Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Rosinen i pølseenden

Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf kogens » søn 14. mar 2021 23:51

Hej alle

Jeg er ved at genoplive nogle gamle Jamo J-121 højtalere som min far købte engang i 80'erne, og jeg har bl.a. skiftet kondensatorer i delefiltret hvilket hjalp gevaldigt.
IMG_20210303_095051.jpg


Desværre er mellemtonedriveren gået i den ene højtaler. Det er en dome type, og jeg måler ingen forbindelse fra mellem to to kontakter henover driveren. Der er intet at se med det blotte øje, men jeg tænker at noget er knækket eller brændt over et sted.

Er der nogen mulighed for at jeg kan reparere det eller få det gjort noget sted?
IMG_20210304_102526.jpg

IMG_20210304_103413.jpg


Alternativt, hvis nogen kan hjælpe mig med at finde en erstatning ville det også være fantastisk! Det er en Foster D035M13, og jeg har fundet nogle i USA, men med fragt, told, moms etc. løber det op i 6-700 kr, hvilket er lidt pebret. Hvis nogen kan hjælpe mig med at finde nogle et sted i Europa vil det være meget værdsat!
IMG_20210312_114743.jpg


Mange hilsner
Nikolaj
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kogens
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2021
Lokalitet: København N

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf Hackenberg » man 15. mar 2021 08:30

Hej Nikolaj.
Jeg har en på lager. Det tager lidt at finde den.
Mvh Claus.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf kogens » man 15. mar 2021 12:00

Hej Claus, hvis du kan finde den er jeg meget interesseret! Jeg sender dig en PB :)
Brugeravatar
kogens
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2021
Lokalitet: København N

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf Helikon » man 15. mar 2021 16:08

Svingspolen ser jo ikke brændt ud på fotoet, så det kan nemt være en afbrudt forbindelse i lodningen mellem litzetråden og svingspoletråden. Prøv forsigtigt at skrabe sivingsppoletråden ren for lak lige før lodningen og Ohm den der for at finde ud af om det er spolen der død. Hvis der er forbindelse i spolen kan det laves.
Ja og velkommen til i øvrigt da.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf Hackenberg » tors 18. mar 2021 17:57

Fandt et sæt på lageret. Sjovt nok var en ok og en def. Det er den klat lim der holder lodningen mellem svingspoletråden og litzen. Det ses af og til at "noget" i limen fremmer iltningen/ætser kobber - eller aluminiumtråde. Enheder med alutråd på svingspolen er i fare. Nogle gange ligger der bare en bane hvidt pulver hvor aluminiummen før var.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf kogens » fre 19. mar 2021 16:54

Mange tak for velkomst og hjælpen :)

Jeg har kigget lidt på det og det virker sandsynligt at det "bare" er forbindelsen mellem de to, der er gået. Jeg har desværre ikke grej eller tid til at gå i gang med det projekt nu, så jeg prøver med den Claus har, så kan den anden komme i kælderen som reservedel hvis den anden også går (og jeg på magisk vis har tid der)

Med fare for at fjerne noget historisk værdi har jeg i øvrigt moderniseret den mørnede gråbrune ledning med DIN stik til mere moderne højtalerterminaler. Er selv rimelig tilfreds, det hjælper ret meget på rodet af ledninger!

IMG_20210319_154815.jpg

IMG_20210319_161232.jpg

IMG_20210319_153353.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kogens
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2021
Lokalitet: København N

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf kogens » ons 31. mar 2021 14:46

En mindre opdatering: Jeg fik installeret en "ny" mellemtoneenhed, og de spiller rigtig fint igen. Tak til Claus/Hackenberg for handlen :)

Jeg har forsigtigt slebet fineren på det ene kabinet med sandpapir og har givet det en gang linoilie. Om nogle dage når det er hærdet lidt får det nok et lag lak eller to, så det bliver lidt mere holdbart. Hvis nogen har erfaringer eller anbefalinger til en egnet lak tager jeg meget gerne imod. Ellers bruger jeg nok Junckers oliebaserede møbellak fra Bauhaus. Her skal jeg bare lige beslutte mig for mat eller halvblank...
Brugeravatar
kogens
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2021
Lokalitet: København N

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf cdp » ons 31. mar 2021 18:13

Hvis nogen har erfaringer eller anbefalinger til en egnet lak tager jeg meget gerne imod. Ellers bruger jeg nok Junckers oliebaserede møbellak fra Bauhaus. Her skal jeg bare lige beslutte mig for mat eller halvblank...

Arhhh.. hvis du først kommer linolie på er det nok tvivlsomt noget lak vil binde - så var det bedre i modsat rækkefølge. Det ligner nu mest folie, der sidder på de Jamo - i så fald kan de blot friskes op med et pust silicone.
Måske tager jeg fejl.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf CARS10 » tors 1. apr 2021 14:44

Korrekt, der kan ikke lakeres ovenpå linolie. Bare et råd fra en gammel malersvend.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf kogens » tors 8. apr 2021 17:55

Den var straks værre, så ærgrer det mig lidt jeg ikke købte noget der hærder lidt hurtigere.

Og jo det er skam en nydelig palisanderfiner, det blev ret fint efter en slibning og olie :)

Jeg kan se på Junckers hjemmeside, at de anbefaler vandbaseret lak oven på olierede gulve efter blot 24 timer (deres gulvolie som selvfølgelig hærder meget hurtigere), så spørgsmålet er måske, om jeg bare kan vente tilpas lang tid til linolien hærder før jeg gør det (uger/månder...). Har sendt dem en mail, så må vi se om de har et bud.

Men ingen lak indtil videre :)
Brugeravatar
kogens
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2021
Lokalitet: København N

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf skjold » tors 8. apr 2021 21:07

kogens skrev:Den var straks værre, så ærgrer det mig lidt jeg ikke købte noget der hærder lidt hurtigere.

Og jo det er skam en nydelig palisanderfiner, det blev ret fint efter en slibning og olie :)

Jeg kan se på Junckers hjemmeside, at de anbefaler vandbaseret lak oven på olierede gulve efter blot 24 timer (deres gulvolie som selvfølgelig hærder meget hurtigere), så spørgsmålet er måske, om jeg bare kan vente tilpas lang tid til linolien hærder før jeg gør det (uger/månder...). Har sendt dem en mail, så må vi se om de har et bud.

Men ingen lak indtil videre :)


Det er synd at lakere fineren - synes jeg ;) Den olierede overflade er langt kønnere og kan opfriskes/repareres senere, hvis du får behov 8)

Hvis du har brugt ren linolie uden andet, tager det jo lang tid men du kan sikkert tørre det af med noget terpentin. Jeg plejer bare at bruge noget hårdttræsolie og det er tørt inden for et døgns tid.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf kogens » fre 9. apr 2021 12:20

Ja, det er lidt synd, det er virkelig flot bare med olien. Jeg vil dog gerne gøre dem lidt holdbare, da jeg nok ikke får vedligeholdt dem med ny olie (der er altid mange andre projekter i gang jo!). Højtalerne var også lakeret oprindeligt, den var bare falmet i farven og fibrene havde rejst sig lidt.

Jeg snakkede i øvrigt med en fra Junckers, der var enig i at at linolien er problematisk med den lange tørretid, men at hvis jeg venter tilpas længe så hærder selv den, og jeg kan forsøge med en oliebaseret lak, med en prøve et skjult sted.

Jeg tror bare jeg køber en bordpladeolie eller lignende, der hærder ordentligt og giver en ekstra behandling med det. Og ja, evt. forsøge med at fjerne noget af linolien med terpentin først.

Så kan jeg overveje en lakering om nogle uger eller måneder hvis det virker tørt :)
Brugeravatar
kogens
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2021
Lokalitet: København N

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf kogens » lør 17. apr 2021 16:03

Så blev de færdige! Jeg tog dem ud til en lile photoshoot i solen
DSC_7584.JPG

DSC_7599.JPG

DSC_7606.JPG

DSC_7594.JPG

DSC_7602.JPG

DSC_7612.JPG


Liste med opgraderinger:
- Elektrolytter i crossoverfilter skiftet til Jantzen Z-Cap MKP kondensatorer.
- Potmetre renset og smurt med kontaktrens.
- Mørt indgangskabel med DIN-stik skiftet til skrueterminaler (Monacor ST-925GM).
- Den ene mellemtonedriver var i stykker, erstattet med en anden.
- Palisanderfiner slebet til korn 240 og behandlet med to lag Junckers rustik bordpladeolie (klar).*
- Front- og stofpaneler vasket af.

* Den ene højtaler fik først lidt linolie. Jeg fjernede hvad jeg kunne med lidt terpentin og gav den bordpladeolie i efter.

Mulige fremtidige ændringer
- Crossoverfilteret har termistorer som beskyttelse til mellemtone og diskant, der muligvis påvirker lyden, kan evt. fjernes
- Eksperimenter med mængden af uld i kammeret, der er meget.

Jeg har i øvrigt tegnet et diagram af crossoveren, måske er det brugbart for andre en dag
Jamo-J-121-crossover.png


Tak for hjælpen alle sammen :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kogens
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2021
Lokalitet: København N

Re: Reparation af dome driver (Jamo J-121)

Indlægaf cdp » lør 17. apr 2021 19:44

Absolut flot resultat, og din skematiske dokumentation er helt til UG.
Mht. størrelse deler jeg samme interesse, fordi en sådan højtt. passer ind i ethvert hjem. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster