Uden for pædagogisk rækkevidde?

Rosinen i pølseenden

Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf larskbach » fre 8. nov 2019 01:12

Hej alle,

Så er det nu den helt store beroligende indånding skal tages, og overbærenheden skrues op på maks :p

Jeg er ny herinde, og det er min erfaring omkring hifi generelt også.

Baggrundshistorien for mine spørgsmål er således..

For nylig fik jeg pludselig en enorm lyst til at prøve at genskabe et af mine aller tidligste barndomsminder (1981-82), som er min far der hører høj musik (formentlig Abba eller lign.) i mit barndomshjem.

Mindet er mere visuelt orienteret, end baseret på egentlig lyd, og er kort fortalt et par glimt af nogle gulligt baggrundsbelyste VU-metre der står og bopper til musikken, samt det røde skær fra lampen på pladespilleren der lyser ind på siden af tallerkenen.

Jeg ved ikke hvilket udstyr han havde, formentlig Technics, men efter lysten meldte sig gik jeg på jagt efter et anlæg som kunne opfylde denne drøm.

Jeg fandt så følgende, hos en fantastisk rar og imødekommende entusiast på DBA:
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W
Nikko Pre-Amplifier Beta 20
Nikko Graphic Equalizer EQ-1

Dernæst også en Technics SL-D2 pladespiller med de helt rigtige "firkanter" samt røde lys på siden af tallerkenen

Her er lille billede af setuppet:
Billede

Jeg købte hele sættet af ham, fandt en pæn reol og satte det op.

Det står i min stue nu og jeg er ovenud glad for det. Det er en fryd at komme hjem hver dag og se det stå der, fordi det minder mig utroligt meget om min barndom samt om min far.

Men her kommer så mit egentlige problem..

Jeg er ikke hifi ekspert, eller audiofil på nogen måde. Jeg er vant til at lytte til musik i bilen, eller på arbejdet på et sæt små hvide Apple høretelefoner.

Derfor var dette køb ret atypisk for en type som mig, og samtidig baseret udelukkende på et nostalgisk ønske om at genskabe de visuelle barndomsminder, mere end at opnå en bestemt lyd.

Jeg har tilsluttet anlægget til de højtalere jeg havde, et par mindre Audio Pro højtalere, købt billigt for år tilbage (omkring 1000 kr for begge), bare for at have noget at høre musik på.

Og på trods af at jeg som sagt ikke er ekspert på lyd kan jeg godt høre at de på ingen måde lyder optimalt. Jeg havde en ven forbi i sidste uge som er musiker og ved mere om den slags, og han syntes de lød direkte dårligt. Den slags kan jeg naturligvis ikke have siddende på mig ;)

Så.. hvad gør jeg nu?

Som ikke-kender og ikke-lydekspert finder jeg markedet for højttalere og hifi ekstremt forvirrende. Jeg ved ikke en dyt om frekvenser eller basenheder eller mellemtone eller lign.

Det jeg (tror) jeg gerne vil have fat i er et sæt højttalere som passer godt til sådan en anlæg som mit (fra 1978), i 2-3000 kroners klassen. Evt. mere, men så skal der lige spares lidt op først.

Kan det lade sig gøre?

Og er der nogle af jer eksperter herinde der har et godt bud på hvilke højttalere kunne være et godt bud?

Jeg havde kig på et par Acoustic Reseearch AR-3-A (til 2.500 kr.) som jeg efter noget amatør-research på Google, konkluderede var et godt match til mit anlæg, men de blev desværre solgt for næsen af mig.

Kan nogen herinde hjælpe mig på vej, eller er jeg uden for pædagogisk rækkevidde?

På forhånd tak.

Mvh. Lars
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf Louis » fre 8. nov 2019 07:27

Hej Lars

Velkommen til. Og tillykke med indkøbet. Jeg synes egentligt du har valgt ganske fornuftigt i dit indkøb. Lad os først konstaterer et par ting.
- Lyde det kun dårligt når du spiller via pladespiller eller også når du lytter via streaming eller aux?
- Lyder det også dårligt hvis du piller den equalizer ud af ligningen?

Og hvordan lyder det dårligt, mangler der bas, skatter det, er lyden helt tynd eller hvordan lyder det? Hvis det kun er når du spiller plader vil jeg satse på pickuppen skal skiftes.

Slutteligt ville jeg måske vælge noget andet end AR-3 hvis jeg havde 2500.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf Tophøj » fre 8. nov 2019 09:06

Hej og velkommen til. Fint set up, men jeg vil anbefale dig at sætte effekttrinet øverst så det kan få luft.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf Hackenberg » fre 8. nov 2019 09:45

Hej Lars.
Du kunne jo invitere nogle lokale entusiaster forbi på en kop kaffe og et lyt. De ville måske kunne give dig nogle tip og lidt hjælp.
Vi har også Nordsjællands Hifi - og Musikklub med møder hver 1. tirsdag i måneden som har mulighed for at give råd og måske låne dig noget udstyr.
Send gerne en PB til mig.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf rørglad » fre 8. nov 2019 11:14

Det eneste upædagogiske, jeg kan få øje på er de højttalere, du har tilsluttet. Højttalerne er, mere end nogen af alle de andre elementer i en HIFI opstilling, den enhed, der påvirker lyden mest!
Men du er jo klar over sammenhængen med dit forsøg på at anskaffe de AR-3 HT, som ville have været et fint match !!
Du er absolut ikke uden for rækkevidde.
Hvis du også kunne overveje et sæt B&W DM-7 (som også kræver en kraftig forstærker) har jeg en flot sæt til salg.
Mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf Hackenberg » fre 8. nov 2019 11:23

rørglad skrev:Det eneste upædagogiske, jeg kan få øje på er de højttalere, du har tilsluttet. Højttalerne er, mere end nogen af alle de andre elementer i en HIFI opstilling, den enhed, der påvirker lyden mest!
Men du er jo klar over sammenhængen med dit forsøg på at anskaffe de AR-3 HT, som ville have været et fint match !!
Du er absolut ikke uden for rækkevidde.
Hvis du også kunne overveje et sæt B&W DM-7 (som også kræver en kraftig forstærker) har jeg en flot sæt til salg.
Mvh Nils


Enig med ovenstående!
Højttalerne - og dernæst pick-up er de to dele der giver mest forandring når man skifter. Hi-fi & Elektronik bragte en meget informativ artikel der bekræftede dette.
Hvilken PU sidder der på din grammofon?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf spuncut » lør 9. nov 2019 12:34

Hej Lars
Helt enig med Louis (og resten forøvrigt), "keep it simple": Glem pladespilleren i første omgang og bypass epualizer'en. Anvend en digital lydkilde og koncentrer dig om at afprøve forstærkere og højtalere.
Nikko-sættet tilhører så absolut den bedre halvdel af tidens udstyr, men det har mange år på bagen så der kan være komponenter der er slidt op og der kan være dårlig forbindelse gennem stikbøsninger, kontakter, omskiftere, relæer og potentiometre, justeringer af DC-balance og bias er typisk også skredet. For at få det fine Nikko-sæt bragt tilbage til tidligere storhed kan det derfor være nødvendigt at få en autoriseret radiomekaniker til at servicere sættet. I dit område kunne det fx. være Analogbo i Glostrup.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf skjold » lør 9. nov 2019 12:51

Fint anlæg - umiddelbart burde det ikke lyde decideret dårligt. Slet ikke hvis dit sammenligningsgrundlag er små ørepropper :) Men som Spuncut er inde på, så prøv først med noget digitalt for at udelukke pladespilleren i første omgang. Nu har vi ikke set højttalerne men det kunne meget vel være der miseren er...

At rådgive omkring højttalere til sådan et sæt er svært - der er rigtig mange der ville passe fint og vi alle har forskellig smag og preferencer. Jeg selv sværger mest til JBL men de gamle JBL'er er godt nok blevet dyre de seneste år :/ Men ellers prøv led efter noget JBL L-et-eller-andet, det går du ikke helt galt i byen med :) Der er et sæt lettere hærgede L26 til salg tæt på Kjøvenhavn - jeg synes faktisk de er bedre end man skulle tro men ok, Alpha II'eren kunne da sagtens trække en større model. De andre ældre L-modeller der pt. er til salg synes jeg er for dyre.

PS: thumbs up for dit lidt nostalgiske tilgang til det med barndomsminder - kender det fra mig selv. Husk, at det er dig selv der afgør hvad det er der giver værdi for dig - uanset hvad vi andre måtte mene om lydkvalitet eller teknikken bag :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf bjerager » lør 9. nov 2019 17:02

Hackenberg skrev:Hej Lars.
Du kunne jo invitere nogle lokale entusiaster forbi på en kop kaffe og et lyt. De ville måske kunne give dig nogle tip og lidt hjælp.
Vi har også Nordsjællands Hifi - og Musikklub med møder hver 1. tirsdag i måneden som har mulighed for at give råd og måske låne dig noget udstyr.
Send gerne en PB til mig.


God idé - jeg bor i Kvistgård, jeg kigger gerne forbi - hvor store højtalere vil du have? Det er så absolut højtalerne og pickuppen, der vil betyde mest - og så selvfølgelig placering og akkustik. Højtalerne og deres placering er vigtig. Og tro mig - det er ofte der kompromisserne skal indgås. Der er som regel flere, der har noget at skulle have sagt der...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1870
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf bjerager » lør 9. nov 2019 17:06

https://www.dba.dk/hoejttaler-dali-15-perfe/id-1060415325/

De her står i Espergærde - dem tror jeg du vil blive glade for...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1870
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf larskbach » lør 9. nov 2019 22:25

Hej alle,

Tak for den overvældende feedback på mit indlæg - den sætter jeg virkelig stor pris på.

Til de nyesgerrige, mine højttalere idag er helt nøjagtigt følgende modeller: Audio Pro Level 03
Som en ekstra bonus kan jeg fortælle at de begge to mangler den sorte runde dims (dome) i midten da min datter i 2 års alderen valgte at gøre hendes far ekstra stolt ved at prikke dem ud - (begge to).
Jeg har fundet specifikationerne på dem her (pdf)

I øvrigt tror jeg ikke placeringen af dem er særlig smart, de sidder oppe under loftet i den ene ende af stuen, således at man enten kan få musik i det ene øre eller det anden alt efter hvilken sofa man sidder i. Og som nævnt af @bjerager kan dette godt blive et slag der er Ringenes Herre værdigt, hvis den placering skal ændres.

@Louis - #1
- Lyde det kun dårligt når du spiller via pladespiller eller også når du lytter via streaming eller aux?

De værste lyde jeg har været ude for er via pladespilleren, sangerinder såsom Mariah Carey og Whitney Houston har tendens til at forvrænge på de høje toner, (har jeg bemærket når min kæreste synes det er det vi skal høre)

- Lyder det også dårligt hvis du piller den equalizer ud af ligningen?

Jeg synes helt klart at uden equalizer bliver lyden meget mere flad, omend jeg er sikker på at equalizeren sagtens kunne indstilles meget bedre.

Generelt synes jeg musikken mangler bas og nuancer.

@Per - #2
'Effekttrinnet', er det equalizeren?

Tak for tippet, det vil jeg helt sikkert gøre når jeg lige er sikker på hvad du mener

@Hackenberg - #3 og #5
Tak for input - ikke en dum idé mht. at invitere folk indenfor. Jeg kan se at Bjerager længere nede i tråden bor i Kvistgård, så han får da helt sikkert en åben invitation herhjem til at starte med.

Pickuppen hedder Technics 270C og det er vistnok den pickup pladespilleren er født med, (mener jeg sælger fortalte mig).
Billede

@Rørglad - #4
Tak for input - det er netop det jeg er ved at indse :)
Jeg var også meget ærgelig over de AR3 røg, men sådan kan det jo gå.
Det lyder interessant med det sæt højttalere du har til salg, vil du skrive mig en PB omkring dette?

@Spuncut - #6
Sælger har fået sættet totalt renoveret hos en professionel lydtekniker inden salg, og det skratter ikke eller lign. når jeg skruer op og ned eller tænder og slukker. Så det skulle være i orden trods mange år på bagen.
Det udsender en meget svag brummen/susen igennem højttalerne når det bare står tændt uden musik, men det har jeg antaget var forventeligt med et ældre anlæg?

@Skjold - #7
Tak for dine gode input og opbakning :) Jeg vil kigge lidt på de JBL modeller du nævner. For mig er valget af højttaler mærke ikke så afgørende, jeg tror slet ikke mine ører er raffinerede nok til at kunne høre en egentlig forskel på kvalitetshøjttalere af forskellige fabrikater.
Det der betyder noget er mere at finde nogle højttalere der matcher det anlæg, og her stoler jeg altså en del mere på jer eksperter end mig selv :)

@Bjerager - #8 og #9
Som nævnt længere oppe ville jeg sætte meget stor pris på din hjælp og du skal være hjerteligt velkommen til at kigge forbi en dag det er belejligt for dig. Jeg skriver dig lige en PB omkring dette.

Endnu engang mange tak for hjælp og den megen gode feedback til alle!

Mvh. Lars
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf spuncut » søn 10. nov 2019 00:26

Som skjold påpeger er det svært at rådgive om højtalere, heldigvis kan Alpha II trække de fleste. Skal du ha' hæderlig lyd på her og nu, så kig efter et sæt små Dali to-vejs, fx. Dali 102, eller bjergagers bud, ikke verdens største lyd, heller ikke særligt meget vintage, men ganske fremragende til 4-800 kr. Og så er der selvfølgelig Scandyna A25, dem kommer man ikke udenom, men kig hellere denne tråd inden køb, så du får den rigtige version:
viewtopic.php?f=557&t=3603
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf bjerager » søn 10. nov 2019 01:31

Jeg har skrevet et PB - jeg gætter på at ophænget på den pickup er dødt. Hvis diskantdomen er prikket ud, så er det ikke underligt hvis det lyder skidt. Men måske du forveksler det med støvhætten i bas/mellemtonen - er det den foroven eller forneden, der er prikket ud?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1870
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf larskbach » søn 10. nov 2019 01:56

Hej Henning,

Tak for de konkrete input, det er lige sådan noget jeg mangler. Jeg kiggede faktisk på disse så sent som i formiddags: [url]https://www.dba.dk/hoejttaler-scandyna-a-45/id-1059287502/[url]

Men jeg husker dog at sælger sagde til mig at højttalere på 8 ohm impedans var at foretrække til det anlæg. Ikke at jeg ved hvad det er, men højttalerne på DBA herover er på 4 ohm impedans så de er måske ikke så egnede.

Jeg ville egentlig ikke have noget imod at give lidt mere for et sæt gode højttalere, såfremt det hjælper på kvaliteten. Men tak for input!
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Re: Uden for pædagogisk rækkevidde?

Indlægaf larskbach » søn 10. nov 2019 02:00

Hej Bjerager,

Tak for PB samt input her i tråden. Det er de nederste den lille djævel prikkede ud i sin tid. Hun er 7 i dag så det nytter jo ikke at gå rundt og være sur over det stadigvæk :)

Billede

Mvh. Lars
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 25 gæster