JBL L110 & JBL L40

Rosinen i pølseenden

JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Fensten » lør 31. aug 2019 11:50

Hej Kære forumbrugere,

Står i et dilemma, jeg godt kunne bruge et andet perspektiv på.

Jeg har et par JBL L110 hvor den ene diskant diaphram er bulet og flækket. Derfor købte jeg et par JBL L40 med fine diskanter på DBA her i løbet af ugen.

Men nu får jeg lidt ondt i maven over at splitte L40 op, snuppe en eller to diskanter, monter den skadede og virkende L110 diskant, på L40 fordi at det faktisk er en rigtigt flot højtaler i god stand.

Findes der steder hvor man kan få et sæt diaphrammer?

Til information har jeg ikke har hørt hverken L110 endnu eller L40, da mine forstærkere er til service pt.

What to do??


Fensten
Senest rettet af Fensten lør 31. aug 2019 13:04, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Louis » lør 31. aug 2019 12:55

Fensten skrev:Hej Kære forumbrugere,

Står i et dilemma, jeg godt kunne bruge et andet perspektiv på.

Jeg har et par JBL L110 hvor den ene diskant diaphram er bulet og flækket. Derfor købte jeg et par JBL L40 med fine diskanter på DBA her i løbet af ugen.

Men nu får jeg lidt ondt i maven over at splitte L40 op, snuppe en eller to diskanter, montrer den skadede og virkende L110 diskant, fordi at det faktisk er en rigtigt flot højtaler i god stand.

Findes der steder hvor man kan få et sæt diaphrameg?

Til information har jeg ikke har hørt hverken L110 endnu eller L40, da mine forstærkere er til service pt.

What to do??


Fensten


Jeg vil helt klart lave det mest vellydende sæt - som jeg tror er l110. Og så vente til du evt kan redde l40 sættet ved at købe en disks t løst så du ikke skal hygge et sæt mere:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Fensten » lør 31. aug 2019 16:49

Jeg giver en melding når jeg har en forstærker at lave en lytte test på :)

Så må vi se hvilket højtaler par der skal undværes
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Fensten » tirs 10. sep 2019 10:40

Så fik jeg hold i AU-3900 igen.

Det var faktisk ikke så svært et valg. L110 leverer simpelthen bare mere af det hele. Og særligt vokal vægtigt musik lyder bedre i mine ører :)!

Derfor er L40 også sat til salg på DBA.

Nu ser jeg bare frem til at få AU-9900A retur fra radiomekanikeren, så jeg kan se teste den imod den lille forstærker.

Men helt generelt så spiller de altså virkeligt godt. Selv med en beskeden forstærker, supertynde kabler fra et Yamaha minianlæg, som stod i garagen overbeviser de med et detaljeret, omsluttende og fløjlsblødt lydbillede. Det er superskønt og aldrigt trættende. :thumbsup: :thumbsup:

Særligt er de virkelig en fornøjelse ifbm. vokaler. Cat Power, Madeleine Peyraux, Lera Lynn, Feist, Sun Kill Moon og Elliot Smith går klokkeklart igennem. :Thumpsup: :Thumpsup:

Ja, jeg er godt tilfreds og kan kun give mine varmeste anbefalinger, skulle du/i falde over et par :).

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 10. sep 2019 13:04

Fensten skrev:L110 leverer simpelthen bare mere af det hele. Og særligt vokal vægtigt musik lyder bedre i mine ører :)!

Tillykke med dem :thumbsup:
Er helt enig ud fra mine erfaringer med L110 - det ér bare en god højttaler.
Og undervurdér ikke bas-gengivelsen, selv om det "kun" er en 10" enhed: Den har virkelig styr på sagerne og yder mere end man umiddelbart skulle tro ud fra størrelsen!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Fensten » tirs 10. sep 2019 18:23

Hej Claus,
Undervurderer skam ikke bassen. Jeg er rigtigt godt tilfreds med det dybe register. Hvilket var en væsentlig grund til at købe en "stor" klassisk 3-vejs.

Indtil nyeligt har jeg brugt et par Dali Ikon 1 mk. 1, som spiller ganske dybt størrelsen taget i betragtning (og bånddiskanten er meget levende). Men tanken om at anskaffe 1 eller 2 subwoofere, virkede bare fjern, da jeg gerne ville undgå endnu flere kasser i stuen. Så hellere et par smukke valnøddekabinetter. Ift. lyden kan Dali Ikon 1 af gode grunde ikke måle sig med en 10´basenhed, hvilket testlytningen også har afsløret. De har dog fortsat fører trøjen når det kommer til de høje frekvenser, der kan JBLén ikke helt være med.

Når vi er ved at vurdere L110 ift. Dali Ikon 1 mk 1 og L40, (som netop er blevet solgt til mand, som havde 2 fine diskanter fra L110 :) )

Så er bassen i L110 mindre boomy, er mere kontant/tør, mellemregistret er naturligvis ikke så udtalt ved L40 som L110, men det er på mange måder også en fin højtaler, som også leverer varen.

Hvad er så bedst. Lige nu er der flest +++ ved JBL L110. Den er for mig det bedste kompromis mod ovennævnte højtalere :)
Senest rettet af Fensten ons 11. sep 2019 07:21, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 10. sep 2019 22:48

Fensten skrev:De har dog fortsat fører trøjen når det kommer til de høje frekvenser, der kan JBLén ikke helt være med.

Har ikke hørt Dali'erne, men måske er der lidt at hente ved at udskifte kondensatorerne i JBL'ernes delefiltre til bedre typer (og jo navnlig dem, der indgår i diskant-delen af filteret).
Eller ved at forsyne dem med små "overføringskondensatorer" parallelt med de egentlige delefilter-kondensatorer.

JBL gjorde selv det sidste på "A"-versionen (en let modificeret version) af L-110.
Delefilter-diagrammet nedenfor viser de 5 små overføringskondensatoter (0,068 uF).
Det kunne jo prøves, hvis dine ikke allerede har dem.

filters.gif


Delefilteret udtages gennem basenheds-åbningen efter at have løsnet det vha de 6 skruer på bagsiden af kabinettet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Sorenki » tirs 10. sep 2019 23:26

Det bør nævnes at de typer kondensatorer JBL normalt brugte, ikke bliver dårligere med tiden i samme grad som elektrolytter.
Jeg har skiftet kondensatorer i et sæt JBL L100 til mundorf med guldskrift på et tidspunkt jeg havde 2 sæt, og der var ingen hørbar forskel.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Tonni » ons 11. sep 2019 09:35

Havde hovedet i et sæt L4333, hvor der var forskel. De voksindstøbte var ved at blive trætte, og blev skiftet til nogle ERO 1833 (de blå firkantede) og da det var grundet de glame var skredet i værdi, kunne der høres en bedre integration ved delefrekvensen... For po.... hvor ville jeg gerne have det anlæg! Det var, ud over JBL'erne, SAE fra ca 76-78 og 124 med 3012... :P
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Fensten » fre 20. sep 2019 09:51

Spændende at læse jeres erfaringer.

Min tanke med højtalerne er at de skal kæres om. Dvs. nye højtalerterminaler, ny finer, nyt burnt orange frontstof, evt. nye og
"bedre" Jantzen lytter.

Derudover er jeg igang med at undersøge om der kan være noget at hente ved at forbedre de interne kabler til nyere med mindre modstand.

Er det en god idé? Eller bør man bare lade dem være som de er?


Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Captain Phoenix » fre 20. sep 2019 11:58

Fensten skrev:Dvs. nye højtalerterminaler, ny finer, nyt burnt orange frontstof...

Her kunne jeg skrive:
"Fremragende idé! Og hvis de gamle fronter/frontstof er intakt, vil jeg gerne købe dem af dig for 500,-"

Men de fleste her på forum vil hurtigt gennemskue, at jeg bare ville have fingre i de originale fronter og derfor roser en helt forfærdelig idé!

Så jeg skriver (uden omsvøb - no offence intented):

Hvis du vil bevare højttalernes værdi, holder du dig så tæt på originalen som muligt.
Og det er IKKE at give et sæt L110 "Burnt Orange" stof, som JBL aldrig producerede dem med.
Eller at give kabinetterne finer i en anden træsort, end den JBL valgte.
Det vil ikke være at kære sig om højttalerne - men at lave Brian-modifikationer.
GØR. DET. IKKE.

Gyyyys.jpg
Original.jpg

Hvis fineren er beskadiget, så reparer den (eller få nogen, der ved hvad de laver til at gøre det), så det kommer så tæt på det oprindelige som muligt. Hvis frontstoffet er kaput, så tag fronterne af (netop på L110 er de jo 80% gennemsigtige) - og kig efter så originalt stof/net som muligt (dét er ikke let, I know).

Udskiftning af kondensatorer er/kan være en god idé af tre grunde:
    De gamle kan være "skredet" i værdierne efter 30+ år
    Der er kommet bedre typer, som JBL nok ville have brugt, hvis de var tilgængelige dengang
    Ændringen er reversibel og usynlig
Tilsvarende kan man sige om de interne kabler (selv om der jo er ret forskellige meninger om hvor meget forskel man kan høre på kablerne). Du kan evt. skifte i den ene først og så (blind)-teste om du kan høre forskel.

Højttalerterminalerne (de dér vride-nogen) er ofte udskiftet (og udskældt).
Igen vil jeg gerne se nogen som med 100% sikkerhed i en blindtest udpeger en højttaler med modificerede terminaler fra en med originale.

:Gammel:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Tophøj » fre 20. sep 2019 12:33

"Hvis frontstoffet er kaput, så tag fronterne af (netop på L110 er de jo 80% gennemsigtige) - og kig efter så originalt stof/net som muligt (dét er ikke let, I know)."

Jeg har stofprøver fra en leverandør i USA kun til JBL, måske der var noget der imellem der passede?

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Fredmarantz » fre 20. sep 2019 12:35

Jeg er HELT på linje med Captain Phoenix her....(surpriiiice ;) )

Jeg kunne aldrig drømme om at anskaffe mig noget, der var ændret i ft til originale, medmindre der har været tale om at redde tingen fra nedsmeltning/den visse død. Hvis ændret - skal det have været reversibelt, så jeg selv kunne rette det tilbage til sådan, som det så ud eller/og var konstrueret oprindeligt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Captain Phoenix » fre 20. sep 2019 13:06

Tophøj skrev:Jeg har stofprøver fra en leverandør i USA kun til JBL, måske der var noget der imellem der passede?

Tak for forslaget, Per. Mon der er tale om prøver fra Huntley Audio?

Jeg har stofprøver derfra (se foto) - og de ser ud til at matche de klassiske JBL-frontstoffer (fra Decade-serien, L-65, L-150, L-300 osv.).

Men L-110 er jo helt anderledes.
Det minder mere om det stof, jeg har lagt til højre for stofprøverne.
Det stammer fra en lidt anden leverandør... Tror sørme det var fra en messe i KB-hallen engang...

Stofprøver.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL L110 & JBL L40

Indlægaf Sorenki » fre 20. sep 2019 13:47

Ift dine tanker om modifikationer vil jeg gerne tilslutte mig Captain Phoenix herover.
Det er selvfølgelig dine højtalere, og du skal være glad for dem, og det står dig derfor helt frit for at gøre hvadend du vil.

Men jeg er selv af den overbevisning at vi går til vintage-udstyr for at få netop hvad produktet var og er. Som en art forpagter. De laves ikke mere, og ureversible indgreb er ærgelige, for så er der sådan et originalt sæt mindre.
Hvis man hellere vil have noget andet, end sit vintageprodukt så kan man jo bygge noget selv - klon eller helt ny højtaler.


Dét stof fra huntley er skide godt og MEGET tæt på det originale. Jeg husker at låne min blå stofprøve til Freddy for at han kunne sammenligne med hans originale, pæne stof og at hans konklusion var, at der kun var en meget lille forskel.
Jeg har selv indkøbt til mine 4343, fra Huntley (Nu skal jeg bare have bygget rammerne)

slutteligt omkring terminalerne så vil jeg sige, jeg har generelt været glad for mine JBL'ers originale klemterminaler. De skrueterminaler jeg har haft på højtalere, har sku været mere besværlige fordi jeg ikke bruger banan-stik. Men al mit højtalerkabel er også relativt tyndt og fortinnet på enderne.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster