Fra grimt ridset låg til nyt på fire/fem timer

Alt om GDS

Fra grimt ridset låg til nyt på fire/fem timer

Indlægaf MKO » man 4. nov 2019 19:19

Jeg har set flere forskellige opskrifter og vejledning til at få et vintage låg til at få nyt værdigt liv.

Netop færdig med mit til en ERA Mk 6 kan jeg ikke lade være med at del den anvendte metode, alene for at dele en god måde der giver et vildt flot resultat. Det er endda ikke så dyrt. Måske er der også nye som gerne vil se hvordan man kan få et låg flot.

Startede med at vaske støv og skidt af. Sleb det meget meget grundigt med cirkulære bevægelser med vådslibepapir/lærred kort 1500. Skyl ofte og vend ofte slibepapir. Skift når det ikke "bider" sig fast i låget længere.

Skyl låget igen, og gentag hele slibningen med korn 2000. Gentag skylleriet og slibningen med korn 2500.
Løb det hele over med korn 3500. Hvis du ikke kan få 3500 er 3000 nok, og skal du springe et led over er det 3500 eller 3000 du kan springe over. Grunden til at det skylleri at låg og papir er, at undgå nye ridser af opsamlede sliberester. Ark med vådslibepapir koster typisk 10 kr. pr ark. Èt af hver er nok til et låg.

Herefter vaskes låget helt rent og tør det af med en ren mikrofiberklud. Vent til det er tørt, og tag dig ikke af at det ligner lort og du tvivler på at det nogensinde bliver pænt. Når du går i gang med at slibe kommer der lidt nerver på og tvivlen nager: Bliver det her nogensinde godt igen? Det gør det, bare rolig.

Nu kommer du til den del der lugter. Husk udluftning. Med en frisk ren mikrofiberklud (den skal smides ud bagefter, så brug en gammel) polerer/sliber du det hele med Slipol. En dåse med 0,25 er rigeligt. Billigst i Harald-Nyborg til 79 kr.
Du kommer rigeligt på og igen med cirkelrunde bevægelser gentager du sliberiet/poleringen i et godt stykke tid. Du kan ikke se hvor langt du er, så du skal have en fornemmelse af hvor meget de enkelte sider og flader har fået. Hvid du bruger samlet ca en time på et låg med Slipol, så har du fået alle de små ridser med. Lad det tørre i en god halv time, og poler med ren mikrofiberklud. Ja, det er lidt knokleri, og det skal have en hel pose knofedt. Men nu kan du se hvordan det tegner flot. Hvis du har en helligdag, så fat i den fedtede klud og giv den et pulver på de steder det har kikset.

Sidste trin inden den rene jubel er en omgang med Autosol. NB! Ikke den du har i værktøjskassen, men den specielle (T. Hansen billigst og har den: Autosol Polermiddel til akrylglas 60 kr.
Når det er poleret væk med ren klud, så kan du glæde dig over resultatet. Det er bare herligt at se det gamle låg være flottere end nyt. Det her har fungeret med kombinationen ERA låg, mig og de her materialer. Jeg kan naturligvis ikke stå på mål for andre låg, materialer og flittige hænder. Men for fan jeg blev begejstret.

God fornøjelse.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Fra grimt ridset låg til nyt på fire/fem timer

Indlægaf KenRas » man 4. nov 2019 19:58

Proceduren minder meget om den Freddy beskrev på hifi4all.dk for nogle år siden:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... acryll%E5g

Godt at høre at andre også har succes med det :thumbsup: Skal selv i gang med et par stykker når jeg kan finde tiden.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fra grimt ridset låg til nyt på fire/fem timer

Indlægaf Fredmarantz » man 4. nov 2019 20:27

Jo - den minder meget om den procedure, som jeg dengang beskrev -

Jeg skal dog for en god ordens skyld lige nævne, at jeg oprindeligt havde fået fremgangsmåden fortalt af NikonSP, som havde gode erfaringer med den.

Det kan sikkert gøres på flere måder - og med andre midler (det er jo ikke sikkert, at Slipol eller Autosol er det eneste saliggørende.) Jeg har fx prøvet at polere Beogram 1000-låg, som ikke nåede helt i havn med resultatet uanset hvor grundig jeg var. Der måtte andet til - og jeg fik anskaffet mig en poleremaskine med fine "pads" og herefter fik jeg nogle tips fra en lakmand på et bilværksted, som, efter at have haft et Beogram 1000-låg i hænderne, anbefalede mig et 3M polermiddel, som hedder "Ultrafina SE" - som skal bruges på billak, når det skal have den aller-allersidste touch. Så virkede det endelig på Beogram 1000-lågene. Men jeg tror, at det kræver en nænsom hånd og god føling med processen for man skal polere ensartet over hele fladen uden af "grave" i materialet - eller efterlade mærkelige spor - hologrammer mv... Men altså...med den rigtige Pad - rigtige maskintype - rigtige middel - rigtige hånd osv..kan det lade sig gøre med genstridige låg ligeledes.

Men ellers fungerer den allerede beskrevne fremgangsmåde fortræffeligt. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fra grimt ridset låg til nyt på fire/fem timer

Indlægaf MKO » man 4. nov 2019 21:55

Jeg er meget enig, og havde allerede læst den gode beskrivelse. Mit må aldrig nogensinde tages for andet end endnu en metode - princippet er jo bare grov til fin, hvordan er så en fortolkning.

Med hensyn til maskiner har jeg et splittet forhold. Det er smart og sparer tid så det brager - men med en låg som det bøde blafrende som til ERA, så er der enorm risiko for at den lige render varm og laver en halvmåne dyb fure. Langt langt fra sikkert der sker, men jeg ville ikke sådan uden videre foreslå kombinationen ved blødt låg og varm polerpad.
Min kammerat har allerede indkasseret en fribillet til at få sit ordnet, så nu kan jeg prøve med et hårdt låg også. Sådan går det når man er glad for et resultat, så får man en chance til :-)
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Fra grimt ridset låg til nyt på fire/fem timer

Indlægaf Fredmarantz » man 4. nov 2019 22:21

Jeg er HELT enig med det med maskinen :thumbsup: - man skal være forsigtig og være god med en god polermaskine, hvis man vil bruge den - og være meget opmærksom på, hvordan man undgår evt varmeudvikling :shock: :QQS: :QQS:

Polermaskine er ikke et naturligt valg, hvis det kan undgå's.

Håndkraft mit "Gefühl" og klods på et understøttet låg er nummer ét, men tager tid - masser af tid..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], isle, Tonni og 25 gæster