3D print af div. ødelagte plastik dimser

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf x-tian » søn 24. nov 2019 15:12

Tak det betragter vi som ros er givet videre ;)

Det er filen fra thinkerverse uden nogen form for redigering.

Han vil lave nogle prøver i nylon, han bestilte materialer og værktøjet til printeren i går, det burde være mere varmebestandigt end ABS-plast, men der kommer til at gå lidt tid da værktøjet kommer fra Frankrig og så skal der lige laves nogle tests inden han vil love noget

Men ja selvfølgelig kan de laves i hvid ABS, men tror det kunne være bedre hvis de bliver lavet i nylon.

Hvis filerne ikke er i thinkerverse eller lign. bliver han nødt til at have en model til at tegne dem efter (Du får selvfølgelig en kopi af filen og den gamle tilbage)

Umiddelbart vil prisen for en hvor filen er lavet ligge på 25 - 50 dkr stykket, men tegnearbejdet vil han have mellem 75 -150 for afhængi hvor kompliceret emnet er, det er så + porto.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. nov 2019 15:18

Det hele lyder rigtig godt - og jeg har i mit tilfælde masser af tid til at vente.

Prisen synes IMO at være meget rimelig :-)

Lad ham gerne arbejde på dette Marantz-lyskasse-værk. Det KAN ikke kun være mig, der kunne have dette behov.

Jeg afventer :-)

dog vil jeg sige, at min interesse primært er rettet mod kvalitetsarbejde - gerne med perfekte mål - gode overflader og pæne kanter osv. (det går jeg så også ud fra. Det ligger jo i, hvad du allerede har oplyst)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf x-tian » søn 24. nov 2019 15:42

Jeg laver en update når vi ved noget mere

Christian (på vegne af Simon ;) )
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf KenRas » man 16. mar 2020 23:44

Jeg vil med dette indlæg gerne lige slå et slag for det fine tilbud fra Simon (X-tian’s søn) om at 3D printe nye dimser til vores gamle vintage grej :p

Jeg er ved at renovere en Sanyo DCX6000K receiver fra midt 70’erne, som Karl (Stottrup) var så venlig at forære mig sidste år. Den store udfordring her er (blandt andet) at de to lampehuse til henholdsvis Function selector og Stereo lampe er smeltet en hel del og ikke længere kan reddes. Desuden er disse lampehuse lavet af en slags halvblød gummi, så Freddy’s trick med smeltede legoklodser kunne ikke bruges her.

Det er så her Simon kommer ind i billedet :cool1:

Jeg tog de gamle lampehuse med til træffet og blev enig med Simon at de nye huse skulle laves til 5 mm lysdioder og ikke til glødepærer. Nu får jeg måske vintage-politiet på nakken for ikke at bibeholde de originale pærer, med med de meget små lampehuse vil det samme ske igen. Så der bliver et lille kompromis her.

Udførelsen af de nye huse er flot og meget præcis i størrelsen. En lysdiode passer perfekt og kan sidde fast uden lim.

Flot arbejde Simon, :thumbsup: herfra. Her kommer lige nogle billeder:

Nye og gamle huse, vist forfra:
E669F42C-852B-4200-A0C9-097CF626CA80.jpeg


Nye og gamle huse, vist bagfra:
05D6087D-61EF-44A0-8000-A8EFC45A4B44.jpeg


Her det store hus monteret, med en midlertidig lysdiode monteret:
3020F5CB-1479-4F08-9C4A-54D3990C21F2.jpeg


Her det lille hus til stereo lampen monteret:
534C6504-9A04-40DF-88B4-5CBCBE958CB4.jpeg


Og så lige et par billeder af receiveren forfra mec nyt skala lys og en enkelt led monteret.
D5DDE50B-9F8C-402A-A2DC-8385CFC41753.jpeg

A21B7CA1-3E3D-4C79-A3EA-FC505A9319B4.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf Fredmarantz » man 16. mar 2020 23:55

hæ-hæ ....Jeg har ofte bannerført mig selv som agitator for bevarelse af vintageudstyret i dets reneste for og mest originale form - og er da også stadig medlem af Vintagepolitiet (har stadig skiltet :-)), men i nogle tilfælde synes jeg altså, at det er helt på sin plads at foretage ændringer ift. originalen- dette især, hvis det kan befordre apparatets sundhed og bevarelse. Her stod du med en fin receiver med et håbløst ødelagt lampehus(e) - og måtte gøre noget. Jeg synes, at det er fino fino at lade det køre lidt køligere. Det ER altså ikke det værste at gøre, når man nu har besluttet at gøre noget.

Det er et rigtig flot resultat, synes jeg :thumbsup: En vigtig ting for mig er også, at udseendet (pærernes lysspredningskarakteristik samt farvetemperatur) er tæt på eller lig med originalen.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf KenRas » tirs 17. mar 2020 00:08

Fredmarantz skrev:Det er et rigtig flot resultat, synes jeg :thumbsup: En vigtig ting for mig er også, at udseendet (pærernes lysspredningskarakteristik samt farvetemperatur) er tæt på eller lig med originalen.

Vh
Freddy


Helt enig Freddy, det er også mere af nød end lyst at jeg laver denne modifikation. Og der kan jo nemt monteres de originale pærer igen på et senere tidspunkt.

Jeg ved endnu ikke om det skal være røde eller hvide lys LED'er der skal monteres for at give det rigtige lys. Der skal lige eksperimenteres lidt først. Det er også muligt at huset bliver malet med en mørk farve indvendigt, da der skinner en smule lys igennem til naboen.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 17. mar 2020 06:25

Flot lavet - ros til Simon og dig.
Man kunne jo prøve med strimler af staniol m. lidt lim på væggen til nabo-“huset” for at bremse lyset.
Det vil kunne fjernes ret let (nok modsat farve) hvis det ikke virker som det skal.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf Sorenki » tirs 17. mar 2020 11:15

Meget flot arbejde og resultat!
Jeg synes dog at der er en for kraftig shine (og derved "overflow") fra LED'erne.
Jeg tænker:
1. De nye huse er meget hvide og "glatte" i overfladen sammelignet med de originale gummi-kraver.
2. LED lys er ofte meget kraftigere end de små glædepærer.

Jeg ville nok forsøge at male indersiden af lampehuset med radiator-maling, dels giver det tit et "mattere" look (og derved mindre reflektioner) men malingen er også varmebestandig og kunne måske øge holdbarheden af huset.

Er problemet med smeltede meterhuse ikke tit forbundet med at apparatet er sat til 220v og forsynes med 230? - måske man kunne kører på 240v indstilling på apparatet og derved fortsat bruge glødepære?
Alternativt kunne lyset i LED'en måske dæmpes en smule elektrisk?

mvh.
Søren
Menig i afdeling for Skepsis og Fanatisme, VintagePolitiet.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf x-tian » tirs 17. mar 2020 11:32

På vegne af Simon vil jeg gerne sige tak for de pæne ord.

Jeg tænker jeg lige får ham til at lave et sæt i grå da de vil hindre spredning af lys mellem husene.
Så kan du jo prøve dem Kenneth

Vi skal jo få nogle erfaringer så det bliver så perfekt som muligt

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf x-tian » tirs 17. mar 2020 20:21

Sorenki skrev:Meget flot arbejde og resultat!
Jeg synes dog at der er en for kraftig shine (og derved "overflow") fra LED'erne.
Jeg tænker:
1. De nye huse er meget hvide og "glatte" i overfladen sammelignet med de originale gummi-kraver.
2. LED lys er ofte meget kraftigere end de små glædepærer.

Jeg ville nok forsøge at male indersiden af lampehuset med radiator-maling, dels giver det tit et "mattere" look (og derved mindre reflektioner) men malingen er også varmebestandig og kunne måske øge holdbarheden af huset.

Er problemet med smeltede meterhuse ikke tit forbundet med at apparatet er sat til 220v og forsynes med 230? - måske man kunne kører på 240v indstilling på apparatet og derved fortsat bruge glødepære?
Alternativt kunne lyset i LED'en måske dæmpes en smule elektrisk?

mvh.
Søren
Menig i afdeling for Skepsis og Fanatisme, VintagePolitiet.


Den plastik Kenneth's lampehuse er lave af er PLA det har en lang række fordele men er ikke så modstanddygtigt overfor varme (maks ca50 graders C) så derfor er konvertering til LED en nødvendighed lige pt.
Simon er igang med nylon men det volder en del problemer mht. finish og det er et forholdsvist kompliceret materiale at 3D printe i, der kræver en del ombygning af printeren (han er igang med at modificere en af hans printere til special plastik)

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf Anders » tirs 17. mar 2020 21:19

Hvad med resinprint, også kendt som SLA? De kan blive langt finere i kvaliteten, og bruges f.eks. til at printe modeltog og andre skalamodeller med glimrende resultater.
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf x-tian » tirs 17. mar 2020 22:05

Anders skrev:Hvad med resinprint, også kendt som SLA? De kan blive langt finere i kvaliteten, og bruges f.eks. til at printe modeltog og andre skalamodeller med glimrende resultater.


SLA printere har en rigtig fin kvalitet og er varmebestandigt men holdbarheden er meget dårligere, egner sig bedst til pynt det er også mere gennemsigtigt end filament som regel, desuden er det ikke en helt dårlig finish han laver pt. synes jeg
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf otto » tirs 7. jul 2020 20:36

Hej
Jeg har 2 ting jeg gerne vil have 3D printed.
Hvordan gør vi det. Har nogle tegninger. Så det er nemt at lave
Mvh
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf x-tian » ons 8. jul 2020 07:24

Hej Otto
Dine sager bliver sendt i løbet af dagen med Postnord.
Med venlig hilsen
Christian & Simon
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: 3D print af div. ødelagte plastik dimser

Indlægaf X-ray » ons 8. jul 2020 08:44

x-tian skrev:Hej Otto
Dine sager bliver sendt i løbet af dagen med Postnord.
Med venlig hilsen
Christian & Simon

Må vi se tegninger og billeder. Jeg vil gerne lære lidt... - og se mulighederne.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster