Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » tirs 19. nov 2019 23:16

Hej Torben tctla

Hjælp...jeg er i gang med at reparere en vintage Teisco Checkmate 45 guitar forstærker....Checkmate 50 kan man finde , men 45'eren er ikke til at opdrive og der er forskel på 45 og 50....jeg har fået tegnet strømforsyningen op men jeg mangler flere ting. Forstærkeren har blandt andet en tonegenerator indbygget, reverb unit og mange reguleringer.....

Du fortalte noget om en diagram samling....vil du undersøge om Teisco CM 45 er imellem?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf tctla » ons 20. nov 2019 00:24

Hej Kim,

Desværre er CM45 diagrammet ikke i min samling.
Jeg har vedhæftet CM50 diagrammet her, for den er egentlig en videreudvikling af CM45, en slags MK-II, så vidt jeg ved.
Under alle omstændigheder har begge Reverb, Vibrato og E-Oscillator kredsløbet, så de må ligne hinanden rigtig meget.
Har du problemer med en CM45 og i så fald, hvilke?
Den må være nogenlunde nem, at manøvre rundt i, selv uden diagram.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » ons 20. nov 2019 00:44

tctla skrev:Hej Kim,

Desværre er CM45 diagrammet ikke i min samling.
Jeg har vedhæftet CM50 diagrammet her, for den er egentlig en videreudvikling af CM45, en slags MK-II, så vidt jeg ved.
Under alle omstændigheder har begge Reverb, Vibrato og E-Oscillator kredsløbet, så de må ligne hinanden rigtig meget.
Har du problemer med en CM45 og i så fald, hvilke?
Den må være nogenlunde nem, at manøvre rundt i, selv uden diagram.

Mvh,

/Torben


Hej Torben, tak for svar....det er den negative bias som jeg synes kører igennem et potmeter ?...jeg ville gerne have to modstande og et par kondensatorer som mødes før gitteret en negativ ledning på der før den endelige gittermodstand på oktal ben seks...MC 45 er fra tresserne og der har virkelig været fest indeni forstærkeren :Skor:

Der manglede ledninger fra højspændingen på trafoen til et par 15R modstande og meget mere....så sad der 7591 i begge udgange og der skulle have siddet 6L6 ...jeg mangler et par 6L6 til test...kan vi bytte nogle rør ? seks gode nye 6BQ7A for et par rimelige 6L6...eller sig dit bud?

Tak for din support

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf spuncut » ons 20. nov 2019 01:18

Checkmate 45 var min første rigtige amp, som jeg desværre ikke er i besiddelse af længere. Der er dog sidenhen kommet et par andre Teisco'er til samlingen, lige fra en lille pp el84 over en Checkmate 50 til "The Mighty" Checkmate 100 med 4 stk. 6L6. Såvidt jeg husker var det Alfred Christensen der i sin tid importerede disse prisbillige forstærkere.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » ons 20. nov 2019 09:17

spuncut skrev:Checkmate 45 var min første rigtige amp, som jeg desværre ikke er i besiddelse af længere. Der er dog sidenhen kommet et par andre Teisco'er til samlingen, lige fra en lille pp el84 over en Checkmate 50 til "The Mighty" Checkmate 100 med 4 stk. 6L6. Såvidt jeg husker var det Alfred Christensen der i sin tid importerede disse prisbillige forstærkere.
MVH Henning


Hej Henning, kan du huske hvordan udgangsrørerne er koblet...jeg har aldrig rodet med guitaramps før, og da der manglede nogle ledninger i CM45 kan de eksisterende godt være loddet forkert på.
CM 45 skulle være med 6L6 men der sad som sagt 7591 i soklerne da jeg modtog den. Iøvrigt er CM45 med 4 dioder til ensretning hvor CM50 er med rørensretning...ikke at det gør den store forskel....
I CM45 indgår et ECL82 ?..hvor der indgår et 6AQ8 i Checkmate 50....så helt ens er de ikke....CM 45 har ellers et fornuftigt ry rundt omkring

Et "schema" ville være godt.. men jeg kigger på CM 50

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf tctla » ons 20. nov 2019 10:42

kj2005 skrev:jeg mangler et par 6L6 til test...kan vi bytte nogle rør ? seks gode nye 6BQ7A for et par rimelige 6L6...eller sig dit bud?

Mvh. Kim



Hej Kim,

Jeg har NOS Shuguang 6L6WGC på lager, og du kan godt låne et sæt til afprøvning.
Helst først afprøvning når, du har styr på -G1 spændingen :thumbsup:
Jeg har også div. 1-af typer, nye og brugte inkl. de originale 6L6 hel-metal, men dem er der nu ikke megen saft i.
Skal jeg pakke og sende med GLS? Jeg kommer først til Sjælland midt Januar, og så lang tid, kan du vel ikke vente?
Næh, hov, der er vist mulighed for kurer-service herfra i week-end'en 7-8/12, men så skal du selv afhente i Valby.


Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » ons 20. nov 2019 12:00

tctla skrev:
kj2005 skrev:jeg mangler et par 6L6 til test...kan vi bytte nogle rør ? seks gode nye 6BQ7A for et par rimelige 6L6...eller sig dit bud?

Mvh. Kim



Hej Kim,

Jeg har NOS Shuguang 6L6WGC på lager, og du kan godt låne et sæt til afprøvning.
Helst først afprøvning når, du har styr på -G1 spændingen :thumbsup:
Jeg har også div. 1-af typer, nye og brugte inkl. de originale 6L6 hel-metal, men dem er der nu ikke megen saft i.
Skal jeg pakke og sende med GLS? Jeg kommer først til Sjælland midt Januar, og så lang tid, kan du vel ikke vente?
Næh, hov, der er vist mulighed for kurer-service herfra i week-end'en 7-8/12, men så skal du selv afhente i Valby.


Mvh,

/Torben


Hej Torben,
Afhentning Valby er fint..men ved du.... der er ikke loddet på ben 8 på oktalsoklerne...ben 5 er kørt direkte til stel. Jeg kender kun 7591A/7591 som har ben 5 som katode? På nettet står der at CM 45 kører med et par 6L6...hmm mystisk...under alle omstændigheder skal et par 7591 have ca -16Vdc på gitter 1 ved ca 400VDC...

Har du et sæt brugte 7591/7591A og et sæt brugte 6L6?? det gør intet at der ikke er "saft" i dem..jeg skal bare have en sinus igennem...hvis ejeren vil have nye rør må han betale for dem.

Må lige se om der brændt noget i stykker der var gevaldig sort ved et potmeter.... :roll:

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf spuncut » ons 20. nov 2019 12:49

Hej Kim
Nu husker jeg hvorfor jeg gik af med den, det var de pertinaxprint der...
Jeg vil foreslå at du tegner diagrammet selv, så giver de manglende forbindelser mening efterhånden som du kommer frem og det er jo ikke så farligt mange komponenter der sidder i sådan en sag. Desuden er Teisco's diagrammer ofte fyldt med fejl. Herudover vil jeg da foreslå at de der print erstattes af point to point. I forhold til de store brands inden for guitaramps er drosselspolen i strømforsyningen sparet og erstattet af nogle kraftige faldmodstande, det gav disse forstærkere tilnavnet "fedtkogere".
Var det min ville jeg nok bygge den om til noget i stil med en Fender Bassman, men det er nok bare mig...
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » ons 20. nov 2019 15:01

spuncut skrev:Hej Kim
Nu husker jeg hvorfor jeg gik af med den, det var de pertinaxprint der...
Jeg vil foreslå at du tegner diagrammet selv, så giver de manglende forbindelser mening efterhånden som du kommer frem og det er jo ikke så farligt mange komponenter der sidder i sådan en sag. Desuden er Teisco's diagrammer ofte fyldt med fejl. Herudover vil jeg da foreslå at de der print erstattes af point to point. I forhold til de store brands inden for guitaramps er drosselspolen i strømforsyningen sparet og erstattet af nogle kraftige faldmodstande, det gav disse forstærkere tilnavnet "fedtkogere".
Var det min ville jeg nok bygge den om til noget i stil med en Fender Bassman, men det er nok bare mig...
MVH Henning



Hej Henning , der er faktisk to drosselspoler..en større 150mA til +B og en mindre 50mA til dit "pertinax print" :p ..de to gamle 7591 løber med bias....Bias virkede slet ikke, så jeg ændrede lidt på det..... der sad to 100K hvor den maximale bias på -39V var påtrykt imellem dem....derefter to 3K gittermodstande...de to gamle RCA rør driver hele tiden, så jeg har lavet lidt bypass af de to 100K for at holde på dem .....jeg har kun 2 styk 6W6GT som måske kunne bruges, hvis ikke lige anodespændingen lå på 460V...skulle bare ændre katoden fra ben 5 til 8......Bortset fra det: Det er en gammel 220VAC amp fra tresserne som nu kører med overspænding :thumbsup:
Jeg gider ikke gøre mere ud den for ejeren vil ikke betale ret meget for en renovering.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf spuncut » ons 20. nov 2019 16:02

Wow... drosselspoler så skulle jeg alligevel ikke ha' givet den væk. ;) Kan den høje B+ sænkes med noget seriemodstand? Guitarister har typisk ingen problemer med en slatten B+. Prøv at regne på hvor mange watt der skal brændes af for at få spændingen ned.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf spuncut » ons 20. nov 2019 16:15

BTW Husk at skifte death-cap'en til en moderne Y-kondensator.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf tctla » ons 20. nov 2019 23:19

kj2005 skrev:Har du et sæt brugte 7591/7591A og et sæt brugte 6L6?? det gør intet at der ikke er "saft" i dem..jeg skal bare have en sinus igennem...hvis ejeren vil have nye rør må han betale for dem.
Mvh Kim


Jeg har ingen 7591, der iøvrigt er en vattet udgave af 6L6. Den ligger datamæssigt rundt regnet midt mellem en 6V6 & 6L6, og bør vel derfor ikke sidde i din forstærker? Jeg synes, den ikke klarer mosten, så måske er det derfor, forstærkeren øjensynlig er kørt af sporet?

Jeg kigger lige i mit hemmelige gemmested, og forsøger at finde de brugte 6L6 jeg har. De er testede og fundet i orden men da de ikke har de originale æsker, er de opbevaret i separate plast-poser i store plast-kasser. ...men HVILKE plast-kasser? Rolig, jeg finder dem!
Så den gode nyhed: Kurerposten afgår herfra d. 2/12, så du er sikkert velkommen i Valby der efter.
Jeg klapper det af med min datter og sender hendes tlf.nr. i en PB.
...Skrev jeg lige det? :Skor: ...jeg sender hendes tlf.nr ..osv. :QQS: ... :lol:

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf tctla » tors 21. nov 2019 10:22

Efter Hennings kommentar om Teisco's fejlbehæftede diagrammer, kiggede jeg lige CM50 diagrammet efter.
Ikke sådan, at alle fejl nødvendigvis er fundet, men en grim een springer i øjnene, og hvis du forsøger at genskabe forstærker kredsløbet med denne fejl inkluderet, så skal du venligst ikke bruge mine 6L6'ere som prøveklud. :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » tors 21. nov 2019 18:55

tctla skrev:Efter Hennings kommentar om Teisco's fejlbehæftede diagrammer, kiggede jeg lige CM50 diagrammet efter.
Ikke sådan, at alle fejl nødvendigvis er fundet, men en grim een springer i øjnene, og hvis du forsøger at genskabe forstærker kredsløbet med denne fejl inkluderet, så skal du venligst ikke bruge mine 6L6'ere som prøveklud. :thumbsup:

Mvh,

/Torben


Ha ha, nej så kommer der s.. ikke meget negativ spænding til gitrene :Skor:

...jeg har afleveret CM 45 forstærkeren til ham der ikke kunne reparere den....jeg har ikke meget check på guitar amps, men den spillede da jeg var færdig.... jeg havde sat en rca phono bøsning i kabinettet og fundet en signal indgang på driverprintet ca midtpå.
....den første halvdel af printet med reverb og andet havde et hav af afbrudte kobberbaner.....baner afbrudt ved at kradse i pertinax printet. Uanset hvad jeg forsøgte drænede begge rør (mest det ene) min negative spænding....så selv om jeg satte gitterspændingen højt til ca - 28V ved ca 450V som var +B , dalede den negative spænding ganske langsomt. De rør var færdige, og kunne ikke tåle 450V på anoderne( ved ikke om de nogensinde var tænkt til så høj spænding?) Selve forstærkeren indeholdt for mange dårlige komponenter. og det ville blive meget dyrt at renovere den...ikke noget for mig.

Jeg vil rigtig gerne have dine to brugte 6L6 som testrør....nu er det anden gang jeg mangler dem :roll: ..skriv lige hvad du ønsker retur for de to rør?

Jeg ser frem til at få din datter's telefon nr. og adresse i Wallbye d. 2. december :thumbsup:

Jeg har lige fået en B&O type 610 til renovering i palisander, den med sort forplade til export .....nej hvor er den nice synes jeg :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » tors 21. nov 2019 19:39

tctla skrev:Efter Hennings kommentar om Teisco's fejlbehæftede diagrammer, kiggede jeg lige CM50 diagrammet efter.
Ikke sådan, at alle fejl nødvendigvis er fundet, men en grim een springer i øjnene, og hvis du forsøger at genskabe forstærker kredsløbet med denne fejl inkluderet, så skal du venligst ikke bruge mine 6L6'ere som prøveklud. :thumbsup:

Mvh,

/Torben


Hej Torben
Kan du ikke belære mig om det med en bias som langsomt daler?
Fra en 30VAC vikling på trafoen = ca 40VDC (sandsynligvis 10-20mA eller sådan) sidder der en IN4007 som i denne CM45 går til en 1A sikring (dumt)...fra sikringen en ledning til centertap på et 50kOhm pot hvor der fra potcenter afkobles med 100uF til stel . Fra potmeter udgang afkobles igen med 100uF, hvorfra der går en ledning til midtpunkt på to 100K modstande..altså der har vi de ca -40VDC....efter de to 100K modstande er spændingen ca - 27VDC....så sidder der to 3kOhm gittermodstande på printet væk fra oktal soklerne (dumt), og derefter nogle 5cm ledninger som er loddet på gitrene (ben 5) til de to 7591.

Jeg loddede to 4K7 direkte på soklerne til 7591's gitre og kunne ved opstart måle de nævnte -27VDC...lige meget hjalp det, efter opvarmning 5-8 min viste der sig et langsomt fald i bias....jeg tænker : de gitre må trække strøm?

Mit spørgsmål : Vi ønsker ikke gitterstrøm, nej, men hvis den negative strømforsyning er tilpas "stiv"(kan levere strøm nok) kan man så ikke holde rørerne på plads, selv om de er slidt godt og grundigt og at anodespændingen ligger højt i forhold til røret specs ? Jeg tænker på en lavimpedanset negativ forsyningsspænding?

Hvis spørgsmålet er dumt må du gerne fortælle mig det :roll:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster