NAD 3080 renovering

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

NAD 3080 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 21. dec 2018 12:17

NAD 3080 ...En virkelig god forstærker.

NAD 3080 som jeg købte i 1977 hos KT Radio blev solgt. Jeg fortrød salget og anskaffede mig et sæt brugte NAD 3080 for et par år siden, hvoraf den ene nu er renoveret. Billeder af renoveringen forsvandt, så her kommer renovering af forstærker nummer to.

Udover det karakteristiske NAD 3080 design med et mat guldtryk på en lidt støvet army-grøn forplade, så befinder forstærkeren sig blandt top 5, som en af de mest musikalske integrerede effekttrin jeg har lyttet til.

Det efterfølgende er udtalelser er fra andre ejere af NAD 3080 flettet sammen med mine egne erfaringer.

NAD 3080 forstærker gensyn .

Først kom NAD 3080. Den blev oprindeligt lanceret i 1977 blandt en serie forstærkere med dobbelte VU-metre som strakte sig fra NAD 3030 ,NAD 3060 og NAD 3080 . Det var integrerede forstærkere , med stort set samme kerne i alle forstærkerne der var udtænkt af Bjørn Erik Edvardsen (kendt som "BEE" ). Hans mål på det tidspunkt var at designe en simpel, prisoverkommelig forstærker med en autentisk lyd.
Med billige trækabinetter og moderate effektudgange ignorerede Bjørn Erik Edvardsen bevidst funktioner, som til tider blev betragtet som et tegn på kvalitet i 1977 (funktioner som nogle stadig i dag betragter som kvalitet). Forstærkerne havde på det tidspunkt gode specifikationer, lav forvrængning og sofistikerede teknologier.
Men først og fremmest var forstærkerne designet til lyd, og det skulle vise sig at passe da NAD 3020 blev frigivet til salg i 1980 . NAD 3020 som den lille sorte æske med få knapper, der opnåede at blive verdens mest solgte forstærker fra 1980?


NAD 3080 kredsløbsoversigt

Først - strømforsyningen. Der er sparet i det oprindelige 3080 design så man har den konventionelle mono strømforsyning med kun 15.000μF samlet for plus og minus power forsyningen der svarer til ca 7.500uf per kanal.

Det er svært at forestille sig, hvor meget bedre den samme forstærker ville have været med dobbelt power forsyning?

En tommelfingerregel siger min. 10000μF pr. plus/minus forsyning / pr. kanal, for over end 20 watt med tilstrækkelig levering af strøm . Dog har den sekundære forforstærker i 3080 sin egen strømforsyning , sin egen vikling med broensretter og korrekt stabiliseret rippelfilter.
Forforstærkeren har en kort signalvej med 4 meget gode kondensatorer og kun 2 indgangs- / udgangsbuffere. Alt andet, der er tone kontrol relateret kan by-passes . Sådan skal det gøres!


Der skal skiftes ca. 70-80 komponenter i NAD 3080 så renoveringen kommer i etaper. Få målinger følger.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: NAD 3080 renovering

Indlægaf cdp » fre 21. dec 2018 16:55

Følger lige med her, da det for mig kan blive aktuelt også - og tak for deling af din renovering.
Har selv 7080 & 3080 - ved endnu ikke hvilke jeg beholder.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

NAD 3080 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 21. dec 2018 18:51

NAD 3080 udgangstrin

Så er der designet af udgangstrinnet. Der er et pænt antal antal komponenter, men de fleste de fleste er der bare, fordi de skal være der.
Bjørn’s design er i sig selv svært at stabilisere, så der er en hel del kompensationer. Først sidder der en op-amp til input IC602 (CA3100T).
Jeg kan allerede fornemme alle kendte audio folk, der rykker sig på deres stole og mumler noget om af brugen af en op-amp, og ikke diskrete komponenter... men !!!!.
Hvis op-amp’en bruges rigtigt - kan det lyde rigtig godt.

Det viste sig at kunne gå i forstærkere som Quad 405 og andre.

Først den originale design tegning af 3080 udgangstrinnet anno 1977....derefter en ren tegning af samme diagram men af nyere dato (uden garanti for korrekt optegning). Derefter følger et nærfoto af de anvendte RCA 3100T samt data over op-amp'en og udgangstransistorer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

NAD 3080 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 21. dec 2018 19:17

Lidt fra ingeniøren omkring CA3100T

Design tricket var at bruge en hurtig op-amp, og tilbage i 1977 var der ikke noget hurtigere end video op-amp’s. Output- og driver transistorerne skal også være hurtige med høj overgangsfrekvens, da det ellers bliver næsten umuligt at opnå en stabil forstærker. Så det var ikke underligt, at øjnene faldt på (Harris) RCA’s CA3100 video op-amp som input og NEC’s 2SD287 / 2SB539 komplementær sæt med 8MHz fT som udgange. Dette viser – at der faktisk blev lyttet til forstærkeren, før den blev sendt på markedet.


Vi har en almindelig basis forstærker Q602 som bufferforstærker for op-amp udgangen , en emitterfølger Q604, til spændingsskift og strømgiver til spændingsforstærker Q606. Q602 giver også konstant strømbelastning til op-amp-udgangen, og sætter den til klasse-A-drift.
Bias kredsløbet er bygget omkring Q620, som sidder mellem drivertransistorerne Q608, Q610 og indstiller tomgangsstrømmen til udgangstrinnet. Udgangstrinnet er en meget almindelig dobbelt-emitter-følger type. Transistorerne Q621, Q623 er til strømbegrænsning. Ikke noget unødvendigt her.

En interessant egenskab ved dette design er den to-fasede spændingsforstærkning. CT3100T input-op-amp er konfigureret til 30 dB spændings forstærkning, og har sit egen feedback loop, og så følger et almindeligt VAS-trin. Denne opdeling hjælper med til yderligere at forøge spændings forstærkningen. Bemærk også brug af indlejret feedback, med udgange til VAS-belastningsmodstandene og op-amp’ens input - avancerede ting i 70'erne!

De sidste afsnit er ikke fra undertegnede.

De sidste afsnit omkring forklaringen af CA3100T brugt i indgangen af NAD3080 er efter læsning og samtaler med audio folk genfortalt af undertegnede . Af hensyn til andre som går igang med renovering af en 3080, er jeg sikker på, at eventuelle fejl i genfortællingen vil blive rettet af kyndige folk herinde på vintagehifi.
Senest rettet af kj2005 fre 21. dec 2018 22:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

NAD 3080 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 21. dec 2018 19:58

Reklame foto af NAD 3080
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: NAD 3080 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 21. dec 2018 20:00

Demontering af NAD 3080
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

NAD 3080 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 21. dec 2018 21:31

Mekaniske "fejl" fra fabrikken

De tre NAD 3080 forstærkere jeg har demonteret har alle haft samme mekaniske "fejl" fra fabrikken i Taiwan.

Man har anvendt kontaktlim visse steder for at undgå kortslutning, eller at stabilisere flere komponenter med snoede komponentben. Nogle steder er en modstand og en keramisk kondensator sat i serie ved at sno benene. Om det skyldes dårligt printudlæg eller forglemmelse ved printudlægning vides ikke.

Bemærk specielt det indvendige hjørne ved den høje køle profil hvor R652, D613/D614, R620 og Q604 indgår. Ved alle tre renoveringer er disse komponenter "limet sammen " med kontaktlim , som nu er hærdet og mere end 40år gammelt. Q604 er en standard BC546B NPN med en forstærkning omkring 220. Dioderne er BAW62 eller 1N4148 hvis ikke lige BAW62 er på lager. R652 er 5R6, R620 er 220R.

Mange at de lidt større kondensatorer er limet til pertinax printet med samme kontaktlim. Fjern alle limrester før isætning af nye kondensatortyper. De oprindelige Nichicon 15.000uF/63V er skiftet til Nippon 15.000uF/80V, hvor de nyere Nippon typer har 10mm mellem snap-in lodde-fligene.
Det kræver lidt mekanisk arbejde at flytte de gamle Nichicon huller som har større afstand mellem lodde-fligene til den kortere 10mm snap-in afstand.

Uoriginalt tiltag

Som det eneste uoriginale tiltag har jeg tilføjet tre ekstra 1,5 kvadrat ledninger til de brede plus/minus loddebaner, der tilhører de nye Nippon Chemicon. Jeg vil forsøge at forøge kapaciteten en smule så den samlede lyttebank kommer op på 20.000uF/80V.
Jeg ved ikke om det giver en positiv effekt, men det skal forsøges.

For megen varme fra 1W modstande

De følgende 8 styk 1W metalfilm modstande er ændret til 3W . R627,R628 1K/1W.... R625,R626 1K5/ 1W.....R661,R662,R663,R664 2K2 1W
Denne sidste forstærker havde allerede været til reparation hos AudioNord med ringe resultat. Enkelte kobberbaner omkring de varme 1W modstande var løsnet eller ødelagt så banerne måtte genopbygges. Man kan "nemt" med omhu genopbygge ødelagte baner med af-isoleret fortinnet tråd i passende tykkelse. Jeg anvendte 0,6mm fortinnet tråd med godt resultat.

Flere forbindelses ledninger var alt for lange, og måtte afkortes. Der var en forkert lodde-klat fra fabrikken i Taiwan der skabte forbindelse til de ene af de to op-amp's. Utroligt at forstærkeren passerede færdig kontrollen??

Nippon Chemicon

Samtlige elektrolyt kondensatorer( det var samtlige)...er skiftet. Der er foretrukket Nippon Chemicon eller Muse kondensatorer.
De oprindelige glimmerskiver til driver transistorerne er skiftet til silicone-skiver. Overvejer stadig at give samtlige udgangstransistorer samme udskiftning af glimmerskiver til silicone-skiver.

Alle kontaktflader er renset med behersket trykluft og tilført Kontakt A60...andre omskiftere har fået en lille dråbe VD40 samt Ford contact-grease. Relæet til udgangen er skiftet til et 24VDC ERNI relæ.

6 Volt aksial pærer til VU-metre er indkøbt hos El-Supply.

Tomgangs justering

Til justering af tomgang har NAD3080 en anderledes måde at gøre det på. To modstande parallelt skal tilsammen give de ønskede millivolt, og til det formål er der loddet to sølvstag i til begge udgangstrin. Således at begge kanaler kan justeres oppfra.

Nærmere forklaring følger.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: NAD 3080 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 22. dec 2018 15:03

cdp skrev:Følger lige med her, da det for mig kan blive aktuelt også - og tak for deling af din renovering.
Har selv 7080 & 3080 - ved endnu ikke hvilke jeg beholder.


Du skal beholde dem begge :p Den anvendte RCA op-amp CA3100T kan købes hos "Littlediode" for 15,10£ ...dog en noget lavere pris end da jeg købte 2 originale RCA CA3100T. Jeg mener at prisen var 260kr/pr. styk. :shock: ca 250kr mindre end prisen på ca. 800kr for den ene NAD 3080 :thumbsup:

Bortset fra det må du gerne tænke på mig hvis din 7080 skal videre.... inden en indsigtsfuld politiker får lukket for det analoge radio signal.

Der bliver råbt i baggrunden...nej, ikke flere forstærkere...jeg svarede: "Det er det heller ikke min skat, det er en NAD"....Hun svarede: "Nå, så er jeg mere rolig" :lol:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: NAD 3080 renovering

Indlægaf cdp » lør 22. dec 2018 22:07

Du er hermed husket - kan sige den fremstår 100% original og i spillende stand og da vi jo ved, at FM-båndet ryger en dag, bliver det nok 3080'eren der for længst tid på hylden.
Dejligt med en kone, som er både klog og forstående... :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: NAD 3080 renovering

Indlægaf kj2005 » tors 7. nov 2019 19:36

Efter reparation af begge VU-metre, hvor kontaktlimen bag selve forpladen i det ene VU-meter havde sluppet sit tag og begge pærer var skiftet , kom turen til den reviderede strømforsyning.

Jeg ved ikke om de fire IN5408 holder til 2 x 2 15.000uf / 80V Nippon Chemicon eller om trafoen kan klare at gå fra 2 x 15.000uf til fire af samme slags....vi ser.

Det tog lidt tid at finde plads til to lytter mere uden at blokere for "åndedraget" i forstærkeren. Jeg har et lille kredsløb som kan variere hastigheden på en 12v blæser....tiden vil vise om det bliver nødvendigt?

En anden vigtig detalje var at finde den korteste vej til plus og minus på printet fra de to svævende lytter..plus lidt afkobling. Vi ser om det går?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

NAD 3080 opstart efter renovering

Indlægaf kj2005 » lør 9. nov 2019 14:28

Efter udskiftning af mere end 70 komponenter i denne NAD 3080, flere reparationer af trætte kobberbaner, afkortning af ledninger og ændring af strømforsyningen tog jeg den sikre vej med opstart over en vario trafo :thumbsup:

.....og det var næsten ikke til at tro ,.... den gamle forstærker fra 1978 blev efter 10 minutters opstart stående på fabriks indstillingen 7,6 mV for begge kanaler, svarende til ca. 34,5mA pr. emitter modstand 8)

Skulle der falde en kommentar over forstærkerens indvendige design , må det være de otte varmeafgivende modstande som indgår i pre-og driverkredsløbet. Selvom jeg har mere end fordoblet watt værdien (fra 1W til 3W) på de otte modstande, har flyttet de tilstødende elektrolytter så meget det kunne lade sig gøre, fungerer de nævnte modstande som en unødvendig "skorsten" inde i en forstærker hvor luftcirkulationen ikke er optimal....

Det bliver nok til en mindre luftblæser som styres af temperaturen på den store køleplade til driverne....

NAD 3080 specifikationerne oplyser +-50V fra forsyningsledningerne. Forstærkeren er et 220VAC apparat, og i vores nutid viser netspændingen sig omkring 230VAC som så hæver forsyningsledningerne i NAD 3080 til ca. +-54VDC. Denne forøgelse af netspændingen virker ikke nedsættende på varmeafgivelsen fra de otte "skorstens modstande" :(

Alle potentiometre, omskiftere renset med kontakt 60, lidt WD40 og Ford klar kontakt grease...derefter følgende trykluft rensning.....
Alt i alt en foreløbig fin forstærker som får lidt ekstra opmærksomhed...der er fremstillet sorte filtskiver som er monteret under alle knapper...filtskiver som dæmper kliklyde fra drejeomskifterne..... lidt småreparationer på en ellers flot forplade, hvor Motip var leveringsdygtig i en passende armyfarve (Motip 51050) tæt på NAD's valg af farvenuance... til sidst ny Tolex til træ-coveret.... :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: NAD 3080 renovering

Indlægaf Tonni » lør 9. nov 2019 17:23

Smukt arbejde! - Er du tilfreds med lyden?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: NAD 3080 renovering

Indlægaf Gah » lør 9. nov 2019 17:41

Blot et hurtig spørgsmål.
Jeg skal på et tidspunkt renovere min gamle forstærker.
Så jeg er interreseret i at høre hvor at du har købt de nye elektrolyt kondensatore.
På forhånd tak.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: NAD 3080 renovering

Indlægaf kj2005 » søn 10. nov 2019 02:07

Tonni skrev:Smukt arbejde! - Er du tilfreds med lyden?


:p ...jeg ved det ikke endnu..... checker først om alle spændinger ligger ok... foreløbig skal den modificerede udgave have lidt sinus at arbejde med....derefter må jeg lave en opstilling, så det bliver muligt at lydteste mellem denne ændrede udgave og den originale NAD 3080 jeg har, som fik hele turen tidligere.

...må indrømme at jeg er lidt spændt på om der er en hørbar forskel....jeg er slet ikke sikker... ;)
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: NAD 3080 renovering

Indlægaf kj2005 » søn 10. nov 2019 02:23

Gah skrev:Blot et hurtig spørgsmål.
Jeg skal på et tidspunkt renovere min gamle forstærker.
Så jeg er interreseret i at høre hvor at du har købt de nye elektrolyt kondensatore.
På forhånd tak.


Igennem flere år har jeg indkøbt kondensatorer fra både Tyskland og Danmark. Jeg holder mig til Nippon Chemicon, Nichicon og enkelte Rubycon .

Jeg har det godt med de meget ensartede Nippon, som er købt hjem fra flere serier...både i 85* og 105* ... de fleste Nippon kondensatorer er indkøbt for flere år siden, hvor der ikke var så mange kopier på markedet.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster