Altid trist. Selvom dem, der efterhånden er tilbage fra den tid jo har nået en alder, hvor det er naturligt.
Jeg er først for nylig sådan seriøst begyndt at dykke ned i Wayne Shorter’s katalog og er indtil videre især fascineret af hans rolle i post-boppen,
før det blev elektrisk. Både i eget navn, som på “Adam’s Apple”, men også som, i starten vel, en afløser for John Coltrane i det, der blev Miles Davis’ “Nye Kvintet”.
Måske var Shorter mere medgørlig end Coltrane og for Miles Davis havde han i hvert fald den fordel, at han rent faktisk
gad spille Miles’ musik - plus at han jo også i modsætning til Coltrane holdt sig i live. Indtil nu.
Men Wayne Shorter bidrog også kompositorisk. “Footprints” har i mange år været en standard og var vel nok det stykke musik, som først fik mig til at tænke, at jazz kunne være andet end netop Miles Davis og Charlie Parker. Det var iøvrigt i en udgave, hvor Doug Raney spillede den solo på elektrisk guitar, endnu engang low-fi-optaget fra en Danmarks Radio-udsendelse på et billigt kasettebånd igennem en billig radio.
Nummeret optræder både på “Adam’s Apple” og “Miles Smiles”, begge udgivet i 1967. Det er kvintetten’s udgave med Ron Carter’s hypnotiske baslinje, som jeg foretrækker. Men Adam’s Apple rummer også andre genialiteter, som f.eks. afslutteren “Chief Crazy Horse”.
B3658BF5-A26D-4FC3-8CB2-7342D23801B2.jpeg
Hvis man synes, at Coltrane blev for “vild” i tresserne og Miles Davis det samme med og efter “Bitches Brew”, så er de her to albums et godt sted at starte en rejse med Wayne Shorter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.