Yamaha NS1000: Bashøjttalerens farve

Rosinen i pølseenden

Yamaha NS1000: Bashøjttalerens farve

Indlægaf his067 » lør 20. apr 2019 07:18

Jeg er faldet over et sæt Yamaha NS 1000M. Sikken en fremragende højttaler :Thumpsup:

Men, jeg ville egentlig gerne gøre noget ved farven på basserne: jeg ser på nettet at de oprindeligt var sorte (og en gang imellem ser man dem også sådan). Men de fleste er falmet til en lidt kedelig pap-brun, og det er mine også. Jeg så for nyligt denne video hvor Kenrick sound i Japan restaurerer (mange) NS1000. Blandt andet maler de bassernes membraner:

Men hvad er det de bruger: Bejdse, narvsværte, eller hvad??
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Yamaha NS1000: Bashøjttalerens farve

Indlægaf KlausM » lør 20. apr 2019 09:43

Du skal bruge noget med minimale mængder af bærestoffer i, så det faktisk kun er farvestof med lidt klister på, for at minimere vægtøgning af membranen. Jeg bruger ovnsværte/farve på spray, hvor der netop er minimalt med bærestoffer i, der jo vil boble op og brænde ildelugtende, når der fyres op i ovnen. Kun spraye absolut nødvendig mængde, for at få den jævnt farvet, meget lidt af gangen, der skal meget lidt til. Pas på kanterne!!!

Ovenstående gælder papir/pap membraner

Senotherm.jpg


Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Yamaha NS1000: Bashøjttalerens farve

Indlægaf Sorenki » lør 20. apr 2019 10:07

Jeg ville være forsigtig med spray, hvis det drejede sig om papir/pap membraner - jeg tænker det må være nemmere at styre noget i hånden?
Jeg har selv sprayet membraner på et sæt L-100, men det var fordi Aguaplas-overfladen er vandopløselig :roll: .
Jeg kan se flere på videoen du linker til skriver om blæk? Det er måske en ting at overveje.
Jeg har selv anvendt akvarel til mindre membraner, men jeg vil ikke anbefale den vej
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Yamaha NS1000: Bashøjttalerens farve

Indlægaf KlausM » lør 20. apr 2019 10:20

Sorenki skrev:Jeg ville være forsigtig med spray, hvis det drejede sig om papir/pap membraner - jeg tænker det må være nemmere at styre noget i hånden?

Det er muligt, men jeg har nu brugt det i 12-15 år uden problemer. Nemmest hvis kanterne alligevel skal skiftes, så kan man gøre det inden de sættes på. Her er et eksempel på før og efter

Billede

Billede

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Yamaha NS1000: Bashøjttalerens farve

Indlægaf kj2005 » man 13. maj 2019 11:32

KlausM skrev:Du skal bruge noget med minimale mængder af bærestoffer i, så det faktisk kun er farvestof med lidt klister på, for at minimere vægtøgning af membranen. Jeg bruger ovnsværte/farve på spray, hvor der netop er minimalt med bærestoffer i, der jo vil boble op og brænde ildelugtende, når der fyres op i ovnen. Kun spraye absolut nødvendig mængde, for at få den jævnt farvet, meget lidt af gangen, der skal meget lidt til. Pas på kanterne!!!

Ovenstående gælder papir/pap membraner


Mvh Klaus


Til oplysning vil ovnspray i beherskede mængder på AR's bashøjtaler-membran , som Klaus beskriver, stort set ikke give en ændring af enheden's Fo.

Min tidligere kollega anvender en vægt til udmåling af balanceaksler i ure. Vægten kan vise forskelle ned til 1 milligram.... lidt ovnspray på et A4 ark gav næsten ingen vægtforskel.....små variationer i den mekaniske modstand som spider og kantophæng yder, giver langt større ændringer af basenhedens egenresonans.

Udskiftning af kantophænget (kvaliteten af kantophænget) har betydning for basgengivelsen.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Yamaha NS1000: Bashøjttalerens farve

Indlægaf his067 » man 13. maj 2019 12:35

Heldigvis er Yamahaernes basser med lærredsophæng, så der er nok ikke stor grund til at skifte ophænget.

På den anden side betyder det nok, at hvis de skal farves ind, skal det gøres med pensel.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Yamaha NS1000: Bashøjttalerens farve

Indlægaf KlausM » tirs 14. maj 2019 20:48

Jeg spurgte en gang Allan Thwaites til råds om, hvad han gjorde med trætte affarvede højttalermembraner, og han fortalte at han brugte en tynd vandig opløsning af bogbinderlim, iblandet sort farvepulver, som han købte i en kunstmaler-butik. Jeg har aldrig prøvet det selv, men det må kunne påføres med pensel, men det kræver nok lidt eksperimenteren mht blandingsforhold.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster