Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » søn 10. jan 2021 01:57

Jeg er i gang med at genoplive en Marantz 1070 integreret forstærker, som dog er kosmetisk rigtig flot og ikke mangler noget.

Jeg har haft gang i en længere proces med den, som jeg nok skal spare jer for, men jeg har brug for en eller to gode ideer til, hvordan jeg kommer videre med et problem med den, som jeg åbenbart har svært ved at løse:

Problem: Når jeg tænder den, går der de fine 2-3 sekunder og relæet kobler smukt til. Umiddelbart i forlængelse af klikket er der sus/hvid støj-ish.. - nogle gange suppleret med en smule knas i højttalerne (forekommer også i hovedtelefoner). Støjen aftager jævnt i løbet af ca. 5-7 sekunder og støjen er ikke særlig kraftig. Det lyder som det, som jeg forstår ved DC-støj ( måske tager jeg fejl her). Jeg forstår vel egentlig heller ikke, hvordan der kan være hørbar DC-støj ( hvis det altså ER det?) - og at relæet ikke detekter dette og slår fra?
DC-værdierne er på højttalerudgangene bestemt ikke alarmerende.

Støjniveauet er ikke afhængigt af volumekontrollen.
Jeg har prøvet at isolere problemet ved at lave pre-out/ main-in-manøvren og den viser, at problemet er i preampen. Når jeg bruger 1070'eren som slutdel er der ingen problemer - den er helt uden støj.

Jeg troede dermed, at problemet nok lå i preamp-board PE01, og derfor gik jeg i gang med kølespray og et par transistorer støjede op og jeg skiftede hermed alle transistorer til nye friske og tilmed også en del Elko'er på PE01, Problemet er der stadig.

Jeg forstår ikke, hvor problemet kan ligge, hvis problemet er uafhængigt af volumekontrollen og i øvrigt ligger i preampen, som jeg tror, at jeg har fastslået.

Kan dette problem hidrøre dårlig(e) komponenter i den lille strømforsyning i forstærkeren?
Kan dette problem hidrøre dårlige elektrolytkondensatorer i netforsyning (filterlytter)? ( husk, at slutdelen ikke synes at fejle noget - samt at volumekontrollen ikke kan påvirke suset/støjen) - og relæet ikke slår fra.

Jeg har til denne tråd vedhæftet servicemanualen, som kunne holde sig på ca. 2Mb - og jeg håber at kunne få lidt input til løsning af støjproblemet.

på forhånd tak!

vh
freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf KenRas » søn 10. jan 2021 09:03

Hej Freddy,

Spændende projekt du har kastet dig ud i, som ikke fagmand :thumbsup:

Dine analyser indtil videre ser rigtige ud. Volume kontrollen sidder før preamp printet, så problemet skal findes efter denne. Jeg formoder støjen er ens for begge kanaler? Er det tilfældet, så skal du lede efter noget der er fælles for begge kanaler og det er jo netop strømforsyningen til preamp, P800. Med fejl i denne ville jeg dog typisk have forventet brum og ikke støj, men der er jo ikke ret meget andet der er fælles.

Med dit scope sat i AC kopling på indgangen og skruet ned til maximal følsomhed (Volt/Div stillet til mindste værdi) skal du måle en ren flad linje på J810. Dvs ingen ripple af 50/100 Hz og ingen random støj. Brug også din Time/Div kontrol i forskellige indstillinger når du kigger efter støj, da vi ikke kender frekvensen på dette.
Er denne måling ikke ren og flad er problemet nok her. Den ene af de to transistorer på P800 kan jo i princippet også støje, evt i kombination med dårlige lytter.

Ligger problemet ikke på P800, så er det tilbage til preamp PE01.

Den støj du kan høre, bør du kunne måle på udgangen af preamp på JE05 og JE06 med scopet. Er det tilfældet, kan du prøve at kortslutte JE08 og JE09 til stel. Da forstærkeren er AC koblet, laver du ingen ulykker ved at prøve dette. Hvis støjen forsvinder, skal problemet findes omkring de to første transistorer i preamp. Er der stadig støj er det omkring de to sidste transistorer i preamp.

Prøv også at kigge efter støj med skopet i punktet mellem RE31 og CE13 som laver ekstra filtrering af DC til preamp.

Det var lige de mest umiddelbare ting jeg kunne tænke på lige nu. God jagt :p

Du er velkommen til at ringe hvis noget af ovenstående er uklart.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf mantelteo » søn 10. jan 2021 09:47

Jeg har samme problem med min 2250B og har lært at leve med det. AnalogBo var enig... han synes ikke det var kampen værd.

Men jeg håber du finder løsningen til problemet Freddy! Og så håber jeg selvfølgelig det er let at fikse :lol: så kan jeg endelig få det væk, det er så irriterende
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf CPD » søn 10. jan 2021 10:51

Jeg havde et tisvarende støjproblem på en Marantz 1060 for nogle måneder siden, her var det ud over transistorer nogle tantal elektrolytter i forforstærkerdelen som støjede de første sekunder forstærkeren var tændt.

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » søn 10. jan 2021 13:36

mantelteo skrev:Jeg har samme problem med min 2250B og har lært at leve med det. AnalogBo var enig... han synes ikke det var kampen værd.

Men jeg håber du finder løsningen til problemet Freddy! Og så håber jeg selvfølgelig det er let at fikse :lol: så kan jeg endelig få det væk, det er så irriterende


Jeg holder tråden underrettet om mine fund. Det er dog ikke sikkert, at støjen hidrører fra samme fejl på din 2250B, men man kan jo håbe.... :-)

Tak, Kenras for din meget fine gennemgang af mulige og potentielle problemfelter med min 1070...jeg går i gang med dine anbefalinger i dag og melder ind, hvad jeg finder. Vær dog lidt forberedt på, at jeg kan stille mærkelige spørgsmål- men heldigvis kender du mig jo og ved dette. :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Ulrik1 » søn 10. jan 2021 21:37

Fedt, jeg har en 1060 og ser frem til at følge dit projekt..!
Stue:
- Marantz 1060 (år 1972)
- B&W DM4 (år 1972) 30 Hz to 25 kHz +/- 2dB
- Reloop RP-6000 MK6 B

Soveværelse:
- NAD 3020B (år 1982???)
- Mission. Model 733 (2way reflex, 20-100w/ch, 8 ohm)
Ulrik1
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 dec 2020
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » søn 10. jan 2021 23:01

Ulrik1 skrev:Fedt, jeg har en 1060 og ser frem til at følge dit projekt..!


Håber mit lille projekt kan være dig og din 1060'er til nytte. vær opmærksom på, at den, som jeg arbejder på lige pt. er en 1070. De er lidt forskellige. Jeg kan dog hjælpe dig lidt, hvis du har støj på phono/RIAA-delen på din 1060'er, er det værd at ofre opmærksomhed på to transistorer af typen 2SC458, som er mnoteret på RIAA-printboardet i din 1060. De er kendte for at volde problemer - især med støj. De bør skiftes til 2sc1815 af anerkendt fabrikat og fra anerkendt leverandør.

elerls er jeg lige nu kommet et lille skidt videre i min fejlsøgning. Dette er primært adresseret til Kenneth, som ( og dét er ikke første gang) bistår lidt ved fejlsøgningen.

Jeg har sat scope på punkt J810 på strømforsyningen - og sat scopet, som jeg tror, at det skal stå - se gerne billede.

Jeg har kun sat scopet til - ingen tonegenerator - ingen dummyload- bare én probe på punkt J810 og stelledning på .....stel ;) . Jeg har sat Volt/div på højeste følsomhed og får denne linje, som kan ses på billedet. Enten er der bare ingen problemer her - eller også gør jeg noget forkert.

ps: Jeg har haft time/div stående i alle positioner og linjen forbliver helt ret.

jeg fortsætter ....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf KenRas » søn 10. jan 2021 23:28

Hej Freddy,

Sådan ser det ud når den er OK, altså ingen problemer i strømforsyningen til preamp :thumbsup:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » man 11. jan 2021 01:57

KenRas skrev:
Den støj du kan høre, bør du kunne måle på udgangen af preamp på JE05 og JE06 med scopet. Er det tilfældet, kan du prøve at kortslutte JE08 og JE09 til stel. Da forstærkeren er AC koblet, laver du ingen ulykker ved at prøve dette. Hvis støjen forsvinder, skal problemet findes omkring de to første transistorer i preamp. Er der stadig støj er det omkring de to sidste transistorer i preamp.

Prøv også at kigge efter støj med skopet i punktet mellem RE31 og CE13 som laver ekstra filtrering af DC til preamp.

Mvh Kenneth


Hej Kenneth!

Ovenstående er jeg ikke helt sikker på, hvordan jeg skal udføre. Da jeg ser mange muligheder for at træde forkert.

"måle" på udgangen af preamp på J05 og J06 - jeg regner mede, at du mener "henholdsvis" -altså én ad gangen her? - og stadig kun med én probe - og scopet i samme indstillnig (AC) - og prøve med volt/div samt time/div at kunne fremprovokere nogle reaktioner. Hvis jeg ikke kan det, så er det uden fejl? -
Jeg har netop prøvet at "måle" på hhv. J05 og J06 og figuren på scopet er stadig ret linje. Det skal siges, at det jo kun er i ca. 5-6-7 sekundr, at jeg har støjen efter tænd- så jeg skal jo være hurtig på scopet for at kunne nå at se, hvad jeg skal se.

Jweg bliver lidt usikker på det sidste, som du skriver: "Prøv også at kigge efter støj med skopet i punktet mellem RE31 og CE13 som laver ekstra filtrering af DC til preamp." - er det også bare at smide proben på et punkt mellem de to steder, som du har angivet og lade scopet stå i samme indstilling?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » man 11. jan 2021 02:12

nå - aftenen bød ikke på noget banebrydende nyt. Jeg prøver igen når jeg kan komme videre. Jeg har prøvet de forslag, som kenras har lagt frem - og mit "trace" på scopet er stadig en ret linje i alle indstillinger (Volt/div og Time/Div). Dog er det sådan, at denne rette linje forsvinder helt ud af feltet ved tænd og kommer tilbage igen til midten af skiven efter tændings-chocket og forstærkeren er i gang med at finde sig selv.

Jeg synes, at det er lidt mærkeligt, at scopet blot viser en ret linje i alle indstillinger, når der er hørbar støj på preampen...gør jeg mon noget forkert.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Tonni » man 11. jan 2021 12:49

Tænker to ting. Følsomhed og timebase.

Hvilken probe bruger du? en x1 eller anden? Husk at hvis du bruger x10 eller anden, ikke x1, indsætter du et dæmpeled.

Hvilken indstilling har din timebase? Jeg ville vælge omkring 0.5 - 1mS, da det jo er i det hørbare område du har støjen.

Håber det er til lidt hjælp...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » man 11. jan 2021 13:43

Hej Tonni!

Alle input ses som et forsøg på at hjælpe og nogle gange lykkes det jo også... Tak for det :-)

Jeg bruger en fast X10-probe

Min timebase er afprøvet i alle indstillinger for at kunne snuppe frekvensen, men du har ret, det er jo hørbart. men altså i alle indstillinger på timebase ses intet på monitoren.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf spuncut » man 11. jan 2021 14:14

Hej Freddy
En lidt tricky fejl du har fået på nakken der.
Af og til kan man komme ud for at en defekt modstand (eller potmeter, eller lodning) skal bruge lidt tid på at "gnistre" sig en forbindelse, Eller sagt på en anden måde: Når modstanden påtrykkes spænding er der et ganske lille gnistgab som skal overvindes før modstanden bliver stabil. Nogen gange "svejses" gnistgabet over og modstanden forbliver stabil i længere tid, andre gange skal forbindelsen "svejses" hver gang apparatet tilføres spænding.
Ovenstående er min måde at forklare fænomenet på og ikke nødvendigvis en afspejling af hvad der rent faktisk sker i komponenten.
Hvis det er sådan en fejl du sidder med kan den nogen gange findes ved at skubbe lidt til modstanden, således at den giver sig lidt i benene, og lytte efter "kratterat" i højtalerne. I første omgang er de modstande som sidder i serie med forsyningen interessante at afprøve med denne metode. Startende fra strømforsyningen, P800, er det R801 og R805. På forforstærkerprintet, PE01, er det RE31 og RE25.
Jeg bruger en tilspidset spisepind til denne type fejlfinding, dels forhindrer den isolerede pind at jeg får stød når jeg arbejder i rørforstærkere, men en isoleret pind kan heller ikke inducere brum i kredsløbet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. jan 2021 01:02

Hej Henning!

Og tak for dit indlæg. :thumbsup:

Jeg er opmærksom på at der kan være defekter inde i og mellem komponenterne, som lige skal "slå's an" eller det modsatte. Det kan nogle gange opdages ved at "poke" rundt i forstærkeren med den omtalte pind. Dette har jeg gjort meget ihærdigt på+ denne forstærker - der er ikke den komponent, jeg ikke har trommet løs på - der er brugt en gl. blyant Viking nr. 2 uden spids ( husker du nok ;) ) samt en trommestik til det grove. Jeg har med denne metode ikke kunnet ændre på opførslen på den susende lyd.


Jeg skylder lige at oplyse Kenras/Kenneth om, at lyden ikke er ens i begge kanaler, dette har jeg glemt at oplyse om, nu er det gjort :-)

Lyden er klart værst i den ene kanal - men der er også lidt i den anden kanal, bare svagere. Den slemme kanal er nok med 3-4 dobbelt styrke ift den mere stille kanal. Men altså - begge kanaler udviser den oplyste fejl ( sus- + lidt knas.) Det lyder i mine ører som når en transistor ikke opfører sig ordentligt - især hvis man kølesprayer den.
Det sære her er, at jeg netop har skiftet alle transistorer til ny på PE01 uden at dette ændrede noget.

Der er to elko'er pr side på PE01, som jeg ikke har skiftet - og det er hhv. CE05 + CE06 og de tilsyneladende bipolare CE09 + CE10. Det sære her er i øvrigt, at de to elko'er CE05 og CE06 på partslisten i SM er noteret som 47uf 35V mens de, som originalt sidder i , er 4,7uf 25V - i diagrammet er det 4.7uf 35V. De har vist været på "noget" i den afdeling der i 1975....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf spuncut » tirs 12. jan 2021 03:35

Jeg kommer for resten i tanke om at jeg havde en lignende fejl i min Sentec-forforstærker. Det viste sig at være powerswitchen, en shadow-type, der gnistrede et stykke tid efter den blev tændt. Blot et skud i tågen.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster