Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf gasolin » tors 11. jul 2019 18:13

Hej igen, efter en længere pause med køb af andre "moderne" højtalere på 85db melder ønsket sig om en kraftigere forstærker.

Kan det lade sig gøre at få en fejlfri forstærker med 2x40 watt i 8 ohm eller mere som ikke lyder som en gammel træt forstærker der skal have skifte dele for langt mere end hvad den koster og som ikke er det værd ?

En forstærker med 2x40watt i 8 ohm eller mere, indgang til pladespiller,som har en enten neutral lyd eller svagt til den lyse side af neutral, god kontrol/strømforsyning og som ikke lyder som en træt gammel forstærker, men en som man kan bruge i mange år uden at skulle gøre noget ved den (elektrolytter med mere) for omkring 1000kr.

lige pt spiller jeg et mix på tidal hifi med frank sinatra,count baise,Oscat petterson.stan getz,chet baker, 60'er og 70'er rock er jeg også vild med og 80'er pop og elektronisk musik som depeche mode,kraftwerk og yello

Mine højtaler er meget behalig i toppen der aldrig virker for høj og en fyldig bass (80-200hz), derfor må lyden helst ikke være til den mørke,meget fyldige side,generalt virker bassen (under 80hz) aldrig overvældende,for markant og de høje frekvenser incl stemmer er behalige selv når jeg spiller højt (i midt 80'erne)
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf Louis » tors 11. jul 2019 20:23

Nej. Du kan ikke købe en gammel forstærker med garanti for at den ikke lyder lidt træt og kan bruges mange år uden der opstår fejl.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf Maleren » tors 11. jul 2019 21:58

Det var da noget af en samling ønsker.. vær nu lidt realistisk... :-)
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. jul 2019 22:16

Hvis du skal have en integreret forstærker med "godt med behagelige og stabile muskler" - og som er renoveret (det skal den nok være for at du kan have glæde af den i mange år uden reparationer) - så er 1000,- kroner ikke realistisk, medmindre du arver den.
Jeg ser for mit indre blik en kvalitetsforstærker (integreret) på ca. 20 kilo og som hedder fx Accuphase eller Marantz - Pioneer - Sansui eller noget i den retning.

Her er nogle fine eksempler på, hvad jeg mener:

https://www.dba.dk/integreret-forstaerk ... 052115324/
https://www.dba.dk/forstaerker-sansui-a ... 056845871/
https://www.dba.dk/integreret-forstaerk ... 056687814/
https://www.dba.dk/forforstaerker-accup ... 056681169/

der findes selvfølgelig en del flere - både modeller og mærker, men ovenstående links fører til fine integrerede forstærkere, som kan deres ting - også lydmæssigt. Dog skal man altid - som i a-l-t-i-d påregne ekstraudgifter til check og mulig rep - renovering, hvis de skal opfylde dine beskrevne behov og du kan sove roligt om natten. .

Nu nævner du 40W 8ohm som en minimumsgrænse - og det må vi så tage for gode varer, men jeg forstår så ikke helt, hvorfor du stiller dette som krav - andet end at dine højttalere skulle være ikke-så-effektive (85dB). Du spiller åbenbart pænt højt og fred være med det - men så skal du altså også påregne at skulle købe en forstærker, der kan holde stabilt til dette år ud og år ind. Og det får du ikke for 1000,- medmindre du falder over den i det lokale loppemarked, i genbrugsen ....eller arver.

og dette bestemt ikke for at tage pippet fra dig, men det er et forsøg på at kaste et realistisk skær over dine ønsker.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf gasolin » tors 11. jul 2019 22:31

2x40watt i 8 ohm eller mere, indgang til pladespiller,som har en enten neutral lyd eller svagt til den lyse side af neutral, god kontrol/strømforsyning i en god stand er det for meget at forlange?

Der findes vel en del med 2x40 watt i 8 ohm,indgang til pladespiller og neutral lyd?

God strømforsyning(kontrol) er vel bare at den i forhold til antal af watt kan bruges selv med 4 ohms højtaler og stadig kontroller dem så lyden ikke bliver mudret,upræcis med et rodet lydbillede.

Kunne være nad,nikko,sansui,yamah,technics, der en stor nikko effektforstærker til salg herinde for 200kr afhentet,desvære har jeg ikke bil, så jeg kan ikke hente den.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. jul 2019 22:40

gasolin skrev:2x40watt i 8 ohm eller mere, indgang til pladespiller,som har en enten neutral lyd eller svagt til den lyse side af neutral, god kontrol/strømforsyning i en god stand er det for meget at forlange?

Der findes vel en del med 2x40 watt i 8 ohm,indgang til pladespiller og neutral lyd?

God strømforsyning(kontrol) er vel bare at den i forhold til antal af watt kan bruges selv med 4 ohms højtaler og stadig kontroller dem så lyden ikke bliver mudret,upræcis med et rodet lydbillede.



Ovenstående behov/krav er vel fint i tråd med mit foregående indlæg. Det skal være en god forstærker. En forstærker med god kontrol - god strømforsyning, som kan holde til mosten i mange år - også i 4 ohm - passer meget godt til de links, som jeg har lagt ind som eksempler. Alle vintage integrerede forstærkere har grammofonindgang.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. jul 2019 22:44

gasolin skrev:
Kunne være nad,nikko,sansui,yamah,technics, der en stor nikko effektforstærker til salg herinde for 200kr afhentet,desvære har jeg ikke bil, så jeg kan ikke hente den.


Det kan sagtens være så mange andre mærker og modeller - men skal det leve op til dine krav- bliver det væsentligt dyrere end de 1000,- som du har skrevet, at du ca. vil bruge på det. En god og stabil forstærker + nødvendig check og mulig service/renovering koster penge.

Den Nikkoforstærker, som du henviser til er et sluttrin - og der er ikke grammofonindgang + så meget andet. Det er ikke ,hvad du efterspørger. Den er god, men kræver en forforstærker foran.

De 200kr er altså kun "vintage-rabatten" og ikke prisen. Det skriver sælger (Ferr31) jo også til dig.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf gasolin » tors 11. jul 2019 23:05

Fredmarantz skrev:Hvis du skal have en integreret forstærker med "godt med behagelige og stabile muskler" - og som er renoveret (det skal den nok være for at du kan have glæde af den i mange år uden reparationer) - så er 1000,- kroner ikke realistisk, medmindre du arver den.
Jeg ser for mit indre blik en kvalitetsforstærker (integreret) på ca. 20 kilo og som hedder fx Accuphase eller Marantz - Pioneer - Sansui eller noget i den retning.

Her er nogle fine eksempler på, hvad jeg mener:

https://www.dba.dk/integreret-forstaerk ... 052115324/
https://www.dba.dk/forstaerker-sansui-a ... 056845871/
https://www.dba.dk/integreret-forstaerk ... 056687814/
https://www.dba.dk/forforstaerker-accup ... 056681169/

der findes selvfølgelig en del flere - både modeller og mærker, men ovenstående links fører til fine integrerede forstærkere, som kan deres ting - også lydmæssigt. Dog skal man altid - som i a-l-t-i-d påregne ekstraudgifter til check og mulig rep - renovering, hvis de skal opfylde dine beskrevne behov og du kan sove roligt om natten. .

Nu nævner du 40W 8ohm som en minimumsgrænse - og det må vi så tage for gode varer, men jeg forstår så ikke helt, hvorfor du stiller dette som krav - andet end at dine højttalere skulle være ikke-så-effektive (85dB). Du spiller åbenbart pænt højt og fred være med det - men så skal du altså også påregne at skulle købe en forstærker, der kan holde stabilt til dette år ud og år ind. Og det får du ikke for 1000,- medmindre du falder over den i det lokale loppemarked, i genbrugsen ....eller arver.

og dette bestemt ikke for at tage pippet fra dig, men det er et forsøg på at kaste et realistisk skær over dine ønsker.

Vh
Freddy


det skal slet ikke være sådan noget (kan man helelr ikek få til ca 1000kr) idet jeg ikke har nogen dyre dynaudio højtaler eller hvad der nu kunne være spændende af højtaler

Skal prøve at komme med nogen få eksempler på hvad det måske kunne være.

Technics, SU-V7 kan fås til 1200kr (sendes ikke)

Sansui AU 317 (god bas) og til 217 1600kr har dog ikke noget at bruge tuneren til https://www.dba.dk/integreret-forstaerker-sansui/id-1056679156/

Pioneer, A60 1200kr https://www.dba.dk/forstaerker-pioneer-a60-100/id-1055197342/

Nikko, Na-2000 400kr https://www.dba.dk/forstaerker-nikko-na-2000/id-1056685016/

Nikko, NA-690 1200kr https://www.dba.dk/integreret-forstaerker-nikko/id-1057180729/

JVC, a-x3 675kr https://www.dba.dk/forstaerker-jvc-a-x3-2x55-w/id-1056944843/

Hvis man ikke kan se og høre den før køb er det selvfølgelig svært at vide om den rent faktisk spiler som den skal og dermed indikere at den er i rigtig god stand
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. jul 2019 23:10

De fleste af alle de mærker,. som vi umiddelbart kan komme i tanker om, har haft forstærkere på programmet, som efter ordentlig og nødvendig service nu om dage ville kunne leve op til dine behov.

Dine behov er bare af en beskaffenhed, hvor det altså ikke er bundmodeller, som kommer på tapetet.

Dine behov er vellyd - grammofonindgang - stabilitet - og nok kræfter også i 4 ohm = dybere greb i lommen.

Vi måler ikke nødvendigvis kræfterne i watt - da watt er totalt utilregneligt opgivet. Det kan du ikke regne med. - jeg tror, at vi har været der før.

Selvom det kan lyde totalt usagligt, så løfter jeg hellere på en forstærker end læser databladet.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. jul 2019 23:21

Gasolin-

Jeg har sendt dig fire links - da jeg brugte tid på at finde nogle sandsynligvis egnede emner til dig og for at anskueliggøre, at du , hvis dine beskrevne behov skal opfyldes, er nødt til at købe relativt dyrt ( noget mere end 1000,- kroner). Mindre forstærkere kan sagtens gøre det, men du har ved en tidligere lejlighed oplyst, at du ynder at spille meget højt - og så kræver det en god konstruktion.

Stabilitiet - kræfter - vellyd også i 4 ohm - koster, medmindre man er heldig

Jeg gider ikke bruge min tid på at bladre alle dine links igennem og læse disse annoncer og melde tilbage til dig osv....og vurdere, om de er værd at hente eller få sendt osv. Vi er skam klar over, at du genre vil have det bragt til døren - billigst muligt, men det kan vi/jeg ikke hjælpe med - medmindre du læser her:

viewforum.php?f=601

Dette ikke for at være uhøflig - men håber, at du bliver helt konkret og er lydhør overfor at kvalitet koster penge - også når det er vintage..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf gasolin » tors 11. jul 2019 23:26

Fredmarantz skrev:
gasolin skrev:
Kunne være nad,nikko,sansui,yamah,technics, der en stor nikko effektforstærker til salg herinde for 200kr afhentet,desvære har jeg ikke bil, så jeg kan ikke hente den.


Det kan sagtens være så mange andre mærker og modeller - men skal det leve op til dine krav- bliver det væsentligt dyrere end de 1000,- som du har skrevet, at du ca. vil bruge på det. En god og stabil forstærker + nødvendig check og mulig service/renovering koster penge.

Den Nikkoforstærker, som du henviser til er et sluttrin - og der er ikke grammofonindgang + så meget andet. Det er ikke ,hvad du efterspørger. Den er god, men kræver en forforstærker foran.

De 200kr er altså kun "vintage-rabatten" og ikke prisen. Det skriver sælger (Ferr31) jo også til dig.

Vh
Freddy


Kan desværre ikke hente, men jeg har en riaa,kunne som billig alternativ til en forforstærker,kontrolforstærker vælge en billig mixer, så ville prisen stadig ligge omkring de 1000-1200kr

Har højtaler der er testet til 85db, min 4.2 ohm opgivet til 8 ohm og forstærkereren er målt til 2x22watt i 8 ohm

Det lige akkurat nok til høj musik, men der er intet ekstra hvis jeg vil spille højere eller jeg spiller noget elektronisk musik med god dynamik og bass,kan høre at mine højtaler kan klare lidt mere effekt før lyden ændre karakter til det mere agressive, som følge af højtalernes grænse og ikke så meget forstærkerens, selv om de fleste forstærker i den billige end også lyder agressivt når man når over dens grænse.

Mine gamle højtaler var på 88db med samme forstærker og de spillede en del højere og mere fyldigt som blev lidt for meget af det gode til sidst når højtalerne ikke kan placeres anderledes, selv en lille forskel på 3-4 db kan gøre en stor forskel selv om man siger det først er ved + 10db lyden føles dobbelt så høj.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. jul 2019 23:35

Du kan måske gøre brug af Vintage kurér-muligheden - læs her:

viewforum.php?f=601


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf gasolin » tors 11. jul 2019 23:41

Fredmarantz skrev:Gasolin-

Jeg har sendt dig fire links - da jeg brugte tid på at finde nogle sandsynligvis egnede emner til dig og for at anskueliggøre, at du , hvis dine beskrevne behov skal opfyldes, er nødt til at købe relativt dyrt ( noget mere end 1000,- kroner). Mindre forstærkere kan sagtens gøre det, men du har ved en tidligere lejlighed oplyst, at du ynder at spille meget højt - og så kræver det en god konstruktion.

Stabilitiet - kræfter - vellyd også i 4 ohm - koster, medmindre man er heldig

Jeg gider ikke bruge min tid på at bladre alle dine links igennem og læse disse annoncer og melde tilbage til dig osv....og vurdere, om de er værd at hente eller få sendt osv. Vi er skam klar over, at du genre vil have det bragt til døren - billigst muligt, men det kan vi/jeg ikke hjælpe med.

Dette ikke for at være uhøflig - men håber, at du bliver helt konkret og er lydhør overfor at kvalitet koster penge - også når det er vintage..

Vh
Freddy


Med mine gamle højtaler havde jeg på et tidspunkt 2x300 watt i 8 ohm, sikkert opgivet ved 1khz og 10% thd, med den kunne jeg spille super højt og rent, men det blev for meget,da jeg skiftede højtaler gik jeg ned i følsomhed.

Ved max effekt ca 30 ud af 50 så er musikken høj og meget behalig at lytte til som allerede nævnt, men der mangler lige det ekstra når der skal spilles højt eller når jeg spiller elektronisk musik med god dynamik og bass.

Men jeg skal ikke have 100 watt pr kanal med mindre jeg finder en som lyder super godt. Vil heller have 50 watt pr kanal der lyder godt end 100watt pr kanal der ikke lyder så godt.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf gasolin » tors 11. jul 2019 23:54

Fredmarantz skrev:Du kan måske gøre brug af Vintage kurér-muligheden - læs her:

viewforum.php?f=601


Vh
Freddy



Ja det kunne jeg, men jeg ved ikke lige om jeg pt vil nøjes med en mixer, en mixer kunne dog sagtens være et billigt alternativ indtil jeg finder en god forforstærker, min pris for forstærkeren ligger på ca 1000kr og der er så ikke budget til en ligeså dyr forforstærker.

Som allerede linket til er der faktisk ok mange (pris,udseende/stand, effekt) integreret nikko forstærker fra starten af 80'erne som indeholder det hele, mindst 2x40 watt, en kontrol del med pladespiller indgang samt good lyd (det ihvertfald min oplevelse at de har).

Så det jo så bare hvilken man skal vælge, idet den mindre måske lyder bedre men den større model har flere krafter uanset om det er en nikko,nad,sansui forstærker eller et helt andet mærke.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Fejlfri forstærker med mindst 2x40 watt i 8ohm

Indlægaf Fredmarantz » fre 12. jul 2019 00:04

-og der er så ikke meget andet end at prøve det af - da lydsmag er rigtig svært at gøre i skriftligt. Vi har alle rimelig forskellig opfattelse af, hvad der er god lyd - og kan næppe råde. Jeg har fx svært ved at høre forskel på forstærkere, hvis de i øvrigt er sammenlignelige, hvad angår kvalitet og konstruktion.

Lys lyd - mørk lyd - osv - hmmm. Der kan du vel bruge tonekontroller - det er vist ikke så "forbudt" i vintage-afd..Du har jo betalt for dem, kan man sige. Jeg vil mene, at højttalerne og deres placering "maler" langt den største del af lyden, når vi snakker om klangbillede og frekvensgengivelse.

Hvad blev der af din Technics SU-8600? - den skulle vel nok kunne hamle op med de forstærkere, som du i øvrigt har linket til.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster