Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Alt om GDS

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf kj2005 » tirs 26. nov 2019 09:13

tctla skrev:Hej Kim,

Jeg har dette diagram i fuld størrelse, allerede. Tak alligevel.
Kig på denne udgangs-trafo; dens primær-tilslutninger er mærket COM / 10W / 2.5W
Det er den fordi, det er en transformer, der er beregnet til brug på et 100-Volt forstærker-anlæg.
Det behøver der ikke være noget galt i, der findes udmærkede 100V trafoer, men ...hvordan kender han primær-impedansen?
Den står/opgives ALDRIG på en 100V trafo, men han kan selvfølgelig ha' målt den, det er jo ikke en umulig opgave.
Va = 250V er hvad Philips angiver som max driftsspænding. Samme for G2, ellers vil det ikke være godt med den Ultra-Linear kobling, B&O har valgt.
Jeg tænker, at rørene kan tøjles med -G1 til uden problemer, at kunne fungere stabilt op til kanten af Va/Vg2 = 300V.
Det forlænger sikkert ikke deres levetid, hvis man gør det.
Til gengæld bon'er det ud med flere Watt i højttaleren.

ECL82 er et MEGET benyttet LF-rør, og det er udmærket.
Vistnok afløst af ECL86, der også er udmærket, når man ikke indregner holdbarheden.
Der er NOGLE rør, der har tendens til at udvikle Gitter-1 strøm med tiden (kort tid, desværre) og ECL86, UL84, UL41 er nogle, der bør nævnes her imho. ECL82 er derimod ikke i denne problematiske gruppe. Ej heller ECL85/ECL805.

Jeg tjekker lige de JS Trafo-numre...

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Jeg søger videre på ECL85 pp udgangstrin. Der dukker nok noget op.
Derimod er det ikke så godt at høre ECL86 f.eks. har ry for at trække G1 strøm....jeg synes ikke man kan høre forskel på en godt opbygget ECL86 eller en EL84 forstærker......så derfor er det lidt ærgerligt med holdbarheden på ECL86 røret, tænker jeg....
Jeg lagde ikke mærke til at det var en 100V trafo.... :|

Anodespændingen på ECL85'erne i denne 608 bliver spændende at se....jeg håber selen-ensretteren er ok...ellers råber jeg om *HELP*

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf kj2005 » tirs 26. nov 2019 09:15

AnalogBo skrev:Forforstærkeren findes også i b&o beocord belcanto. Diagram på radiomuseum.org.
Den blev også brugt i kino-udstyr. Måske derfor står der BOFA på printet.
Jeg har forresten nogle få print uden komponenter hvis nogen skulle være interesseret? Så kan man jo lave den ultimative re-cap, re-res og re-trans.
Mvh Bo


Hej Bo, Jeg vil da gerne overtage de print :p vil du sende en pm? Måske kan vi bytte? Og tak for tipset om forforstærkeren :thumbsup:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf kj2005 » ons 27. nov 2019 09:38

tctla skrev:Hej Kim,


Den står/opgives ALDRIG på en 100V trafo, men han kan selvfølgelig ha' målt den, det er jo ikke en umulig opgave.
Va = 250V er hvad Philips angiver som max driftsspænding. Samme for G2, ellers vil det ikke være godt med den Ultra-Linear kobling, B&O har valgt.
Jeg tænker, at rørene kan tøjles med -G1 til uden problemer, at kunne fungere stabilt op til kanten af Va/Vg2 = 300V.
Det forlænger sikkert ikke deres levetid, hvis man gør det.
Til gengæld bon'er det ud med flere Watt i højttaleren.

ECL82 er derimod ikke i denne problematiske gruppe. Ej heller ECL85/ECL805.

Jeg tjekker lige de JS Trafo-numre...

Mvh,

/Torben


Hej Torben

En venlig mand her på vintagehifi, D.Duck, har sendt diagram og spændinger over 608-9 :Thumpsup: jeg er meget glad for pdf'en.
B&O har lagt +300VDC på anoderne ved denne ultralineær kobling, hvor der skal være en G1 = -39V spænding for at "tøjle" ECL85. Der sidder en 33R modstand (der lodder sig selv af ved for høj varme) som strømbegrænser i opstarten før selen-ensretteren....ensretteren må levere et par volt over de +300VDC før drosselspolen..vi ser...

Et ønske senarie ville være, at alle som B&O leverede så god dokumentation sammen med deres apparater. :thumbsup:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf tctla » ons 27. nov 2019 21:37

Hej Kim & Alle,

Foreløbig ingen data på JS-trafoen, men jeg har ikke givet op.
I min søgen, fandt jeg lige denne artikel i hedengangne Radio Ekko, Marts 1954 der viser, hvordan man nemt måler primær-impedansen på en udgangs-trafo.

Iøvrigt er der en sjov artikel på side 2 i pdf'en.
Her introduceres og omtales ECC83's fortræffeligheder, og der vises en forforstærker/fasevender konstruktion.
Ikke, at denne konstruktion på nogen måde er banebrydende bortset jo altså fra, at den anvender ECC83.
Det er ellers bare en simpel triodeforstærker efterfulgt af en Concertina fasevender.
I 1954 var der nok ikke mange, der havde spået dette rørs utrolige popularitet ud i fremtiden.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf kj2005 » ons 27. nov 2019 22:16

tctla skrev:Hej Kim & Alle,

Foreløbig ingen data på JS-trafoen, men jeg har ikke givet op.
I min søgen, fandt jeg lige denne artikel i hedengangne Radio Ekko, Marts 1954 der viser, hvordan man nemt måler primær-impedansen på en udgangs-trafo.

Iøvrigt er der en sjov artikel på side 2 i pdf'en.
Her introduceres og omtales ECC83's fortræffeligheder, og der vises en forforstærker/fasevender konstruktion.
Ikke, at denne konstruktion på nogen måde er banebrydende bortset jo altså fra, at den anvender ECC83.
Det er ellers bare en simpel triodeforstærker efterfulgt af en Concertina fasevender.
I 1954 var der nok ikke mange, der havde spået dette rørs utrolige popularitet ud i fremtiden.

Mvh,

/Torben


Tak hvor det godt Torben, artiklen er kun en kende ældre end jeg .... både opstilling og forklaring er til at følge... sproget dengang var ligetil og uden for mange gloser udefra. Var ECC83 udset til at blive aftageren for ECC35/6SL7GT i 1954...eller hvordan var det ?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf tctla » ons 27. nov 2019 22:43

kj2005 skrev:Var ECC83 udset til at blive aftageren for ECC35/6SL7GT i 1954...eller hvordan var det ?

Mvh. Kim


Det var det vel. Det endte i hvert tilfælde med, at blive det.
Dataene er ikke identiske for de to rør-typer, men det smager da lidt af fugl ;)

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf AnalogBo » ons 27. nov 2019 23:29

I taler om JS transformatorer, men jeg har kun set TS transformatorer i 608. Var der også nogle med JS eller har jeg misforstået noget?
Mvh Bo

UPS Jeg mente ST.
Senest rettet af AnalogBo tors 28. nov 2019 00:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf D.Duck » ons 27. nov 2019 23:55

I diagrammet står der ST 30 nr. 2285-3 (Scandinavisk Transformer, som B&o iøvrigt købte i 1967)
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf kj2005 » tors 28. nov 2019 18:49

AnalogBo skrev:I taler om JS transformatorer, men jeg har kun set TS transformatorer i 608. Var der også nogle med JS eller har jeg misforstået noget?
Mvh Bo

UPS Jeg mente ST.


Nej Bo, jeg forestillede mig også, at det var JS transformere, men du har set helt rigtigt, som også D.Duck oplyser...der står stemplet "ST" som logo med en cirkel omkring på udgangstransformatorerne.

Udgangstransformere som dem i 608/610 ville jeg da gerne bygge en forstærker med.. :thumbsup:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf tctla » tors 28. nov 2019 22:20

Hej Kim,

Jeg stopper så søgning efter data på JS-trafoer :thumbsup:

Det jeg vil sige er, at B&O jo har lavet andre stereo-forstærkere med push-pull udgangstrin.
I en 1962 model Grand Prix Moderne 609K Radio, eller en 1961 Grand Prix Present Stereo 608K radio, sidder der ECL86 push-pull udgangs-trin. Begge radiomodeller har stereo udgangs-trin, så der sidder derfor 2 ens printplader med udgangsforstærker elektronikken, lige til at afmontere.
Der til er der selvfølgelig 2 udgangs-transformatorer (ikke ultra-lineær) og en stor basse af en strømforsynings-trafo (220VAC primær). Sådan een radio indeholder altså alt det jern, du har brug for til et push-pull projekt, og disse radioer dukker rigtig tit op i Den Blå eller Gul og ... osv., tillige med (radioamatør) loppemarkeder etc.
Her kan de normalt købes for Kr.: 250~500, hvilket synes billigt.
Udgangstrafoerne er nok meget lig de, der er anvendt i 608 forstærkeren. En ECL86 push-pull kræver 8~10KOhm primær-Z, men ECL85 måske en tøddel lavere. ECL85 i push-pull vil helt sikkert kunne bruge trafoer fra ovennævnte radioer, men måske yder de lidt lavere udgangs-effekt.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf Tonni » tors 28. nov 2019 23:14

AnalogBo skrev:I taler om JS transformatorer, men jeg har kun set TS transformatorer i 608. Var der også nogle med JS eller har jeg misforstået noget?
Mvh Bo

UPS Jeg mente ST.

Jeg har set en med JS, ud af de par håndfulde jeg har været i nærheden af.
Om det har været et moddet/repareret eksemplar, eller om den var født med dem, det kan jeg ikke sige.
Men har set flere eksemplarer af 609K både med ST og JS. Så mon ikke JS blev for dyre, hvorfor man så købte ST?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf D.Duck » fre 29. nov 2019 01:13

Her er 3 diagrammer af B&o forstærkere bygget over det samme tema. Bofa V15, hi-fi forst. 607 og hi-fi 608
V15 har JS udgangstrafo, de to andre ST.
608’eren er den med den største trafo (mest jern). Det første tal i trafoernes type betegner kerne størrelsen både hos JS og ST. V15=20 607=16 608=30

15W_rørforst.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf kj2005 » lør 30. nov 2019 17:26

tctla skrev:Hej Kim,

Jeg stopper så søgning efter data på JS-trafoer :thumbsup:

Det jeg vil sige er, at B&O jo har lavet andre stereo-forstærkere med push-pull udgangstrin.
I en 1962 model Grand Prix Moderne 609K Radio, eller en 1961 Grand Prix Present Stereo 608K radio, sidder der ECL86 push-pull udgangs-trin. Begge radiomodeller har stereo udgangs-trin, så der sidder derfor 2 ens printplader med udgangsforstærker elektronikken, lige til at afmontere.
Der til er der selvfølgelig 2 udgangs-transformatorer (ikke ultra-lineær) og en stor basse af en strømforsynings-trafo (220VAC primær). Sådan een radio indeholder altså alt det jern, du har brug for til et push-pull projekt, og disse radioer dukker rigtig tit op i Den Blå eller Gul og ... osv., tillige med (radioamatør) loppemarkeder etc.
Her kan de normalt købes for Kr.: 250~500, hvilket synes billigt.
Udgangstrafoerne er nok meget lig de, der er anvendt i 608 forstærkeren. En ECL86 push-pull kræver 8~10KOhm primær-Z, men ECL85 måske en tøddel lavere. ECL85 i push-pull vil helt sikkert kunne bruge trafoer fra ovennævnte radioer, men måske yder de lidt lavere udgangs-effekt.

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Godt med alle de informationer fra D.Duck og Tonni :thumbsup:

Jeg har faktisk været lige der... med at købe en stereo radio fra B&O for at få fat i både strøm - udgangstrafoer......men, men, når så man står overfor at demontere en gammel klassiker, så nænner jeg ikke at ødelægge sådan en.
Jeg har en B&O Grand Prix Moderne i skabet som venter på renovering. Trafoerne i Grand Prix'en er mindre end i 608'eren....B&O 608/610 lyder pænt. Mon ikke at Grand Prix'en lyder nogenlunde som 608...det tror jeg. Der er en del mono rørradioer fra B&O , "Mini 610K", tror jeg var navnet...der var også en "De Luxe"...finder jeg en ødelagt af slagsen kan man overveje at adskille sådan en.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf D.Duck » lør 30. nov 2019 19:05

Grand prix 608 lyder ikke så godt som Hi-Fi 608, men måske mest pga. overdreven loudness funktion. Og så giver den kun den halve effekt
Mvh Per h
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf tctla » søn 1. dec 2019 13:52

D.Duck skrev:Grand prix 608 lyder ikke så godt som Hi-Fi 608, men måske mest pga. overdreven loudness funktion. Og så giver den kun den halve effekt
Mvh Per h


Du har uden tvivl ret, men der er jo mange afvejninger og overvejelser, når man skal bygge en rør-forstærker, som med alt andet, man går igang med.
Hvad er budgettet og ikke mindst, hvad er forventningerne?
Bygger man for at lære og optimere, eller forventer man, et bullseye in første hug?
Jeg har købt en ret falleret B&O Grand Prix Moderne, Stereo på Radioamatør-træf i Ringsted, for en Hund.
Jeg har absolut ingen skrupler ved, at rykke alt jern ud af den og se, om der kan konstrueres noget fornuftigt heraf.
Det er en måde, at få praktisk erfaring i, hvad der lyder, og hvad der ikke lyder godt, uden at fare ud og købe dyre transformatorer uden egentlig at vide, hvad man har brug for.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 30 gæster