Lærredsophængte højttalere - "tjæres" eller ej?

Rosinen i pølseenden

Lærredsophængte højttalere - "tjæres" eller ej?

Indlægaf Stottrup » søn 4. apr 2021 18:57

Jeg har et sæt Pioneer CS-E 500 og et sæt CS-E 700 - begge med med brunt lærredsophæng, som jeg ville være enormt ked af at give nogen som helst form for 'tjære'. Ophæng på såvel basser som mellemtoner synes i allerfineste orden, blødt og smidigt, uden nogen som helst tegn på skørbug - og de spiller fantastisk. Hvad er forskellen?

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Lærredsophængte højttalere - "tjæres" eller ej?

Indlægaf Sorenki » søn 4. apr 2021 20:04

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet?
Hvorfor skulle du påføre tjære, hvis de fungere som de skal?

På JBL L-100 som jeg kender og har fikset et par stykker af, har basenheden lærredsophæng som ab fabrik er coatet med noget der kunne minde om tjære.
Da jeg skiftede ophæng på en enhed indkøbte jeg ny coating for at opnå den rigtige performance.
Jeg ville kun påføre, såfremt enheden skulle have det fra fabrikken.
Senest rettet af Sorenki søn 4. apr 2021 20:06, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lærredsophængte højttalere - "tjæres" eller ej?

Indlægaf spuncut » man 5. apr 2021 00:02

Hej Karl
Jeg har ingen ide om hvordan Pioneer producerede lærredsophæng på de nævnte enheder. Men tager man et kig på AD5060 som de typisk ser ud i dag:
AD5060.jpg

Brune, tørre ophæng - så er det jo helt forkert idet coatningen er fordampet i tidens løb. Da AD5060 var nye var de snasket ind i noget beg af en slags der var ligeså klistret som fluepapir og det var sikkert ikke uden grund. Beget var uden tvivl med til holde en specificeret stivhed i ophænget, og dermed den specificerede resonansfrekvens.
AR brugte også noget beg på deres textilophængte enheder, som viste sig ikke at være nær så flygtigt som det Philips anvendte, hvorimod Gammas textilophæng ikke var beget til.
Til spørgsmålet om hvorvidt du bør coate dine enheder eller ej så afhænger det helt af hvordan de så ud da de var nye.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Lærredsophængte højttalere - "tjæres" eller ej?

Indlægaf Fredmarantz » man 5. apr 2021 00:54

Pioneer CS-E 700 kan jeg huske da de var ny. Vi havde dem i musiklokalet på Herning Gymnasium i mine gymnasie-år fra 1973 ->. Allerede dengang var jeg lidt for nørdet med den slags, så jeg husker dem i detaljen.

CS-E700 ophængene var også som nye ret "tørre". i deres vævning,. Der var ikke noget, som mindede om "tjære" eller andet gum-like stads, som dækkede vævningen på ophængene. i hvert tilfælde ikke noget, som man kunne se. Umiddelbart tror jeg, at det er ret holdbart oprindeligt.

Jeg fandt en youtubevideo af bemeldte højttaler og den synes jeg giver et ret klart billede af texturen på kanterne. lige nøjagtig sådan husker jeg dem også fra dengang, hvor de altså var nye.

https://www.youtube.com/watch?v=F320FmMT5sc

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lærredsophængte højttalere - "tjæres" eller ej?

Indlægaf Fredmarantz » man 5. apr 2021 01:02

og så fik jeg en tanke:

Ved at sidde og kigge på "billeder" ved Googlingen af CS-E700 så jeg på alle billederne (og der er nogle tusind)- at alle disse enheder havde originale ophæng og dette ophæng så fuldstændig ud som det på videoen i mit indlæg ovenfor og sikkert også på dine højttalere. Det skulle være mærkeligt at alle disse højttalerenheder var omkantede elelr "behandlede" med noget tjære-goo - gum - stads og så at alle så så ens ud, som tilfældet er?

Brune kantophæng ser man ikke hver dag - det er originalt.

Min tese er, at dette ophæng originalt tilbage til 19ca72 er så robust og holdbart at ingen har haft brug for at omkante eller behandle disse ophæng med noget. De ser jo alle ens ud - ganske vist i forskelligt lys, men alligevel...

hvis det var anderledes, ville vi på "billeder" se mange forskellige forsøg med svingende udseende og held.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lærredsophængte højttalere - "tjæres" eller ej?

Indlægaf Stottrup » man 5. apr 2021 14:06

Mit spørgsmål udsprang af Fenstens indlæg vedr. AR4 ax, hvor Hr. Andersen bl.a. skrev:

Jamen . . så er det 4x og ikke 4xa, der er efter min mening ret stor forskel. 4x har som Klaus siger, lærredsophæng og det skal ikke skiftes, det skal "tjæres"


Der er åbenbart flere typer lærredsophæng, og Freddys youtubevideo viser præcist, hvordan mine ophæng ser ud. Tak for det, Freddy - så slipper jeg for at spekulere på, om jeg skal tjære de fine, brune kanter :Thumpsup:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster