke, heller ikke med direkte kontakt til batteri (det venstre slår voldsomt ud ved samme behandling). Kan man heraf konkludere, at meteret er i stykker?


Det kan du nok roligt regne med.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » søn 10. mar 2019 20:34

Gad vide hvad der slår sådan et meter ihjel ? - men en omskiftning til det følsomme område, med fuld havre på er nok ikke sund kost.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf janfroerup » søn 10. mar 2019 20:47

cdp skrev:Gad vide hvad der slår sådan et meter ihjel ? - men en omskiftning til det følsomme område, med fuld havre på er nok ikke sund kost.. ;)


typisk er det selve mekanikken der går itu - spændingen til drejespolen føres oftest gennem de 2 små cirkulære fjedre, og giver den ene fjeder slip, ja så forsvinder forbindelsen
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » søn 10. mar 2019 21:31

Det har du ret i - ved du for resten om et midtpunkt meter kan drejes ind, så viser starter som på et effektmeter. Tænker her, hvis man mangler det ene eff. meter, og vil erstatte med et identisk midtpunkt. De fleste har jo en lille stilleskrue/plade, der kan drejes ind til præcis 0-visning.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » søn 10. mar 2019 22:51

Dobbelpost.
Senest rettet af spuncut man 11. mar 2019 08:25, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » søn 10. mar 2019 23:13

spuncut skrev:
Stottrup skrev:
spuncut skrev:Hvis forstærkeren er helt "død" er det typisk en smal sag at finde ud af hvor synderen befinder sig, så skriv en kommentar i nærværende tråd når og hvis du har mod på at gå videre med den sag.
MVH Henning.


En god nattesøvn, solskin, kaffe og ostemad... så er humøret ved at være oppe igen :p
Status: Den spiller, men intet lys (pæren er ok). Jeg gennemgik samtlige sikringer igen, denne gang med stærk lup, og sørme om jeg ikke fandt en fætter med det mindst tænkelige brud på tråden.
Højre effektmeter vil bare ikke, heller ikke med direkte kontakt til batteri (det venstre slår voldsomt ud ved samme behandling). Kan man heraf konkludere, at meteret er i stykker?
Ny, mere grundig, Ohmmåling på ht-terminalerne viste følgende: Højre: 15,81, venstre: 12,71 (multimeter stillet på 20 kOhm)
Jeg medgiver, at det må være frustrerende at fjerndirigere/-diagnosticere - dyb respekt for de mennesker, der ta'r sig tid til det.

Vh Karl

Super :OLO:
Lad os lige rekapitulere:
I dine første målinger skriver du:
...
MP3: 0,4v
MP4, R out: 0,38v
...
Her kommer jeg i tvivl fordi målingerne er opgivet med et forskelligt antal decimaler. Derfor indføres punkt 3a, der skal fastslå om der er en spændingsforskel mellem MP3 og MP4.
...
"Spuncuts opskrift: Sort på R out, rød på trimpot: Intet udslag."
...
Der er således ingen spændingsforskel mellem MP3 og MP4. Det fortæller os at meteret ikke trækker strøm idet der ikke efterlades et spændingsfald over trimmeren.
Svingspolen i meteret er altså afbrudt.
Der er således ikke noget grundlag for at foretage yderligere målinger og tests, såsom at risikere at skade det meter der virker ved at tilslutte et batteri direkte.

Visuelt kan det være vanskeligt at konstatere om en sikring er sprunget. Er man i tvivl bør man bruge sit Ohmmeter.
Hvilken sikring var det forøvrigt der var sprunget?

NA-890 var forøvrigt min allerførste nye forstærker. Der blev købt hos hos Audioscan for surt sammensparede skillinger tilbage midt i 70'erne. den oprindelige blev dog relativt hurtigt udskiftet med den kraftigere NAD 3080. Da jeg så en NA-890 på dba for nogle år siden kunne jeg derfor ikke lade være med at købe den af nostalgiske årsager. I en periode var den lånt ud til min søn og han brugte den bla. til at afbrænde et sæt DALI 102, jeg skyndte mig derfor at købe en NA-890 med een defekt udgang på dba for at have reservedele, men da jeg fik forstærkeren hjem fra min sønnike viste det sig heldigvis at den ikke havde taget skade. Fordi jeg kun under særdeles sjældne omstændigheder smider noget ud, må der ligge en halvdefekt NA-890 her på matriklen et sted og det ku' jo være at effektmetrene virker.
Så hav lidt tålmodighed, som den vintage-Hi-Fi-horder jeg er, har jeg et rum med mange papkasser.
MVH Henning
Senest rettet af spuncut man 11. mar 2019 08:23, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf janfroerup » man 11. mar 2019 06:19

cdp skrev:Det har du ret i - ved du for resten om et midtpunkt meter kan drejes ind, så viser starter som på et effektmeter. Tænker her, hvis man mangler det ene eff. meter, og vil erstatte med et identisk midtpunkt. De fleste har jo en lille stilleskrue/plade, der kan drejes ind til præcis 0-visning.


Jeg kan ikke mindes at have set instrumenter, hvor justerskruen har et *så* stort område, at et midtpunktmeter kan drejes så meget mod venstre. I teorien skulle det ikke være noget problem.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » man 11. mar 2019 09:40

Syn's at der var en der spurgte til pæren og ved nærmere eftersyn står den opført i styklisten. Den er opgivet til 8V/0,3A, det er en loddetype, den ligner lidt de gamle enkelt-blitzpærer og selve bulben har en diameter på 10mm.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » man 11. mar 2019 17:36

spuncut skrev:


Der er således ikke noget grundlag for at foretage yderligere målinger og tests, såsom at risikere at skade det meter der virker ved at tilslutte et batteri direkte.



Hvilken sikring var det forøvrigt der var sprunget?


Den sprungne sikring sad lige bag venstre meter - 250V, 0,5 A. I øvrigt har det været vanvittigt spændende at se, om jeg var i stand til nogenlunde at følge dine afsindigt detaljerede og præcise anvisninger :cool1:

NA-890 var forøvrigt min allerførste nye forstærker. Der blev købt hos hos Audioscan for surt sammensparede skillinger tilbage midt i 70'erne. den oprindelige blev dog relativt hurtigt udskiftet med den kraftigere NAD 3080. Da jeg så en NA-890 på dba for nogle år siden kunne jeg derfor ikke lade være med at købe den af nostalgiske årsager. I en periode var den lånt ud til min søn og han brugte den bla. til at afbrænde et sæt DALI 102, jeg skyndte mig derfor at købe en NA-890 med een defekt udgang på dba for at have reservedele, men da jeg fik forstærkeren hjem fra min sønnike viste det sig heldigvis at den ikke havde taget skade.
Fordi jeg kun under særdeles sjældne omstændigheder smider noget ud, må der ligge en halvdefekt NA-890 her på matriklen et sted og det ku' jo være at effektmetrene virker.
Så hav lidt tålmodighed, som den vintage-Hi-Fi-horder jeg er, har jeg et rum med mange papkasser.

MVH Henning


Det lyder lovende :p . Jeg har også tænkt, at jeg kunne hugge et meter fra min NA-690, som står og spiller i kælderen, mens jeg sysler - jeg kigger ikke meget efter udslag ;) .



Vh Karl

PS: Dejlig historie om forstærkere - og hvad de kan gøre ved os. Jeg startede med lidt B&O og ITT, men en dag stod der en rigtig forstærker på hylden: Pioneer SA 500 - som voksede til SA 700 - og til SA 1000. Senere noget Alpha og Beta, hvorefter jeg blev sat og magelig og købte en voldsom Yamaha, så jeg kunne regulere lyden fra min stol :lol: . Nu står den igen på Pioneer, SA 8500 II, plus dem, jeg skifter lidt mellem :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » man 11. mar 2019 20:15

Sikringen F803 forsyner udelukkende pæren bag effektmetrene og relæ-timeren, så hvad der lige kan være sket der har jeg ikke noget bud på, men det ser ikke ud til at være noget alvorligt.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » man 11. mar 2019 20:27

Jeg har også en SA-8500II, som jeg foresten købte af Jan, jeg har dog ikke lige fået den fyret op endnu. Men bortset fra de skønne Pioneer's og en enkelt Nikko er det ikke så meget integrerede forstærkere jeg gør i. Jeg har en del Nikko Alpha som er bedre til at trække Scandyna-højtalerne og så selvfølgelig Haflerne der trækker det meste. Lidt rør-ting og horn skulle det også meget snart blive til.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » man 11. mar 2019 21:20

spuncut skrev:Sikringen F803 forsyner udelukkende pæren bag effektmetrene og relæ-timeren, så hvad der lige kan være sket der har jeg ikke noget bud på, men det ser ikke ud til at være noget alvorligt.
MVH Henning


Det forklarer vel, hvorfor pæren, omend med lidt forsinkelse, lyser igen :OLO:

Altså mangler der nu kun et fungerende effektmeter, for at NA-890 kører, som da den forlod Japan ;) - oven i købet med grundrengjort front og knapper.

Kender ikke noget til Hafler (selv om jeg sikkert burde...), men når jeg føler for det, sætter jeg SA 8500 II op med en Pioneer PL-112D (med original, elliptisk pick-up!) og mine elskede DM 2A, som jeg købte brugt i 1975. Nostalgi og vellyd, så det brager...

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » tors 14. mar 2019 14:08

Når enden er god...

Efter en særdeles spændende odyssé, kyndigt ledt af spuncut, er jeg nu nået frem:

Jeg besluttede mig for at låne et meter fra min 690 i kælderen, og efter noget pillearbejde med skruetrækker og loddekolbe lykkedes det - den spiller -oven i købet godt - og jeg er meget tilfreds. Hvis det så ydermere lykkes spuncut at finde et ekstra meter, så min 690 kan blive hel igen, er det jo fantastisk.
Præcis hvor meget jeg har lært, er svært at sige, men det har været fantastisk spændende og givet mig mod på mere. Måske jeg snart skulle lufte mine problemer med at finjustere hastigheden på en Pioneer PL-510A... :lol:

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » tors 14. mar 2019 20:02

Det er da en helt ok indsats og reparation, du nu er kommet igennem. Elektronik kan være en besynderlig størrelse at prøve kræfter med, jo mere man ved jo tidligere ser man 'lyset'. Hvis ellers kanalerne spiller lige højt, kan du sende en vedvarende tone i ex. tapeindgang, aktivere mono og derefter justere højre meter en smule på trimpot. Hent evt. (Frekvens generator) APP til din mobil, så kan du sammenligne lidt med forskellige frekvenser. Stik fra minijack til RCA behøver jo bare være mono. Hvor købte du for resten pæren? ;)
Forstår på Henning det er T20 fatn. 8v-300mA
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster