Hjælp til rør-forstærker.

Rør i alle afskygninger

Hjælp til rør-forstærker.

Indlægaf KAAG » ons 1. maj 2019 21:04

Jeg blev bedt om at se på en defekt rør-forstærker. En Peavey Windsor guitar-forstærker med 3 rør. Udgangen er en såkaldt Single Ended med et EL34 rør.
Jeg åbnede apparatet og faldt straks over en elektrolyt-kondensator på 100uf/63v, som havde skudt sig halvt ud af hylsteret. Min tanke var så at den havde fået overspænding. Da jeg ikke havde det rigtige diagram, fandt jeg benforbindelser og typiske udgange med EL34. Jeg fandt frem til at kondensatoren sad parallel med en 400 ohm Katodemodstand.
Med en skille-vario ku jeg skrue op til ca 150v input. Det gav følgende DC omkring EL34:
P1 0v
P2 AC
P3 266v
P4 211v
P5 51v
P7 AC
P8 55v

Jeg gik ikke længere da Katode-spændingen var tæt på lyttens max-værdi.
Det skal lige nævnes at det er mit første bekendskab med rør-forstærkere og jeg derfor savner praktisk erfaring med sådanne.
Det er så her jeg godt vil spørge nogen af rør-eksperterne om hvad der er galt?
Skal jeg bare skifte det EL34 rør?
vh Kim
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Re: Hjælp til rør-forstærker.

Indlægaf dfms » ons 1. maj 2019 21:58

Overførings kondensatore skal skiftes, der må ikke være 51v på "P5".
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Hjælp til rør-forstærker.

Indlægaf KAAG » ons 1. maj 2019 22:33

dfms skrev:Overførings kondensatore skal skiftes, der må ikke være 51v på "P5".

Det har jeg også tænkt på. Jeg har godt nok målt overførings-kondensatorens værdi og den passede fint, men det kan jo være at den først slår igennem når der kommer spænding på.
Jeg ku jo prøve at lodde overførings-kondensatoren ud, og så se hvordan spændingerne omkring EL34 ser ud.
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Re: Hjælp til rør-forstærker.

Indlægaf spuncut » ons 1. maj 2019 22:49

55v på katoden af en se-udgang kunne tyde på at katodemodstanden er afbrudt. Har du et diagram?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til rør-forstærker.

Indlægaf tctla » ons 1. maj 2019 22:52

Den er hel gal med +51V på gitter-1.
Der må overhovedet ikke være nogen positiv spænding at måle der.
Se vedhæftede diagram over forstærkeren:
C9 skal skiftes.
R16 & R35 skal tjekkes og om fornødent skiftes. Dvs. hvis, deres målte værdi ligger ud over +/-5% af den opgivne værdi.
Tjek også R38, kathodemodstanden på 400-Ohm/10-Watt.
Det må være en trådviklet modstand og derfor har den nok overlevet, men som Henning skriver, så KAN den være afbrudt.
Hold øje med kathode-spændingen, når du starter op på variotrafoen efter ovenstående.
Denne spænding må ikke ligge meget over +15V med en anode forsyningsspænding på lidt under 300V i en single-ended klasse-A forstærker, som denne.
HVIS kathode-spændingen stiger til meget mere end de +15V, er røret antagelig i stykker.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af tctla ons 1. maj 2019 22:57, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hjælp til rør-forstærker.

Indlægaf KAAG » ons 1. maj 2019 22:56

spuncut skrev:55v på katoden af en se-udgang kunne tyde på at katodemodstanden er afbrudt. Har du et diagram?
MVH Henning

Nej, jeg har ikke fundet det rigtige diagram. Katodemodstanden er ikke afbrudt, men jeg kan da prøve at måle ohm fra P8 til stel. Så har vi da checket for lodninger og printbrud.
Vh
Kim
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Re: Hjælp til rør-forstærker.

Indlægaf KAAG » ons 1. maj 2019 23:06

tctla skrev:Den er hel gal med +51V på gitter-1.
Der må overhovedet ikke være nogen positiv spænding at måle der.
Se vedhæftede diagram over forstærkeren:
C9 skal skiftes.
R16 & R35 skal tjekkes og om fornødent skiftes. Dvs. hvis, deres målte værdi ligger ud over +/-5% af den opgivne værdi.
Tjek også R38, kathodemodstanden på 400-Ohm/10-Watt.
Det må være en trådviklet modstand og derfor har den nok overlevet, men som Henning skriver, så KAN den være afbrudt.
Hold øje med kathode-spændingen, når du starter op på variotrafoen efter ovenstående.
Denne spænding må ikke ligge meget over +15V med en anode forsyningsspænding på lidt under 300V i en single-ended klasse-A forstærker, som denne.
HVIS kathode-spændingen stiger til meget mere end de +15V, er røret antagelig i stykker.

Mvh,

/Torben

Tak for diagrammet, det gør det lidt nemmere at finde rundt.
Jeg vil i morgen prøve de ting I har nævnt og så hører I fra mig.
vh
Kim
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Re: Hjælp til rør-forstærker.

Indlægaf KAAG » tors 2. maj 2019 19:32

Så har jeg afprøvet de ting I har nævnt.
Katodemodstanden R38 fejler ikke noget.
R16 og R35 har de korrekte værdier.
Mht C9, så har den den rigtige værdi og slår ikke igennem selv med 300v over sig. Men for at være 110% sikker, så blev den fjernet. Derefter blev følgende målt på EL34:
P1 0v
P2 AC
P3 255v
P4 200v
P5 55v
P7 AC
P8 54v

Som det ses er spændingerne stort set uforandret. Stadigvæk de forkerte spændinger på P5 og P8.
Bliver det næste trin så ikke, at prøve at skifte det EL34 rør ?
Vh
Kim
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Re: Hjælp til rør-forstærker.

Indlægaf tctla » tors 2. maj 2019 19:42

Jo, det ser ud som om, at røret har det rigtig skidt.

Kondensatoren bør skiftes fordi det næsten altid er den, der er årsag til en for tidlig rør-død.
Måske ikke i dette tilfælde, men .. better safe than sorry ... osv. osv.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hjælp til rør-forstærker.

Indlægaf KAAG » fre 24. maj 2019 16:54

Her er lige en tilbagemelding efter at jeg har skiftet udgangs-røret EL34.
Desværre viste det de samme spændinger igen (150v input). Selv med løftet C9.
Da jeg så søgte efter noget jeg ikke havde undersøgt, fandt jeg ud af at spændingen før R16 og før R10 lå på en meget høj værdi (husker ikke helt værdien, men nok i nærheden af +200v). Men hvor kom den spænding lige fra. Jeg hævede også R10 og målte efterfølgende +208v på printbanen mellem C9 og R10.
Min mistanke er at limen omkring lytten(billed2) er blevet ledende og da printbanen netop går under en elektrolyt, så danner printbanen forbindelse til en høj forsyning.
Efter at have trukket en ny ledning mellem C9 og R10 får jeg følgende målinger ved 220v input:
P3 440v
P4 420v
P5 0v
P8 28v

Det ser jo straks bedre ud.
Det skal lige nævnes at det gamle rør er defekt, sandsynligt pga den anden fejl.
Det er selvfølgelig lidt ærgerligt at jeg ikke så den "krybe-spænding" fra staten, men det var jo ikke det første jeg tænkte på som fejlkilde.
Så nu skal jeg lige have den samlet og afprøvet.
Spørgsmål: De rustpletter omkring modstands-terminalerne ku vel tyde på at apparatet har stået et fugtigt sted i længere tid ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster