RCA ubalanceret til XLR balanceret?

Rør i alle afskygninger

RCA ubalanceret til XLR balanceret?

Indlægaf kj2005 » søn 6. dec 2020 22:42

...der kom en rørforstærker ind til reparation med balanceret indgang... jeg har et spørgsmål til tctla fra det nordjyske :p

Jeg har lige lånt en Philips transformer unit PM5181 (10Hz - 1mHz) der kan omforme et ubalanceret signal fra et RCA stik til et balanceret signal med XLR indgang ( i dette tilfælde en 32kg "klods" fra AR...og så med min ryg?)

XLR indgangen har som normalt 1. til forstærkerstel , 2. Hot + og 3. Hot - !

Nu ville jeg gerne teste denne forstærker med et balanceret signal, men man kan vel gøre som på billedet med RCA stikket og lægge Hot - til stel? .....tænkte, måske et par 1K modstande til opdeling af signalet?

Nu valgte jeg at låne en autoriseret Philips "omformer" , men en anden tanke var en gammel VRT transformer 220V primær / 15V - 0 - 15V sekundær måtte kunne bruges i nødstilfælde?
Jeg ved godt, at et indgangs signal tilsluttet 220V primærsiden vil blive dæmpet en del (måske ca 14 gange) , men det er vel bare at skrue godt op for min test NAD forforstærker. Jeg er ligeglad med forvrængningen i dette tilfælde.

Hvad siger du? :p

Mvh Kim

Ps. jeg så først nu, at du i 2018 havde haft en "behåret" Sansui 517 til "smuksering"! ...glad for at ikke kun jeg bøvler med gamle forstærkere :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: RCA ubalanceret til XLR balanceret?

Indlægaf vanja » man 7. dec 2020 16:04

På xlr stikket lægger du - til stel. Den med de 2 modstande har jeg aldrig hørt om. så brug den øverste tegning. VH Vanja
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Re: RCA ubalanceret til XLR balanceret?

Indlægaf tctla » man 7. dec 2020 20:14

Hej Kim,

Så blev det fyraften :thumbsup:

Et RCA/Phono-stik er ubalanceret, som du allerede ved.
For at lave det balanceret, må du enten bruge en (fysisk ganske lille) transformator, hvor du på primær-siden har en enkelt vikling, og på sekundær-siden har en vikling med midtpunkt ELLER man kan bruge et elektronisk kredsløb, sædvanligvis med et par operations-forstærker-IC'er, der balancerer signalet.

Det vil i begge tilfælde være at gå kraftigt over åen for at hente vand, bare for at prøve en forstærker af.
Du har allerede et ubalanceres signal til rådighed (Udgang fra en CD, en for-forstærker, en båndoptager etc.), og du kan ganske nemt lave den balancerede XLR-indgang ubalanceret.
En kortslutning mellem Pin-1 og Pin-3 i XLR-stikket hvortil du forbinder skærmen omkring kablet fra RCA-stikket. Inderlederen forbindes til Pin-2 og voila, Bob's your Uncle.
Din balancerede XLR-indgang er nu ubalanceret og det bør ikke give noget problem ifb. med afprøvning af forstærkeren.
....eller, GØR DET ?
Sidder der en transformator direkte på forstærkerens balancerede indgang? Det gør der måske på en gammel rør-forstærker, men stort set aldrig på nyere udstyr med balanceret XLR indgang. På nyere udstyr virker ovenstående kortslutnings-metode uden problemer, men hvis du kortslutter halvdelen af en indgangs-trafo sker der ....noget!
For at undgå dette, så forbind skærmen på RCA-kablet til Pin-3 og lederen til Pin-2 i XLR-stikket. Ingen forbindelse til Pin-1.
Sørg for, at der ikke er nogen form for kabinet-stel-forbindelse mellem signal-kilde og forstærker.

Hvilken forstærker har du gang i ?

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: RCA ubalanceret til XLR balanceret?

Indlægaf kj2005 » man 7. dec 2020 21:41

tctla skrev:Hej Kim,

Så blev det fyraften :thumbsup:

Et RCA/Phono-stik er ubalanceret, som du allerede ved.
For at lave det balanceret, må du enten bruge en (fysisk ganske lille) transformator, hvor du på primær-siden har en enkelt vikling, og på sekundær-siden har en vikling med midtpunkt ELLER man kan bruge et elektronisk kredsløb, sædvanligvis med et par operations-forstærker-IC'er, der balancerer signalet.

Det vil i begge tilfælde være at gå kraftigt over åen for at hente vand, bare for at prøve en forstærker af.
Du har allerede et ubalanceres signal til rådighed (Udgang fra en CD, en for-forstærker, en båndoptager etc.), og du kan ganske nemt lave den balancerede XLR-indgang ubalanceret.
En kortslutning mellem Pin-1 og Pin-3 i XLR-stikket hvortil du forbinder skærmen omkring kablet fra RCA-stikket. Inderlederen forbindes til Pin-2 og voila, Bob's your Uncle.
Din balancerede XLR-indgang er nu ubalanceret og det bør ikke give noget problem ifb. med afprøvning af forstærkeren.
....eller, GØR DET ?
Sidder der en transformator direkte på forstærkerens balancerede indgang? Det gør der måske på en gammel rør-forstærker, men stort set aldrig på nyere udstyr med balanceret XLR indgang. På nyere udstyr virker ovenstående kortslutnings-metode uden problemer, men hvis du kortslutter halvdelen af en indgangs-trafo sker der ....noget!
For at undgå dette, så forbind skærmen på RCA-kablet til Pin-3 og lederen til Pin-2 i XLR-stikket. Ingen forbindelse til Pin-1.
Sørg for, at der ikke er nogen form for kabinet-stel-forbindelse mellem signal-kilde og forstærker.

Hvilken forstærker har du gang i ?

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Min absolutte rørven der ved alt :thumbsup:

Jeg har forstået det nogenlunde. Som du beskriver, kiggede jeg efter et par operationsforstærkere , og der ligger flere kredsløb rundt omkring...jeg kunne godt have monteret et par 5534 fra lageret...men som du siger, det er jo kun til afprøvning. Jeg ved godt, at en evt. transformer skal være lille og med midtpunkts udtag. Nu har jeg for denne ene gang lånt en dertil indrettet transformer, oven i købet med netkabel og flere former for at trimme signalet.


Forstærkeren er en hybrid AR med fet's der syder og sprutter i opstarten. Alle kendetegn eller skrifttyper på både J-fet's og mosfet's i indgangstrinnet har AR slebet væk. Ved at studere kredsløbet på selve printet kom jeg frem til, at de anvendte N-fet's har DGS som pinout svarende til de tre småsignal mosfet's som AR også har brugt.
Efter min mening er det en speciel tanke at parallel koble 3 x J-fet transistorer som AR har gjort, således at der bruges 12 styk J-fet's kun til differential trinnet ? To styk loddet ovenpå printet og et styk nedenunder x 4 ??
:shock:
Man skal sørme være sikker på at de J-fet kommer fra samme batch, så de ligner hinanden. jeg har bestilt nogle stykker og tænkt på en form for match som jeg forsøgte med Hitachi's udgangs 2SJ50 /2SK135 mos. Har lånt lidt rundt omkring og der skal nok ændres på tegningen?

Efter at have set en del J-fet's igennem fandt jeg ud af at der ikke var så mange tilgængelige TO92 fet's med DGS out. Da forstærkeren er fra start nullerne tænkte jeg på N fet'en 2SK170.....den er besværlig at få fat i, så nu forsøger jeg med 2SK117GR fra Toshiba....går det ikke må jeg til lommerne :p

Vi ser

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: RCA ubalanceret til XLR balanceret?

Indlægaf tctla » man 7. dec 2020 22:33

Den fætter der :!:
Du kortslutter bare Pin-1 & 3 i XLR-stikket og hælder det ubalancerede signal ind.
Det kan kun gå godt imho.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: RCA ubalanceret til XLR balanceret?

Indlægaf kj2005 » tirs 8. dec 2020 11:10

tctla skrev:Den fætter der :!:
Du kortslutter bare Pin-1 & 3 i XLR-stikket og hælder det ubalancerede signal ind.
Det kan kun gå godt imho.

Mvh,

/Torben


Ja, det forsøgte jeg med... det gik fint. Jeg har også forsøgt med den lånte Philips indgangs transformer med samme resultat.

Engang når du skal til Valby og omegn, må vi mødes så du forklare mig fordelen ved netop denne AR effektforstærker og måden det balancerede indgangs-stel (og de fire fet's) er "syet" sammen med udgangsforstærkerens 4 ohm's udtag? ... samme 4 Ohm's udtag der samtidig er brugt direkte til "common" gnd, og at samtlige udgangsrør har katoderne tilsluttet sekundærviklingens 0 ~ 16 Ohm yderpunkter på udgangstransformeren ?

Set fra min vinkel er jeg ikke "vild" med at have +B 420VDC på primærsiden og 4 x ca 65mA der kravler igennem sekundærsidens 4 Ohm's udtag fordi udtaget har forbindelse til "common" ground!
Men det er nok bare mig der ser spøgelser, for selvfølgelig kommer der ikke gennemslag hverken via rør eller transformer.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: RCA ubalanceret til XLR balanceret?

Indlægaf kj2005 » tirs 23. feb 2021 10:11

tctla skrev:Den fætter der :!:
Du kortslutter bare Pin-1 & 3 i XLR-stikket og hælder det ubalancerede signal ind.
Det kan kun gå godt imho.

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Nej, hvor har denne AR 110 "pi...." mig af :-X grrr......

Jeg er jo ikke uddannet i det her .....hver gang jeg støder på komponenter ukendte for mig, er læsning og spørgsmål eneste vej frem.......

AR valgte at bruge "depletion mode mosfet's" som konstantstrømsgeneratorer for de symmetriske fire tredobbelte j-fets. Jeg forstod ikke hvorfor der tilgik en negativ source spænding...en forklaring gav mening.

...ud med de defekte depletion mosfet's...i med faste modstande til erstatning.... fejlen med lavfrekvent "skratteri"som forstærkeren kom til reparation på, var også defekte j-fet's....AR havde sat 3 modstande sammen til de fire tripple J-fet's. Spændingen skulle via de 3 modstande ( 2 x 200K /1W // 1M = 90K ) reduceres fra de 320VDC til 20VDC, således at de 3 sammensatte transistorer tilsammen trak 3,3mA .

... de 12 J-fet's tilsammen trak 3,3mA x 4 = 13,2 mA.....efter ca 15år slipper kontaktfladen pga varme den ene af de to 200K / 1W effektmodstande. Modstandens "spiral laserskæring" har delvist sluppet taget i modstandens endestykke/lodde terminal som står og "hvisler" hver gang der tilføres spænding....helt fra kold tilstand.

Jeg var glad for at få hjælp til denne irriterende konstante fejl, hvor alle spændinger faktisk lå rigtigt men hvislede i den ene kanal. Nu mangler der nogle erstatninger til de 3 defekte depletion mode mosfet's. Bestiller man hos AR koster de penge....hos almindelige leverandører mellem 3 - 5 kr pr styk. (jeg foreslog at ændre på modstandsværdier og sætte go'e gammeldags transistorer i) men forslaget vandt ikke gehør. ;)

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 søn 28. feb 2021 10:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: RCA ubalanceret til XLR balanceret?

Indlægaf JGreen » tirs 23. feb 2021 10:50

PASPÅ
Der er hvis igen fasevender i den.
SÅ den skal have et balanceret signal ind.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: RCA ubalanceret til XLR balanceret?

Indlægaf kj2005 » lør 27. feb 2021 15:09

Så lykkedes det at få den ødelagte højre kanal op at køre igen :thumbsup:

Men ikke uden besvær.....AR 110 Reference er ikke sådan at "spøge" med.... hvor er de høj-impedansede sådanne depletion-mode N - D-mosfet's , og følsomme på gaten overfor selv små spændingsforskelle mellem stel og loddekolben's spids. :shock:
Til gengæld er N - D-mosfet's temmelig "rugged" når først de sidder i kredsløbet. J-fet's (både AR's J-fet's og 2SK246 erstatningerne) er knap så følsomme og tåler mere berøring uden at brænde af.

De indkøbte depletion-mode mosfet typer DN2540 må ligge temmelig tæt på de typer som AR satte i som konstantstrømsgeneratorer. Der var kun én source modstand (R30) til Q7 som styrer strømmen til det første rør der skulle ændres. Modstand R30 blev ændret fra 220R til 270R for at nå de 10mA.
Da vi først havde loddet dem i var nemt at justere Q5 og Q6 ind til de 4mA for hver.

Pyha....ikke flere Audio Research reparationer lige nu

Tænker at lidt info om AR 110 kunne hjælpe andre i samme situation?

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Nul potentiale på loddekolben?

Indlægaf kj2005 » tirs 2. mar 2021 11:51

Belært af afbrændte småsignal mosfet transistorer blev følgende ændret for at få nul-spændingspotentiale mellem print og Weller WTCP-S loddekolben.

Ved at løsne en skrue og montere et hul-loddestag på Weller kolben blev varmelegemet via en ledning forbundet til forstærkerens stel. ...med den forbindelse etableret var DC / AC ikke målbar mellem loddekolbens metalstykke og forstærker printet. Denne løsning fungerede med Hitachi 2SJ50/2SK135 i 1982.

..... det lykkedes ikke at lodde nævnte mosfet transistorer i printet uden beskyttelse via stelforbindelse .

... gennemsigtigt plast-Ikea underlag (gulv beskyttelse ) sammen med en syntetisk trøje og en luftfugtighed <40% fungerer ikke sammen med Depletion-mode Mosfet's.

.. let ændret Google oversæt.... klik og forstør jpg:

//Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster