Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Indlægaf tctla » tors 6. jun 2019 20:13

Jeg har en bag-bo, der er ret skør med veteran-biler.
Han renoverer dem selv og har virkelig evnerne til, at få et gammelt vrag til at shine.
Engang imellem køber han noget, der ikke er et gammelt vrag.
Således for nylig, en Taunus 17m, der bortset fra lidt blistre i kofanger-forkromningen, ser rigtig, rigtig fin ud.
Jeg napper et billede v/lejlighed og poster det i denne tråd.
Nu har han fået den "gode ide", at der SKAL ligge en transistor-radio på hattehylden, for "det gjorde der jo tit, dengang"
Derfor har han anskaffet sig en japser-radio i sølv, fra rundt 1975. Billigste type, fabrikat Minerva. Importeret af et firma i Østrig, så vidt vides. IKKE det Minerva-navn Grundig brugte til noget af deres audio-udstyr tidligere.
Jeg har argumenteret, at radioen skal være fra ca. samme tid som bilen, men so far, ligger Minervaen der stadig.
På min vej rundt i samfundet, faldt jeg over en Philips AG9016, 2 x 2Watt stereo rør-forstærker (Nypris Kr.: 325,-) hos en "skrot-handler", som jeg kender. Den måtte da med hjem til samlingen, hvem kan leve uden en 2 x 2 Watt rør-forstærker?
Well, long story short, ved siden af stod en Skantic Paroll SBT 513 transistor-radio. Lige akkurat DEN, som skal ligge på en hattehylde i en Taunus 17m. Jeg købte dyret, vel vidende, at batteri-holderen ALTID er ødelagt af batteri-syre i gamle transistor-radioer. Jeg håbede på, at syren ikke var gået grassat på indværket, så radioen kan renoveres uden for mange krumspring. Teleskop-antennen er i hvert tilfælde i orden, mærkelig nok.
Her følger nu en del billeder af det originale apparat før renoveringen påbegyndes.
Bortset fra det lille pdf-klip fra Svenske Radio & TV, 1964, som er vedhæftet her, findes der intet på Internettet om denne radio.
Har nogen her måske et diagram til deling?
Skantic og Luxor fusionerede senere, så vidt jeg ved, så et evt. diagram er måske arkiveret under Luxor?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Indlægaf tctla » tors 6. jun 2019 20:17

Flere billeder. Denne gang af AM, FM & LF.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Indlægaf tctla » tors 6. jun 2019 20:21

Her er et billede, hvor man ser IF (Mellem-frekvens-forstærkeren)
Telefunken Germanium-transistorer, der ikke har ry for, at udvikle "Tin-Whiskers".
Det har derimod antenne-forstærker transistoren AF-102 i billedet af FM-tuneren, ovenfor.
Vi må se, om den er kaput eller ej.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Indlægaf tctla » tors 6. jun 2019 20:22

Til slut billeder af Radioens Skala.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Indlægaf tctla » fre 7. jun 2019 17:35

Taunus-manden var på kaffe-besøg i dag og så radioen.
Han kunne korrigere mig mht. alder på den Minerva-radio, der nu pryder omtalte hattehylde.
Ikke som skrevet årgang midt 70, men derimod 1984.
Den kan man altså bare IKKE la' ligge og flyde bag i en Taunus 17m :!: :QQS:
Lidt mere kaffe & en skarp, så er vi på sporet og nu får forumet nok snart nye billeder vedr. igangværende renovering af Skantic radioen :OLO:
Det bliver iøvrigt nok et helv.... job, for alle elektrolytter er jo antagelig defekte.
Dernæst blomstrer der Hunts blok-kondensatorer til højre og venstre.
Jeg har endnu ikke nævnt, at de fleste modstande er kulmodstande af fabrikat Vitrohm.
Allerede før årtusindeskiftet var de vokset fra vid og sans.
Krydr situationen lidt med, at ALLE transistorer i radioen selvfølgelig, pga. alderen, er Germanium-transistorer.
De er ikke verdensberømte for, at være højstabile gennem flere årtier, og disse tikker på det sjette, snart syvende, af slagsen.

To be continued.....
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Indlægaf tctla » fre 7. jun 2019 20:14

Ånden er ude af flasken, eller rettere: Chassiset er taget ud af kabinettet.
Som forventet, har Luxor en del med sagen, at gøre.
Svalen, på front-skalaen, hører da også Luxor til, og måske var Skantic faktisk et markedsførings-navn for Luxor?
-
Når chassiset er taget ud, kommer endnu flere Hunts kondensatorer til syne.
Her behøver man dog ikke spilde tid på at måle, for der er bare een vej for dem ... :!:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Indlægaf Rolf Zetterberg » lør 8. jun 2019 23:27

Redan 1945 köpte Luxor upp Skantic.Så nog är det en Luxor i praktiken.Skantic-namnet behölls och skulle vara det lite "finare" märket.
Jag skulle nog bara ha anslutit ett nätaggregat med lite strömbegränsning och sedan provat att slå på radion.
Lite ovanligt är att det är bara 6V i batterierna.Vanligen hade Luxor 9V.Men visst fanns det även 6V då de passsade bra i 6V bilar.Jag har själv en BT475 som är gjord för bilbruk.
https://www.radiomuseum.org/r/luxor_lux ... t_475.html
Det går ju inte så bra med en 9V radio i en 6V-bil....
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Indlægaf tctla » søn 9. jun 2019 16:03

Hej Rolf,

Tak for dit svar og oplysninger om Luxor.
Jeg synes, at kunne huske fra min ungdom og læretid, at Skantic og Luxor var forbundne, og det passer jo så også.

Min transistor-radio er ikke til 6Volt. Man ser det ikke godt på mine billeder, men hvis du kigger på det billede, hvor bagklædningen ligger på bordet foran transistor-radioen, ses det faktisk, at der er plads til ialt 6 x 1,5V D-batterier.
2 af dem gemmer sig bag ved de 4 forreste.
9 Volt altså, og jeg har bestilt nogle små, billige plast-bokse for 9Volt batterier i format 6LR61.
Jeg tænker, at 2 af dem i parallel, kan give en fornuftig driftstid, men selvfølgelig ikke noget, der ligner ydelsen fra 6 stk D-batterier.

Jeg er nu ca. halvt færdig med, at udskifte de dårlige Hunts-kondensatorer og de elektrolytter, der helt åbenbart er dårlige.
Nogle lækker syre, andre stod bare lidt uheldigt i mit sigte, da jeg pegede loddekolben mod apparatet :Skor:
Ingen, af de afmonterede komponenter, har dog været indenfor +/-50% af den påtrykte værdi, så det har ikke været helt forgæves.
Derefter må jeg igang med, at kontrollere Vitrohm-modstandene. Desværre er det ikke så nemt i lavimpedansede transistor kredsløb. I et højimpedanset rør-kredsløb, kan man som regel bare måle modstandene, mens de stadig er monterede, men det går ikke her. Derfor sætter jeg nok strøm på, måler transistorernes emitter-spændinger, og sjusser mig frem til, hvilke kredsløb er OK, og hvilke evt. ikke.
Den famøse AF102 i FM-tuneren, tør jeg ikke tænke på. Det bliver noget af en operation, at få den skiftet, hvis den er >>sak<<.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 11. jun 2019 16:30

Aha,9V alltså.Då är det den sorten som var tänkt att användas tillfälligt monterad i bil,men jag tror inte att den var tänkt att ligga bak i hatthyllan,då man ju inte kommer åt den som chaufför....
Luxorvarianten av din heter "Flanör BT513".
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Skantic Paroll SBT 513 Transistor-radio

Indlægaf tctla » ons 12. jun 2019 12:51

Rolf Zetterberg skrev: jag tror inte att den var tänkt att ligga bak i hatthyllan,då man ju inte kommer åt den som chaufför....
Luxorvarianten av din heter "Flanör BT513".


Ha, ha. Nej, der har du jo nok ret i.
Jeg tror også mere, at det var for at vise, at man havde een. Som et slags status-symbol.
Man var med på den nyeste trend etc.... :thumbsup:

Tak for oplysning om Luxor-modellen.
Nu bliver det måske lidt nemmere, at finde et diagram over modellen.
radiomuseet.se i Gøteborg har det, men kræver, at man bliver medlem for, at kunne få det udleveret.
Det koster SEK: 300,- så det ER jo overkommeligt men, jeg har ikke så gode erfaringer, med dette museum.
Jeg forsøgte engang, at købe noget fra dem, til deres listede pris.
De lovede og lovede og lovede, og til sidst svarede de slet ikke på mine henvendelser.
...måske har de en fobi mod danskere? :thumbsup:


Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster