Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf fisk » ons 17. feb 2021 21:17

Hej Vintage-netværk

Jeg er ny i gruppen og nyder at læse i diverse tråde og den behagelige tone. Jeg har et spørgsmål, som måske er lidt anderledes og ved ikke om det placeret i rigtige forum-rum.

Er der/kender I til nogen der har en lille side-gesjæft med at rådgive mv. ift. vintage-køb?

Jeg har besluttet mig for at prøve at få et godt vintage-anlæg (forklaring nedenfor).

Trods en meget stor og mangeårige interesse for musik og HIFI er jeg forholdsvis håbløs og begrænset i at forstå særlig meget omkring det. Jeg har i årevis læst og læst i fora, tråde etc, men forstår sjældent meget af det jeg læser(!). Jeg er derfor på udkig efter nogen, der mod en pris kunne hjælpe, sparre og rådgive mig ift. at finde det rigtige for mig og måske også hjælpe mig ift. køb/finde det og evt. restaurering/tjek (eller hjælpe til hvor).

Ift. at finde noget godt for mig handler det jo bl.a. om den lyd jeg kan lide, hvad der matcher det musik jeg hører, mine behov for hvordan jeg spiller musik og også om ex. forstærker og højttalere både ift. lyden og det elektricitetsmæssige passer godt sammen. Har I nogen bud på om/hvor jeg kan finde sådan hjælp?

Mit ønske med at gå vintage-vejen skyldes: For det første er jeg meget begejstret for æstetikken. Men tror også jeg kan finde en lyd der bare vil gøre mig….. glad! De sidste par år har jeg forsøgt at opgradere for at få en varmere lyd bl.a. med en Audio Note 0,1 rør dac, en nyere Yamaha forstærker(A-S1100) og en gammel Hitatchi pladespiller fra 70’erne. Mens jeg de sidste mange år kun har spillet via streaming/Tidal Hifi er jeg på det seneste begyndt at lytte til CD og vinyl igen også udover streaming. Da jeg kun kan have et par håndfulde stående fremme i stuen af de 1000+ cd’ere og 1000+ Vinyler jeg har, så brugte jeg anledningen til (i stedet for bare at stille særlige yndlingsalbums frem) at spille og lytte mig frem til de vinyler og CD’ere, som jeg synes lød særlig godt på enten vinyl eller CD på mit anlæg.

Forleden skete så noget. Jeg har et værelse med et lille hyggeanlæg, som jeg ikke rigtig har haft brugt siden jeg satte det til og som egentlig bare stod der, fordi jeg havde lyst til at have højttalerne stående fremme. Her spiller jeg fra Tidal trådløst over telefonen til en tusgammel Apple Airport Express (!), en NAD 312 forstærker (!) og et par Avance Concrete 170 fra slut 70’erne (tunge som et ondt år beton højttaler). Højttalerne har stået i mit barndomshjem og har ikke været brugt i omkring tre årtier. Og i den første Corona-periode – hvad skulle man lige pludselig bruge tiden på - fik jeg (ved JJ Teknik i Farum) restaureret ophæng i enheder, der var fuldstændig smuldret. Og egentlig bare pga. nostalgi og affektionsværdi. Forleden sad jeg så og lyttede til musik på dette anlæg og kunne meget hurtigt mærke der skete noget. Mens jeg har lyttet til musikken med mit ’hovedanlæg´ ift. hvad der lød bedst, så blev jeg her simpelthen bare….. glad indeni af den varme lyd og alle de numre jeg spillede ’lød bare godt’, selvom det på så mange måder analytisk åbenlyst er meget meget langt fra mit normale anlæg i detalje, rum etc. Så var det jeg tænkte at det da må kunne lade sig gøre, at få et godt anlæg med samme varme ’lyd’, men som også musikalsk kan spille med mere rum, detaljer etc. – og deraf min beslutning om at prøve at få mig et godt vintage anlæg :-) Bh, Søren
fisk
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 feb 2021
Lokalitet: Herlev

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf Fredmarantz » tors 18. feb 2021 01:33

Hej Søren/fisk...og velkommen til vintagehifi.dk.

Jeg er imponeret over dit første indlæg, som virkelig kræver nogle gode reaktioner fra forummets brugere. Der skal nok komme noget. Der er mange spørgsmål, men med lidt tålmodighed går det nok.

Jeg håber, at du, evt. med hjælp og inspiration fra forummets brugere, finder noget godt, som netop....gør dig glad. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf Kdaddy » tors 18. feb 2021 02:12

Velkommen.

Umiddelbart ville jeg synes at det bedste for dig ville være at høre nogle forskellige anlæg.
Og så vælge efter hvad du bedst kan lide.

Der er nok flere her på forummet der gerne vil vise deres legetøj frem. Ihvertfald når corona
situationen er blevet lidt mere normal.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf bjerager » tors 18. feb 2021 09:09

Ja velkommen til.

Jeg kender ikke til nogen der mod betaling tilbyder den form for service, men jeg kender til flere brugere herinde, der hellere end gerne kommer på besøg og giver et par gode råd med på vejen eller inviterer dig på besøg. Det er nok bare lidt vanskeligt her i den her coronatid, så hav lidt tålmodighed.

Der er masser af veje frem mod det, du søger. Eftersom det er gamle brugte sager, du leder efter er der jo også et element at tilfældighed ind over - hvad er det du tilfældigvis er faldet over af grej. Og nogen gange kan det være nogen af de billige ting, der viser sig at give dig de mest positive oplevelser og den største ejerglæde.

Du siger ikke noget om hvilken musikgenre, du godt kan lide og rummenes størrelse. Det har også stor betydning. Nogle højtalere er fremragende til bestemte musikgenrer og mindre vellydende med andre. I det hele taget er det nok ved at skifte højtalere og ved at ændre på deres placering i rummet du vil opleve den største forskel.

Jeg vil anbefale dig at prøve at slæbe de Avance Concrete højtalere ind i stuen for at prøve og se, hvordan det lyder. De er i hvert fald nogle aldeles glimrende højtalere, og du kan tydeligvis lide den lyd, der kommer fra dem. Og fordi de har stået i dit barndomshjem vækker de sikkert nogle følelser hos dig, når du lytter til dem. Musik handler jo dybest set om følelser.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf Kdaddy » tors 18. feb 2021 14:06

Vi kan også på den helt corona sikre måde.

Jysk Bundskraber budget:
lenco l75, nye vblocks, shure m35x, nad 3020 (tidlig), tandberg system 20

Mere end eet trin op:
lenco l70, denon 103, cinemag trafo (eller silk audio), klassisk engelsk forstærkning fx leak stereo 20, tannoy monitor gold 3lz

Så bliver det ikke meget bedre: ptp lenco eller garrard 301 i solid plinth, 3012 eller bokrand arm, ortofon spu, jørgen schou trafo,
radford sta 15 eller 25, tannoy 15” monitor gold i så store kabinetter som du kan gå lov til, abbas phono stage,

Digital: sen 80’er eller tidlig 90’er philips eller marantz model, abbas dac

Der mangler forforstærker i ovenstående. Jeg faktisk ikke hvad vintage der er rigtig godt.
Noget amerikansk måske. Men måske får man her mere for pengene med noget moderne.

Bare min mening

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf Helikon » tors 18. feb 2021 16:53

fisk skrev:Hej Vintage-netværk

Forleden sad jeg så og lyttede til musik på dette anlæg og kunne meget hurtigt mærke der skete noget. Mens jeg har lyttet til musikken med mit ’hovedanlæg´ ift. hvad der lød bedst, så blev jeg her simpelthen bare….. glad indeni af den varme lyd og alle de numre jeg spillede ’lød bare godt’, selvom det på så mange måder analytisk åbenlyst er meget meget langt fra mit normale anlæg i detalje, rum etc. Så var det jeg tænkte at det da må kunne lade sig gøre, at få et godt anlæg med samme varme ’lyd’, men som også musikalsk kan spille med mere rum, detaljer etc. – og deraf min beslutning om at prøve at få mig et godt vintage anlæg :-) Bh, Søren


Hej og velkommen til Søren "Fisk"

Her kommer du selv ind til sagens kerne, det handler ikke om detaljeret analyse dissikeret under mikrosop, det er kun noget patologer gør - de kan se alt, de ved alt, de kan svare på alt - det er bare for sent (for der er ingen liv mere). Det er fuldstændigt ligemeget at du kan høre alt ned i mindste detalje koldt, korrekt og fuldstændigt sterilt gengivet hvis der ikke er liv, musikken skal være levende den skal være i live, man skal kunne føle stemningen, atmosfæren, nerven og sjælen i det! ellers er det ikke musik så er det bare lyde.

Der er ingen der gider lytte til et stykke "død" musik
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf Tonni » tors 18. feb 2021 16:57

Velkommen til!

Enig med Kdaddy. Med et par tilføjelser...

Jeg er meget glad for min Thorens 124, med enten Ortofon AS212 eller Bokrand 309 arme.
Og Leak Stereo 20, forlader aldrig min matrikel! - Heller ikke selv om andet haves. Den kan noget.

Forforstærkere er der rigtig mange muligheder med.
Luxman, Yamaha topmodeller, Sansui, Accuphase...

Meget afhænger selvfølgelig af budget, og musiksmag/krav...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf fisk » tors 18. feb 2021 20:05

Tusinde tak for fin velkomst og fine svar. Det ville da være utrolig priviligeret at kunne mødes med nogen, snakke med og lytte til noget. Det synes at være en rigtig vej for mig til mig at blive klogere og kunne også være hyggeligt at mødes med nogen der deler samme interesse., Men som I skriver skal jeg selvfølgelig som så mange andre og med så meget andet i denne tid - væbne mig lidt med corona-tålmod :-)

@bjerager - Det var en rigtig god ide med at prøve at slæbe Avance-højttalerne ned i stuen og høre hvordan de lyder i andet rum og med bedre anlæg og se hvad det gør mig klogere på. Men her må jeg også lige vente lidt til weekenden, så jeg kan få fat på en løftepose (eller leje en kran) for de vejer sygt meget og er ret uhandy. Det lyder også som en rigtig god ide at starte med at fokuserer på højttalere for, når det kan give så (for mig) dejlig lyd med Avance-højttalerne tror jeg ikke det er på grund af, men på trods af en airport express og ikke særlig varm Nad forstærker, så det bliver lidt sjovt at høre hvad Avance-højttalerne kan med bedre anlæg og i et større rum.

Du skriver det også afhænger af den musik man hører. Den musik jeg hører er som kliche’en ofte går meget forskelligt. Jeg kan virkelig godt lide den (røragtige) lyd og produktion, som man finder på en del amerikansk 70’er musik som ex. Steely Dan og Supertramp, men også på plader som Efter Endnu en Dag med Gasolin og Mama Said med Lenny Kravitz. Jeg hører rigtig meget soul, disko, electro funk og funk for 70 og 80’erne, pop, techno pop og new romantics fra 80’erne og så en særlig kærlighed for maxi’er fra 80’erne. Prince er en af de helt store hos mig. Fra de sidste 20 år hører jeg primært elektronisk musik som akustisk/elektronisk chill out og mere gang i den hører jeg meget Nu Disco, Deep House og Afro House. Lige for tiden hører jeg nok aller mest arabisk og brasiliansk musik (og kan stort anbefale programmet Visti’s Vinyler, hvis man ikke kender det, som jeg synes er ret fantastisk og inspirerende).

Men lige så vigtigt (og måske nemmere) det jeg aldrig hører: Rock, heavy, decideret jazz, klassisk og hip hop hører jeg sjældent eller aldrig og det er ikke det mit anlæg skal matches til.

Kan denne musiksmag give nogle bud på vintage højttalermærker, som måske kunne være særligt gode for mig at kigge i retning af (og/eller hvad der helt sikkert ikke vil være match)?

Mit rum (stue), hvor jeg primært hører musik er nok omkring 40 m2. Der er skrående lofter, hvor der i den høje ende er 4+ meter til loftet – En stor væg af filtset mursten og ellers er hovedparten af fladerne glas (vinduer). Jeg synes faktisk rummet har en ret god akustik selvom det måske ikke lyder sådan med højt til loftet og glasflader.

@Kdaddy & Tonni – sjovt du nævner Nad 3020 for har lige skilt mig af med den jeg havde, som var den første jeg købte i starten af 80’erne (og også lige skilt mig af med en Thorens pladespiller). Jeg tænker måske ikke budget og heller ikke et helt anlæg, som nævnt ovenfor er nødvendigt, men som bjerager nævner er det måske for mig værd at starte med fokusere på højttalere. Det anlæg der skal gøre mig glad skal i øvrigt også være noget der giver mig god lyd på tværs af lydkilder (Streaming, CD og vinyl) – og ikke kun vinyl (selvom det måske ikke er helt kosher her i forummet 

Pt spiller jeg: Hitachi Pladespiller, Yamaha streamer og audiolab 6000 cdt – Streamer og CD går gennem Audio note 0,1 Dac og så Yamaha A-s1100, som forstærker. Højttalerne er nogle 15-20 år gamle Triangle Celius 202.
fisk
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 feb 2021
Lokalitet: Herlev

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf Sorenki » fre 19. feb 2021 10:22

Hej Fisk!
Jeg synes det lyder som den lange ende du har fat I - eksperimenteren med det du har og kender, og opbyg en fornemmelse af hvad rummet og kilder/forstærkere gør. Det er tit lige dét aspekt man mangler når man lytter til andres anlæg i andre rum. Det kan lyde skide godt, eller skide dårligt men det er altid anderledes end dét, det ville præsterer hjemme i egen stue.

Jeg vil ikke komme med anbefalinger til højtalere eller udstyr generelt - jeg er selv på en snart 15 årig rejse, hvor der fortsat er en masse udstyr jeg vil eksperimentere med og prøve at eje.

Lige nogle generelle fif's:
Højtalere synes jeg gør den største forskel for lyden, men det kræver virkeligt at forstærkeren kan få det bedste frem. Jeg synes en god tommerfinger-regel er, at jo mindre en højtaler er rent fysisk, jo større og kraftigere forstærker skal spændes for.
Jeg har selv et sæt 4343 af JBL, og de er ikke helt små, og jeg kan ikke rigtigt høre forskel på en 2X150 watt pr. kanal effekt eller en 2X30 watt integreret.
Tager jeg derimod mine bittesmå Paradigm værkstedhøjtalere (min søsters gamle konfi-anlæg - de billigste i Hi-Fi klubben dengang), så lyder de aldeles fremragende på min store Accuphase effekt, men aldeles tarveligt på mindre udstyr.

Jeg bor selv på Frederiksberg, og jeg inviterer gerne på kaffe eller øl hvis du vil lægge øre til mit anlæg. Men jeg synes som nævnt det er fornuftigt at få en fornemmelse af dine egne rum, dit eget gear - den fornemmelse kan du så måske tage med i ligningen når du lytter "ude i byen" for at tænke om det er den vej du skal gå.

Det med musiksmag synes jeg bør være et sekundært fokus - hvis man kun hører Jazz fra 50'erne eller nært-optaget blues, giver det måske mening med en tung mellemhjuler, mono-pickupper, Rørforstærkere og Hornhøjtalere. Et slags "period-anlæg" men til mere "populært produceret" musik som du nævner, (og den periode du nævner) ville jeg ikke gå efter noget specifikt men noget generelt godt. Min pointe er, at det tit er meget subjektivt hvad der gør en højtaler god til Jazz, eller rock eller kvindestemmer. Og din oplevelse og lytteglæde ligger måske i nogle højtalere, andre omtaler som gode til fx Hip-Hop eller Rock.

Jeg håber du bliver glad for at være her på forummet, og hvis den dersens 'Rona virus kunne tage at pickle-af, så havde vi jo haft et træf lige om hjørnet. Næste år (forhåbentligt) kan det være et rigtigt hyggeligt forum at få én på opleveren I, og det vil jeg give min kraftigste anbefaling... Det kan dog være smitsomt, ift den dersens vintage hifi-bacille som flere af os bærer rundt på ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf bjerager » fre 19. feb 2021 11:31

Jeg tror du skal eksperimentere med placeringen af højtalere. Umiddelbart tænker jeg, at de triangle højtalere burde leve op til de krav, du tænker. Måske er akustikken ikke helt som du forestiller dig.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf fisk » lør 20. feb 2021 23:35

@sorenki – tak for de interessante input og betragtninger - vil rigtig gerne på lytte-besøg – så snart Regeringen tillader det sender jeg en PB – og træf lyder også spændende. Jeg prøvede at nærlytte på Avance Højttalerne i dag (stadig i lille rum med airport express etc) for at se om jeg kunne spotte hvad det er ved lyden jeg så godt kan lide (udover det selvfølgeligt også kan være noget med at blive ramt på følelserne, som Bjerager nævnte). Jeg hørte The Dude med Quincy Jones et par gange. Det er noget med en meget varm blød lækker lyd, som jeg hørte mange gange i nummeret - lidt sværere at komme det nærmere – men det lød altså også andre steder lidt skingert/restrained, som selvfølgelig er knap så dejligt – nok noget med nogen toner jeg ikke har forstand på. I morgen prøver jeg dem med andet anlæg.

Men er der virkelig slet ikke nogen vintage højttalere (brands), der umiddelbart vil matche bedre med min musiksmag og hvis jeg er meget glad for sådan en blød varm lyd?? Eller nogen mærker jeg kan undlade at kigge så meget efter (nu hvor jeg ikke er så meget til ex. rock musik?

@bjerager – Måske du har ret i at rummet betyder en del – der er bare ikke så hulens andre placeringsmuligheder. Jeg kan prøve at poste et billede. Jeg har bestemt været glad for Triangle’rne (hvor jeg i øvrigt også har en sub med til at give den sidste bund). Faktisk havde jeg sidste forår tænkt nu skal det være med højttaler upgrade og havde en demo model af et par Triangle Signature Alpha hjemme fra Hififreaks, som jeg kunne få til halv pris. Normalpris er næsten 60.000 for et sæt og det er samtidig en meget senere model end min Celius. Jeg ville bare så gerne have de var fede, men……..det var de bare slet slet ikke. Det var ikke bare ikke en up grade, men faktisk væsentlig dårligere en Celius 202’eren. Det synes jeg var ret vildt/mærkeligt – ikke så længe efter var jeg inde i Audio Consult på Frb. hvor jeg fortalte den flinke mand derindefra om det. Han sagde at det slet ikke overraskede ham – han havde for nogle år tilbage fået tilbudt agenturet i DK, men takket nej fordi kvaliteten var faldet markant efter den oprindelig ejer ikke stod for det længere.
fisk
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 feb 2021
Lokalitet: Herlev

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf Sorenki » søn 21. feb 2021 02:30

Tjah - det er jo svært da mange mærker har lavet mange højtalere i hver eneste serie, og synergier med forstærkere opstår uden at det rigtigt kan forklares hvorfor. Det hele er så subjektivt, og jeg synes derfor hellere du skal bygge dine egne erfaringer. Jeg oplever mine JBL’er som præcise og fyldige i lyden, og jeg er ovenud lykkelig - men til et træf hvor jeg havde dem med, kunne jeg erfare en bred vifte af oplevelser og synspunkter efter min præsentation. Det er bare sådan vi er indrettet - noget taler til os, andet ikke.

Ved mit første træf tilbage i...2009?, hørte jeg JBL på Marrantz gear med en Luxman pladespiller, Fidelity Research arm og MC-30.
Foruden det er en større JBl og mit Marantz er udskiftet til Mcintosh, er det præcist det samme Grej, jeg er landet på efter den oplevelse dengang.

Jeg kender ikke dine Avance højtalere, så jeg mangler et sammenligningspunkt i lyden, for at kunne vejlede dig i en eller anden retning. Desværre!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf KenRas » søn 21. feb 2021 13:54

Hej Søren Fisk :p

Også velkommen til vintagehifi.dk fra min side. Som stadig relativt nyt medlem her, 2 år, kan jeg fortælle at jeg har haft utrolig stor glæde og gavn af at være her. Jeg har mødt en masse fantastiske mennesker der alle deler den samme passion for vintage grej. Jeg håber du vil opleve det samme.

Jeg vil ikke begynde at remse en masse grej op som forslag, men vil ligesom Sorenki tilbyde dig at kigge forbi, skulle du have lyst til en tur til Holbæk. Jeg har god plads til musikken og har normalt 3 eller 4 anlæg stående i en permanent opstilling. På forstærker/receiver siden er der mulighed for at lytte til både Marantz, Sansui, Nikko, Onkyo og Pioneer og på højttaler siden B&O, Marantz, JBL og nogle slut-firser Dali. Desuden diverse pladespillere, alle med MM pickup.

Musik-mæssigt kan jeg byde på lidt af hvert. Min smag spænder bredt fra moderne metal over klassisk rock til akustisk musik, gammel 70’er disko og pop. Jeg lytter ikke til klassisk og jazz. Heller ikke tidens moderne popmusik.

Ellers kan man jo medbringe sin favorit musik.

I går da jeg bladrede i pladereolen faldt jeg over Amanda Lear - Follow Me, som jeg ikke har har hørt i mange år. Det var et overraskende positivt genlyt. Lige dele 70’er kitch og lige dele god disko :p Med jævne mellemrum lytter jeg også til de gamle spolebånd med disco fra dengang.

Så døren er åben, skulle du have tid og lyst.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf fisk » tirs 23. feb 2021 08:40

@sorenki - jeg kan godt høre - der er masser af kontekstparametre og subjektive oplevelser - og ingen short cuts :-) Det er som med det meste andet i livet! Glæder mig tll at kunne lytte noget mere. Nu prøver jeg først i dag at høre hvordan de Avance lyder på andet anlæg i større rum.

@kenras - mange tak for invitation - kommer gerne til Holbæk når Corona-situationen tillader. God plads til musik og 3-4 anlæg - tænker der er mange herinde der er stort misundelige :-)
fisk
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 feb 2021
Lokalitet: Herlev

Re: Hjælp og vejledning til vintage-anlæg - findes det?

Indlægaf fisk » ons 24. feb 2021 12:18

Så fik jeg prøvet Advance højttalerne på bedre anlæg og i stort rum. Jeg havde en ven på besøg og vi fik lyttet på tværs af højttalersæt og lydkilder. Jeg var overrasket over de kunne spille rummet op. @bjerager - du havde ret i at rummet gjorde meget ift. lyden. Ikke den helt samme lyd. Men stadig en eller anden kompakt lyd, der var noget fint over og som kan noget. Og jeg var overrasket over de kunne spille rummet rimeligt op, men selvfølgelig stadig slet ikke samme åbenhed i lyden, 'soundscape' og detalje, som Trianglerne.
Det var et sjovt eksperiment og en lidt sjov proces, hvor jeg prøver at blive klogere.

Konklusion for diverse lytning og jagten på den dejlige varme og bløde lyd (for mig og so far!) er:

Advance højttalerne ryger (forventeligt) tilbage i det lille rum.

Nyindkøbt CDT og CD'erne fik et comeback på mindre end en måned (!) og ryger nu tilbage i gemmerne. Lyden er simpelthen mindre varm (også ift.streaming).

Nu bliver det streaming og meget mere vinyl.

Ift. den fortsatte søgning efter den dejlige varme lyd tænker jeg fokus i søgeprocessen vil være gode (vintage) højttalere, rørforstærker og måske også opgradering i pick up. Det kunne da være dejligt, hvis man kunne slippe afsted med at have to forstærkere og to sæt højttaler sat til, så man kunne skifte lidt - men her er der så andre udfordringer :-) Tak for mange fine input og lytteinvitationer - glæder mig til at Coronaen slipper taget og man kan komme rundt og lytte og tale med folk :-)
fisk
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 feb 2021
Lokalitet: Herlev


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster