Ginger Baker død 80 år gammel

Fundamentet for vores passion

Ginger Baker død 80 år gammel

Indlægaf Captain Phoenix » søn 6. okt 2019 17:06

I dag døde Ginger Baker - bedst kendt som trommeslager i den legendariske supergruppe Cream (med Eric Clapton, guitar og Jack Bruce, bas).

Baker havde - ud over uomtvisteligt talent bag trommerne (funderet i jazz/blues) - også et problematisk temperament, som nok var medvirkende til, at han ikke blev en større stjerne end han trods alt blev.
Jeg er ret sikker på at evnerne rakte til mere, men at mange samarbejder sluttede "før tid" pga. Bakers agressive attitude overfor (visse) andre, der flere gange resulterede i korporligheder...

Man kan læse mere om Ginger Baker her: https://abcnews.go.com/Entertainment/wi ... 0-66092227. Dog synes jeg at artiklen forsømmer at nævne Baker-Gurvitz Army (endnu en rock-trio med jazz-elementer) som lavede tre OK albums i midt 70'erne.

Men det er selvfølgelig Cream (og Blind Faith - også med Clapton - som kun udgav ét album), der satte Ginger Baker på landkortet - og en placering som nummer 3 på Rolling Stones' liste over alle tiders bedste trommeslagere *).

Om det lykkes i det hinsides, véd jeg ikke - men R.I.P. Ginger Baker.


*) Personlig kommentar: Jeg plejer at være ret enig med R.S.'s lister - men ikke denne. De er for pæne ved Baker - og har en af verdens 10 bedste trommeslagere som nummer 49... Det er Vinnie Colaiuta, som sikkert ligger helt dernede fordi han har spillet med så mange forskellige (Zappa, Cohen, Jeniffer Warnes, Sting, Harboe Hancock, Joni Mitchell osv.osv.)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ginger Baker død 80 år gammel

Indlægaf Verhein » søn 6. okt 2019 21:05

Det er ikke så lang tid siden at jeg satte en dvd på, Cream koncerten fra Royal Albert Hall, en koncert der har nogle år på bagen, med mange af de kendte numre fra Cream-tiden, en rigtig go`trommesolo fra Baker. En fantastisk hårdtslående trommeslager. Nu bliver der tordenvejret over England de kommende dage. Endnu en af ikonerne fra min tid fra 60`Erne og 70`erne er gået bort, det er forfærdeligt at ens ikoner går bort.

Mvh Verhein
Samler på Studer, Jbl, Movic, Acoustic Research og andet vintage udstyr
Verhein
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20 jan 2015
Geografisk sted: Sydsjælland
Lokalitet: Præstø

Re: Ginger Baker død 80 år gammel

Indlægaf spuncut » søn 6. okt 2019 21:56

Endnu en af de store som er taget til "The Great Gig in the Sky".
Baker-Gurvitz Army var imho noget af det fedeste fra 70'erne, desværre var de temmelig oversete:
https://www.youtube.com/watch?v=npP320NxfLQ

Angående RS' trommeslagerliste så er jeg rimelig enig. Al ære og respekt for Bakers fede tam-tam-arbejde, men Vinnie Colaiuta, Billy Copham, Terry Bozio og Buddy Rich bør ligge tættere på toppen end Baker. Iøvrigt har jeg kigget listen igennem et par gange og jeg kan ikke finde Dave Wreckl ??? Det må være en fejl.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ginger Baker død 80 år gammel

Indlægaf HrAndersen » søn 6. okt 2019 22:58

Captain Phoenix skrev:Baker havde - ud over uomtvisteligt talent bag trommerne (funderet i jazz/blues) - også et problematisk temperament, som nok var medvirkende til, at han ikke blev en større stjerne end han trods alt blev.


Jep, det tør siges . . . Må jeg ikke i den forbindelse anbefale dokumentaren "Beware of Mr. Baker" af instruktøren Jay Bulger, som selv står for det hele.

Nu er det nogle år siden jeg har set den, men jeg husker den vilde indledning ca 1 minut eller mindre, straks efter filmens start.
Jay Bulger er kørt op til Ginger Baker's hus for at etablerer kontakt omkring en evt doku med Ginger. Jay når lige at rulle bilvinduet ned og spørge Ginger om et interview, 30 sek efter har den 75 årig Ginger brækket nstruktøren Jay Bulgers næse med med sin stok . . . . . :shock: . . . Så er vi ligesom . . i gang . . . . med den dokumentar.
Jeg tror den skal ses igen en af dagene, jeg husker den som rigtig god.

Den koster ca 100,- på dvd og kan stadig fås.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Ginger Baker død 80 år gammel

Indlægaf Fredmarantz » man 7. okt 2019 00:31

spuncut skrev:Angående RS' trommeslagerliste så er jeg rimelig enig. Al ære og respekt for Bakers fede tam-tam-arbejde, men Vinnie Colaiuta, Billy Copham, Terry Bozio og Buddy Rich bør ligge tættere på toppen end Baker. Iøvrigt har jeg kigget listen igennem et par gange og jeg kan ikke finde Dave Wreckl ??? Det må være en fejl.
MVH Henning


Der findes rigtig mange trommeslagere (kan tælles i tusinder), som på alle parametre er meget dygtigere, både teknisk og musikalsk end de, som vi normalt kender i vores del af Verden, herunder Baker. Jeg er temmelig enig med Spuncut vedr. fraværende Dave Weckl - hvor er Steve Gadd? - Hvor er Søren Frost? og Phil Collins - Jan Sivertsen og mange fede Jazz-drummers? Ray Cooper? - Marylyn Mazur? Niels Ratzer? . I andre dele af Verden, ikke mindst i Indien/Sri Lanka/Tyrkiet findes der trommeslagere, som kan ting, som ligner noget overnaturligt....

Jeg regner Rolling Stones' liste for at være vældig præget af Den vestlige verdens (primært USA's) rytmiske populærmusiks mest kendte trommeslagere og ikke nødvendigvis de teknisk/musikalsk dygtigste i Verden - langtfra..

Mange på den liste ville ikke kunne dette her (tilfældigt udvalgte youngsters, der spiller drøngodt) go figure....:

https://www.youtube.com/watch?v=2c0xRIp79jU

https://www.youtube.com/watch?v=Ti0BI1bn1sY

Btw: Buddy Rich er vel for rigtig mange (jazz) trommeslagere det store forbillede - fordi han nok er den mest kendte og på sin tid epokegørende med sit vitale og ekvilibristiske spil, som dannede skole for en hel- Buddy Rich - stilart.....

Ja- og så lige...

Jeg fandt også lige dette klip med Michel Camillio (A night in Tunesia) - her er også en pænt dygtig trommeslager, som altså matcher ret godt op med resten (en fænomenal bassist samt selvf. ...Michel Camillo, som jo er enestående.

https://www.youtube.com/watch?v=9Kgnf8mkTLU

Hvis i ikke orker hele dette fantastiske nummer - så spol gerne hen til 8:05 og lyt til trommesoloen - huuhh..

Nu er hastighed jo kun ét parameter i trommespil - feeling, swing og variation er noget andet - (hvem tænker her Kenn Gudmann?)

Når dette så er skrevet, så vil jeg da også ønske Ginger Baker god rejse til det store orkester på den anden side, (wherever that might be) - de er efterhånden mange nok til at kunne lave noget rigtig fedt. Bakers tilstedeværelse i Cream gjorde det efter min mening farverigt og interessant at lytte til. På daværende tidspunkt syntes jeg ikke, at hverken Clapton eller Bruce var noget særligt - men der var go'e trommer i Cream.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ginger Baker død 80 år gammel

Indlægaf HrAndersen » man 7. okt 2019 11:11

Der er lige en ven der fortæller mig at den dokumentar ligger på youtube som hel film . . . :p . . . så er der ingen undskyldning.
Se den og bliv klogere på den :Skor: mand

https://www.youtube.com/watch?v=josXy65dQI8
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Ginger Baker død 80 år gammel

Indlægaf Torben » tirs 8. okt 2019 01:54

i en fjern fortid var jeg tekniker i Tivoli!
Vi havde Cream flere gange med Bruce Clapton og Baker!
De var alle fine - meget endda - men Ginger Baker havde dette lidt ekstra meget menneskelige!
Ikke så længe siden jeg solgte et par Cream lp plader med alles autografer på.
Ginger havde skrevet "To Torben - thank you for fine Work"
Altid en smule ekstra med ham!
En trist nyhed!
VH Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Ginger Baker død 80 år gammel

Indlægaf MKO » søn 27. okt 2019 16:24

Dengang Baker, Gurwitz Army var i København var jeg inde på Plaza hotellet med mine forældre. Da jeg havde været til koncerten aftenen før vidste jeg de boede på hotellet. Derfor hang jeg i lobbyen, og fik ikke bare autograferne med også en snak med dem - specielt Baker som var sur, men alligevel ok da han hørte jeg havde været til koncerten. Jeg var 15 år, så han havde nok alligevel ikke knaldet mig en.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster