Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf MathiasV92 » søn 9. feb 2020 12:39

Hej,

Er der nogle af jer herinde som ejer et sæt Stax SR-Lambda med SRD-6 boksen og har prøvet at drive dem med en rørforstærker for SRD-6'eren?

Jeg har købt mig et fint sæt :cool1: som forhåbentlig lander i løbet af den kommende uge, og jeg tænker de skal drives af min *ikke vintage* Line Magnetic LM-211 der leverer op til 2x15W i triode-mode.

Jeg søger derfor blot lidt input eller erfaringer med lignende setup, så forkorter det forhåbentlig ventetiden på at få de fine øre-højttalere hjem :Thumpsup:

God søndag derude.
MathiasV92
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31 jan 2020
Lokalitet: Odense

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf Tonni » søn 9. feb 2020 23:02

Jeg har et par Lambda'er med SRD-6, og har drevet dem med min Leak på 2*12W. Det kan godt gå, men jeg vil dog anbefale noget kraftigere. To gange 30W, eller mere, giver et pænt løft ift de 2*12W Leak'en er normeret til.
Dog vil jeg lige spørge om din SRD-6 er den med netledning (100-240V) eller den uden?
Hvis den er uden, vil jeg anbefale at finde en anden "energizer". Dette da den uden skal have et godt spark fra forstærkeren, for at generere højspændingen (260-280V) som giver detaljerne i gengivelsen.

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf Pokemon » man 10. feb 2020 00:55

MathiasV92 skrev:Hej,

Er der nogle af jer herinde som ejer et sæt Stax SR-Lambda med SRD-6 boksen og har prøvet at drive dem med en rørforstærker for SRD-6'eren?

Jeg har købt mig et fint sæt :cool1: som forhåbentlig lander i løbet af den kommende uge, og jeg tænker de skal drives af min *ikke vintage* Line Magnetic LM-211 der leverer op til 2x15W i triode-mode.

Jeg søger derfor blot lidt input eller erfaringer med lignende setup, så forkorter det forhåbentlig ventetiden på at få de fine øre-højttalere hjem :Thumpsup:

God søndag derude.

din Lamda giver 101db ved 100Vrms ...temligt højt og din transfomer er 1:25 så omkrin 2-4w har du 101db i ørne
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf MathiasV92 » man 10. feb 2020 13:09

Tonni skrev:Jeg har et par Lambda'er med SRD-6, og har drevet dem med min Leak på 2*12W. Det kan godt gå, men jeg vil dog anbefale noget kraftigere. To gange 30W, eller mere, giver et pænt løft ift de 2*12W Leak'en er normeret til.
Dog vil jeg lige spørge om din SRD-6 er den med netledning (100-240V) eller den uden?
Hvis den er uden, vil jeg anbefale at finde en anden "energizer". Dette da den uden skal have et godt spark fra forstærkeren, for at generere højspændingen (260-280V) som giver detaljerne i gengivelsen.

Med venlig hilsen
Tonni


Hej Tonni,

Min SRD-6 er uden net-tilslutning.

Jeg glæder mig til at prøve af.

Jeg har godt læst omkring forskellige oplevelser af lyden med fast/selv bias boks.
Det må vel i bund og grund handle om hvor kraftigt membranen bliver drevet af de to statorer, hvis bias spænding er lav vil det resulterende i en mindre elektromagnetisk påvirkning af membranen. Men man må jo antage at Stax har designet kredsløbet i SRD-6, så selv med lav spænding/volumen at kunne levere nok bias til at levere høj performance.

Det kan ikke passe at de først leverer god lyd hvis ens ører bløder :lol:
MathiasV92
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31 jan 2020
Lokalitet: Odense

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf Tonni » tors 13. feb 2020 14:08

Måske det er en ide, at ombygge SRD6 til SRD7?
Det kræver ikke mange stumper.
Her er diagrammet til SRD7:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf MathiasV92 » tors 13. feb 2020 19:30

Tonni skrev:Måske det er en ide, at ombygge SRD6 til SRD7?
Det kræver ikke mange stumper.
Her er diagrammet til SRD7:


Hej Tonni,

Jeg har nu over et par dage fået lyttet sammenlagt 3-4 plader til Stax'erne. Jeg kan godt følge dig i at de skal igang før de lyder rigtig godt, men jeg oplever kun at vi snakker om de første 30-40 sekunder hvor lyden langsomt tager til I form og fylde. Derefter spiller de som de skal og lyder virkelig godt med en skøn luft og frihed i lyden som næsten er helt betagende.

De kan ikke give mig samme oplevelse (med oplevelse menes der oplevelse og ikke lydkvalitet eller volumen, bare oplevelse) som når jeg trækker fuldtone hornene helt frem i stuen og placerer dem dér hvor de lyder bedst, men det er heller ikke meningen. Meningen er at jeg kan lytte til plader selvom vores lille datter sover i stuen også :cool1:

Jeg tror ikke jeg skal bygge noget om i min box, ikke fordi det ikke kunne være sjovt, men jeg tror hellere jeg vil finde en boks der er med egen forsyning hvis jeg skulle prøve noget. Hvad er den store forskel på SRD-6 og 7, ud over at 7 ofte har netforsyning til bias kredsløbet?

Mathias
MathiasV92
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31 jan 2020
Lokalitet: Odense

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf Tonni » tors 13. feb 2020 21:43

Er ikke sikker på om der er forskel i trafoerne i dem, men ellers er det vel kun designet.
Både SRD6 og 7 findes med og uden netledning.
Forskellen mellem dem med netledning og dem uden, er at du i dem uden stjæler lidt energi fra musiksignalet, og ensretter det i et doblerkredsløb. Dette for at generere de ca 280V som Lambdaerne behøver, som polariseringsspænding.

Og jeg er glad for dine Lambdaer fungerer så godt, det hele er på plads efter et lille minut!
Det er nogle særdeles vanedannende ørebøffer, når man lige har vænnet sig til den neutralitet de leverer med...

At de ikke kan være med, ift et par gode horn, er vel ikke overraskende. Trods alt mangler de jo muligheden for perspektiv. - Og den fysiske kobling...

Men stort tillykke med dine "nye" earspeakers... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf Pokemon » fre 14. feb 2020 00:03

du kan ikk ombyg en srd6 til srd7
det andre transformer, og de støre i srd7
og bias er 230V og ikke 280V
og så det ikk smart som stax at tap det dikte fra lysnetet
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf Tonni » fre 14. feb 2020 00:32

Korrekt at det er 230V, jeg huskede forkert.
Og at de 230V-AC går direkte ind, kan vi kun være enige i er uheldigt. Heldigvis kan man finde en 230-230V skilletrafo, Eller konstruere en af et par ens trafoer ryg mod ryg. (Eksempelvis 230>12V til 12>230V) Det kræver en ekstra kasse, men...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf MathiasV92 » tirs 31. mar 2020 14:05

Hej,

Det kører altså bare med de Stax bøffer. De får snildt 5-6 timers lyttetid i ugens løb og jeg er ganske godt tilfreds med lyden i dem. De gengiver lige så neutralt og som jeg kan lide det, de kan virkelig gengive kvindestemmer til skøn perfektion. :Thumpsup:

Jeg har dog prøvet at lege lidt med at placere noget meget tynd skum-klud (klippet nogenlunde til i størrelsen) indeni selve bøfferne, det oprindelige skum er helt væk. Det havde et ret stort impact på skarpheden af toppen, som pludselig blev trukket med ned på en niveau hvor jeg synes jeg kan lytte en smule højere volumen og længere tid, uden at få en trættende top som trækker energien ud af mine ører.
:ide:
Nu kan jeg selvfølgelig ikke lade være med at tænke på, om jeg burde skille ad og skifte det skum der sidder på bagsiden af driveren, det er 'intakt' og sidder på plads stadig, men det er givetvis ikke som oprindeligt.

Har i andre leget med at skifte skum eller andet på denne model?

I forhold til SRD-6 boksen med "egen" bias, så fungerer det upåklageligt når man vender sig til det og lader dem få lidt tid til at lade op før lytning.

Pas på jer selv og hinanden derude.

Mvh Mathias
MathiasV92
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31 jan 2020
Lokalitet: Odense

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf Gottschalck » tirs 31. mar 2020 16:25

Ellers kan sådan en driverboks her anbefales. Den er klasser over SRD-6 boksen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf Tonni » tirs 31. mar 2020 23:11

Ja det regner jeg også med. Desværre hænger de ikke på træerne Jesper... :(
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf MathiasV92 » ons 1. apr 2020 09:08

Gottschalck skrev:Ellers kan sådan en driverboks her anbefales. Den er klasser over SRD-6 boksen.


Jeg ved godt, at den er designet af Stax direkte til at drive deres headphones, men det kommer vel også an på hvilken forstærker der sidder foran en SRD-6 eller SRD-7 boks. :?
SRD-6 el. -7 gør jo 'sådan set ikke noget ved gengivelsen', de trækker en smule effekt ud til bias, og transformerer signalet op i spænding, det er det (medmindre de er aktive, så er det kun transformation)

Så egentlig skal du jo vel sammenligne din SRM med den forstærker der sidder foran SRD-boksen. Groft sagt..

Jeg har en velspillende Line Magnetic 211 foran mine SRD-6, så jeg vil ikke mene at det er et helt håbløst setup.

Det lyder i hvert fald hamrende godt. :cool1:

Mvh Mathias
MathiasV92
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31 jan 2020
Lokalitet: Odense

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf Pokemon » ons 1. apr 2020 10:41

MathiasV92 skrev:SRD-6 el. -7 gør jo 'sådan set ikke noget ved gengivelsen', de trækker en smule effekt ud til bias, og transformerer signalet op i spænding, det er det (medmindre de er aktive, så er det kun transformation)

transformer er uliniære og det er det same som forvrænging


MathiasV92 skrev:Så egentlig skal du jo vel sammenligne din SRM med den forstærker der sidder foran SRD-boksen. Groft sagt..

den samenligning for du ikk noet ud af
signalet skal forstærks 60dB og open loop ska vær enu højre elles er der ikke plads til feedback og ha et ret højt slew samtidig
så prøv at fin en efektforstærke der kan det uden en transformer

og srd6 transformer er minder end dem i srd7 og så vil de forvræng enu mer
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Stax SR-Lambda med SRD-6 box drevet af rørforstærker

Indlægaf MathiasV92 » ons 1. apr 2020 11:14

Pokemon skrev:
MathiasV92 skrev:SRD-6 el. -7 gør jo 'sådan set ikke noget ved gengivelsen', de trækker en smule effekt ud til bias, og transformerer signalet op i spænding, det er det (medmindre de er aktive, så er det kun transformation)

transformer er uliniære og det er det same som forvrænging


MathiasV92 skrev:Så egentlig skal du jo vel sammenligne din SRM med den forstærker der sidder foran SRD-boksen. Groft sagt..

den samenligning for du ikk noet ud af
signalet skal forstærks 60dB og open loop ska vær enu højre elles er der ikke plads til feedback og ha et ret højt slew samtidig
så prøv at fin en efektforstærke der kan det uden en transformer

og srd6 transformer er minder end dem i srd7 og så vil de forvræng enu mer


Okay, vi bevæger os ud på dybt vand som jeg ikke har sat mig godt nok ind i. :)

Mine Stax spiller fantastisk med min SRD-6 boks, det tager 30 sekunder før kondensatorerne er klar med biasspænding, men så spiller det også bare. :cool1:
MathiasV92
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31 jan 2020
Lokalitet: Odense


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 16 gæster