Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf hmt » man 10. feb 2020 23:33

Jeg har faktisk også en CD650 stående, som dog skal have en tur, før den kører. Jeg købte den også på anbefaling og egen erfaring med andre Philips 1540/1541-dac baserede afspillere. Som jeg måske er glad for, men mangler endnu at høre een som virkelig understreger hype'en, hvilket nok skyldes at dem jeg har hørt ikke har været istandsatte med caps og kond'er mm. osv. Her er dog lidt inspirerende læsning;

http://www.stockhammer.at/hifi/cd650.php

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf Kdaddy » man 10. feb 2020 23:45

Vincula,

du er velkommen til at høre mit setup ved lejlighed. Jeg bor i hellerup. Jeg har også en sony cd 950 (tda1541) som er mod’ed med nos og rør trin — sikkert af den samme som din cd 750. Lyder også udmærket men ikke i nærheden af mit abbas gear.

Jeg tror ikke det kun er et spørgsmål om dac chips. I modsætning til digital teori (bits er bits) så betyder transporten
virkelig meget — i praksis. I den afdeling er de tidlige philips/marantz bare uovertrufne.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf vincula » tirs 11. feb 2020 00:09

Kdaddy skrev:Vincula,

du er velkommen til at høre mit setup ved lejlighed. Jeg bor i hellerup. Jeg har også en sony cd 950 (tda1541) som er mod’ed med nos og rør trin — sikkert af den samme som din cd 750. Lyder også udmærket men ikke i nærheden af mit abbas gear.

Jeg tror ikke det kun er et spørgsmål om dac chips. I modsætning til digital teori (bits er bits) så betyder transporten
virkelig meget — i praksis. I den afdeling er de tidlige philips/marantz bare uovertrufne.

Jesper


Tusind tak, Jesper. Det siger jeg ikke nej til. Jeg sender dig en PB, når jeg vender tilbage fra Sverige. Dit Abbas gear ser også meget spændende ud. Måske var jeg bare uheldig med min cdp 750... og Torben ("Tcla") kan finde ud at noget med den.

Lytter til X Rays CD 104 endnu... Den er bare go'

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf Jan » tirs 11. feb 2020 12:13

Captain Phoenix skrev:Jeg har et par CD-afspillere med TDA 1541 DAC'er stående - købt på anbefaling af et forum-medlem, der fremhævede dem (DAC'erne) som nogle af de bedst lydende. Det er bl.a. Philips CD 650.

Problemet er "bare", at jeg ikke synes de er spor vellydende...


Det er kæmpe stor forskel på maskiner med samme DAC, ting som analogdel, strømforsyning, drev, osv., og så selvfølglig stand (især lytter) betyder rigtig meget.

Oven i det kommer så diverse forbedringer og modifikationer.

Der er flere versioner af netop TDA-1541: TDA-1541, TDA-1541A, og S1, S2 (silver crown)

Jeg har samme erfaring som dig, mange Philips CD-maskiner med 1541 lyder ikke særlig godt, ihvertfald ikke når man sammenligner dem med hvad Sony kunne få ud af 1541 i deres DAT-maskiner (DTC-300 ES og DTC-1000 ES) og Studer's CD-maskiner (A 727 og A 730)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf hifibacillen » tirs 11. feb 2020 16:23

Efter min erfaring er der ikke noget bedre end tda 1540/1541
Har selv Marantz cd 94 mk2 og en Marantz cda 94 dac med trafokoblet balanceret udgang, det spiller bare.
Har prøvet mange nyere og dyrere dacs med alt mulig opsamplings muligheder osv. men er altid vendt tilbage til mine gamle Marantz pga. af lyden.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf mcs_5 » tirs 11. feb 2020 19:53

Captain Phoenix skrev:Der sidder de originale NE5532 op amps i, så jeg vil høre, om det forventeligt vil give en markant forbedring at skifte til Burr Brown OPA 2604 AP (f.eks. som disse: https://elektronik-lavpris.dk/p82488/op ... v-us-dip8/) ?
Og om benforbindelserne er identiske, så det bare er "plug-and-play" ?
Eller om der er andre med samme eller bedre lydmæssige kvaliteter???

Det er plug and play. Bare monter sokler, så du kan prøve dig lidt frem. OPA2134 og OP275 er andre muligheder. De mere moderne alternativer, skal nok på en SO-adapter...
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf vincula » tirs 25. feb 2020 21:18

Llille opdatering på TDA 1540 chez Vincula. Takker være X-Ray gennemtrængende super-powers (og et smittende lidenskab for Tandberg grej), så er jeg blevet både Tandberg beundrer og TDA 1540 afhængig :lol:

Jeg er blevet fra start til slut meget glad for den lille Philips CD104 kæmpe, som X-Ray lånte mig -den sidder her endnu. Efter nogle dage så jeg en Marantz CD84 i Dba, der var i absolut MINT cond, og købte den. Den lød godt, dog ikke så godt som den modificeret CD104'en. So... a Mission for X-Ray!

Han han skiftet OP amps til Burr Brown OPA2604, NOS og nogle kondensatorer i analog delen. Det kan han skrive om. Han kæmpede åbenbart lidt med japaneren. Jeg hentede den idag og har lyttet til den i et par timer nu... med et par Tandberg TL1210'er, som også passerede min vej :roll:

Hvordan lyder den? Godt. Selv om det er svært at beskrive lyd, så prøver jeg mig lidt frem alligevel. Den er lidt lysere end CD 104'en. Måske en tand hurtigere og mere åben også. Til gengæld savner lidt den vidunderlige tone, som Philips maskinen har. Den sidstnævnte er mørkere og lidt mere farvet (på den gode måde). Svært at vælge mellem de to!

To be continued...

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Foregående

Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster